DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
EU's relevanse for meg....
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 4 av 8 [153 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
JC\forum skrev:
Uten oss blir det enda vanskeligere for de andre landene å få gjennomslag for en miljøblokk.

Dette stemmer kanskje, men hvor stor forskjell vil våre 2 eller 3 stemmer i den totalte massen av nesten 100 stemmer. Spessielt nå som de store landene skal få mer og si og de små mindre.... Norge får vel 0.9 stemmer eller så etter de nye reglene (0.9% av totale befolkningen i EU haded vært i Norge...)

Joda, det gjør susen, vi får bestemt masse da.....

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 11:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Tør jeg nevne at Venstre har 2 av 165 mandater på stortinget? Må jo bare si at jeg er helt enig i tankegangen. Så egentlig kan sp og v bare bli oppløst. De har så lite å si at det ikke er noe vits i at de partiene eksisterer.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 12:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fideco
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Og med disse to representantene i regjering så har faktisk venstre mye mer å si enn de skulle hatt.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 13:44
Sist endret av fideco den Søn 13 Jun 2004, 13:50, endret 1 gang
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

fideco skrev:
Og med disse to i regjering så har faktisk venstre mye mer å si enn de skulle hatt.

SP er heldigvis ikke i regjeringa..Wink MÃ¥ nok skuffe deg der..

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 13:47
fideco
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

det har jeg heller ikke påstått Smile må man begynne å lese litt nøyere her Smile

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 13:49
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
JC\forum skrev:
De betaler markedspris..

Ja, men hvem bestemmer marketsprisen? Tenk litt på det.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 14:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

JC\forum skrev:
Tør jeg nevne at Venstre har 2 av 165 mandater på stortinget? Må jo bare si at jeg er helt enig i tankegangen. Så egentlig kan sp og v bare bli oppløst. De har så lite å si at det ikke er noe vits i at de partiene eksisterer.

Tja, kanskje ikke oppløses, men norge har et problem med for mange partier på stortinget, sperregrensa burde kanskje blitt hevet. Kanskje vi til og med kunne få en flertallsregjering igjen....

Men dette er en HELT annen tråd.. *vente på at moderatorer skiller ut de siste postene*

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:05
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ikke lett å trekke paralleller, spiralis? Poenget mitt var at Norge, selv med få stemmer vil få innflytelse i EU. Og vi får et riktig antall stemmer i forhold til landet.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 16:48
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Joda, jeg ser en likhet, men det er litt rart å bruke det som et argument for EU-medlemskap. At norge får minimalt med stemmer er da heller et argument mot.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 21:15
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Vel. så lenge vi står utenfor har vi ingenting å si. Norge får fler stemmer enn Venstre, og hvis du har fulgt med litt de siste årene, har du kanskje fått med deg at de ikke akkurat har vært usynelige i politikken.

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 10:24
Ronja

Ja, da kan vi vel bruke det samme du sier i ett argument for ikke bli med i EU, fordi vi mister vår stemme i FN og WTO...
De gjør jo tross alt ett utrolig viktig arbeid. Her har vi noe å si.

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 10:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Lenge siden vi har vært inne på miljø, men vil bare levere ett sitat fra www.umeu.no som ett svar på mye som ble sagt da:

"Det er umulig å kombinere en betydelig reduksjon av klimagassutslipp og annen forurensning med en liberalisering av verdenshandelen, hvor hensynet til fri flyt og økonomisk vekst står øverst på prioriteringslisten. Handelssystemet skaper større miljøproblemer enn det politikere og miljølovgivning klarer å motvirke. EUs frihandelssystem gjør det mest lønnsomt å sende tyske poteter til Italia for vasking og tilbake til tyske forretninger for salg. Ikke rart EU tredoblet lengden med motorveger i perioden 1970 til 1994 for å dekke det økende transportbehovet. Denne formidable økningen fortsetter. Hver dag blir landbruksarealer som tilsvarer ti fotballbaner lagt om til motorveier."

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 10:47
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:
I 1994 sa nei-sida at Norge skulle være et fyrtårn i miljøpolitikken utenfor EU. EU har seilt forbi "fyrtårnet" Norge, noe Fremtiden i våre henders rapport fra i fjor om EU, Norge og miljøpolitikk viste: 80% av norsk miljølovgivning kommer i dag fra EU og har skjerpet de fleste norske miljøregler. F.eks. har dette gitt oss renere vann å drikke og renere luft å puste i.

Fra en EU-debatt på VGnett

Sitat:
Små land som Sverige og Danmark har hatt stor innflytelse når de har hatt gode forslag som de har jobbet bra for. F.eks. har de formet EUs miljøpolitikk, styrket EUs likestillingsinnsats, og styrket EUs arbeid for full sysselsetting.

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 11:19
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Fra en dokumentar jeg så for litt over en uke siden (den serien som går/gikk på STV) var om akkurat sysselseting. Inntrykket jeg fikk der var ikke at Svergie hadde gjort så mye for sysselsetingen i EU, men at EU hadde sett på svergie og brukt Svergie som modell for å løse problemene i resten av EU... Altså ikke Svergies fortjeneste, men det er en svensk løsning.

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 12:21
MAgger'n
Främling
Främling

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Ronja skrev:
JC\forum skrev:
De betaler markedspris..

Ja, men hvem bestemmer marketsprisen? Tenk litt på det.

HAHA! Hvem bestemmer markedsprisen ja?? Det burde du tenke på. Alle med litt grunneleggende økonomiske kunnskaper vil se at det er folket som kjøper varene. Hørt om tilgang, etterspørsel ?

Synest du Ronja har litt problemer med å sette ting i perspektiv. Du ser på alt det ekle som skjer i verden og klager på at EU ikke har frelst de stakkars menneskene, og derfor er de usoledariske.

Noe jeg synest er usoledarisk, er å gi masse penger i U hjelp og skryte over det ( slik som norge gjør) og ha en toll på 600% på produktene som kommer fra dette landet!(om det er et fattig land i afrika, er det stort sett mat de produserer, og mat fra Afrika har 600% toll, EU har 25 %, eller noe rundt der). Maten fra fattige land i Afrika blir skvisa ut av markedet fordi drittbøndene i landet norge skal få holde på.

Ser også du gnåler høylytt om kastingen av mat. Dette gjør Norge også. I stor stil. Med matvarene, fisken, kjøttet. Faktiske veldig mye også. Vi har en enorm overproduksjon av mat i Norge, og å si at "jeg vil ikke vere med i Eu fordi de kaster mat som kunne vert gidd til de fattige i den 3. verden" er et dårlig arugument, og latterlig.

Og til dere som mener at vi ikke burde vere med fordi vi har "bare" 1,2 % av folket innad i EU, vil jeg si følgende; Det er ikke dette som er viktigst, det aller viktigste er taleretten. Vi ville foresten eid fiskeripolitikken innafor EU.

Det at rommet mellom fattig og rik blir større i EU , er at det lønner seg å jobbe i EU. De som bare jobber, får betalt for det, og de som står på utenom det vanlige for betalt for det. Om du arbeider ekstra i Norge, blir det du tjener bare tatt av statens laaange griske arm. Det er derfor Norge virker så "rettferdig" i dine øyne.

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 12:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

HAHA!? Slik kan du spare deg for når du kommer med påstander uten grunnlag i det hele tatt. HAR JEG NOEN GANG NEVNT AT NORGE ER RETTFERDIG!? Nå synes jeg virkelig du burde lese gjennom innleggene mine, i stede for å uttale deg uten å ha grunnlag for det. For å påstå at jeg mener noe sånnt er helt UTEN GRUNN.
Du kan også ta en titt på den andre tråden om rettferdig mat, hvor jeg viser TYDELIG at jeg ikke mener Norge er rettferdig!

Poenget er: Det blir ikke bedre om vi bli med i EU!

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 12:55
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

MAgger'n skrev:
Og til dere som mener at vi ikke burde vere med fordi vi har "bare" 1,2 % av folket innad i EU, vil jeg si følgende; Det er ikke dette som er viktigst, det aller viktigste er taleretten. Vi ville foresten eid fiskeripolitikken innafor EU.

Hvordan skal vi få til det med 1% av stemmene? I EU er det samme hvor ressursene er geografisk, det er flertallet som bestemmer.

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/neitileu110604/

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 14:35
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Jeg tror om EU - sånn helt på sparket
Økonomisk fordelaktige for helheten, om de da ikke kjører hele greia på grunn.
Overdrevent sentraliserende i regelverkene. Gjør det vanskelig å få et godt medlemskap. De kunne fint klart å være en union som bestemte litt mindre, eller mindre kategorisk. Det er de ikke (det ligger i uttalelsen, ettersom de sammenlignes med hva de faktisk er).

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 16:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Kanskje de burde se litt mer over dammen til USA og hvordan den sentrale makten styrer der.... (ikke at USA er et godt eksempel på mange måter...)

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 19:09
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

En bra artikkel om Norge/EU i aftenposten i morges. Fant den ikke på nett dessverre, men dere bør lese den "Verdensborger og Einstøing." Skrevet av en professor på UiO. Artikkelen fremhever blant annet at Norge har marginal betydning i politiske organisasjoner fordi vi står utenfor EU. Vi mistet nettopp et ledende verv i NATO, fordi vi ikke er med i EU.

Sitert deler av den rett nedenfor *peke på andre siden av spiralis sitt innlegg*

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 20:42
Sist endret av JC\forum den Man 14 Jun 2004, 21:35, endret 1 gang
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 4 av 8 [153 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet