|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Mistet? Vi har hatt det vervet for kort tid siden, etter hva jeg har forstått. Det at vi ikke får det igjen etter kort tid er vel bare et sunnhetstegn...
|
Skrevet: Man 14 Jun 2004, 21:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..Kolsåsbanen leve!
|
Sitat: | La meg ta to eksempler. I NATO tapte Norge nylig kampen om et formannskap i en komité fordi vi ikke er i EU. Som en sentral EU-aktør påpekte: "Dere kan ikke arbeide med EU-landene når dere ikke er med der." Dette er alvorlig, fordi det betyr at der EU-nettverket har en rolle - og det er nesten overalt - er Norge som forhandlingsleder eller formann helt irrelevant. Det vil i stadig større grad gjelde i FN, WTO osv., ettersom EU fremtrer som en aktør. Dette betyr også at USA trenger å spille med en formann eller leder fra et EU-land for å kunne forhandle med EU.
Det andre eksempelet gjelder synlighet. I dag er politikken medialisert som aldri før - man må synes I alle artikler og all statistikk i europeisk presse ser vi EU-15, nå EU-25. Hva enn temaet gjelder er det kun EU-land som er med. Norge nevnes nesten aldri, og når vi nevnes er det dessverre oftest som den superrike staten som ikke er med de andre. |
Signert Janne Haaland Matlary, professor i statsvitenskap
|
Skrevet: Man 14 Jun 2004, 21:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
I rest my case.:p
|
Skrevet: Tor 17 Jun 2004, 23:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Norge ville fått stemmegrunnlag i EU etter folketall (ca 5.000.000). Med andre ord: Vi ville ikke bety en dritt. Eller er dette noe jeg tar feil i?
|
Skrevet: Fre 18 Jun 2004, 19:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
norsk tipping ville ikke hatt monopol og selskapet jeg er med i ville vert lov å reklamere for.
Monopolet strider med EØS og da så vi trenger ikke bli med i EU.
EØS driver å presser norge med det der nå.
|
Skrevet: Lør 19 Jun 2004, 00:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
theJack skrev: | Norge ville fått stemmegrunnlag i EU etter folketall (ca 5.000.000). Med andre ord: Vi ville ikke bety en dritt. Eller er dette noe jeg tar feil i? |
Les tidligere innlegg.
|
Skrevet: Lør 19 Jun 2004, 03:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
theJack skrev: | Norge ville fått stemmegrunnlag i EU etter folketall (ca 5.000.000). Med andre ord: Vi ville ikke bety en dritt. Eller er dette noe jeg tar feil i? |
Stemmer bra det, men vi er ikke flere enn 4.5 milioner, sånn ca. EU nå er vel nesten 500 milioner mennesker, så Norge får vel i underkant av 1% av stemmene...
|
Skrevet: Søn 20 Jun 2004, 13:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
spiralis skrev: | theJack skrev: | Norge ville fått stemmegrunnlag i EU etter folketall (ca 5.000.000). Med andre ord: Vi ville ikke bety en dritt. Eller er dette noe jeg tar feil i? |
Stemmer bra det, men vi er ikke flere enn 4.5 milioner, sånn ca. EU nå er vel nesten 500 milioner mennesker, så Norge får vel i underkant av 1% av stemmene... |
Vi får talerett. Altså har vi noe å si. Stemmene er ikke all verden, men vi er neppe de eneste landene som mener noe i en sak. Når vi står utenfor Europa, har vi IHVERTFALL ingenting å si.
|
Skrevet: Søn 20 Jun 2004, 22:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Utenfor EU mener du, og vi har da alt å si nå, kan bestemme og leke akkurat som vi vil selv, slipper å bli diktert fra Brussel....
|
Skrevet: Man 21 Jun 2004, 18:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
MAgger'n skrev: | Vi ville foresten eid fiskeripolitikken innafor EU. |
"I artikkel 12 i forslaget til Grunnlov for den Europeiske union kan man lese at Unionen skal ha enerett til bevaring av havets biologiske ressurser innenfor rammen av den felles fiskeripolitikken. I artikkel 13 presiseres det at Unionen ikke kan delegadere ansvar for bevaring av disse ressursene til medlemsstatene. Ved EU-medlemsskap må Norge gi fra seg retten til å fastsette forvaltningsregimet gor våre biologiske ressurser i havområder som er omtrent seks ganger så stort som fastlands-Norge. Det er ufattelig at "Kysten innenfor EU" vil ofre disse enorme verdiene, som vi ennå ikke helt kjenner omfanget av, på oppdrettsnæringens alter"
Fra Nei-Standpunkt.
|
Skrevet: Tir 22 Jun 2004, 10:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
JC\forum skrev: | Ikke lett å trekke paralleller, spiralis? Poenget mitt var at Norge, selv med få stemmer vil få innflytelse i EU. Og vi får et riktig antall stemmer i forhold til landet. |
Blir den nye grunnloven vedtatt, så får store land mer makt på bekostning av små og mellomstore land.
|
Skrevet: Tir 22 Jun 2004, 10:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Jeg synes det er helt riktig at stemmene skal fordeles på medlemsland.
Det er naturlig at de største og mest folkerike landene har mest å si. Stemmene til folk der skal telle like mye som våre stemmer.
Vi bestemmer ikke alt nå, Spiralis. Norge er avhengig av EU/EØS, og da må vi også finne oss i samarbeide. Over 80% av norsk laksefiskeeksport er til EU-land. Selv om næringen har forsøkt å gjøre seg uavhengig.
|
Skrevet: Lør 26 Jun 2004, 08:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ja, men nå får de makt på bekostning av små land, så Norge vil få minde og mindre å si, vis den nye grunnloven blir vedtatt...
La si hele den nye grunnloven er et argument for Nei.
|
Skrevet: Lør 26 Jun 2004, 10:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Vi har mulighet til å bestemme alt nå, jo. Feige politikere fører til at vi ikke gjøre det, men det er allerede nevt tidligere i tråden.
|
Skrevet: Lør 26 Jun 2004, 22:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Feige politikere kan du godt kalle dem, men imotsetning til deg, så har de forstått verdien av SAMARBEID over landegrensene. Norge er avhengig av gode handelsvilkår. Særlig kystnorge har innsett dette, og vil inn i EU til tross for at det betyr at de må avgi fiskeområder.
|
Skrevet: Søn 27 Jun 2004, 10:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Handelssamarbeid hadde vi før EØS, og EU er så alt for mye mer. Jeg har ingen problemer med et handelssamarbeid med resten av verden, men at resten av verden skal styre renta på lånet mitt er jeg ikke glad for.
|
Skrevet: Søn 27 Jun 2004, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
De har forsøkt å gjøre fiskeeksporten mindre avhengig av EU, men ikke klart det. Fortsatt går 80% av norsk lakseeksport til EU land. Og det var før utvidelsen.
Før EØS...? Hva er det for et argument? Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men NEWSFLASH!! Verden har forandret seg litt siden da. EU har blitt en mye større og mektigere organisasjon enn de var. Norge har blitt mer ubetydlig.
Men jeg er enig i at EMØ ikke nødvendigvis er så superdupert.
|
Skrevet: Søn 27 Jun 2004, 13:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Jeg bare peker på forrige post, som også er et godt svar her.
|
Skrevet: Søn 27 Jun 2004, 17:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Du kan ikke trekke linjer til handelssamarbeidet før EØS, for det er ikke sånn det kommer til å bli hvis vi sier opp EØS avtalen. (det er noe som heter endrede forhold). Vi vil ikke få på langt nær så gode avtaler nå.
En viktig fordel med EMØ er at vi hele tiden vil ha felles pengeverdi med resten av Europa. Europa er og blir vårt viktigste marked, og renta her hjemme stilles blant annet med tanke på å få en gunstig kronekurs i forhold til markedene i Europa.
Renta di blir ikke styrt med tanke på deg uansett hvor den styres fra. Renta blir styrt på bakgrunn av hva som skjer i Europa og i resten av verden.
|
Skrevet: Søn 27 Jun 2004, 17:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Avtalene som vi hadde før vi gikk inn i EØS (som vi aldri hadde avstemning om.....) gjelder fortsatt, jo.
Renta i norge styres hovedsaklig med tanke på ardeibsmarkedet. Vi prøver å ha flest mulige i jobb, DET er en av hovedtankene til alle regjeringer/storting norge har hatt. Jeg vil 1) ikke ha 10% arbeidsledighet i Norge, som i EU. 2) ikke ha en rente som styres på helt andre grunnlag enn økonomien i norge.
|
Skrevet: Søn 27 Jun 2004, 20:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |