|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Det tallet har jeg fra egne erfaringer; fra meg selv og fra en god haug jevnaldrende venner, og både jevnaldrende og yngre slektninger. Jeg har ingen vitenskapelige diagnoser på det, men det er observasjoner jeg har merket meg.
Jeg hadde slettes ikke hatt noe imot å flytte myndighetsalderen til 20, ei heller den seksuelle lavalderen.
Jeg er enig i at vi ikke behøver være fullvoksne for å delta i alle deler av samfunnslivet. Men enkelte. Sex er dessuten ikke en del av samfunnslivet, men privatlivet.
Det kan virke som om vi har forskjellig prioriteringer, ja. Jeg er mer enn villig til å akseptere mindre frihet for å få økt sikkerhet. Særlig i denne saken. Mindre frihet for hvem? Folk som vil ha sex med barn. Tidvis modne barn, men like fullt barn. Er den friheten de ønsker verdt risikoen for å kunne rote til så mange unge liv? Jeg mener nei; slettes ikke. Å tillate utntyttelse av barn bare for å unngå å tråkke noen på tærne, virker på meg som horribelt, og det gjør meg både sint og trist å tenke at det faktisk er folk som mener dette er greit.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 13:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

Ble Medlem: 01 Mar 2005 Innlegg: 44 Bosted: Bergen
|
| Veronica skrev: | | Så fordi du synes den nåværende grensen på 16 år egentlig kan være for lav, mener du det vil bli bedre om den ikke er der i det hele tatt? |
Vennligst ikke legg slike ord i min munn. Jeg har aldri insinuert noe om mitt personlige ståsted i henhold til nåværende seksuelle lavalder annet enn at jeg mener den er feil.
| Veronica skrev: | | Det er forøvrig slettes ikke like lett å presse/lure en sekstenåring til å ha sex som det er en trettenåring. Tenårene er en periode hvor man utvikler seg veldig mye på ganske kort tid. Å si at det ikke er noen forskjell på de på 13 og de på 16 er tull. Den gjennomsnittlige trettenåring er mye mer påvirkelig enn den gjennomsnittlige sekstenåring. |
Narr meg ikke til å le, det er knapt forskjell på tretten og sekstenåringer. Sekstenåringer er ikke mye mer moden i hodet sitt enn en gjennomsnitts trettenåring. En sekstenåring er psykisk sett ikke stort mer enn en forvokst fjortis som påberoper seg å være moden. Jeg kan si meg enig i at enkelte er mer moden enn andre og så videre, men det er ikke store forskjellen mellom mennesker i den alderen.
| Veronica skrev: | | ...et eller annet sted må man jo ha en grense. |
Må det virkelig det? Tenk litt etter. Hvor mange er det egentlig der ute som pumper fjortiser? Det er ikke så fantastisk mange at det gjør noe. Hva viser det til? Jo, det viser til dette: De fleste er såpass oppegående at de skjønner at det er fy-fy å pule fjortiser og derfor lar være.
Jeg tror ikke at fordi om man skulle viske ut den magiske grensen at flere automatisk hadde sprintet ut i gatene for å voldta fjortiser.
| Veronica skrev: | | Generelt synes jeg alt for mange av argumentene for å fjerne lavalderen, bunner ut i "fordi det passer meg personlig best." Det kan være på tide å legge fokuset på de (potensielle) ofrene i stedet. Fra rundt 16 år under er det snakk om barn! Små mennesker som ikke er fullt utviklet verken fysisk eller psykisk. Hvorfor i alle dager skulle det være greit at de har sex, bortsett fra å gjøre pedofiles liv litt lettere? |
Her mener jeg at din argumentasjon faller på eget innhold. Tenk litt etter hva du sier her, jente. Du skriver som om du krysser en magisk grense med en gang du fyller seksten, noe som ikke er tilfellet.
Hvorfor skulle det ikke være greit at fjortiser har sex? Det finnes mennesker som er fullt utviklet rent fysisk ved fylte tolv år og således klar for sex (rent fysisk sett). Det å fjerne loven om sexuell lavalder vil ikke hjelpe pedofile, voldtekt vil fremdeles være ulovlig selv om man fjerner den.
| David skrev: | | Det heter seg ellers at mennesker har en stormende utvikling i de frontale delene av hjernen rundt fylte 20 år, noe som gjør dem mye mer rasjonelle og i stand til å ta egne avgjørelser. Bør ikke da både myndighetsalderen og den seksuelle lavalderen flyttes til 20? |
Hør hør. Dette er noe jeg kan være enig i.
Jeg mener at den gyldne grense på myndighet burde være 20. Kanskje til og med høyere. Seksuell lavalder dog, vet jeg ikke helt om er et poeng å ha. Jeg er heller for en bredere seksuell opplysning av ungdommen. Slik at de iallefall er nogenlunde skikket til å så smått tre inn i "voksenlivet" etterhvert. Seksuell opplysning og tabufjerninger. Dette vil føre til at den oppvoksende generasjonen vil være klar over at om noen presser en til sex så er det voldtekt, og ikke ens egen skyld. Slik vil den som har blitt voldtatt kunne gå rett til legevakten etter ovennevnt handling og få saken anmeldt og beviser sikret. På denne måten vil en eventuelt voldtatt persons retssikkerhet ivaretas.
Veronica, jeg ser hvor du vil hen. Men jeg mener du tar grådig feil. Man baner ikke veg for pedofile om man fjerner den sekuelle lavalder så lenge man i forkant av dette skolerer det norske folk i rett og galt og denslags. Dette er jo noe som i og for seg burde være unødig, men dog er det det ikke.
Jeg kjenner mindreårige jenter som er blitt utnyttet av tvilsomme onkler o.l. som ikke ville anmelde forholdet fordi de mente det var deres egen feil. Dette er en meget vanlig reaksjon grunnet mangel på kunnskap som igjen er en direkte ringvirkning av mangelen på lærere som tar jobben sin seriøst.
Heheh... Her jeg føler en ny debatt komme snikende etterhvert her.
HÃ¥per virkelig noe av det jeg har trykt utav skallen min gir noe mening her...
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 21:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

|
Jah.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 21:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003 Innlegg: 166
|
Dette vil jeg så absolutt si meg enig i.
Mange gode poenger ellers. Man får håpe opplysningstiden vender tilbake i rimelig nær fremtid.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 02:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| skrev: |
Narr meg ikke til å le, det er knapt forskjell på tretten og sekstenåringer. Sekstenåringer er ikke mye mer moden i hodet sitt enn en gjennomsnitts trettenåring. En sekstenåring er psykisk sett ikke stort mer enn en forvokst fjortis som påberoper seg å være moden. Jeg kan si meg enig i at enkelte er mer moden enn andre og så videre, men det er ikke store forskjellen mellom mennesker i den alderen. |
Her har man vel rett og slett et grunnleggende forskjellig syn på dette. Min erfaring er at det er store forskjeller på 13- og 16-åringer. Jeg forandret meg mye i løpet av de tre årene, og når jeg sammenlikner mine klassekamerater fra første år på ungdomsskolen med de jeg fikk i første år på videregående, finner meg en rekke store forskjeller å plukke ut.
Må det virkelig det? Tenk litt etter. Hvor mange er det egentlig der ute som pumper fjortiser? Det er ikke så fantastisk mange at det gjør noe. Hva viser det til? Jo, det viser til dette: De fleste er såpass oppegående at de skjønner at det er fy-fy å pule fjortiser og derfor lar være. |
Er det ikke så mange, sier du? Basert på hva? Jeg vet ikke om det har blitt foretatt en spørreundersøkelse på dette, men om så er tilfellet; tror du virkelig alle som har vært på fjortiser og de enda mindre, innrømmer det? Du kan ha rett; det kan godt være at det ikke er så fantastisk mange. Men jeg synes ikke det skal behøve å være fantastisk mange før man reagerer. At det skjer med bare noen, burde være nok. At de fleste er oppegående nok til å skjønne at det ikke er bra, er jo fint. Men skal man da bare akseptere de som ikke skjønner det, fordi de ikke er i et overhveldende flertall?
Det er heller ikke nødvendigvis snakk om voldtekt. Man trenger ikke lavalder for å anmelde voldtekt. Det er snakk om å utnytte noen som i de fleste tilfeller sannsynligvis ikke er i stand til å vite hva som foregår.
Her mener jeg at din argumentasjon faller på eget innhold. Tenk litt etter hva du sier her, jente. Du skriver som om du krysser en magisk grense med en gang du fyller seksten, noe som ikke er tilfellet. |
Her tror jeg du ikke helt har skjønt poenget mitt, som jo nettopp er at 16 ikke er noen magisk grense. Det finnes ingen alder hvor man kan sette en magisk grense. Hvis man f.eks. skulle økt den til 20, hadde det ikke betydd at alle på 19 var umodne og vettløse, for så å plutselig få mer innsikt å visdom den dagen de er ferdig med tenårene.
| skrev: | | Dette vil føre til at den oppvoksende generasjonen vil være klar over at om noen presser en til sex så er det voldtekt, og ikke ens egen skyld. |
Problemet jeg ser med dette, er at når barn og fjortiser blir presset til sex, er det ikke alltid de selv er klar over det. Det er flere måter å presse på, og de aller fleste har nok strategier som gjør dette mindre åpenbart. Hvor skal man trekke en grense for sexpress og voldtekt? Hvis en 18-åring f.eks. sier til en 13-åring: "kom igjen, ikke vær så barnslig," kan dette meget lett gjøre utslaget. Men å komme drassende med det utsagnet i en rettsakk etterpå for å anmelde samleiet som voldtekt, blir bare tåpelig.
Forøvrig fikk jeg et forslag fra en av mine vittige venner: "Vel, det kan jo unngås hvis man har et seksuelt mellomsjikt fra f.eks 14 til 18 år, hvor ungdommer i dette sjiktet er fri til å harve over hverandre så rått og brutalt som de bare vil. Da unngår man også sleipe 40-åringer som lovlig begår udåder mot 16-åringer."
Det virker latterlig først, men når jeg tenker nøyere over det, begynner jeg jaggu å lure på om det ikke kunne hatt et eller annet for seg.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 03:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Selvfølgelig, men da ville man fortsatt stukket kjepper i hjulene for de som ønsket å ha forhånd på tvers av aldersgrensen. På et vis er nå de unge plutselig frie til å utøve sexpress mot hverandre, mens en eldre person som måtte ønske å ha et legitimt forhold med en av de unge kanskje må gi opp. Ikke at jeg ikke har en viss sans for idéen din. Jeg tror også det finnes stater der de har slike ordninger.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 11:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvis en eldre person ønsker å ha et legitimt forhold med noen som er så mye yngre enn ham/henne, burde det ikke være et problem å vente med å ha sex med vedkommende til han/hun har nådd en mer moden alder og er sikker på at han/hun er klar for det.
Jeg synes generelt folk i dagens samfunn legger alt for mye fokus og press på sex, og overvurderer viktigheten av det noe helt utrolig. For noen som egentlig ikke er klar til å ha sex og som likevel har det, kan det gi vedkommende traumer og forholdsproblemer og annet tull senere. Derimot, hvis noen ønsker å ha sex men ikke kan, vil ikke dette ha noen særlig effekt på vedkommendes psykiske eller fysiske helse. Ingen har dødd av å være avstående en stund.
En slik lov vil stikke kjepper i hjulene for noen som er eldre og som vil ha sex med noen i denne ungdomsgruppen, ja. Hva så? At en og annen gra fyr må vente en stund før han kan ha sex med jenta han elsker, er ikke et stort problem. Hvis han virkelig er glad i henne, har han forståelse for at hun kanskje ikke er klar (selv om hun selv skulle tro og mene hun er det). Hvis alt han vil er å harve over smårips, ja, så er det jo nettopp det som gjør en slik lov så bra.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 19:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

|
Enn om du er satyroman eller nymfoman da? Da har jo man et virkelig problem...
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 21:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Men kjære deg Veronica, det du sier der har du jo ikke noe belegg for.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 21:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Men kjære deg David, man trenger ikke ha belegg for hvordan man oppfatter ting og hva man mener om det. Hvis man kommer rekende med harde fakta; joda, men det er ikke akkurat det jeg gjør.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 21:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Hmf.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

|
Hahahahah! Dette blir bare bedre og bedre...
^_^
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvis man ikke lenger har noe å bidra med i diskusjonen, skriver man ikke noe. Overflødige kommentarer og sarkastiske bemerkninger kan man ta over post.
Hvis dette ikke kan overholdes, vil tråden stenges.
ModeratorVeronica
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

|
Jaja, fra spøk til alvor. Det er greit å si at det ikke burde være et problem å vente, men av og til er ikke det alltid så lett. Som jeg påpekte: Hva skal man gjøre om man er satyroman eller nymfoman? Jeg er klar over at dette er spesialtilfeller, men noen av oss er mer "avhengige" av sex enn andre og noen må jo tenke på de også. Har du noen tanker om det?
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Om noen er satyroman (hva er egentlig det?) eller nymfoman, burde ikke det gå utover sikkerheten til mindreårige. De få tilfellene av slike mennesker som klarer å forelske seg i en mindreårig og ikke vil ta til takke med å tilfredsstilles av noen mer voksne, får ha det tøft en periode. Det er en hard verden, og man kan ikke gjøre alle til laks. Men jeg synes barn og unges trygghet og sikkerhet bør gå foran alt. Fra mitt ståsted er det ikke mer komplisert enn det, egentlig. Barn og unges trygghet og sikkerhet bør gå foran alt.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

|
Satyromani er det samme som nymfomani. Bare den mannlige versjonen. Det er en seksuell lidelse (usikker på hvordan jeg skal formulere dette korrekt, men skitt au), mennesker som lider av hhv. satyromani eller nymfomani har en vanvittig seksualdrift som til tider skaper store problemer for dem.
Det er greit at man ikke kan gjøre alle til lags, men om en person på 17-18 er sammen med en person på 14-15 og de vil ha sex ser jeg ikke problemet med dette. Så lenge begge er oppegående nok og ikke minst utdannet nok til å vite hva de går til. Om lærerne i vårt langstrakte land hadde gjort jobben sin skikkelig hadde ungom i denne alderen vist hva det gikk i. Desverre er det ikke slik.
Ja, jeg har veldig lite tiltro til lærerstanden i Norge.
De sitter fast i gamle læremåter, dårlig lønn og lusne arbeidsvillkår. I tillegg til dette sliter de eldre lærerne med gamle tabuer som hindrer dem i å utføre sitt arbeide adekvat, og som en direkte reaksjon av dette hindrer den oppvåksende generasjonen i å vite hva de går til med tanke på seksualitet og seksualliv.
Trist men leit. Kanskje den neste generasjonen lærere vil håndtere saken litt bedre...
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Sylvian skrev: |
Det er greit at man ikke kan gjøre alle til lags, men om en person på 17-18 er sammen med en person på 14-15 og de vil ha sex ser jeg ikke problemet med dette. Så lenge begge er oppegående nok og ikke minst utdannet nok til å vite hva de går til. Om lærerne i vårt langstrakte land hadde gjort jobben sin skikkelig hadde ungom i denne alderen vist hva det gikk i. Desverre er det ikke slik.
|
Nettopp. Dessverre er det ikke slik. Ikke er det så mange foreldre som tar ansvar, heller.
Men man jo må nesten forholde seg til hvordan det er, og ikke hvordan det burde være.
Så lenge begge er oppegående nok og utdannet nok til å vite hva de går til, er jeg forsåvidt enig i at det ikke burde være noe problem. Men nettopp fordi det er så mange på 14-15 og yngre som IKKE er det, funker ikke den teorien i praksis.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

|
Teorien vil funke utmerket i praksis om du leser litt mellom linjene her. Jeg sier ikke at vi skal fjerne grensen sånn helt uten videre. Det ville være idiotisk. Jeg er rimelig sikker på at jeg påpekte tidligere at man må utdanne folket før noe slikt kan skje.
Er du enig i at om man utdanner massene så kan man senere oppheve loven.
I mellomtiden er min personlige mening(!) at man burde skrive om loven slik at man setter en flytende aldersgrense på dette, slik at man hindrer gamle griser på 30+ å ha sex med unge, naive jenter på 15 og nedover.
En kraftig opprustning av skoleverket og lærerstanden er en nødvendighet her, men litt mer skatt (e.l.) er vel en liten pris å betale for et folk som iallefall vil innesitte med et minimumsnovå av kunnskap...
Do I make sense now?
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Jeg er enig i dette med undervisning. En av grunnene til at ungdom er så uvitende nettopp når det gjelder sex, er at foreldrene og skolen egentlig ikke lærer dem noe særlig om det. Det er heller ingen del av barneoppdragelsen, uten at jeg vil spekulere i hvordan det ville foregått. Det er ingen tvil om at situasjonen kunne vært helt annerledes dersom de unge, naive som de enn er, satt inne med reell kunnskap om seksuallivet og hva det innebærer. Selv en 8-åring lærer jo å si nei til fremmede menn som tilbyr godteri - Burde ikke det samme kunne læres bort til en 15-åring?
Kunnskap er også en beskyttelse som strekker seg langt lengre enn den lengste av lovens lange armer.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg forstår hva du mener. Jeg er bare ikke helt enig. Mer har jeg vel egentlig ikke å si om denne saken lenger.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |