|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
maria skrev: | Jeg er for legalisering av hasj. Fordi det (satt på spissen) er et kort steg å gå fra røyk til hasj i utgangspunktet. Men siden hasj er forbudt, bryter man loven ved å ta det "korte" steget. Da er det enda enklere å gå fra hasj til andre stoffer og/eller lovbrudd. Om hasj blir legalisert, er det likevel et stort steg å ta når man eventuelt går fra hasj til andre stoffer.
Nå er jeg gørrtrøtt, og forklarer meg dårlig.. men legg godviljen til, så går det sikkert an å forstå..  |
Jeg tror jeg forstår hva du mener. Nå blir en masse mennesker kriminelle, fordi de søker en rus som strengt tatt ikke er noe værre enn alkoholrusen. Og har man først krysset grensen lovlig/ulovlig med noe så harmløst, tror jeg det skal mindre til for å gjøre det igjen, kanskje med farlige narkotiske stoffer.
|
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 11:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
spiralis skrev: | Jeg ser ikke hvorfor dette skulle være en grunn, eneste du sier er jo at vi bør forby røyk, siden folk som røyker, lett/ofte prøver hasj, som igjen gjør det lettere å prøve tyngre stoffer..... |
Om du snur retorikken så blir det sånn, ja. Enten forby røyk, og/eller alkohol, eller la hasj bli lovlig. Om man sammenligner de lovlige rusmidlene med hasj, syns jeg forbudet er urimelig. (Men, som nevnt, så fører forbudet til at hasjen holdes vekke fra gatene, og pub'ene, så rent praktisk er jeg for et forbud. Men det betyr ikke at det er rett å ha et.)
|
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 11:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
stjernesludd skrev: | spiralis skrev: | Jeg ser ikke hvorfor dette skulle være en grunn, eneste du sier er jo at vi bør forby røyk, siden folk som røyker, lett/ofte prøver hasj, som igjen gjør det lettere å prøve tyngre stoffer..... |
Om du snur retorikken så blir det sånn, ja. Enten forby røyk, og/eller alkohol, eller la hasj bli lovlig. Om man sammenligner de lovlige rusmidlene med hasj, syns jeg forbudet er urimelig. (Men, som nevnt, så fører forbudet til at hasjen holdes vekke fra gatene, og pub'ene, så rent praktisk er jeg for et forbud. Men det betyr ikke at det er rett å ha et.) |
Hadde det vært opp til meg hadde tobakk og alkohol vært forbudt.
Uansett, du kan ikke snu den, ikke sånn jeg ser det. Alle vil vel gjøre verden til ett bedre sted med mindre vold, sykdom, hjemløse, generelt 'dårlige' ting. Da kan man bare tenke at man skal gjøre det bedre, og ikke legalisere noe som ikke vil gjøre verden til ett bedre sted.
Men det er kanskje unormalt i våre dager og håpe verden blir ett bedre sted?
|
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 11:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Dette begynner å ta latterlige dimensjoner, synes jeg.
Hasj føkker med hjernen på permanent basis, etter kortvarig bruk.
Vanlig tobakk og alkohol (i moderate mengder, duh) gjør det ikke.
Kan ikke forstå at folk ikke ser den store forskjellen der. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 12:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

|
Veronica skrev: | Hasj føkker med hjernen på permanent basis, etter kortvarig bruk.
Vanlig tobakk og alkohol (i moderate mengder, duh) gjør det ikke. |
Den der kjøper jeg ikke helt..
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/29/291318.html
For de som vil lese litt mer. Her står det ikke noe om permanet oppføkking. Og dette kommer fra begge fronter, både for og imot. Prøv å backe opp noe med fakta, iallefall. Ikke bare stol på at det inntrykket du sitter inne med er riktig.
|
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 16:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Når det gjelder dette med at hasjbruk lett fører til at man går over på hardere stoffer...
Jeg har nevnt dette før også - vi har fint lite grunnlag for å si noe som helst om dette! For alt vi vet kan det være alt mellom 9 av 10, eller 1 av 1000 hasjbrukere som går over på hardere stoffer, fordi vi ganske enkelt aldri hører noe særlig til de hasjbrukerne som aldri får problemer! Bare fordi at alle heroinmisbrukere kanskje har begynt med hasj, betyr ikke det at alle som røyker hasj begynner med heroin senere.
|
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 16:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Dette er jo et resultat ved bruk av hasj - da kan det vel umulig være noe å legalisere som mange ønsker?
Tatt fra den dagbladartikkelen du henviser til Stjerneskudd.
Og jeg er ganske overbevist om at hvis det ble en folkeavstemning på problematikken så ville det vært et klart flertall for å ikke legalisere det.
Det er et fåtall som faktisk har interesse av å legalisere stoffet.
Sitat: | Det foreligger internasjonal solid forskningsmessig dokumentasjon på fysiske og psykiske skadevirkninger av hasj. Omfattende bruk kan resultere i luftveislidelser, svekket korttidshukommelse, økt kreftrisiko, svekket utvikling og lavere fødselsvekt hos fostre, kortvarige psykotiske reaksjoner. Det er også indikasjoner på at latent sårbarhet for schizofreni kan forløses gjennom bruk av hasj. |
Sitat: | de fleste drap og voldelige handlinger begås under påvirkning av alkohol, den største dødsårsaken for unge i Oslo er fylla, i tillegg er alkohol også innblandet i ca. 50% av alle trafikkulykker. |
Så altså. Jamfør godeste Osmund har man mange påvisninger av diverse skader ved bruk av hasj.
Det eneste Marianne kan svare med er at folk som er påvirket av alkohol dreper og er voldelige mot folk. Det har ingenting med stoffet å gjøre, men at folk generelt har et usunt forhold til alkohol, og ikke kan begrense seg. Det er hos mennekset den feilen ligger. At man blir liggende stein og sløv i et hjørne av hasj og derfor ikke kjører på folk gjør ikke stoffet mindre skadelig for en selv, eller enklere å godta legalisering av.
Konklusjon? Det er nordmenns forhold til alkohol som er problemet.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 18:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
spiralis skrev: | Så du er egentlig for følgende logikk:
'Siden vi har lov til å røyke burde vi ha lov til å røyke hasj' ? |
Neinei, dette har ingenting med røyking å gjøre i den forstand. Poenget mitt er: avstanden mellom hasj og "hardere stoffer" blir større om hasj blir legalisert, fordi når man først bryter loven ved å røyke hasj, skal det lite til å bryte loven på andre områder.
Glahn skrev: | (...)fordi vi ganske enkelt aldri hører noe særlig til de hasjbrukerne som aldri får problemer! |
Det vil derfor overraske mange om alle som røyker hasj jevnlig ble gjort kjent. Fordi det er svært svært mange såkalt normale mennesker med normale jobber og livssituasjoner. Det er snakk om å røyke en gang i blant på fest, ikke daglig. Stor forskjell. Jeg har møtt på flere menn på 50 som til daglig går i dress og tar viktige avgjørelser før de haster videre til et nytt møte, som røyker hasj av og til. Husmødre, lærere, kassadamer, piloter, advokater, studenter, frisører, politikere og journalister. Normale mennesker! Det gjør dem ikke dårligere enn alle andre.
Shealien skrev: | Det er nordmenns forhold til alkohol som er problemet. |
Indeed.
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 22:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
maria skrev: | Poenget mitt er: avstanden mellom hasj og "hardere stoffer" blir større om hasj blir legalisert, fordi når man først bryter loven ved å røyke hasj, skal det lite til å bryte loven på andre områder.
|
Er du sikker på det?
De som røyker hasj nå har jo tydeligvis ikke hatt noe imot å ta spranget mellom lovlig og ulovlig stoffer i utangspunktet.
Hva gjør deg så sikker på at de kommer til å respektere grensene til de "sterkere" stoffene noe mer, om hasj blir lovlig?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 22:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Veronica skrev: | Er du sikker på det? De som røyker hasj nå har jo tydeligvis ikke hatt noe imot å ta spranget mellom lovlig og ulovlig stoffer i utangspunktet. Hva gjør deg så sikker på at de kommer til å respektere grensene til de "sterkere" stoffene noe mer, om hasj blir lovlig? |
Ja. Helt sikker. Jeg sier ikke at alle vil respektere grensene, men det blir et større steg å ta, og færre vil velge å ta det steget.
Jeg brukte sjokolade som eksempel til venninna mi, og hun forstod hva jeg mente Om jeg bestemmer meg for ikke å spise snop, så går det fint. Men så finner jeg ut at jeg bare skal smake èn bit, og så slutte. Det går ikke! Det blir på samme måte, selv om sjokolade ikke kan sammenliknes med lovbrudd. Uansett, så snart en barriere er brutt blir det mye enklere å gjøre det igjen og igjen.
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Fre 23 Mai 2003, 22:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Men om hasj blir lovlig. Da vil 13 åringene begynne å røyke hasj bak skolehjørnene for å være kule. Det kommer sannsynligvis til å bli ganske utbredt.
Og jeg vil i allefall ikke ha det slik.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Lør 24 Mai 2003, 08:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
maria skrev: |
Ja. Helt sikker. Jeg sier ikke at alle vil respektere grensene, men det blir et større steg å ta, og færre vil velge å ta det steget. |
Det tror ikke jeg.
Jeg tror at de som ikke tar fem øre for å begå lovbrudd nå, bare for å få tak i stoff, vil bry seg noe mer om "større" lovbrudd det vil medføre å kjøpe sterkere stoffer.
Heck, hvorfor ikke bare legalisere alt sammen nå med det samme?
Så kanskje folk til slutt slutter å f.eks. drepe andre folk, fordi det vil være et enda større hopp igjen?
(Veldig satt på spissen, dog.)
maria skrev: | Det blir på samme måte, selv om sjokolade ikke kan sammenliknes med lovbrudd. |
Riktig. Det kan ikke sammenliknes.
|
Skrevet: Lør 24 Mai 2003, 18:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Shealien skrev: | Det er hos mennekset den feilen ligger. At man blir liggende stein og sløv i et hjørne av hasj og derfor ikke kjører på folk gjør ikke stoffet mindre skadelig for en selv, eller enklere å godta legalisering av.
Konklusjon? Det er nordmenns forhold til alkohol som er problemet. |
Det som jeg synes er et veldig godt poeng, som merkelig nok ingen har nevnt direkte her, er at alkohol ikke bare er et rusmiddel. Alkoholfri vin smaker ikke like godt som den som holder i overkant av ti prosent, og det er ikke til å komme utenom at lettøl er tammere enn pils. Man kan godt drikke ett glass vin eller én øl - endog en dram - uten å merke noen rusvirkning.
Hasj, derimot, er utelukkende et rusmiddel. Hvem er det som tar seg en blås bare for smakens skyld, og ikke ønsker å merke noen form for rusvirkning? Ingen jeg har hørt om, iallfall. Derfor blir det etter min mening litt bakvendt å sammenligne hasj og alkohol. Hasj og tobakk, derimot, er mer sammenlignbare størrelser. Og jeg ville ikke felle en eneste tåre om tobakk ble totalforbudt.
Hva prinsipper angår, så hadde jeg en hel skog av dem da jeg var 19. Så ble jeg eldre. 
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Søn 25 Mai 2003, 22:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Alkoholfri vin er en selvmotsigelse! Vin er pr. definisjon druesaft som har fått lov til å gjære og danne alkohol. Alkoholfri vin kan i beste fall kalles druesaft, best er det å være realistisk og kalle det ved dets rette navn: skvip!
Forøvrig er vi her inne på noe viktig. Jeg synes selv at å drikke for å bli bedugget/full/drita er fullstendig misforstått. Jeg drikker fordi det smaker godt, fordi jeg elsker å nyte smaksopplevelsen en virkelig god vin eller et glass med godt øl er. Når effekten av alkoholen begynner å bli for merkbar gir jeg meg, for da har smaksløkene blitt ganske numne, og det blir umulig å nyte mer i samme grad.
Men hvem røyker hasj eller bruker tyngre stoffer for å nyte på den måten? Her handler det vel mer om (i beste fall) å nyte rusen, og det er noe helt annet enn det iallefall jeg bruker alkoholholdige drikker til.
Når det er sagt er jeg også er enig med Shealien - nordmenn flests forhold til alkohol er heller håpløst. De har rett og slett ikke peil på å nyte de finere sidene ved alkoholholdig drikke.
|
Skrevet: Søn 25 Mai 2003, 22:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
spiralis skrev: |
Hadde det vært opp til meg hadde tobakk og alkohol vært forbudt.
|
håhå glad det ikke er opp til deg *blinkefjes* *smilefjes*
Glahn skrev: | Når det er sagt er jeg også er enig med Shealien - nordmenn flests forhold til alkohol er heller håpløst. De har rett og slett ikke peil på å nyte de finere sidene ved alkoholholdig drikke. |
jeg mener at rusen er en av de fineste sidene ved alkoholholdig drikke.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 11:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Sitat: | jeg mener at rusen er en av de fineste sidene ved alkoholholdig drikke |
og det er akkurat det som er feil med nordmenns forhold til alkohol.
Jeg må også innrømme at cafein og glahn har truffet spikeren på hodet når det gjelder argumentasjon mot å sammenligne hasj og alkohol. Fullstendig enig.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Shealien skrev: | Sitat: | jeg mener at rusen er en av de fineste sidene ved alkoholholdig drikke |
og det er akkurat det som er feil med nordmenns forhold til alkohol.
|
er det feil det da?? jeg synes det er herlig med alkoholrus, og ser på dette som noe positivt, ikke feil, ikke galt, men gøy og positivt
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 14:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vel, det er nå engang ikke så moro å være i nærheten av ravende fulle brølaper som skriker, roper, ler "høhøhøhø" av de mest åndssvake ting, og synes de selv er utrolig morsomme. Det er heller ikke særlig morsomt å se tenåringsjenter være så fulle at de holder på å falle i vannet fra brygga de står på, for eksempel.
Hadde det bare handlet om å bli litt lettere bedugget, litt varm og god og litt løsere i talebåndet enn vanlig, så. Men så altfor mange nordmenn skal jo på død og liv drikke seg dritings.
|
Skrevet: Man 26 Mai 2003, 15:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
BagBiter skrev: | jeg mener at rusen er en av de fineste sidene ved alkoholholdig drikke |
BagBiter skrev: |
er det feil det da?? jeg synes det er herlig med alkoholrus, og ser på dette som noe positivt, ikke feil, ikke galt, men gøy og positivt |
Det er (forhåpentligvis) fordi du er så ung, det.
Folk flest innser, når de modnes, at å drikke bare for å bli sanseløst full, er fullstendig meningsløst. 
|
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 13:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
heh "så ung" , du er 20, jeg er 19
jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å like rusen uansett hvor gammel jeg blir..
jeg skrev aldri noe om å bli "sanseløst full" heller :-s
|
Skrevet: Tir 27 Mai 2003, 22:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |