DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

For eller imot åndsverkloven?

For
27%
 27%  [ 3 ]
Vil heller at all kopiering skal bli forbudt
0%
 0%  [ 0 ]
Vil heller ha avgift på mp3-spillere/mobiler etc
9%
 9%  [ 1 ]
Vi bør melde oss ut av EU og gå på tvers av resten av verden
63%
 63%  [ 7 ]

Antall stemmer : 11

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Ny Ã…ndsverklov
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 4 av 5 [81 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
haakoo skrev:
Det jeg derimot forlanger er at jeg kan kjøpe et verk, og velge hvor, når, hvordan og med hvilken avspiller jeg skal høre på det. Det har ikke artisten noe med. Jeg vil også kunne selge min kopi av verket videre.

Hva om artisten setter restriksjoner for også dette? Hva gjør du da?

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 22:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Det er heller ingenting i loven som forbyr kopiering til privat bruk. Den forbyr kun omgåelse av effektive kopisperrer. Noe en samlet platebransje har sagt (jf. artikkelen du viste til) at de ikke vil benytte for å hindre deg i å ta slike kopier.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 23:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
QIQrrr skrev:
haakoo skrev:
Det jeg derimot forlanger er at jeg kan kjøpe et verk, og velge hvor, når, hvordan og med hvilken avspiller jeg skal høre på det. Det har ikke artisten noe med. Jeg vil også kunne selge min kopi av verket videre.

Hva om artisten setter restriksjoner for også dette? Hva gjør du da?

Henviser til loven, og spør samtidig artisten hvorfor i alle dager jeg ikke skulle få lov til det.

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 00:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Og hvis han da sier at han ikke vil selge til deg fordi du ikke godtar betingelsene han setter?

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 00:43
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Da får ikke artisten solgt musikken i norge, dumt valg av artisten.

Men nå er vi utenfor temaet i tråden. Start en ny tråd hvis du vil kverulere og prøve å slå igjennom med noe kapitalistisk snikksnakk.

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 02:08
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg illustrerer bare faktum. Det er opp til den som lager et produkt å selv bestemme kriteriene for erverv.

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 11:19
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

QIQrrr skrev:
Jeg illustrerer bare faktum. Det er opp til den som lager et produkt å selv bestemme kriteriene for erverv.

I utgangspunktet ja, men vi lever i et samfunn som heldigvis har lover og regler som gjør at de fleste får like muligheter. Vi har derfor lover og regler som gir ola nordman rettigheter som vi kan bruke mot store konsern/butikkjeder ol., på den måten slipper vi et samfunn som bare basserer seg på den sterkeste rett (som nå vel hadde blitt den rikestes rett).

Men nå kommer vi enten tilbake til tema eller dropper tråden.

moderator Håkon som dasker seg selv på henda.

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 11:31
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
1.
Et lite apropos/spørsmål; skal ikke norske lover være til for det norske folk, og baseres på det norske folks moralske holdninger? Jeg antar at flesteparten av det norske folk ønsker å kunne kopiere sin CD til sin iPod.

Er ikke disse "folket mot regjeringen"-tilstandene ganske paradoksale?

2.
Jeg sier som de sier i "homofili/kristendom": Det er drap, dop og voldtekt der ute. Pedofile får 2 år i buret for å voldta ni gutter.
Og Valgerd og gjengen, som angivelig er der for oss, henger seg opp i at vi vil spille VÅR kjøpte musikk på VÅRE musikkavspillere?!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Prinsippet er at det er produsenten/artisten som selv bestemmer om han ønsker å selge under eksempelvis norsk lov. Norsk lov betyr ingenting i denne sammenheng.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:51
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

I norge betyr det alt. Det er umulig å selge musikken i norge uten at norsk lov gjelder.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan saken stiller seg når man kjøper musikk over nett fra en bedrift i usa, hvor serveren står i india og filene mellomlagres i frankrike.....

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:57
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Prinsippet vil fortsatt gjelde...

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:59
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

ønskemestern skrev:
1.
Et lite apropos/spørsmål; skal ikke norske lover være til for det norske folk, og baseres på det norske folks moralske holdninger? Jeg antar at flesteparten av det norske folk ønsker å kunne kopiere sin CD til sin iPod.

Er ikke disse "folket mot regjeringen"-tilstandene ganske paradoksale?

2.
Jeg sier som de sier i "homofili/kristendom": Det er drap, dop og voldtekt der ute. Pedofile får 2 år i buret for å voldta ni gutter.
Og Valgerd og gjengen, som angivelig er der for oss, henger seg opp i at vi vil spille VÅR kjøpte musikk på VÅRE musikkavspillere?!

1. Nei, ikke bare. De er også basert på at Norge skal holde sine internasjonale forpliktelser. Flesteparten av det norske folk kan også etter den nye loven kopiere musikk til sine mp3-spillere.

Det er kun de CDene med effektive kopisperrer som hindrer kopiering til mp3spiller som ikke vil kunne bli kopiert til en slik spiller etter lovendringen. Og foreløpig finnes ikke slike effektive sperrer, og alle plateselskapene har sagt at hvis de lager sperrer, skal de tillate kopiering til mp3-spiller.

2. Du har i likhet med de fleste andre blitt villedet av overskrifter i dagbladet og vg til å tro at dette er en lov som skal forby deg å kopiere musikk over på din mp3spiller. DET ER IKKE DET LOVEN SKAL. Loven har ingen slike intensjoner. Du har bare lest omtale av et eksempel knyttet til et unntak (ikke akkurat særlig kildekritisk).

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 10:56
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

JC\forum skrev:

Det er kun de CDene med effektive kopisperrer som hindrer kopiering til mp3spiller som ikke vil kunne bli kopiert til en slik spiller etter lovendringen. Og foreløpig finnes ikke slike effektive sperrer, og alle plateselskapene har sagt at hvis de lager sperrer, skal de tillate kopiering til mp3-spiller.

2. Du har i likhet med de fleste andre blitt villedet av overskrifter i dagbladet og vg til å tro at dette er en lov som skal forby deg å kopiere musikk over på din mp3spiller. DET ER IKKE DET LOVEN SKAL. Loven har ingen slike intensjoner. Du har bare lest omtale av et eksempel knyttet til et unntak (ikke akkurat særlig kildekritisk).

Problemet er faktisk at folk som deg bagateliserer problemet. Sier at løsningen er grei, man bare kjøper ikke CD-er med kopisperrer. 'CD'-er med sperrer er bare et som slår igjennom i media, problemet gjelder ALLE formater.

Du kan ikke forvente å kjøpe musikk hos msn og få spilt den av på iPod-en din, du kan heller ikke forvente at du kan ta backup av musikken du har kjøpt. Hvis du oppgraderer maskinen, ikke forvent at du kan høre på musikken du har kjøpt før.

Det er ganske mange alvorlige problemer knyttet til forbude mot privatkopiering, og de må ikke bagateliseres bort.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 16:22
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Var inne og tittet på en av lenkene som ble lagt ut her, og jo, det er absolutt mulig å kopiere en musikkfil funnet hvorsomhelst, så lenge man unngår effektive kopisperrer, som i Norge hvorsomhelst kan gjøres analog. Det koster deg bare litt bry og musikkvalitet. Jeg ser heller ingen grunn til at dette skal blåses opp.

InnleggSkrevet: Lør 26 Feb 2005, 22:52
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Har du tenkt på at dekoderen kan sitte i aperatet som spiller av åndsverket? HD-tver får mest sannsynlig en 'sperre' som avgjør om du skal få lov til å ta opp det som vises eller ikke. Dette blir da en sperre som alt HD-tv utstyr blir pålagt og ha, og en sperre som det ikke blir lov til å bryte.

Problemet er litt større enn det de som skriker 'MP3-loven vil forby MP3-spillere', som jo er totalt sprøyt.

InnleggSkrevet: Søn 27 Feb 2005, 00:09
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Men har du sett de MULIGHETENE lovforslaget gir? Det gir filmselskapene muligheten til å selge deg en kopi av en film som du kan laste ned, brenne ut på dvd-spilleren din og se en gang før den ikke lenger virker. Det blir som å leie filmen, uten å måtte gå i butikken, uten å måtte levere den tilbake.

Hvis du ikke kan kopiere musikken din fra msns musikktjeneste, og over på din Ipod, så kommer ikke MSNs musikktjeneste til å bli særlig populær, da de fleste vil komme til å handle på butikker som ikke har slike begrensninger.

InnleggSkrevet: Fre 04 Mar 2005, 11:51
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Men har du sett de MULIGHETENE lovforslaget gir? Det gir filmselskapene muligheten til å selge deg en kopi av en film som du kan laste ned, brenne ut på dvd-spilleren din og se en gang før den ikke lenger virker. Det blir som å leie filmen, uten å måtte gå i butikken, uten å måtte levere den tilbake.

Hvis du ikke kan kopiere musikken din fra msns musikktjeneste, og over på din Ipod, så kommer ikke MSNs musikktjeneste til å bli særlig populær, da de fleste vil komme til å handle på butikker som ikke har slike begrensninger.

InnleggSkrevet: Fre 04 Mar 2005, 11:54
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

haakoo skrev:
Og så hadde jeg lest Infosoc / EUCD:

Sitat:
Article 5

Exceptions and limitations

1. Temporary acts of reproduction referred to in Article 2, which are transient or incidental [and] an integral and essential part of a technological process and whose sole purpose is to enable:
(a) a transmission in a network between third parties by an intermediary, or

(b) a lawful use
of a work or other subject-matter to be made, and which have no independent economic significance, shall be exempted from the reproduction right provided for in Article 2.

2. Member States may provide for exceptions or limitations to the reproduction right provided for in Article 2 in the following cases:

(b) in respect of reproductions on any medium made by a natural person for private use and for ends that are neither directly nor indirectly commercial, on condition that the rightholders receive fair compensation which takes account of the application or non-application of technological measures referred to in Article 6 to the work or subject-matter concerned;

Så da har man vel sett at hverken WTC eller Infosoc ikke gir anledning til å gi privatpersoner lov til å kopiere musikk privat.

Les Artikkel 7 nr 1 (a).

InnleggSkrevet: Fre 04 Mar 2005, 11:58
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

JC\forum skrev:
haakoo skrev:
Og så hadde jeg lest Infosoc / EUCD:

*snipp*

Så da har man vel sett at hverken WTC eller Infosoc ikke gir anledning til å gi privatpersoner lov til å kopiere musikk privat.

Les Artikkel 7 nr 1 (a).

Og poenget ditt er? Leser du de punktene jeg har henvist til ser du at man kan lage unntak. Det står ingen steder at man ikke kan lage unntak for akkurat artikkel 7. Så unntakene er mulig fremdeles....

InnleggSkrevet: Fre 04 Mar 2005, 18:22
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Du er helt på jordet. For det første gjelder unntaket i artikkel 5 bestemmelsene i 1. kapittel. Derfor bestemmelsen er plassert der. For det andre må direktivet leses i sammenheng, og tolkes ut fra fortalen og harmoniseringshensyn.

Det som derimot er et interessant spørsmål er om man kan legge avgjørende vekt på departementets uttalelse om at mp3-spiller ikke er relevant avspillingsmedium. Forarbeider er en viktig rettskilde i norsk rett, men ikke den eneste. Vi kan ikke se bort i fra at domstolene tolker mp3-spiller inn under "relevant avspillingsmedium."

InnleggSkrevet: Lør 05 Mar 2005, 18:36
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 4 av 5 [81 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet