|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
Glahn: Jeg tror du oversÄ det at jeg selv har gjennomgÄtt mobbing i flere Är, fra barneskolen til ungdomskolen, sÄ ikke romantiser tragedien til meg.
Det som er poenget mitt her, er at nÄr du henger pÄ kanten av et stup og hjelpen ikke kommer, er ikke mangelen pÄ hjelp noen grunn til Ä slippe, og det virker som om det er det dere prÞver Ä stresse. Det hadde vÊrt det ideale om noen kom og hjalp deg opp, men per i dag mÄ man ofte klare seg selv, Ä fÄ hjelp av andre lager oftere en ikke mer problemer en det lÞser.
Ett av de andre poengene jeg prÞver Ä stresse, er at nesten alle mÞter motgang i form av mobbing, familieprobler, knust selvbilde, arbeidsledighet og mm. Vi mÄ alle ta den motgangen, og vi mÄ alle hjelpe dem som faller etter, men nÄr den hjelpen ikke kommer til den som faller etter er ikke det en grunn til Ä gi opp. Mangel pÄ hjelp er ikke en grunn til selvmord.
Selvmord er feight, respektlÞst for dine omgivelser og blant det dummeste man kan gjÞre. Hvordan tror du foreldrene har det, nÄr de vet at barna blir mobbet hvÊr dag pÄ skolen, og mÄ leve med det hvÊr dag, for de er meget klar over at prÞver de Ä hjelpe, forverrer de bare situasjonen. Og nÄr da barnet deres, som de elsker mer en noe annet, tar livet av seg selv, faller hele verden deres i grus.
Veronica skrev: | Jeg vet godt hvor nedbrytende mobbing kan vÊre for en person, og det vil vÊre lÞgn Ä si at jeg aldri tenkte pÄ selvmord. |
Nesten alle har pÄ et eller annet tidspunkt i livet sitt tenkt pÄ selvmord for Ä slippe unna problemene sine. Jeg har tenkt over det i visse sammenhenger, i alt fra rasseri til overvelvende selvmedlidenhet. Det Ä vurdere selmord er ikke feigt. Men de som gjennomfÞrer selvmordet, er feige, mens de som tar seg opp igjen og kommer seg pÄ fote og fÄr skikk pÄ livet sitt, er sterke.
Og angÄende hjelp, hva kategoriserer dere som hjelp? Lykkepiller? Psykolog? En hÄnd Ä holde i?
|
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 09:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror det varierer fra person til person hva hjelp kan vĂŠre.
For meg trenger det ikke Ă„ vĂŠre mer enn en noen som viser at de bryr seg om meg, og som tar seg tid til Ă„ lytte til det jeg har Ă„ si, til det jeg tenker og fĂžler.
Andre trenger nok sterkere midler, som en psykolog. Og for de virkelig ille tilfellene, kan lykkepiller hjelpe. En av mine venninner trengte lykkepiller og psykolog, og har nÄ kommet seg sÄpass at hun har begynt Ä trappe ned pÄ pillene.
Jeg er forsÄvidt enig i at selvmord er egoistisk, feigt og tÄpelig. Hadde jeg ikke ment det, hadde jeg jo ikke vÊrt her i dag. Da jeg var 16 begikk en venn av meg fra ungdomsskolen selvmord, og jeg har ennÄ ikke tilgitt ham det.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 13:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Veronica skrev: | Jeg er forsÄvidt enig i at selvmord er egoistisk, feigt og tÄpelig. Hadde jeg ikke ment det, hadde jeg jo ikke vÊrt her i dag. Da jeg var 16 begikk en venn av meg fra ungdomsskolen selvmord, og jeg har ennÄ ikke tilgitt ham det. |
Det er akkurat derfor jeg prÞver Ä stresse emnet. SÄ lenge man kan fÄ det minste gnist av at selvmord er uakseptert, er det bra. Det er pÄ mange mÄter den siste forsvaslinjen mellom meg og det, for Ä si det sÄ.
Av samme grunn tÄler jeg ikke folk som mener at selvmord er retferdigjort (ingen fingre pekt pÄ noen her, men et annet forum, sÄ rolig), om det blir OK er det ingenting som hindrer en.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 13:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tragedien er de som tar livet sitt pÄ grunn av mobbinga - ikke de som kommer helskinna gjennom den.
Og Ä vÊre sint pÄ et menneske fordi vedkommende tok livet av seg - er ikke det ogsÄ egoistisk?
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 15:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Glahn skrev: |
Og Ä vÊre sint pÄ et menneske fordi vedkommende tok livet av seg - er ikke det ogsÄ egoistisk? |
Jeg vet da pokker, det er jo ikke som om vedkommende er til stede for Ă„ merke noe av det.
Og om det er egoistisk, sÄ fÄr det bare vÊre det. Ingen er perfekte, og det sinnet jeg har over min venns selvmord gÄr ikke ut over noen andre enn meg selv.
Det har uansett svĂŠrt lite med saken Ă„ gjĂžre. Det er mye, svĂŠrt mye, i verden som er egoistisk. Men i denne debatten er det selvmord som er saken. Ikke sinne, RĂžkke, kongepudler eller noe annet.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 18:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Suicide is not a choise. It happends when pain exeeds resources for coping with pain.
Husker ikke hvem som sa dette, men jeg tror det er sant, i hvert fall i mange tilfeller. Synes det er en tÄpelig tanke Ä vÊre sint pÄ og "straffe" personer som har opplevd sÄ mye vondt at selvmord ble den eneste lÞsningen for Ä komme bort fra det.
Ingen kan vite hva andre fĂžler, Ă„ vĂŠre sint for at en person ikke fortsatte et et liv i smerter man selv aldri har opplevd og neppe kan tenke seg, virker for meg utrolig snevert og egoistisk.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 20:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
SvĂŠrt mange mennesker er i hĂžy grad i stand til Ă„ kjenne til hva smerte er. De aller, aller fleste har opplevd sterk smerte i en eller annen form, en eller annen gang.
Hadde det vÊrt en godt voksen person, som alltid hadde hatt et forferdelig liv, som hadde oppsÞkt hjelp (som f.eks. psykolog) og etter Ä ha forsÞkt gjentatte ganger funnet ut at ting rett og slett ikke hadde vist noe tegn pÄ Ä bedre seg, kunne jeg forstÄtt det, og til og med akseptert det. Men nÄr ungdommer gjÞr det fordi livet er kjipt der og da, uten tanke pÄ hvor mye flott framtiden sannsynligvis vil bringe, tviler jeg sterkt pÄ at det er snakk om sÄ mye grenselÞs smerte som ingen andre er i stand til Ä fatte og forstÄ.
Sinne overfor noen som har begÄtt selvmord er en svÊrt normal og forstÄelig fÞlelse. Naturligvis blir man sint pÄ noen som forlater en! Det er kanskje egoistisk, men ikke pÄ langt nÊrt sÄ egoistisk som Ä drite i alle forpliktelser og forhold en etterlater seg og flykte fra hele livet.
SÄ for Ä oppsummere trÄdens rÞde trÄd og gÄ bort fra filosofisk synsing om hva som er smÄlig og ikke: Jeg synes "straffen" med pÄtvunget psykisk behandling er et glimtrende tiltak for folk som forsÞker Ä begÄ selvmord.
|
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 23:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Og dessuten: Selvmord er absolutt et valg. Alt man gjÞr er valg. Noen ganger er det kanskje ganske dÄrlige valg, men de er der like fullt.
Dessverre, nÄr du velger Ä dÞ, velger du samtidig bort muligheten til Ä noen sinne ta et nytt valg. Og det er rimelig teit.
|
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 23:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Kan ikke annet enn si meg enig med Zatharee.
Om man vil kalle det straff eller hjelp er det samme for meg - bare de som trenger det fÄr det.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 00:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Glahn skrev: | Tragedien er de som tar livet sitt pÄ grunn av mobbinga - ikke de som kommer helskinna gjennom den. |
Tragedien er mer de som sitter igjen etter den avdĂžde. Hvis litt hennsyn, Glahn.
Glahn skrev: | Og Ä vÊre sint pÄ et menneske fordi vedkommende tok livet av seg - er ikke det ogsÄ egoistisk? |
Jeppers, det er vel egoistisk, men ikke pÄ langt nÊr like egoistisk som vedkommende som tok livet av seg. Det kan og nevnes at om en er sint pÄ en man kjente som tok selvmord vedrÞrer det bare enselv, mens den som tok selvmord tok sin egoisme ut pÄ alle. Det kan og nevnes at denne egoistiske handlingen som blir gjort av de gjennhverende er pÄ grunn av den avdÞde.
Hva venter du? At en skal vÊre glad eller likegyldig nÄr en bekjent dreper seg selv?
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Zatharee skrev: | Suicide is not a choise. It happends when pain exeeds resources for coping with pain. |
Det er en pÄstand, og ingenting annet. Selvmord er et valg. Det er et valg man tar av egen fri vilje, som elektresitet velger man "the path of least resistance".
Zatharee skrev: | Synes det er en tÄpelig tanke Ä vÊre sint pÄ og "straffe" personer som har opplevd sÄ mye vondt at selvmord ble den eneste lÞsningen for Ä komme bort fra det. |
For tredje eller fjerde gang: Det er oppfÞrt som straff for Ä forsikre seg at folk fÄr den hjelpen de trenger, til tross for at mangen "ikke trenger hjelp", som de selv pÄstÄr etter Ä ha tatt 40 sovepiller. Det er ikke straff, men en mÄte Ä forsikre seg at folk fÄr hjelp. Kan dette forstÄs nÄ?
Zatharee skrev: | Ingen kan vite hva andre fĂžler, Ă„ vĂŠre sint for at en person ikke fortsatte et et liv i smerter man selv aldri har opplevd og neppe kan tenke seg, virker for meg utrolig snevert og egoistisk. |
Ingen kan vite hva andre fÞler, og det er nettop det som er poenget her. Vi dÞmmer mennesker etter handlingene deres, ikke fÞlelsene som lÄ bak den handlingen. Om en mor dreper barnet sitt fordi hun ikke hadde rÄd til Ä fÞ det, og ville spare barnet en sakte og smertefull dÞd i sult, ville fortsatt handlingen bli betraktet som innhuman.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Glahn skrev: | Kan ikke annet enn si meg enig med Zatharee.
Om man vil kalle det straff eller hjelp er det samme for meg - bare de som trenger det fÄr det. |
Du har enda ikke definert hva som er hjelp enda, faktisk er det eneste du gjÞr Ä ignorere argumnentene mine og slenge rundt deg om hvor lite hjelp alle fÄr. Kverrulering?
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg er enig med Shira i at tragedien er mer de som sitter igjen etter den avdÞde. Jeg synes man skal passe seg for Ä "romantisere" denne rettferdiggjÞrelsen for selvmord som jeg ser tendenser til. "Han/hun led og hadde et sÄ fryktelig vondt liv pÄ grunn av mobbing (eller noe annet) at stakkars vedkommende sÄ INGEN andre muligheter enn Ä ta sitt eget liv." Det er trist. Det er dramatisk. Men det rettferdiggjÞr IKKE handlingen, pÄ noen mÄte. Det er unÞdvendig. Det setter en stopper for vedkommendes lidelser. Samtidig sitter en brÄte familie og venner igjen og mÄ komme gjennom tapet, sorgen og frustrasjonen gjennom flere Är i etterkant.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 18:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Shira skrev: | Glahn skrev: | Kan ikke annet enn si meg enig med Zatharee.
Om man vil kalle det straff eller hjelp er det samme for meg - bare de som trenger det fÄr det. |
Du har enda ikke definert hva som er hjelp enda, faktisk er det eneste du gjÞr Ä ignorere argumnentene mine og slenge rundt deg om hvor lite hjelp alle fÄr. Kverrulering? |
Pass deg - dine egne pÄstander om romantisering og liknende er ikke videre morsomme de heller.
Ă
definere hva som er hjelp - hva er poenget med det, all den tid forskjellige mennesker vil ha forskjellige behov? For noen vil psykiatrisk behandling vÊre nÞdvendig, andre vil ha det bedre om de bare fÄr en god venn Ä snakke med.
Du ignorerer selv mine argumenter all den tid du ikke tar inn over deg poenget med at ikke alle er sterke nok til Ä ordne opp i sitt eget liv selv. NÄr det gjelder mobbing er jo du et eksempel pÄ hvor godt det kan gÄ, pÄ tross av omstendighetene rundt det hele. Men det virker som om det nÊrmest er andres feil nÄr de ikke takler liknende ting like godt som du gjorde - men ikke alle er som deg.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Vil gjerne pÄpeke at pÄstand om romantisering ogsÄ har kommet fra meg, ikke bare fra Shira, og jeg tror ikke noen av dem var ment Ä vÊre morsom.
Vil samtidig minne om Ä respektere hverandres meninger uten Ä komme med uttalelser som "det er en tÄpelig/smÄlig/usaklig osv. holdning." Jeg skjÞnner at det er et sensitivt tema for noen, og at det derfor kan vÊre vanskelig, men prÞv i det minste. Takk.
- ModeratorVeronica
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 19:34 Sist endret av Veronica den Ons 22 Sep 2004, 21:38, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vero - angÄende romantisering: ta en titt pÄ den Þverste posten pÄ denne siden.
Ah - posten havna pÄ ny side - Þverste post pÄ forrige side skulle det vÊre 
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 20:35 Sist endret av Glahn den Ons 22 Sep 2004, 22:06, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Shira skrev: | Jeppers, det er vel egoistisk, men ikke pÄ langt nÊr like egoistisk som vedkommende som tok livet av seg selv. |
Dette er ett SPĂRSMĂ
L, ikke en pÄstand.
Hva er mest egoistisk? Ă
ta selvmord sier du.
Hva med Ä tvinge en person til Ä leve, fordi du ikke selv kan tÄle sorgen ved bortgangen av denne personen?
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 21:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Ronja skrev: |
Hva er mest egoistisk? Ă
ta selvmord sier du.
Hva med Ä tvinge en person til Ä leve, fordi du ikke selv kan tÄle sorgen ved bortgangen av denne personen? |
Begge deler er vel egoistisk. NÄr jeg tenker meg om, tror jeg ikke noe egentlig kan vÊre mer egoistisk enn noe annet. Uansett hva som er Ärsaken bak, er egoismen konstant.
Jeg synes det er mer interessant Ä se pÄ konsekvensene av de to egoismene representert i denne saken.
Konsekvensene til selvmorderens egoisme er at vedkommende mister all mulighet til Ä fÄ noe godt ut av livet, samt at gjenvÊrende venner og familie vil slite med sorgen og tapet i mange Är i etterkant.
Konsekvensen av egoismen til de som tvinger vedkommende til Ä leve, er at personen kan fÄ hjelp til Ä fikse det som er kjipt i livet (evt. gir seg selv tid til Ä fikse det selv), og til slutt fÄr et mer eller mindre godt liv, og muligheten til Ä oppleve mye av alt det fantastiske livet har Ä by pÄ, samt at familie og venner fÄr beholde sin kjÊre.
Personlig synes jeg konsekvensen i det fĂžrste tilfellet er langt verre enn konsekvensen i det andre.
Det er verdt Ä huske at folk flest begÄr selvmord nÄr de fÞler seg mest pÄ bunn, uten Ä tenke over at det er en tilstand som faktisk, fÞr eller siden, vil bedre seg. Uansett hvordan man vrir og vender pÄ det, sÄ ER livet mer enn bare de negative aspektene.
Jeg har fortsatt ikke lest en rettferdiggjĂžring av selvmord som jeg synes er akseptabel.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 21:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Vis livet og menneskene rundt deg ikke har gjort deg godt, hvorfor skal du da leve for at de skal ha det greit?
FĂ„ tilfeller av dette men..
En bekjennt av meg tok selvmord for ett halv Är siden, noe jeg synes var fryktelig, selvfÞlelig. Men han tok selvmord etter Ä ha kommet seg opp, sluttet med stoff og kommet inn pÄ en teaterskole i danmark. Vell, kansje han mente at nÄ alt kom til alt var livet likevell ikke verdt Ä leve. Gutten var 14 Är.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 22:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Ronja skrev: | Hvis livet og menneskene rundt deg ikke har gjort deg godt, hvorfor skal du da leve for at de skal ha det greit?
FĂ„ tilfeller av dette men... |
Det stemmer, det er fÄ tilfeller av det. Og mine hypoteser er generelle.
Men om nÄ alle en kjenner bare har gjort livet surt, og det har vÊrt intensjonelt, stÄr man fritt til Ä vÊre sÄ egoistisk man vil overfor dem. Men jeg vil uansett pÄstÄ det er urettferdig overfor en selv.
Sitat: |
En bekjennt av meg tok selvmord for ett halv Är siden, noe jeg synes var fryktelig, selvfÞlelig. Men han tok selvmord etter Ä ha kommet seg opp, sluttet med stoff og kommet inn pÄ en teaterskole i danmark. Vell, kansje han mente at nÄr alt kom til alt var livet likevell ikke verdt Ä leve. Gutten var 14 Är. |
Ah, enda et kasus. 14 Är. Bare barnet. Ute av stand til Ä fullverdig vurdere om livet er verdt Ä leve eller ikke; det er jo sÄvidt pÄbegynt ved den alderen. (Og la oss nÄ la vÊre Ä komme inn pÄ debatten om modenhet/livserfaring kontra alder; antall Är man har levd har fortsatt en del Ä si for hvordan man oppfatter livet.)
NÄr det er sagt, synes jeg dette var uendelig trist Ä hÞre, og jeg hÄper barneselvmord er noe som er svÊrt sjeldent. 
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 23:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |