|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
For det fÞrste sÄ tror jeg pÄ Gud. Og Vi har ikke kommet pÄ jorden for Ä dÞmme.
NÄr du sier at noen "fortjener Ä bli torturert i all evighet" sÄ tror jeg kanskje det er pÄ tide med litt ydmykhet. Det ligger en klar dom her.
Vi er alle pÄ eget valgt nivÄ. Gud har gitt oss fri vilje. Ikke for deretter Ä straffe oss fordi vi i etterkant benytter oss av den frie viljen. Det er en selvmotsigelse. Jeg pÄstÄr at djevelen og helvete ikke finnes, MEN...
At vi derimot lever i et slags selvvalgt "torturkammer" av dÄrlige fÞlelser pga at vi handler mot egen overbevisning (hjertet), og heller handler ut fra opplÊrte og indoktrinerte "programmer" er en helt annen sak. Og det nÊrmeste du kommer helvete noen gang.
Dette vil selvsagt ikke "vare evig" heller. Grunnen til at du har fÄtt et slikt rikt fÞlelsesliv og en slik gudommelig utvidet bevissthet er at du skal kunne nyttegjÞre deg den. Det vil altsÄ si at du kan velge pÄ nytt.
Du kan til enhver tid velge Ă„ ta til deg et nytt sett med "sannheter". Ny informasjon bidrar til nye tanker som igjen gir nye fĂžlelser. NĂ„ blir du og et nytt menneske. Nye ark...
(Tenk gjennom fĂžlgende)
ER DU;
KlĂŠrne dine?
tankene dine?
programmene dine?
handlingene/oppfĂžrselen din?
kunnskapen din?
Mitt personlige svar er; Nei.
Jeg kan til enhver tid velge pÄ nytt, forandre mening, fÞle annerledes. Men valget er mitt fordi jeg har fri vilje.
NÄr jeg har en dÄrlig fÞlelse (for en av mine egne handlinger) sÄ er det fordi handlingen ikke representerer det jeget jeg Þnsker Ä beholde. AltsÄ velger jeg Ä ikke repetere handlingen. Jeg er nÊrmere meg selv.
Sjelen din vet. Vet hvem Du egentlig er. De gode fÞlelsene er en tilbakemelding fra sjelen din. Yess slik Er Jeg i Sannhet. DÄrlige fÞlelser sier deg bare; Nope slik Er Jeg Ikke...
Vaaaanvittig enkelt i grunnen... 
|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 05:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror overhodet ikke pÄ at alt vil gÄ bra hvis man bare fÞlger "hjertet". Jeg tror jo heller ikke pÄ noen gud, sÄ jeg tror ikke det finnes noen slags universell eller individuell sannhet eller best mulig mÄte Ä leve livet pÄ. Minner meg sterkt om Platons ide-verden, dette.
Jeg tror heller ikke mennesker har noe guddommelig ved seg. Kan mennesker vÊre fantastiske? Jo, for all del. Men vi er meget feilbarlige, skjÞre, famler og gjÞr ting galt konstant. Jeg tror ganske enkelt at vi er de mest avanserte dyrene pÄ denne planeten. Hverken mer eller mindre.
Jeg er fysikalist, sÄ noen sjel blir det meningslÞst Ä snakke om.
Og den frie vilje? Tja, jeg er egentlig ikke sÄ sikker pÄ hva det skulle vÊre. Slik jeg ser det er universet siden tidens begynnelse en serie med tilfeldigheter som direkte eller indirekte er kausalt forbundet med hverandre. Dette sammensuriet av tilfeldigheter er jeg midt oppi her og nÄ, og de pÄvirker hjernen min, for Ä si det enkelt. PÄ en mÄte blir det hipp som happ om jeg har en fri vilje som gjÞr at jeg velger min neste handling ut i fra et sett med valgmuligheter jeg ser. Eller om det valget jeg tar er resultatet av alle tilfeldighetene som har kommet fÞr akkurat dette Þyeblikket. Jeg er ganske enkelt ikke sÄ bekymret om verden er fullstendig mekanistisk, og om "den frie vilje" er et begrep med rot i virkeligheten eller ikke, for verden er faktisk helt utmerket Ä leve i allikevel.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 08:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
Jeg synes ikke du har begrunnet din manglende tro pÄ gud. Kun konstantert at det er helt tilfeldig alt som skjer. Bra at du alikevel synes alt er perfekt. Se hva jeg sier pÄ teleportering hvis du har lyst. Jeg er da ogsÄ absolutt "fysikalist" som du sÄ fint kaller det.... 
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg synes overhodet ikke at alt er perfekt, bare at mye allikevel er utmerket.
Er man fysikalist mener man at verden er fysisk, punktum. Det blir meningslÞst Ä snakke om noen sjel, hvis man ikke mener at ogsÄ sjelen er et fysisk fenomen. Det samme med gud - gud mÄ isÄfall vÊre et fysisk fenomen, og ikke noe mystisk, Ändelig, ikke-fysisk vesen. Og jeg har ganske enkelt ikke noe behov for et gudsbegrep for Ä forsÞke Ä forstÄ verden, sÄ da lar jeg ganske enkelt vÊr Ä ha det.
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
Men det er iflg kvantefysikken veldig lite som er fast masse mesteparten er energi og informasjon. Hva beveger energien? Hva er tid? Hvorfor fÞler du/vet du at noen stirrer pÄ deg? Hvordan forklare det som er uforklarlig?
Jeg har nesten skrevet en hel avhandling inne pÄ teleportering (slik fÞles det ihvertfall..) Les den fÞrst fÞr du svarer pÄ dette... Ellers mÄ jeg gjenta alt jeg skrev pÄ nytt! Please...
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 10:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
gud skrev: |
At vi derimot lever i et slags selvvalgt "torturkammer" av dÄrlige fÞlelser pga at vi handler mot egen overbevisning (hjertet), og heller handler ut fra opplÊrte og indoktrinerte "programmer" er en helt annen sak. Og det nÊrmeste du kommer helvete noen gang. |
Strengt tatt; Hvor mange ville vĂŠrt kristne med mindre de ble opplĂŠrt til dette fra barnsben av som en integrert del av oppdragelsen, indoktrinert om du vil. Ingen ville hatt kjennskap til kristendommen med mindre de ble opplĂŠrt innen denne.
Nettopp at vi blir opplÊrt til Ä ha en religion er den Äpenbare Ärsaken til at vi i Norge tradisjonelt har vÊrt og fremdeles er kristne, mens Japan i hovedsak er Konfucianister og Pakistan er muslimer, istenden for Ä ha en ekte, sann religion som enhver erkjenner som sann (i hjertet el...)
Implikasjonen av dette utsagnet blir at det store flertallet av kristne i dag lever et liv pÄ kanten av helvete. 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 10:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
gud skrev: | Men det er iflg kvantefysikken veldig lite som er fast masse mesteparten er energi og informasjon. Hva beveger energien? Hva er tid? Hvorfor fÞler du/vet du at noen stirrer pÄ deg? Hvordan forklare det som er uforklarlig? |
Jeg er ogsÄ fysikalist, om enn en ganske flyktig definisjon. Kan gjerne heller si at "jeg tenker som Glahn". Jeg er overbevist om at vi kan forklare alt gjennom vitenskap, og mye er allerede forklart. Energi beveges av hendelser(fysiske sÄdan). Tid er en dimensjon, dvs en fjerde mÄte Ä bevege seg pÄ i tillegg til vÄr romforstÄelses 3 Þvrige. At jeg fÞler at noen stirrer pÄ meg er lik enhver annen fÞlelse/innfall man fÄr og kan helt sikkert forklares nÄr man har kartlagt mer av hjernens prosesser. Og det uforklarlige kan forklares/bevises ved forskning.
SÄh..
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 02:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Meget enig med Eyden her. I prinsippet tror jeg vitenskapen vil kunne forklare alt, men om den klarer det i praksis er selvfÞlgelig et helt annet spÞrsmÄl. Er fullt klar over at verden kan vÊre ganske kaotisk, og at noen ting rett og slett kan vÊre ufattbart for et stakkars lite menneske. Men jeg tror ikke at det i prinsippet skulle vÊre noe iveien for Ä kunne forklare verden ut i fra en helt og holdent fysikalistisk modell, som ikke trekker inn ikke-fysiske fenomener for Ä forklare ting.
Hvorfor skulle jeg forresten begrunne min manglende tro pÄ gud? For meg er det heller slik at man mÄ begrunne hvorfor man mÄ ha et gudsbegrep for Ä kunne forklare verden. Hvis jeg aldri har hatt noe behov for et gudsbegrep, sÄ har jeg ganske enkelt latt vÊre Ä blande det inn i likningen.
|
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 16:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
Niconogood skrev: | gud skrev: |
At vi derimot lever i et slags selvvalgt "torturkammer" av dÄrlige fÞlelser pga at vi handler mot egen overbevisning (hjertet), og heller handler ut fra opplÊrte og indoktrinerte "programmer" er en helt annen sak. Og det nÊrmeste du kommer helvete noen gang. |
Strengt tatt; Hvor mange ville vĂŠrt kristne med mindre de ble opplĂŠrt til dette fra barnsben av som en integrert del av oppdragelsen, indoktrinert om du vil. Ingen ville hatt kjennskap til kristendommen med mindre de ble opplĂŠrt innen denne.
Nettopp at vi blir opplÊrt til Ä ha en religion er den Äpenbare Ärsaken til at vi i Norge tradisjonelt har vÊrt og fremdeles er kristne, mens Japan i hovedsak er Konfucianister og Pakistan er muslimer, istenden for Ä ha en ekte, sann religion som enhver erkjenner som sann (i hjertet el...)
Implikasjonen av dette utsagnet blir at det store flertallet av kristne i dag lever et liv pÄ kanten av helvete.  |
Ikke sÄ langt fra sannheten. Men de kristne begynner Ä vÄkne de ogsÄ... Rosmari KÞhn f eks, hun har nÄ skrevet en bok jeg kunne tenke meg Ä lese. Der tar hun avstand fra skremselspropagandaen kirken har benyttet seg av, helvete mm
Alikevel skal det presiseres at jeg aldri mente/ei heller sa at "de kristne lever et liv pÄ kanten av helvete". Jeg mener at et helvete kun oppstÄr mentalt nÄr du handler mot ditt eget hjerte. Problemet til de kristne, har slik jeg ser det, vÊrt at mange "gode" handlinger er blitt forbundet med tabu. bla sex... Jeg har mÞtt unge gutter som pga at de "ikke har lov" til Ä hverken onanere ei heller se/tenke pÄ det annet kjÞnn, selvsagt nesten ikke klarer fokusere pÄ annet. Snakk om et personlig helvete... 
|
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 09:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Meget enig med Eyden her. I prinsippet tror jeg vitenskapen vil kunne forklare alt, men om den klarer det i praksis er selvfÞlgelig et helt annet spÞrsmÄl. Er fullt klar over at verden kan vÊre ganske kaotisk, og at noen ting rett og slett kan vÊre ufattbart for et stakkars lite menneske. Men jeg tror ikke at det i prinsippet skulle vÊre noe iveien for Ä kunne forklare verden ut i fra en helt og holdent fysikalistisk modell, som ikke trekker inn ikke-fysiske fenomener for Ä forklare ting.
Hvorfor skulle jeg forresten begrunne min manglende tro pÄ gud? For meg er det heller slik at man mÄ begrunne hvorfor man mÄ ha et gudsbegrep for Ä kunne forklare verden. Hvis jeg aldri har hatt noe behov for et gudsbegrep, sÄ har jeg ganske enkelt latt vÊre Ä blande det inn i likningen. |
Da lurer jeg litt, er energi noe du mener mÄ inn i den "fysiske verden", er energi en enhet som vitenskapen mÄ forholde seg til?
|
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 09:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
SelvfĂžlgelig er energi en del av den fysiske verden og den er helt klart en enhet som vitenskapen forholder seg til. Einstein jobbet masse med nettopp energi.
|
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 09:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ărlig talt, energi er et fysisk fenomen og vitenskapen har endel grunnleggende teser omkring fenomenet. Det er slettes ikke noe mystisk eller ikke-fysisk ved det.
|
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 10:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
gud skrev: | Niconogood skrev: | gud skrev: |
Implikasjonen av dette utsagnet blir at det store flertallet av kristne i dag lever et liv pÄ kanten av helvete.  |
Ikke sÄ langt fra sannheten. Men de kristne begynner Ä vÄkne de ogsÄ... Rosmari KÞhn f eks, hun har nÄ skrevet en bok jeg kunne tenke meg Ä lese. Der tar hun avstand fra skremselspropagandaen kirken har benyttet seg av, helvete mm
Alikevel skal det presiseres at jeg aldri mente/ei heller sa at "de kristne lever et liv pÄ kanten av helvete". Jeg mener at et helvete kun oppstÄr mentalt nÄr du handler mot ditt eget hjerte. Problemet til de kristne, har slik jeg ser det, vÊrt at mange "gode" handlinger er blitt forbundet med tabu. bla sex... Jeg har mÞtt unge gutter som pga at de "ikke har lov" til Ä hverken onanere ei heller se/tenke pÄ det annet kjÞnn, selvsagt nesten ikke klarer fokusere pÄ annet. Snakk om et personlig helvete...  |
Du formulerer deg pÄ en ganske tÄkete mÄte som sikkert kunne hatt et karismatisk appeal pÄ noen mennesker. Personlig synes jeg det blir svÊrt spekulativt og virkelighetsfjernt.
Du sier riktignok noe fornuftig innimellom, men mesteparten blir likefullt bare tull. Du burde absolutt ha muligheter til Ä starte en ny sekt eller noe for villfarne kristne. For mennesker som innehar en marginal dose realisme blir forÞvrig svÊrt mye av det du sier bare vÄs.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Lűr 17 Apr 2004, 15:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
Jeg ser at de konstruktive kreftene til den godeste Nicongood ikke strekker til lenger. Dermed tar han i bruk den eminente trÄkk pÄ en smurf taktikken. Kast litt mÞkk Ä se hva fint som kommer tilbake. Det er jo det man er opplÊrt til, kall alt du ikke forstÄr for vÄs. Eller sekt, same shit new wrapping...
Skal du vĂŠre med i sekten min 
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 17:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
morph
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 25 Bosted: Oslo
|
Jeg er agnostiker. Jeg var kristen. Ved min dÄp sa foreldrene mine ja til Ä oppdra meg kristent. Dette fulgte de heldigvis ikke opp. De er ikke kristne. Men sÄ var det barnehage. To av tre barnehager jeg gikk i var kristne. Religionstimene pÄ skolen har stort sett vÊrt om kristendom hele tiden. Jeg ble lÊrt opp til Ä vÊre kristen.
LillesÞsteren min er kristen. Den eneste i familien. Jeg er redd det er noe hun er blitt lÊrt opp til. Jeg er redd hun vet omtrent ingenting om andre religioner og for lite om kristendom. Mistenker at hun bare kjenner religionen gjennom fanatisk kristne venninner og sÄnn. Hun stiller ikke spÞrsmÄl ved religionen. Kanskje jeg burde stille henne noen spÞrsmÄl om den.
Hun er ikke sÄ veldig mange Är gammel. Mennesker som er gamle nok til Ä tenke selv og likevel er kristne ville kanskje vÊrt kristne uansett om de var opplÊrt til det eller ikke. Og det skal de fÄ lov til Ä vÊre
|
Skrevet: Sűn 18 Apr 2004, 20:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
gud skrev: | eg ser at de konstruktive kreftene til den godeste Nicongood ikke strekker til lenger. Dermed tar han i bruk den eminente trÄkk pÄ en smurf taktikken. Kast litt mÞkk Ä se hva fint som kommer tilbake. Det er jo det man er opplÊrt til, kall alt du ikke forstÄr for vÄs. Eller sekt, same shit new wrapping...
Skal du vĂŠre med i sekten min |
Jeg prÞver normalt Ä unngÄ Ä trÄkke pÄ smurfer, men det er ikke alltid like lett Ä se hvor man gÄr.
Referansen min gjaldt snarere en del andre innlegg der du besvarer konkrete problemstillinger med Ä henvise til en del selvskapte, lÞse spirituelle pÄstander uten Ä utdype dette pÄ noe saklig nivÄ. Det gjelder forÞvrig i mindre grad denne trÄden... Har fulgt opp innlegget ditt pÄ "teleportering", sÄ ta heller og flytt denne diskusjonen dit...
Sitat: | LillesÞsteren min er kristen. Den eneste i familien. Jeg er redd det er noe hun er blitt lÊrt opp til. Jeg er redd hun vet omtrent ingenting om andre religioner og for lite om kristendom. Mistenker at hun bare kjenner religionen gjennom fanatisk kristne venninner og sÄnn. Hun stiller ikke spÞrsmÄl ved religionen. |
Ganske typisk for kristne. Godta en blind tro uten egentlig Ä stille selv de mest grunnleggende spÞrsmÄl. SÄ snart man har akkumulert et minimum av kunnskap og begynner Ä tenke selv, og ressonerer over dette pÄ en fornuftig mÄte, sier egentlig svaret seg selv. [/quote]
|
Skrevet: Man 19 Apr 2004, 05:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
Niconogood skrev: | gud skrev: | eg ser at de konstruktive kreftene til den godeste Nicongood ikke strekker til lenger. Dermed tar han i bruk den eminente trÄkk pÄ en smurf taktikken. Kast litt mÞkk Ä se hva fint som kommer tilbake. Det er jo det man er opplÊrt til, kall alt du ikke forstÄr for vÄs. Eller sekt, same shit new wrapping...
Skal du vĂŠre med i sekten min |
Jeg prÞver normalt Ä unngÄ Ä trÄkke pÄ smurfer, men det er ikke alltid like lett Ä se hvor man gÄr.
Referansen min gjaldt snarere en del andre innlegg der du besvarer konkrete problemstillinger med Ä henvise til en del selvskapte, lÞse spirituelle pÄstander uten Ä utdype dette pÄ noe saklig nivÄ. Det gjelder forÞvrig i mindre grad denne trÄden... Har fulgt opp innlegget ditt pÄ "teleportering", sÄ ta heller og flytt denne diskusjonen dit...
Sitat: | LillesÞsteren min er kristen. Den eneste i familien. Jeg er redd det er noe hun er blitt lÊrt opp til. Jeg er redd hun vet omtrent ingenting om andre religioner og for lite om kristendom. Mistenker at hun bare kjenner religionen gjennom fanatisk kristne venninner og sÄnn. Hun stiller ikke spÞrsmÄl ved religionen. |
Ganske typisk for kristne. Godta en blind tro uten egentlig Ä stille selv de mest grunnleggende spÞrsmÄl. SÄ snart man har akkumulert et minimum av kunnskap og begynner Ä tenke selv, og ressonerer over dette pÄ en fornuftig mÄte, sier egentlig svaret seg selv. | [/quote]
Alle over Ăšn kam. Jeg opplever at kristne (som jeg personlig har mĂžtt) er veldig godt skolert. Men de sjelden enige seg i mellom...
Jeg har ihvertfall reflektert over de "viktigste" religionene og trosretningene selv. Kristendommen (slik den fremstod pÄ min skole pÄ 70-tallet) fÞltes ikke riktig for meg. NÄ har jeg min egen personlige tro. Jeg fÞlger ingen religion. Gud har selvsagt ikke skapt religionene, det er det vi mennesker som har gjort. De er alle tilpasset sin opprinnelse, altsÄ tid og sted. Svaret (for meg) pÄ de spm som er av stor viktighet finner jeg som oftest i mitt eget hjerte. De andre svarene fÄr jeg i lÞpet av fÞrtiÄtte timer. PÄ forskjellig vis hver gang...
|
Skrevet: Man 19 Apr 2004, 10:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Niconogood skrev: | Ganske typisk for kristne. Godta en blind tro uten egentlig Ä stille selv de mest grunnleggende spÞrsmÄl. SÄ snart man har akkumulert et minimum av kunnskap og begynner Ä tenke selv, og ressonerer over dette pÄ en fornuftig mÄte, sier egentlig svaret seg selv. |
gud skrev: | Alle over Ăšn kam. Jeg opplever at kristne (som jeg personlig har mĂžtt) er veldig godt skolert. Men de sjelden enige seg i mellom... |
Dette gjelder selvsagt ikke alle kristne... Det er snarere et fenomen som i stor grad har preget kristendommen tidligere. Folk har akseptert troen pÄ en Gud fordi dette har vÊrt normen.. Dette er hva de har blitt fortalt av foreldre og andre autoritetspersoner, og derfor godtatt dette uten Ä stille mer inngÄende spÞrsmÄl som hvorfor og hvordan.
Heldigvis har de stadige framskrittene innen vitenskapen, og et generelt hÞyere kunnskapsnivÄ blant befolkningen fÞrt til at flere og flere ikke lenger blindt kan godtra troen pÄ en gud, og setter spÞrsmÄl ved denne. Dette tvinger igjen stadig flere, selv innbarkete kristne til Ä gÄ litt dypere inn i de faktiske forhold rundt det de faktisk tror pÄ i et forsÞk pÄ Ä komme opp med et svar pÄ spÞrsmÄlene som blir stilt dem. Dette kan ogsÄ fÞre til uoverenstemmelser dem imellom, da svarene de kommer opp med kan vÊre til dels svÊrt forskjellige... Aldri har vi opplevd at kristne har splittet seg opp i sÄ mange pussige smÄ menigheter som i dag.
gud skrev: | Gud har selvsagt ikke skapt religionene, det er det vi mennesker som har gjort. De er alle tilpasset sin opprinnelse, altsÄ tid og sted. |
Flott.. Du begynner Ă„ se lyset.
-Gud har ikke skapt religionen
-Mennesket har skapt religionen
Neste skritt blir:
-Gud er en del av religionen
=Mennesket skapte Gud
|
Skrevet: Man 19 Apr 2004, 14:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Kan Gud den Allmektige(tm) skape en sÄ stor stein at han ikke kan lÞfte den? 
|
Skrevet: Tir 20 Apr 2004, 00:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Hva folk mÄtte tro
Ingen -og jeg mener ingen, har den samme troen.
Kristne:
Gud er treenig
Dvs. Gud, Jesus og Den Heilaga Ande er den samme
a) men ogsÄ tre personer, som ble til ved ulike tidspunkt
b) men hver er en enkelt del av det som til sammen utgjĂžr Gud
c) og slik er det bare
d) ... e) ...
Dette var ett eneste punkt innenfor kristendom.
Dette punktet eksisterer det uenighet om innenfor hver enkelt retning
i religionen.
Det finnes mange, mange ulikheter mellom din tro og det fyren som
sitter til hÞyre for deg pÄ benken tror. Hvor gÄr tilgivelsens grense?
Hvor oppriktig mÄ en bÞnn vÊre for Ä gjelde?
Godtar din gud mennesker som spekulerer i Ă„ skaffe sympati ved Ă„
konvertere til kristendommen? Jeg mener din personlige gud, i ditt
bilde -ikke den presten prĂžver Ă„ gi uttrykk for.
NÄr noen forteller deg noe, danner du bilder og gjÞr deg opp tanker.
Disse tankene er ulike de den som forteller har om akkurat det samme.
De er farget av din verden, ditt sinn.
Selv tror jeg ikke pÄ noen definert gud, eller noen kraft som kan si med sikkerhet at den stÄr pÄ toppen, og er sjef over alt og alle. Hvis gud er i stand til Ä styre oss uten at vi ser ham (kanskje fordi han har skapt oss), ville ikke da hans skaper kunne gjÞre det samme i hans liv? (Forutsatt at han har en, noe vi ikke kan si med sikkerhet at vi har selv en gang)
Ă
rsak og konsekvens tilsier vel at ingenting kan komme ut av absolutt ingenting, for sÄ brÄtt Ä eksistere. AltsÄ er universets skapelse en umulighet. SelvfÞlgelig har vi det store smellet, men det som smalt kom jo heller ikke fra ingensteder -det var en samling av eksisterende masse og energi. Universet kan aldri ha blitt til. Tiden kan heller aldri ha startet opp. Dette duger vel egentlig bare til Ä si at enkelte ting er utenfor vÄr rekkevidde. Fantastisk og uoppnÄelig langt unna vÄr fatteevne.
Liv etter dĂžden? Nja. Tror egentlig ikke det.
Meningen med livet?
OpphĂžrer ikke all mening med livet hvis livet selv opphĂžrer?
Hvem skal vÊre der Ä glede seg over livet nÄr dÞden kommer?
Jeg tror ikke pÄ det evige liv. Da kan jo ikke det vÊre den muligens
eksisterende meningen med mitt liv. Ikke slik jeg ser det.
Meningen med livet finner jeg i hvert Ăžyeblikk jeg lever.
Enhver glede jeg er i stand til Ă„ fĂžle gjĂžr livet verd Ă„ leve, for et
Ăžyeblikks skyld. Sorg er en tung fĂžlelse, men ikke uten positive
sider. Sorgen kan ogsÄ gjÞre gode ting med mennesket du er i
ferd med Ä bli til. En lÊrer, og en fÄr nye intrykk og holdninger.
Man fÄr oppleve et nytt Þyeblikks glede, hvor alle sorger er glemt,
og alt vondt har opphÞrt Ä eksistere. Det mÄ da vÊre meningen med alt?
Gud eller ikke: VÄr eksistens er et mirakel.
Hvis gud ikke finnes: Hvilken fantastisk tilfeldighet at vi finnes!
Hvis gud finnes: Hvilken fantastisk tilfeldighet at gud finnes!
Gir da religionen egentlig svar pÄ noe?
|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 14:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |