|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
overdreven banning= bad
banning når man er forbanna= good
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 12:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
en fireåring som ikke fikk til å banne: nå er jeg deilig sint...
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 12:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Veronica skrev: | Er det sant? Hm. Spennende. På én måte kan jeg få det til å stemme, men på en annen måte ikke...  |
Nei jeg tror ikke det er sant
Men det blir vel følgen av dette dere sier om at banning er et utrykk for aggresjon, for det tyder jo på at bannere har mer behov for å slippe ut aggresjonen, noe som gjør de mer aggresive.
Så jeg tror ikke banning er utrykk for aggresjon. Om man hogger seg i beinet kan man få ut like mye aggresjon ved å skirke "au" eller "nei"; det er stemningen du sier det i som har betydning.
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 14:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror heller ikke banning nødvendigvis er et uttrykk for aggresjonen. Hvor i all verden finner man f.eks. aggresjonen i "Fy faen, det var en bra film!" ?
Det ser ut til at man kan skille mellom to typer banning: Den som faktisk er uttrykk for aggresjon (slik som min), og den som bare har blitt en vane i enkeltes daglige språk.
Og for ordens skyld; det er sistnevnte kategori jeg misliker.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
"Fy faen" er da heller ikke ordentlig banning.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Det kan sikkert enkelteindivider krangle seg ihjel på å definere. Men "faen" er et banneord, og "fy faen" blir dermed også banning.
"Ordentlig banning" er det neppe noe som heter. Enten banner man, eller så gjør man det ikke. Begreper som "saftig" eller "sterk" banning kan jeg derimot gå med på.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Debolaz
Främling

Ble Medlem: 14 Jun 2004 Innlegg: 6 Bosted: Kristiansand
|
Re: banning
mattestykke skrev: | Noe jeg har lurt på lenge er hvorfor vi banner. |
Enkelt og greit er det fordi vi har forbundet banneord med gitte følelser, og når vi ønsker å uttrykke disse følelsene så er det da naturlig å bruke disse ordene uansett om det er snakk om muntlig eller skriftlig tale.
|
Skrevet: Man 14 Jun 2004, 11:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Jeg misliker egen banning når den brått og uforklarlig kommer utenfor kontroll. Stort sett foretrekker jeg å holde banning på et svært moderat nivå, hvor det nesten ikke eksisterer. For andres del foretrekker jeg at de også modererer seg, men jeg klager ikke. Om det ikke blir altfor mye, da.
|
Skrevet: Man 14 Jun 2004, 16:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |