Side 5 av 5 [83 Posts] |
Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 |
 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Re: David Hume - Kan virkeligheten bevises?
Alberto skrev: | La oss tenke oss at man betrakter et eple. Man vil se en bestemt form, en bestemt farge og en bestemt stÞrrelse, man vil kjenne en bestemt duft, og dersom man holder det i hÄnden vil man kjenne en bestemt tyngde, man vil merke at overflaten har en bestemt temperatur, at overflaten har en bestemt struktur, tar man en bit av det kjenner man en bestemt smak, osv. Egentlig, sier Hume, er ikke dette eplet noe annet enn en slik samling av sansedata. Hume trekker dette sÄ langt som Ä si at eplet ikke er en selvstendig ting som har en selvstendig eksistens uavhengig av oss, eplet er intet mer enn denne samlingen av sansedata. Tingen, selve eplet, er noe man setter sammen av de sansedataene man observerer. Verden bestÄr altsÄ ifÞlge Hume ikke av ting, den bestÄr av sansedata. |
SLUTT OG SE PĂ
THE MATRIX
hÞhÞ neida,no offense,dog syns jeg det hÞres rart ut at det bare er noe vi har gjort for oss at et eple smaker som det gjÞr...er mange ganger eplene smaker shit ogsÄ
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 04 Aug 2004, 12:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Om "matrix" finnes sÄ kan vi ikke vite om det, sÄ det er vel umulig Ä diskutere, men fantaserer kan vi jo.
SÄ om eple er der eller ikke er mulig Ä diskutere. Eneste er at NOE er der. En eller anen ÄrsÄk til at vi fÄr sansene.
kommenterer innlegget til metaxa litt.
Jeg mener ikke at en unge har blankt hode. En unge er det ĂŠrligste som finnes og den har masse instinkter i seg.
Og alle har vi ulike gener, og kan ikke snakke samme sprÄk, men ja mamma pappa mjau osv er likt, men ikke originalt identiske. (ikke at du sa noe annet ettersom jeg leste)... tvillinger er kansje 100%? Men siden vi ikke har kartlagt alle gener sÄ vet vi det kansje ikke heller.
Mennesker mer rett til Ă„ leve enn dyr? det er opp til enhver, det en objektivist muligens mener med rett er ikke hva man vanligvis mener med rett. Men som fks frihetsfisken. Rett fordi jeg kan. Jeg har rett til Ă„ drepe mange folk fordi jeg kan om jeg vil, fks. Forbinder ikke rett med moral etikk osv.
AngÄende Þyneteorien. Ja om alt er Ärak og samenheng er alt tilfeldig og vi kan ikke si at vi er pÄ toppen fordi det egentlig ikke er meningen,, det bare skjedde. SÄ da har ikke mennesker fÞlelser heller da, det er bare tilfeldig. Eneste grunn til Ä si at vi er pÄ toppen er vel om vi selv mener det,, men alt vi mener er jo ,,feil. Egentlig mener vi ingenting.
OM det er tilfelle at alt er Ärsak sammenheng. Det er ikke alltid like lett Ä vite hva en skal tro.
Uansett, interessant lesing av inlegget, nÄr jeg bare gadd Ä sette meg ned Ä lese det 
|
Skrevet: Ons 04 Aug 2004, 17:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
mattestykke skrev: |
Og alle har vi ulike gener, og kan ikke snakke samme sprÄk, men ja mamma pappa mjau osv er likt, men ikke originalt identiske. (ikke at du sa noe annet ettersom jeg leste)... tvillinger er kansje 100%? Men siden vi ikke har kartlagt alle gener sÄ vet vi det kansje ikke heller.
|
NÄ er det jo ikke genene som avgjÞrer hvilket sprÄk vi snakker. En med "japanske gener" er jo ikke begrenset til Ä lÊre japansk. Du kan adoptere et i ett-Ärsalderen f.eks. og du vil aldri merke at ungen har "japanske gener" utfra sprÄket. SÄ jeg vet ikke helt hva du prÞver Ä si her.
Mennesker mer rett til Ă„ leve enn dyr? det er opp til enhver, det en objektivist muligens mener med rett er ikke hva man vanligvis mener med rett. Men som fks frihetsfisken. Rett fordi jeg kan. Jeg har rett til Ă„ drepe mange folk fordi jeg kan om jeg vil, fks. Forbinder ikke rett med moral etikk osv.
|
Selvsagt er det opp til enhver, men vi har jo mye av vÄr etikk og moral felles med de som lever rundt oss, og det er vel derfor vi diskuterer dette. Vi er sosiale vesener i alle fall.
AngÄende Þyneteorien. Ja om alt er Ärak og samenheng er alt tilfeldig og vi kan ikke si at vi er pÄ toppen fordi det egentlig ikke er meningen,, det bare skjedde. SÄ da har ikke mennesker fÞlelser heller da, det er bare tilfeldig. Eneste grunn til Ä si at vi er pÄ toppen er vel om vi selv mener det,, men alt vi mener er jo ,,feil. Egentlig mener vi ingenting.
OM det er tilfelle at alt er Ärsak sammenheng. Det er ikke alltid like lett Ä vite hva en skal tro.
|
Jeg vet ikke helt hva duu prĂžver Ă„ si her, jeg ser ikke sammenhengen mellom setningene dine! Sorry.
Men jeg sa aldri at ALT er Ärsak og virkning. Jeg sa at det er vanskelig Ä forklare verden, uansett virkelighetsforstÄelse, uten begrepene Ärsak og virkning. Og poenget var at David Hume var en av de som innsÄ dette.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Man 09 Aug 2004, 22:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
Side 5 av 5 [83 Posts] |
Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|