|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Som en som har litt kunnskap om kunstig intelligens kan jeg si at den rent konkrete problemstillingen som tas opp i The Matrix er svært, svært usannsynlig. Man kan like gjerne si at det er et stort sosialt problem at risikoen for å få en asteroide i skolten de neste tusen årene er så stor som 1:1000000000. Hvis man derimot ser litt mer generelt på det og sier at budskapet i The Matrix er at vi er i ferd med å bli så avhengige av maskiner at vi risikerer å gå nærmest til grunne om de en gang skulle svikte oss, da er jeg mer tilbøyelig til å kjøpe det.
Budskapet er forøvrig ikke noe nytt. Samme type «mørk» science fiction har vært laget iallfall siden Fritz Langs filmatiske mesterverk «Metropolis» fra 1928. Alle dystopiske scifi-filmer med respekt for seg selv låner litt fra den.
Det stemmer nok at noen Tolkien-purister er misfornøyde med filmene fordi de forventet en bokstavlig gjengivelse. Inntrykket jeg har fått er derimot at hovedtyngden av LoTR-fantaster (meg selv inkludert) synes filmene er fantastisk bra, begge to. Etter min mening er det fordi de lykkes å ivareta bokas ånd, om ikke dens bokstav. Min mening om det å sammenligne bok og film har jeg postet over, så det skal jeg ikke gjenta.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 12:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
BagBiter skrev: | grunnen til at jeg ikke syns lotr angår meg særlig er at miljøet og temaet er såpass fjernt.. matrix tar opp et viktig tema som høyst sannsynlig kan bli aktuelt, nemlig kunstig intelligens som vi ikke har kontroll over |
LOTR er eventyr, The Matrix er minst like mye eventyr.....
Kunstig Intelligens, har du lest noe om emnet? Har du filosofert rundt det? Det gjorde nemmelig jeg etter å ha sett The Matrix, jeg ble skuffa Det er heller ikke uten grunn at Kunstig Inetelligens ikke lenger er noe IFI (Institutt for Informatikk) ved UiO ikke bryr seg noe om, nå er det 'Det historisk-filosofiske fakultet' som tenker på AI (engelske forkortelsen). Grunnen er den at 'høy' AI sannsynligvis ikke kan skapes av mennesker, det er ett filosofisk spørsmål, ikke bare ett spørsmål om litt tid før noen har laget det.
Er det mulig å 'lage' noe som har 'følelser', humørsvingninger ol? Sannsynligvis ikke...
Emnet gjør meg nesten religiøs igjen.....
|
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 13:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Cafein skrev: |
Budskapet er forøvrig ikke noe nytt. Samme type «mørk» science fiction har vært laget iallfall siden Fritz Langs filmatiske mesterverk «Metropolis» fra 1928. Alle dystopiske scifi-filmer med respekt for seg selv låner litt fra den. |
beklager, men fant ikke ut hva dystopisk betydde, så jeg får vel bare godta det..
jeg for min del tror at utviklingen kommer til å gå så langt at maskiner etterhvert kan begynne å tenke selv
spiralsi skrev: | LOTR er eventyr, The Matrix er minst like mye eventyr.....
Kunstig Intelligens, har du lest noe om emnet? Har du filosofert rundt det?
|
ja jeg har lest om det, og filosofert om det. Om jeg har filosofert rundt det og IKKE kommet til samme konklusjon som din, så betyr ikke dette noe.
det er jo mange ting som folk forkastet tidligere, og sa det var tøysete pølsevev, som idag er mulige, til tross mange som var skeptiske og sa at det ikke går an, og det kommer aldri til å gå.
fremdeles synes jeg at matrix angår meg, og treffer meg bedre enn lotr. dette er sannsynligvis fordi jeg er målgruppa og ikke dere.. dere kan ikke motargumentere hvordan denne filmen skal treffe meg
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 13:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
BagBiter skrev: | spiralis skrev: | LOTR er eventyr, The Matrix er minst like mye eventyr.....
Kunstig Intelligens, har du lest noe om emnet? Har du filosofert rundt det?
|
ja jeg har lest om det, og filosofert om det. Om jeg har filosofert rundt det og IKKE kommet til samme konklusjon som din, så betyr ikke dette noe.
det er jo mange ting som folk forkastet tidligere, og sa det var tøysete pølsevev, som idag er mulige, til tross mange som var skeptiske og sa at det ikke går an, og det kommer aldri til å gå. |
Det er ikke min konklusjon, jeg forteller bare hva forskningen så langt har kommet frem til, og at de ga opp. De har trossalt holdt på med AI siden 50-tallet (minst). Det at jeg har samme mening betyr ikke at det er min konklusjon, jeg har ikke studert eller forska på emnet, men planen er å gjør det. Det blir da 'lav' AI, i form av smarte sensorer el., spør om du vil vite mer.
Jeg avviser muligheten nå, fordi vi er LANGT fra å være i nærheten. De robotene ol. som blir laget i Japan, Tyskland, USA osv. er alltid 'programmert', vi greier ikke å lage noe som starter å 'tenke' selv. Det tror jeg heller aldri vi kommer til å gjøre....
|
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 14:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Og det gjør de vel heller ikke.
Hvorfor tror du at du er mer målgruppe enn for eksempel meg?
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 14:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Shealien skrev: | Og det gjør de vel heller ikke.
Hvorfor tror du at du er mer målgruppe enn for eksempel meg? |
virker som jeg oppfatta budskapet og var mer enig enn dere, og satte mer pris på filmen..
og jeg er ihvertfall mer målgruppe enn deg, i.o.m du er jente..(?) men det betyr ikke at jenter ikke bør eller skal se den, men jeg tror da de satte seg en målgruppe for filmen, så var det gutter/menn 15-25 ellerno
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 14:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
spiralis skrev: | Det er ikke min konklusjon, jeg forteller bare hva forskningen så langt har kommet frem til, og at de ga opp
(...)
Jeg avviser muligheten nå, fordi vi er LANGT fra å være i nærheten. De robotene ol. som blir laget i Japan, Tyskland, USA osv. er alltid 'programmert', vi greier ikke å lage noe som starter å 'tenke' selv. Det tror jeg heller aldri vi kommer til å gjøre....
|
jeg mente da du filosoferte, siden du spurte om jeg hadde filosofert om det, så regnte jeg med at du trodde jeg ikke hadde gjort det.. men det har jeg altså. og da ville jeg bare passe på at du ikke trodde at din filosofi-"konklusjon" var noe mer RETT enn min..
vel JEG tror at vi kommer til å gjøre det
|
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 14:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
så jenter får ikke lov til å like biljakter slåssing og kule folk i solbriller? jeg digget filmen helt hemningsløst jeg!
den drepte ingen hjerneceller, men jeg tror jammen ikke de ble fryktelig slitne heller. Matrix nummer 1 var knallbra fordi den hadde det overaskende aspektet, som var totalt oppbrukt til nummer to.
Og vedrørende filosofien. Tenkende maskiner med følelser? Det tror jeg ikke på. Maskiner er programmert til å følge et system. De kan selsagt programmeres til å ødelegge ting, eller plukke blomster. Men maskiner har ikke vilje, eller tanker eller følelser. Og det kan man heller ikke skape.
Når det er funnet opp en teknikk for å få mennesker til å følge bestemte følelser. for eksempel: bestemme seg for å bli forelsket i noen, ta en pille og bli det. Da går det kanskje ann å overføre det til elektroniske dingsebomser, lage grunnlaget for å føle, og så gi dem egen vilje.
Jeg tror det er umulig. Både idag og om ti tusen år.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 15:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Shealien skrev: | så jenter får ikke lov til å like biljakter slåssing og kule folk i solbriller? jeg digget filmen helt hemningsløst jeg!
. |
..
jeg sa jo ikke at jenter ikke fikk lov.. for all del. Bra at du likte den! Men jeg tror ikke MÅLGRUPPEN var slik at jenter kom i første rekke, men gutter.
|
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 15:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Det tror jeg også! Det var nok derfor jeg likte den såpass godt...
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 15:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
hmm... jo vel da. du sier vel kanskje noe der. og det var flere nakne jenter enn gutter.... du har nok rett bag. 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 16:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Matrix og LOTR er i to vidt forskjellige kategorier, så å sammenligne dem er i grunn fullstendig latterlig.
Matrix er et ess i sin sjanger, og det samme er LOTR.
Ã…rsaken til at jeg personlig foretrekker LOTR overfor Matrix, er at jeg liker LOTRs sjanger godt, bedre, best.
Fantasy, magi, alver, troll, trollmenn... Det er de rette omgivelsene for en sann drømmer og eventyrer. For folk med sjel. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 12:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Veronica skrev: |
Fantasy, magi, alver, troll, trollmenn... Det er de rette omgivelsene for en sann drømmer og eventyrer. For folk med sjel.  |
*applaudere* 
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 14:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
Matrix kan vel kalles sci-fi, som igjen egentlig er Fantasy i fremtiden, ca?
Bare uten drager. 
|
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 16:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
Dæven..
Tenk om de maskinene HADDE vært smarte. Da ville Matrix systemet vært instillt på middelalderen! Masse drager, og ingen mobiltelefoner. 
|
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 16:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
folk uten sjel ser matrix..?
|
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 22:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Det var kun med knapt flertall det ble vedtatt på kirkemøtet i Nikea i 325 e.Kr. at kvinner hadde sjel, så hvorfor ikke? 
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 22:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
BagBiter skrev: | folk uten sjel ser matrix..? |
Nei.
Folk uten sjel finner Matrix mer fascinerende og ekte enn Lotr.

|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 23:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Veronica skrev: | BagBiter skrev: | folk uten sjel ser matrix..? |
Nei.
Folk uten sjel finner Matrix mer fascinerende og ekte enn Lotr.
 |
ok
|
Skrevet: Ons 28 Mai 2003, 10:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
jatonime
Varm i trøya

Ble Medlem: 06 Aug 2003 Innlegg: 64 Bosted: rakkestad
|
tenk om lotr filmene hadde med ALT fra bøkene....da ville de vært laaange.de er allerede 9 timer til sammen, og om du kjøper the exstended verson blir det enda lenger(oj,oj,oj!!) 
|
_________________ jAtOnImE
Skrevet: Lør 23 Aug 2003, 22:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |