|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
fungi skrev, Sitat: "i mye stĂžrre grad enn de kristne"
Derfor spÞr jeg han om han har noen grunn til dette. Jeg synes det er rart at han kan skrive "de kristne", spesielt nÄr hans tidligere pÄstander om kristendommen er helt tilbakebevist og avslÞrt som falske. Har han da mÞtte alle kristne og lest bibelen sÄpass at han har tilstrekkelig grunnlag for sin pÄstand? Her er det ikke snakk om Ä dÞmme en relgion, slik han skriver i sitt siste innlegg, men Ä dÞmme en gruppe mennesker.
Ett lite hint til deg: Du burde har visst mye mer om kristendommen enn det du gjÞr, nÄr du kommer med slike pÄstander, for det er jo bare Ä lese de siste innleggene og peke de falske pÄstandene du har kommet med.
Ellers har jeg IKKE pÄstÄtt at ikke buddismen er snillere, vis du ikke har fÄtt det med meg.
Det jeg har pÄstÄtt er at det du mener du kan om kristendommen er fullstendig feil.
Med kristendommen blir du lykkelig pÄ jorden og salig i himmelen. Jeg kan egentlig ikke se noe bedre enn dette.
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 01:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
fungi skrev: | eller...
kanskje det ikke er alle som har lest like godt fra bibelen her. La meg oppdatere:
"For sÄ har Gud elsket verden at han gav sin SÞnn, den enbÄrne, forat hver den som tror pÄ ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv" (Johannes 3:16)
Ja, bibelen oppfordrer til godhet, men det er ikke en nÞdvendighet for Ä komme til himmelen. Jeg husker blant annet Ä ha hÞrt noe om at den katolske kirken var en stor fan av dette med synder vs komme til himmelen en periode. Noe med avlatsbrev og greier. Jeg synes ogsÄ Ä huske noe med at det var en kar som ikke syntes det ble riktig, fordi man faktisk ikke trengte Ä forlate sine synder for Ä komme til himmelen. Martin Luther het visst han. Statskirken i Norge fÞlger visst hans lÊre.
Og, ja, jeg er helt enig i at man ikke burde snakke sÄ hÞyt om ting man ikke vet sÄ mye om.
foreslÄr blant annet at alle som kaller seg kristne leser litt i Bibelen, fordi kristendommen er egentlig basert pÄ den boka. |
hvorfor snakke om dette i det hele tatt, nÄr man faktisk ikke kommer til himmelen? himmelen er noe mennesker har funnet opp fordi de er redde for og dÞ og ikke ha noeliv etterpÄ. Jeg formin del tror mer pÄ reinkarnasjons teorien du dÞr,sÄ blir du fÞdt pÄ nytt... hvordan skal man ellers forklare at noen gjenoplever sine tidligere liv..?
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 01:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Det er det noen som pÄstÄr.
Andre pÄstÄr noe annet.
Jeg har aldri gjennopplevd ett tidligere liv, har du da?
Siden du bruker dette for Ä underbygge din pÄstÄnd.
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 01:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg respekterer andres tro, jeg har vokst opp i et kristent hjem (hyperkristen vel og merke) og jeg fikknok, og tror ikke i det hele tatt, sÄ jeg tror ikke pÄ bibelen,men at andre folk gjÞrdet har jeg joskjÞntog det er de velkommet tilog gjÞre.. jeg er egentlig "sÞkende" men hele reinkarnasjonsteorien virker bare mer sannsynlig syntes jeg.. men tro har jo egentlig ikkesÄmye med sannsynlighet og gjÞre..men jeg liker ordet "sannsynlig..."
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 01:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg synes ordet sannsynelig ikke kan brukes, ettersom vi vet sÄ lite.
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 01:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
fungi skrev: |
hvis du sier, jeg angrer pÄ alle jeg har dÞmt i dag, i hver aftenbÞnn, betyr det at du kanskje kommer til himmelen likevel? Og i sÄ fall har jeg rett, fordi da trenger du ikke Ä leve som en munk likevel, det holder Ä angre litt innimellom. Slette de feilene du har gjort. Og ikke leve perfekt, enkelt og greit. Hvis Gud skapte oss, og han er sÄ mektig som han fremstilles, sÄ har han skapt oss sÄ stÞrsteparten av befokningen her ikke kan leve etter reglene hans (vel, jo, de ti bud gÄr an). Han vet ogsÄ i sÄ fall at man ofte ikke angrer, fordi man ikke ser at man har gjort galt. Dessuten er han en snill gud, fylt av kjÊrlighet, som sendte jesus ned for Ä dÞ, slik at dere bare trenger Ä angre, og be litt innimellom. Gleder meg til Ä se om du har noe bra svar pÄ denne. |
Uff.. HÞr nÄ her:
JA, du har rett i at man ikke trenger Ă„ leve et perfekt liv.
Du har rett i at det ikke er mulig Ă„ leve et liv ordrett etter bibelen.
Du har til en viss grad rett i at det holder Ă„ be og angre.
MEN: Det du misforstĂ„r, er at man kan ikke leve som man vil, for deretter bare be og angre "en gang i mellom". Poenget er at du skal ikke ĂNSKE i det hele tatt Ă„ gjĂžre noe galt! Du skal VILLE fĂžlge guds ord hele dagen og natten! Er det dette du Ăžnsker, og du angrer oppriktig hver gang du banner, slĂ„r et menneske, lyver stjeler eller whatever, DA kommer du til himmelen.
Det du mĂ„ forstĂ„, er at det ikke er handlingene dine som avgjĂžr resultatet, men hjertelaget ditt. Hva du av hjertet Ăžnsker. Ănsker du av hjertet Ă„ lyde Gud, ja, da gjĂžr du alt du kan for Ă„ leve rett. Du vil alltid synde allikevel. Hver dag. Da mĂ„ du angre oppriktig.
Man mÄ be og angre som du sier. Men ikke "en gang innimellom". Som det stÄr i bibelen: Du skal be hele tiden. NÄr du sitter i ditt hus, nÄr du ligger i din seng, nÄr du gÄr pÄ din vei, nÄr du gjÞr ditt arbeid. Og ellers i hver ledige stund. Eller enkelt og greit: Du skal be sÄ ofte du kan.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 02:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Og Ä bare gjÞre gode handlinger vil si blant annet Ä gjÞre alt det som det stÄr i bibelen at de kristne skal gjÞre av hverdagslige ting, pluss mer. Det var dette jeg mente med fri fra synd i bibelsk forstand, og jo, det gÄr an.
|
Feil igjen. Nei, det gÄr ikke an Ä vÊre syndfri i bibelsk forstand. Du sier selv i BIBELSK forstand. AltsÄ syndfri etter bibelens definisjon. Vel, etter bibelen har vi alle arvesynd og arvesynd er en synd. Ergo: I bibelsk forstand er det umulig Ä vÊre syndfri. I bibelsk forstand.
Dette skal da ikke vÊre vanskelig Ä forstÄ.
I tillegg synder man ogsÄ med tanker, f.eks. om man begjÊrer en kvinne som ikke er sin. Jeg tipper at Buddhist-munkene kikker stjÄlent pÄ damene av og til de og, og dermed synder.
Det betyr at buddhistene ikke ser at "jeg er ikke perfekt i forstand av et godt menneske, fordi Eva spiste av syndens eple for lenge siden", men at "jeg er ikke perfekt i forstand av et godt menneske, sÄ jeg mÄ jobbe mer med det."
|
Feil. Ok, sÄ sier Buddhismen "jeg er ikke perfekt i forstand av et godt menneske, sÄ jeg mÄ jobbe mer med det."
MEN: kristendommen sier ikke bare "jeg er ikke perfekt i forstand av et godt menneske, fordi Eva spiste av syndens eple for lenge siden",
Den sier faktisk "jeg er ikke perfekt i forstand av et godt menneske, fordi Eva spiste av syndens eple for lenge siden, sÄ jeg mÄ jobbe mer med det. Jeg mÄ jobbe konstant med det.",
Og er slik pÄ linje med Buddhismen, borstett fra at de legger til dette med Eva og arvesynden.
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 02:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Ok, jeg innrĂžmmer at det ble feil med "etter bibelsk forstand", men hvis du tar med alt annet en arvesynden blir det riktig.
Du har nok rett i at buddhistmunker synder, men det er i de tidligere stadier av munkelivet. Etterhvert blir det mindre og mindre "synd", fordi for Ä oppnÄ nirvana skal man vÊre helt fri fra onde tanker og handlinger (nirvana er vitenskapelig pÄvist, sÄ det trenger man ikke si at man ikke tror pÄ i samme grad som himmelen etter dÞden). Det er flere som klarer dette, og mange som nesten klarer det.
AngÄende det med munker som titter pÄ andre folks koner er det egentlig et begrep kjent fra kritendommen (som gjelder unge piker i tillegg til koner). Med David og Salomo og alle de store utro folka (Salomo var ikke utro, han hadde bare mange koner) i historien.
|
Skrevet: Sűn 02 Jan 2005, 17:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ikke noe svar pÄ det siste..? Det fÞrste der var jo bare et definisjonsspÞrsmÄl..
|
Skrevet: Man 03 Jan 2005, 08:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ă
svar pÄ mitt innlegg, det skulle jeg gjerne ha hatt.
|
Skrevet: Man 03 Jan 2005, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
til Ronja: Sannsynlig er det eneste riktige ordet Ă„ bruke hvis vi vet mye, men ikke alt om en sak. Hvis man vet alt som er med Ă„ spiller inn, vet man. Ut ifra alt vi vet er det sannsynlig at Gud ikke finnes. Det er heller ikke sannsynlig at reinkarnasjon er til.
Til Ănskemesteren: NĂ„ tror jeg at jeg har funnet en god lignelse:
Det er gymeksamen pÄ ungdomsskolen, og oppgaven gÄr ut pÄ Ä lÞpe 1200 meter. dette gjelder to personer som er like gode til Ä lÞpe, og som har 6 i snitt utenom gym. de er bestevenner, og vet hvem som lÞper fortest, sÄ ingen lÞper pga konkurranse. En av dem kjenner gymlÊreren, og vet at han fÄr karakter 6 uansett, sÄ lenge han fullfÞrer (forutsatt at han lÞper hele veien), mens den andre eleven bare har mulighet til Ä oppnÄ hÞy karakter ved Ä lÞpe fort.
Hvem som lÞper fortest? det er en selvfÞlgelighet her at personen som vet at han fÄr 6 ikke lÞper like fort som den andre, fordi den andre har den beste grunnen til Ä lÞpe sÄ fort han kan.
denne lignelsen kan varieres (utenom at han som fÄr karakter uansett fÄr en 6), og i alle tilfellene har den som representerer buddhistene her en bedre grunn til Ä lÞpe fortere.
de har altsÄ samme utgangspunkt, merk det, sÄ en som fÄr sekser uansett, og vanligvis ville ha fÄtt en sekser lÞper fortere enn den som fÄr treer, men saken er at disse personlighetene er jevnt fordelt, sÄ man kan sammenligne dem opp mot hverandre.
Si hĂžyt i fra hvis noe er galt ved denne lignelsen.
|
Skrevet: Tir 04 Jan 2005, 15:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Uhm.. tenk etter.. Hvem vil lÞpe fortest uansett, nÄr alt annet enn 6'er betyr en evighet i selve Helvete?
|
Skrevet: Tir 04 Jan 2005, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Þnskemestern skrev: | Uhm.. tenk etter.. Hvem vil lÞpe fortest uansett, nÄr alt annet enn 6'er betyr en evighet i selve Helvete? |
Jeg tror du mener her at alt annet enn sekser betyr Ă„ dumpe
Det har nok ikke noe sÊrlig Ä si pÄ hvor fort man lÞper, fordi buddhistener ikke overbevist om at han kommer til helvete.
Dette har med tro Ä gjÞre, og hvis vi skal tenke sÄnn kan vi like gjerne si at begge to uansett kommer til Ä havne i hades (grekernes dÞdsrike for dem som ikke visste), fordi man trenger 7 eller 0 for Ä ikke havne der.
I sÄ fall kan jeg ogsÄ tilfÞye at det at egentlig sÄ fÄr ikke den kristne sekser likevel, sant Ä si fÄr ingen av dem karakterer i det hele tatt, sÄ det er ganske meningslÞst.
Du ser kanskje hvor feil det blir Ä sammenligne sÄnt. NÄr man diskuterer forskjeller pÄ religion mÄ man forholde seg nÞytral. det er vanskelig Ä holde seg helt nÞytral, men man trenger ikke blande inn religiÞse overbevisninger, fordi generelt sett er ingen religion mer riktig enn noen annen (ja, Jesus har fortalt hvordan man skal leve, men det har ogsÄ Rasta Fari, Muhammad, Buddha og andre gjort).
I lignelsen jeg kom med satte jeg det opp slik at gymlĂŠreren representerer begge religioner, slik at en sekser for den kristne betyr plass i himmelen, mens en sekser for buddhisten betyr frigjĂžrelse fra livshjulet.
|
Skrevet: Tir 04 Jan 2005, 19:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Det er ikke slik at fordi man en gang har vÊrt en rett kristen sÄ kommer man til himmelen, man mÄ til sin siste dag tro Gud og fÞlge han og hver dag arbeide med seg selv.
|
Skrevet: Tir 04 Jan 2005, 23:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg synes det er for mye reklame her jeg. For kristendommen. "SÄnn og sÄnn er riktig". Men det er min mening...
|
Skrevet: Ons 05 Jan 2005, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Glem religion som annet enn et begrep. Dere kaster bort tiden pÄ ikke eksisterende fenomener som gjennom Ärtusener har frarÞvet mennesket den rasjonelle tilnÊrming av en virkelighet som er, ja nettopp, virkelig.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 05 Jan 2005, 16:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
maria skrev: | Jeg synes det er for mye reklame her jeg. For kristendommen. "SÄnn og sÄnn er riktig". Men det er min mening... |
Jeg mener ikke at det ER riktig, det er ikke det som er min mening, men Ä vise HVA man mÄ gjÞre for Ä fÞlge Kristendommen. Skulle egentlig skrevet i hvert innlegg: I fÞlge Kristendommen sÄ...
Ellers sÄ mener jeg at vis det er noe som er reklamert for her er Buddismen, ettersom enkelte pÄstÄr det er en bedre relgion enn Kristendommen. Grunnen til at innleggene blir slik er jo at man setter opp de to relgionene mot hverandre, men vis du vil kalle det reklamering sÄ greit. Jeg er ikke for misjonering, sÄ det er ikke min mening i alle fall.
QIQrrr : Det er din mening. Ettersom du selv har brukt lang tid pÄ Ä diskutere relgion her fÞr, sÄ kan man jo se hvem som kaster bort tiden.
Noe bevis for dine pÄstander har du enda ikke kommet frem med.
|
Skrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Ronja skrev: | QIQrrr : Det er din mening. |
Feil; det er virkeligheten.
Ronja skrev: | Ettersom du selv har brukt lang tid pÄ Ä diskutere relgion her fÞr, sÄ kan man jo se hvem som kaster bort tiden. |
Min tid brukes pÄ det jeg har lyst til Ä benytte den til, men takk for omtanken relatert til min tidsbruks innhold og betydning. Du burde heller ta i betraktning den tid irrasjonelle forkvaklede idéer stjeler fra andres beskjeftigelse med egen eksistens og ikke psykotisere enda flere individer som fÞlge av anakronistisk og overnaturlig Þnsketenkning.
Ronja skrev: | Noe bevis for dine pÄstander har du enda ikke kommet frem med. |
Feil igjen; det er ikke opp til noen Ă„ motbevise noen religiĂžs overnaturlighet, det er stikk motsatt.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Skal vi se:
Du pÄstÄr at relgion ikke er annet enn ett begrep.
Dette kan du ikke bevise.
Du pÄstÄr at din mening er fakta.
Dette kan du ikke bevise.
Du kommer med pÄstander om noe, men det viser seg at du ikke har noe grunnlag for det. Da ser jeg ikke noen grunn til Ä ta hensyn til dine uttalelser, for det er bare antagelser.
|
Skrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria