|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ok:
1. Mener du at mennesker som gjør noe kriminelt her burde sendes tilbake til ett land hvor de kan herje fritt?
2. Har du oppfattet at innvandringen til Norge minsker?
3. Mener DU at DU har rett til å sitte her og dømme mennesker? På grunnlag av din egen kultur?
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Coralin skrev: | Jeg definere utlendinger som alle som ikke er norske.. hva din definisjon er aner jeg ikke.. |
Ã… hva bestemmer om en person er norsk eller ikke da?
Det jeg mener er at dere forenkler så mye at det dere kommer med er regn sprøyt.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
1. Mener du at mennesker som gjør noe kriminelt her burde sendes tilbake til ett land hvor de kan herje fritt?
Svar: jeg mener at om de ikke har fåttasyl i norge, skal de definitivt ikke få det da, forbrytere skal ikke få opphold i norge. Og Gi folk en sjanse er faer men om da forbrytelsen gjentar seg så syntes jeg at de DEFINITIVT skal ut.
2. Har du oppfattet at innvandringen til Norge minsker?
Svar: nei og det har ikke SSB heller http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/tab-2004-05-26-02.html
3. Mener DU at DU har rett til å sitte her og dømme mennesker? På grunnlag av din egen kultur?
Svar: Spørs hva du mener med dømme, jeg mener jeg har rett tilå si at jeg ikke vil at kriminelle skal få lovå være her, og det gjelder jo faktisk de som tvangsgifter barna eller omskjærer dem og fordi det er kriminelt. Om det er å dømme. Og jeg syntes heller ikke at de skal få være her og utnytte ordningene vi her til lands..så hvis det er å dømme.. jah..Jeg sitter faktisk ikke her og dømmer enkelt mennesker hvis det er det du mener.. jeg dømmer kulturen enkelte har..eller ukulturen.. den dømmer jeg fordi den har ikke noe plass her, kultur forskjeller er helt greit, men når de tar med seg en kultur som er ulovlig..såkan delike gjerne la være og komme..
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | Coralin skrev: | Jeg definere utlendinger som alle som ikke er norske.. hva din definisjon er aner jeg ikke.. |
Ã… hva bestemmer om en person er norsk eller ikke da?
Det jeg mener er at dere forenkler så mye at det dere kommer med er regn sprøyt. |
En som er adoptert er norsk, en som er født i norge og har foreldre med statsborgerskap her, de regner jeg som norske.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
1. Du svarte meg ikke..
2. Det svaret fra ssb beviser jo INGENTING.
Innvandrerbefolkningen består av personer med to utenlandsfødte foreldre: førstegenerasjonsinnvandrere som har innvandret til Norge, og personer som er født i Norge med to foreldre som er født i utlandet.
Annen innvandringsbakgrunn. Følgende inndelinger blir brukt for personer med annen innvandringsbakgrunn:
Utenlandsadopterte, utenlandsfødte med en norskfødt forelder, norskfødte med en utenlandsfødt forelder.
1. Andel innvandrere øker naturlig på grunn av fødsel.
2. Det du kommer med er fra 2003 og 2004 og viser som sagt ingenting. Rett å slett fordi den ikke sier noen ting i forhold til andre år, innvandringa kan forsatt minske!
3. SÅ det er ulovlig å få mange barn?
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
1. Du svarte meg ikke..
SVAR: nehei? men hvor kriminelle blir av når de sendes ut av norge er egentlig det samme for meg, de har fått en sjanse.
2. Det svaret fra ssb beviser jo INGENTING.
Innvandrerbefolkningen består av personer med to utenlandsfødte foreldre: førstegenerasjonsinnvandrere som har innvandret til Norge, og personer som er født i Norge med to foreldre som er født i utlandet.
Annen innvandringsbakgrunn. Følgende inndelinger blir brukt for personer med annen innvandringsbakgrunn:
Utenlandsadopterte, utenlandsfødte med en norskfødt forelder, norskfødte med en utenlandsfødt forelder.
SVAR: jaja..samme for meg om det øker eller minsker sålenge de som kommer oppfører seg og tilpasser seg, de skal fåbeholde sin kultur sålenge de kvitter seg med ukulturen somfaktisk er kriminell
1. Andel innvandrere øker naturlig på grunn av fødsel.
2. Det du kommer med er fra 2003 og 2004 og viser som sagt ingenting. Rett å slett fordi den ikke sier noen ting i forhold til andre år, innvandringa kan forsatt minske!
3. SÅ det er ulovlig å få mange barn?
SVAR: Nei sa jeg det? vis meg, du drar jo inn helt ville påstander her, de kan fåså mange barn de bare vilfor meg, så lenge de ikke utnytter ordningene vi har her,og sålenge de ikke omskjærer dem og tvangsgifter dem
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
3. Hvilke påstander? Vet du hva: ? betyr?
Du kritiserer dem jo fordi enkelte får mange barn, men du sa jo du mislikte den delen av kulturen som var ulovlig, eller misforsto jeg?
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | 3. Hvilke påstander? Vet du hva: ? betyr?
Du kritiserer dem jo fordi enkelte får mange barn, men du sa jo du mislikte den delen av kulturen som var ulovlig, eller misforsto jeg? |
Jeg sa at "vi" føder ikke like mange barn, for det er enkelte nordmenn som føder mange barn,jeg har en tante somhar 17 barn, og jeg har 5 søsken selv. Så nei jeg kritiserer ikke, jeg sier at det kan ha noe med vi sitter påfler resursser,det er færre å dele dem på, men akkurat det blir nok feil, det skal jeg innrømme. Men det må være en grunn til at Vesten gjør det så bra da.. og noe av grunnen kan være at mange har hatt kolonier osv. men det er ikke det vi snakker om.. det har ingenting med debatten å gjøre dette med hvem som sitter på hvilke ressurser..
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jo det har det. Vi har ett ansvar for å rydde opp i det vi gjør.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | Jo det har det. Vi har ett ansvar for å rydde opp i det vi gjør. |
Hva har det med innvandring/ flyktininger å gjøre? alle har ansvar for dine handlinger ja, men det har vel ikke så mye med flyktninger å gjøre..
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
jeg syns vi bør fjerne alle landsgrensene i verden og la folk flytte hit og dit som de ønsker..! Da blir det slik at de som vil ivareta sine interesser flytter til områder med likesinnede, og de med andre interessere kan flytte til andre områder. Dermed får vi områder der folk med like interesser og livssyn. Da blir det heller ingen konflikter.. utenom, vel, ressurskonflikter, for alle vil vel bo der det er mest naturressurser å hente.. og Norge har jo en del, så det er jo veldig naturlig at folk vil flytte hit.
nei.. vi er nok ikke ved Utopia enda, men vi kan ihvertfall prøve å vise det. Ondskap avler ondskap, så jeg antar at godhet avler godhet, dermed hvis alle bare er gode og forståelsesfulle når det gjelder integrering osv, så blir alle lykkelige til slutt 
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 19:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Coralin skrev: | Ronja skrev: | Jo det har det. Vi har ett ansvar for å rydde opp i det vi gjør. |
Hva har det med innvandring/ flyktininger å gjøre? alle har ansvar for dine handlinger ja, men det har vel ikke så mye med flyktninger å gjøre.. |
Jo, det er det jeg har prøvd å forklare.
|
Skrevet: Tor 24 Feb 2005, 14:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Oj... 4 sider gitt...
|
Skrevet: Tor 24 Feb 2005, 15:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | Coralin skrev: | Ronja skrev: | Jo det har det. Vi har ett ansvar for å rydde opp i det vi gjør. |
Hva har det med innvandring/ flyktininger å gjøre? alle har ansvar for dine handlinger ja, men det har vel ikke så mye med flyktninger å gjøre.. |
Jo, det er det jeg har prøvd å forklare. |
hva har vi gjort sommåryddes opp i nårdet kommerflyktninger hit?
|
Skrevet: Tor 24 Feb 2005, 17:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg har et mer moderat syn enn Coralin, men jeg er mer enig med henne enn Ronja her. Problemet mitt, Coralin, er at du generaliserer veldig mye, og problemet med Ronja sine argumenter er at de er alt for politisk korrekte.
La meg ta noen eksempler. På side to i denne tråden sier du, Coralin, at 40% av alle innvandrere kommer fra Asia, og at deres kultur er den som ligger lengst unna vår kultur.
Jeg kjenner den øst-asiatiske kulturen ganske godt (området mellom ca. Filippinene til Japan = øst-asia) og jeg må innrømme at der er mye der som er bedre enn her på berget! Ikke alt, ikke en gang det meste, men mye... Eksempler: Hvordan man tar seg av de eldre i samfunnet. (Det finnes svært få gamlehjem i øst-asia.) Respekt for andre menneskers eiendeler. (Joda, det stjeles der også, men man kan sette fra seg sykkelen sin i visshet om at den står der og er like hel når man kommer tilbake etter fem minutter, eller etter en dag.) Renslighet. (Prøv å ikke vaske hendene før du spiser i øst-asia! De ser på deg som om du er psykisk syk...) Jeg snakker selvsagt ikke om de områdene som er infisert av tursime, men de områdene der man fremdeles har den gamle kulturen. Jeg har mange flere eksempler, men dette får holde for nå.
Kan du forresten vise meg hvor i asia de kjønnslemlester jenter, og hvor de tvangsgifter barna? (Ja, du har sagt Afganistan og de landene, men Asia er stort!)
Ronja, jeg vet ikke hva som er værst. Coralin som kommer med populistisk oppgulp, eller du som kommer med politisk korrekt oppgulp. Fakta er at verden ikke kommer i sort/hvitt. Jeg vet du stillte et spørsmål med det om vi ikke skylder dem noe (og at det ikke var en påstand!), så jeg velger å svare på det:
Nei, vi skylder dem ikke noe. Vi lar dem komme til Norge og vi tildeler dem stønad og (dårlig) bolig. I tillegg hjelper vi dem med ting som sykdomer de måtte ha, utdanning for barna, og mye mer. Jeg sier ikke at dette er dumt, snarere tvert imot! Men, jeg føler at når vi gir dem (for det er det vi gjør) alt det der, så har vi "rett" til å se på det som en investering. En investering i dem som borgere av Norge. Og da har de, slik jeg ser det, en plikt til å lære seg språket, lovene og normene/reglene våre og forholde seg til dem, samt å godta at de ikke havner øverst på rangstigen med en gang...
|
Skrevet: Fre 25 Feb 2005, 16:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ærlig talt sjønner jeg ikke hva du mener når du ser jeg er politisk korrekt? Jeg sier MIN mening. Det var jeg som først påpekte at verden ikke er svart/hvit, jeg er enig med det andre tidligere har sagt, alle bør behandles inviduelt. Ikke som en gruppe.
Jeg mente:
Colerain er for mindre innvandring.
Jeg er for mer innvandring fordi jeg mener at flere enn de var tar inn har behov for å være her. Jeg mener ikke at vi skyller dem ordninger som gjør at de kan sitte på ræva og ikke gjøre noe. Men at vi skyller flere mennesker tillatelse til å være her?
Innvandringen har gått ned de siste årene, Norge har spredd ett rykte som sier at her er det vanskelig å komme inn, jeg synes vi først bør vente å se resultatene av dette før vi eventuelt skulle minske innvandringen igjen.
|
Skrevet: Fre 25 Feb 2005, 17:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | Ærlig talt sjønner jeg ikke hva du mener når du ser jeg er politisk korrekt? Jeg sier MIN mening. |
Sorry da, det var ikke meningen å gjøre deg sur eller noe... Det jeg mener er at Coralin er "veldig langt til høyre" mens du er veldig "langt til venstre"
(Jeg hater høyre-/venstrebåsene da de hører hjemme i forrige århundre. Det er mulig å være enig med Frp i noe og SV i noe annet :p)
Tilfeldighetene (???) vil at det er "langt til venstre" som er politisk korrekt nå, så dermed er du politisk korrekt med dine uttalelser. U don't like it? Tough luck, as that's reality...
Når det gjelder innvandring så prøver jeg å si at det vi bør ta sikte på er et sted midt mellom dere to... Vi kan ikke sende tilbake alle, og vi kan ikke ta imot alle. MEN, la oss si at NN kommer fra et u-land med krig og elendighet, og at han faktisk får asyl i Norge. Siden han er psykisk ustabil etter å ha opplevd krig så lenge får han tilbud om psykiatrisk hjelp, noe han ikke vil fordi det i hans kultur ikke er "mandig" (jeg vetta faen om det er sånn, dette er hypotetisk!!). Så går han ut og begår kriminelle handlinger som følge av at han er psykisk ustabil. (La oss si at han lemlester noen på byen, igjen rent hypotetisk.) OK? Siden han nektet psykiatrisk hjelp synes ikke jeg vi "skylder ham" noe som helst. "Adjø, her er flybiletten din, du misbrukte sjansen din." ikke sant?
Hva var det? "Han kommer til å bli drept når han kommer tilbake til wherever?" Buhu... synd :p
|
Skrevet: Fre 25 Feb 2005, 23:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Hva med: Han kommer til å drepe vis han blir sent tilbake?
Men jeg ser forsatt ikke hva som er galt?
Jeg sier min mening, jeg begrunner mine påstander. Så om jeg er på venstresiden i denne saken, betyr det at det skal holdes mot meg?
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Hvis noen tillhører venstresiden skal det alltid holdes mot dem, det er skikk og bruk heromkring.
Jeg er forøvrig ganske uenig med Tittan. Jeg mener at hvis noen får oppholdstilatelse så har de fått oppholdstilatelse med de rettigheter og plikter det involverer. Det norske retssystemet er laget for å ta seg av forbrytere i norge og burde så absolutt fungere uavhengig av hvor gjerningsmannen kommer fra, såframt retssystemet fungerer sånn passe (nuenigheter om dette får bli en annen diskusjon) burde ekstra straffer som landsforvisning være unødvendig. Jeg ser egentlig ikke særlig stor moralsk forskjell i å kaste ut en asylsøker og å deportere norske kriminelle. Til min viten skylder jeg heller ikke dem noe.
Man må og ta høyde for at norsk lov ikke tillater oss å returnere mennesker hvis de står i fare for å bli drept eller torturert og den loven står jeg helt og holdent ved. Å "dømme folk til døden" via å sende dem til et land hvor de vil bli henrettet eller torturert er i mine øyne moralsk forkastelig og en praksis jeg ikke vil støtte.
I eksemplet Tittan kommer med ville jeg personlig vært for en fengselsstraff i hennhold til norsk lov, under skjerpede omstendigheter og psykiatrisk behandling med forvaring til fullført behandling.
Hva politisk korrekthet anngår er jeg uenig i at det er et høyre, venstre skille som avgjør dette. Politisk korrekthet er, slik jeg ser det, framfor alt en moralsk vurdering dominert av en kanhende troskyldig humanisme. Revolusjonen er til min viten ennå ikke korrekt...
Forøvrig er jeg dypt uenig i påstanden om at høyre, venstre skillet i politikken er avlegs og forenklingen av enkeltsaksvurdering kontra ideologi, men det får og bli en annen diskusjon.
Helt til slutt vil jeg gjerne annmode folk å skille mellom arbeidsinnvandrere og asylsøkere, dette er to helt forskjellige grupper tatt inn på vidt forskjellig grunnlag.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 18:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Veldig mye enig med Mr. Pin her.
Viktig å skille mellom arbeidsinnvandrere og asylsøkere.
Synes at hvis man skal flytte til et annet land er det bra å beholde noe av kulturen. Bare å tenke seg at for eksempel jeg flyttet til for eksempel Sør-Korea. Før jeg flyttet hadde jeg selvfølgelig lært meg språket der, skikkene der og de grunnleggende lovene der. Om jeg hadde vært kristen hadde jeg nok tatt med meg både jul og påske, selv om folk der jeg bodde bare var buddhister. Om det hadde vært en skikk jeg bomma på, ville jeg naturligvis tatt konsekvensene av det, og lært meg skikken grundig.
Dette hadde gått fint, fordi Sør-Korea og Norge er ganske sofistikerte land, og jeg hadde bare vært en arbeidsinnvandrer. Asylsøkerne, derimot, har ofte ikke sjangs til å lære seg skikker, regler og språk før de kommer hit, og har helt andre lover, regler og kultur, slik at det er mye vanskeligere for dem å innordne seg her enn det ville være for meg å innordne meg i Sør-Korea.
De kommer jo gjerne fra mye hardere forhold enn det er her, og det er nok vanskelig å tilpasse seg, men likevel burde de gjøre en desto større jobb for å innordne seg. De burde ha samme straffevilkår som alle andre nordmenn.
Jeg er for å øke inntaket av asylsøkere mye.
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 22:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |