DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Har vi det like greit uten aktiv modererering?

Ja, bedre!
14%
 14%  [ 2 ]
Ja, like greit..
28%
 28%  [ 4 ]
Nei, litt kjipere, men ikke nevneverdig.
28%
 28%  [ 4 ]
NEI! utnevn nye moddiser, pronto!
28%
 28%  [ 4 ]

Antall stemmer : 14

Forumoversikten »   *.DSGF »   Om forumet
FravĂŠr av moderering
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 5 [96 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÄ er ikke et forum et utested, sÄ sammenlikninga halter fra fÞrste skritt av, men la gÄ...

OK, en liten oppsummering... Hva kan ha vÊrt grunnene til at trÄden ble stengt?

1) TrÄden var for intern. Vel... TrÄden ble proklamert meningslÞs av moderator, fÞr spesielt mange kunne ha rukket Ä poste noe. SÄ det fÄr vi i bunn og grunn aldri vite.

2) TrÄden var meningslÞs og uten meningsutvekslinger/diskusjon. Vel... KlemmetrÄd, undertÞytrÄd, hva hÞrer du pÄ nÄ-trÄd, hvilken film sÄ du sist-trÄd... trenger jeg fortsette? Kryr av trÄder som faller inn under samme kategori pÄ forum, sÄ hvorfor er det da bare denne ene trÄden som ble stengt? Nope, kan ikke vÊre dette heller. Det fÄr du meg aldri til Ä tro, argumentene er og blir for veike.

3) TrÄden inneholdt noe stÞtende, noe ulovlig, eller hets av andre forumbrukere. Hmm... nei... ikke det heller.

Hva sitter jeg da igjen med av akseptable grunner?

InnleggSkrevet: Sűn 03 Des 2006, 22:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
haakoo skrev:
Jaqo skrev:
Ang. det at du synes det virker som andre ikke "tþr" bryte inn: Det er vel ikke VÅR feil det vel? Shocked

Det er akkurat hva det der. Hvor often gÄr du bort til en vennegjeng som sitter i en iherdig diskusjon pÄ et utested? Jeg hadde aldri gÄtt bort, presentert meg og forventa at jeg kunne hoppe rett inn. NÄr dere holder pÄ sÄnn pÄ forumet her (Þrten innlegg uten mÄl og mening i lÞpet av kort tid, ofte sÄ kort tid at folk ikke en gang har sett trÄden fÞr den er pÄ over en side), blir det feil.

Hva? Jeg har vÊrt pÄ andre forum hvor trÄdene fÄr en ny side i minuttet, men hvor nye innlegg mÞtes med aksept, og alle fÄr snakke om hva de vil. At et tema fÄr mange kommentarer burde vel i bunn og grunn vÊre en god ting? Vi har jo ikke akkurat makt til Ä hindre folk i Ä kommentere, da.

Dessuten, dette er et forum. Ingen av oss ser noe annet enn en dataskjerm foran oss. Det er fritt fram til alle Ä si hva som helst, uten den Þyeblikkelige reaksjonen som andre ubevisst eller bevisst gir. Derfor er et forum UANSETT mer Äpent enn en kafe. Og DSGF forum ser jeg pÄ som et veldig inkluderende forum.

NÄ har dette forumet ikke sÄ mange aktive medlemmer, det er sant. Andre forum har flere tusen aktive hver dag. Derfor blir vi mer kjent med hverandres meninger, og internhumoren kommer mer fram. Dette er et tegn pÄ at de aktive medlemmene trives, og er derfor ikke nÞdvendigvis negativt. Det kan selvsagt bli for mye av det gode, noe jeg i alle fall prÞver Ä unngÄ, men nÄr medlemmer trives, kommer det gjerne flere til. Og jeg har ikke merka noe sÊrlig til at aktivitetsnivÄet her inne har sunket i hÞst, snarere tvert i mot.

InnleggSkrevet: Sűn 03 Des 2006, 23:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
haakoo skrev:
Jaqo skrev:
Ang. det at du synes det virker som andre ikke "tþr" bryte inn: Det er vel ikke VÅR feil det vel? Shocked

Det er akkurat hva det der. Hvor often gÄr du bort til en vennegjeng som sitter i en iherdig diskusjon pÄ et utested? Jeg hadde aldri gÄtt bort, presentert meg og forventa at jeg kunne hoppe rett inn.

Det at du ikke kunne finne pÄ Ä gjÞre noe sÄnn betyr ikke at vi andre ikke kunne gjort det. Jeg har mÞtt mange gode (splitter nye) venner ved rett Ä slett Ä sette meg i nÊrheten av noen jeg syntes var spennende, og sÄ gli inn i samtalen deres.

NÄr det gjelder dette forumet og moderering, sÄ mener jeg at pendelen har svingt for langt nÄ, i retning av meningspoliti. Jeg er en av dem som skriver pÄ dette forumet, nÄr jeg kjeder meg, nÄr jeg er glad, nÄr jeg er lei meg, nÄr jeg har funnet noe morsomt, spennende, interessant eller rett og slett har funnet pÄ noe gÞy Ä si. Hvorfor? Jo, fordi dette er DSGF!

Jeg innrÞmmer gjerne at minst (og da tar jeg ikke i heller) 2/3 av mine poster er "meningslÞse", og for meg kan dere nullstille postcount for jeg driter i det (unnskyld uttrykket, det er kanskje ikke lov Ä si sÄnt her lenger?). De er "meningslÞse" nÄr de blir tatt ut av konteksten, men sett under ett vil jeg pÄstÄ at jeg ikke har sÄ mye Ä utsette pÄ min egen "meningslÞshet".

Jeg elsker trÄder som "KlemmetrÄden" og "Hurra, jeg er glad" og hva de nÄ heter alle sammen, fordi det er disse som definerer DSGF-forumet.

Som Asfrith sier er det fora der ute med mange flere medlemmer, og jeg nevner i fleng www.kampforum.com, hvor jeg er administrator. Vi har per dags dato 2192 medlemmer, rundt 100 er "faste postere", som er innom hver dag. Rundt 500 er innom flere ganger i uka, og disse poster ogsÄ. Stats fra kf: Total Topics: 8720 Total Posts: 149819 - tror dere alle disse handler om kampsport eller trening? VÄrt stÞrste underforum heter ikke "Karate" eller "Krav Maga", men "Off Topic" - et underforum med 19 sider svada, rett og slett. Masse svada faktisk. SÄ mye at vi av og til har lurt pÄ om vi skulle stenge det, men vi gjÞr ikke det - fordi da hadde vi mistet mange aktive medlemmer. (La ved link sÄ dere kan sjekke fakta Wink )

Folk trenger nemlig plasser hvor de kan avreagere. Hvor de kan "kÞdde", tulle og vÊre "dumme" - og det JEG synes er tull, kan vÊre spennende for DEG. Tro meg, jeg har stengt trÄder pÄ Kampforum, og fÄtt slengt "nazi-admin" og vÊrre ting etter meg - og jeg har til og med hÞrt pÄ argumenter for Ä gjenÄpne et topic, og har gjort det.

Et forum er ikke et demokrati, men det er sinnsykt nĂŠre ett - for med en gang administrasjonen begynner Ă„ vĂŠre meningspoliti kommer medlemmene til Ă„ flykte.

NÄr det gjelder nye medlemmer pÄ et forum som dsgf, sÄ Þnsker jeg ALLE velkommen med Äpne armer. Jeg skulle faktisk Þnske at alle som var medlem av DSGF ogsÄ benyttet seg av forumet, fordi det er utrolig mange spennende mennesker som er medlem av forbundet. Om de blir skremt av oss som poster mye, sÄ tror jeg ikke akkurat dere moderatorer gjÞr det noe lettere Ä starte med postingen, nÄr dere gÄr ut sÄ bombastisk som dere gjÞr akkurat nÄ... Hvis du lurte pÄ om du skulle poste noe morsomt du har funnet, og sÄ ser at moderatorer stadig bruker uttrykk som "MeningslÞst" og slik, og i tillegg stenger trÄder over en lav sko, sÄ hadde du ogsÄ funnet deg en annen plass.

I tillegg mener jeg at nÄr det er sÄ fÄ medlemmer pÄ et forum, som det faktisk er her, da er det ikke noen vits Ä moderere - med unntak av ting som bryter norsk lov, eller oppfordrer til Ä bryte norsk lov, og ting som er allment akseptert at det er utrolig kvalmt, eller lignende.

Herregud, dette ble langt, men jeg fÞlte virkelig for Ä si litt jeg ogsÄ. Og dette er ikke en av mine svadaposter, bare sÄ det er sagt...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 04 Des 2006, 04:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Moderatorer:

Hvem modererer dere for?

Det er ikke de aktive medlemmene i hvert fall, for her virker det som de som bruker forumet, har glede av det og holder det i live, blir straffet. Hvis dere vil ha flere seriÞse trÄder, sÄ start flere seriÞse trÄder. De seriÞse trÄdene dukker ikke opp av seg selv bare fordi alle de "useriÞse" trÄdene forsvinner, det vi bare i stor grad minske aktiviteten pÄ forumet.

SÄ vidt jeg skjÞnner pÄstÄs det at det er folk som ikke tÞr Ä poste pÄ/fÞler seg ekskludert fra forumet fordi det er en liten gjeng som kjenner hverandre godt og har mye internhumor som poster pÄ forumet. Kan det tenkes at det er omvendt, at det er et lite forum med fÄ brukere, og derfor har det lett for Ä utvikle seg en alle-kjenner-alle kultur med interne referanser?

La brukerne styre forumet, gi de aktive medlemmene det de vil ha! Hva fÄr dere til Ä tro at dere vet bedre hva dsgf-brukerne Þnsker med forumet enn de som faktisk bruker det aktivt hver dag? Dere kan ikke kontrollere innholdet pÄ forumet, og dette er heller ikke Þnskelig. Moderatorer, dere er i mindretall, legg Þret til bakken og lytt til brukerene! Det er dem forumet er til for, er det ikke?

Atter en gang: dette er DSGF. De SelverklÊrte Gales Forbund. Ikke De SelverklÊrte Snusfornuftige Elitisters Forbund. Forumet har overlevd mye pÄ de snart 8 Ärene jeg har vÊrt medlem her nÄ, uten tung moderering. Stemingnen har vÊrt lett og uformell sÄ lenge jeg kan huske. Hvis det er et Þnske om Ä forandre pÄ dette, mÄ det komme fra brukerene, ikke et mindretall av moderatorer. I sÄ fall foreslÄr jeg en fri avstemming for Ä avgjÞre i hvilken grad og i hvilken retning det er Þnskelig Ä styre forumet.

InnleggSkrevet: Man 04 Des 2006, 11:02
Filur

Ble Medlem: 13 Aug 2005
StÞrste grunnen til at jeg er aktiv pÄ akkurat dette forumet, er stemningen. Jeg har vÊrt medlem av forum hvor trÄdene ble oversvÞmt av personangrep, fra personer som ikke tÄlte andres meninger. Det er det befriende lite av i dette forumet, og jeg leser heller litt useriÞse poster her, enn poster med direkte hatefult innhold. Det sporer noen ganger av, men da i "useriÞse trÄder".

Jeg vet at det antageligvis er flere som ikke liker "lekegrinda", pÄ grunn av det meningslÞse innholdet. Men det er jo aktivitet og morro, slik som historieleken, det er faktisk ganske morsomt nÄr flere skriver i samme historie, som til slutt fÄr ganske mange merkelige vendinger. Det har faktisk en mening.

Og jeg mener ogsÄ at det er en mening i hvilken film du sÄ sist/lykken er.../hva hÞrer du pÄ nÄ? Det viser mangfoldet dsgf, for eksempel sÄ ser ikke alle de samme filmene, og det blir en mulighet til Ä plukke opp tips for hva som kan vÊre verdt Ä se. Om alle postene gjaldt samme filmen, da hadde det blitt kjedelig og unÞdvendig, og en grunn til Ä fjerne trÄden. Lykken er... kan muntre opp og inspirere, en fin trÄd Ä lese om man skulle ha en dÄrlig dag. Og Klagemuren er et godt egnet sted hvor man kan fÄ blÄse ut om sine irritasjoner og problemer.

Ja, jeg slÄss for de useriÞse postene (vel og merke helst i de useriÞse trÄdene). Jeg mener at det er viktigere Ä fjerne de postene med personangripende innhold, for det er de som skaper dÄrlig stemning i et forum. Og det har jeg bare sett i svÊrt gamle trÄder i enkelthendelser pÄ dette forumet. SÄ moderatorene burde ha en relativt enkel jobb, ihvertfall hvis forumdeltagerne passer pÄ hvor de poster seriÞst og useriÞst.
Og det er helt opp til en selv om man velger Ä lese de "useriÞse trÄder og poster", man kan faktisk ikke forvente at alt pÄ forumet skal vÊre som en selv Þnsker, da kunne likesÄgodt alle sittet i hvert sitt lille forum og postet for seg selv. Rolling Eyes

(beklager unĂždvendig langt innlegg)

InnleggSkrevet: Man 04 Des 2006, 18:22
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Lekegrinda kikker jeg sjeldent pÄ.. Men det hender, og jeg har absolutt intet imot at den er der! Hva om man konsekvent legger flÞrte-trÄder og slikt, som man bevisst lager litt useriÞse, i lekegrinda? Er ikke problem da lÞst? Kan ikke lekegrinda bare fÄ leve sitt eget liv, med mindre det er fare for diskplassen til Baj?
Hvis alle er enige om at all "svada" skal i Lekegrinda, og alle er enige om at Lekegrinda er useriÞs, kan den vÊre moderator-fri sone, og man kan fÄ utlÞp for sin useriÞse side der.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 05 Des 2006, 08:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Problemet med det er at du da mÄ lage en hel masse underkategorier i lekegrinda igjen, tror jeg. Det er sÄpass mange trÄder i de forskjellige delene av forumet, som pÄ en eller annen mÄte er... la oss kalle dem ualvorlige, at det ville blitt heller kaotisk Ä sette dem alle i samme kategori.

DSGF og DSGF-forum vil alltid vĂŠre en leken blanding av alvor og gĂžy.

InnleggSkrevet: Tir 05 Des 2006, 11:44
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
FÞrst: Poenget mitt med Ä svare som jeg gjÞr er ikke en "Administrator overstyrer moderator"-greie. Moderatorne har ingen lett jobb, og det er umulig Ä ikke fÄ kjeft, det er - som noen allerede har sagt - umulig Ä please alle.

Alle som bruker forumet er tjent med at vi sÞrger for Ä gjÞre det enklest mulig for nye brukere Ä bli med. Ha dette i bakhodet nÄr diskusjonene/trÄdene styrer i den interne retningen.

Samtidig tror jeg det er lurt Ä lytte til kritikk, og det er derfor jeg nÄ Äpner den nevnte trÄden.

Det er et poeng for meg som admin at mest mulig skal vÊre tillatt her. Vi forsÞker Ä sette foten klart ned nÄr noen trÄkker over andres grenser.
Forumet er i hÞyeste grad et sosialt samspill, og det er naturlig at folk kommer og gÄr. Hvis noen leser dette, og tenker at jeg er en kjempekÞdd som kommer og Þdelegger akkurat nÄ som noen endelig hadde fÄtt slutt pÄ internpratet - finn en gammel diskusjon, bounce den og se om ikke folk kan klare Ä snakke om noe som interesserer deg mer enn det du ser pÄ som fnising.

InnleggSkrevet: Tir 05 Des 2006, 12:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Sakset fra Den glade vandrer-trÄden:

haakoo skrev:
Jeg er 99% sikker pÄ at det finnes en identisk trÄd allerede, jeg har ikke tid til Ä finne den frem nÄ. Etter eksamen skal jeg se om jeg finner den igjen, da vil denne bli stengt.

Hvis det finnes en identisk trÄd, sÄ for all del - flytt innleggene fra denne nye trÄden til den gamle. Null problem, faktisk snarere tvert imot meget bra. Men all den tid du ikke vet, sÄ er det ikke noe poeng i Ä poste slikt som det der - som andre har pÄpekt i trÄden gir det fullstendig feil inntrykk, og det stimulerer heller ikke til Þkt aktivitet pÄ forumet. Snarere tvert imot.

Nok om det.

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 19:04
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

MÄlet mitt var ene og alene at noen andre med tid kunne ta seg tid til Ä finne trÄden. Den har vÊrt dÞd en god stund, men det er forstatt ikke behov for en ny. Skal se om jeg finner den igjen nÄ. Jeg har selv svart i den.

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 23:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:
Null problem, faktisk snarere tvert imot meget bra. Men all den tid du ikke vet, sÄ er det ikke noe poeng i Ä poste slikt som det der - som andre har pÄpekt i trÄden gir det fullstendig feil inntrykk, og det stimulerer heller ikke til Þkt aktivitet pÄ forumet. Snarere tvert imot.

Du har helt rett, det stumulerer til mindre aktivitet. Jeg vil faktisk se mindre spam in forumet, og det er en av grunnene til at jeg forsÞkte Ä moderer. Det jeg nÄ forstÄr er at dere ikke er interessert i et forum hvor man faktisk diskuterer, men et forum hvor man kan poste meningslÞst sÞppel i mange forskjellige trÄder.

Uansett sÄ fant jeg trÄden.

DSGF-forumet er definitivt ikke hva det en gang var.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 00:02
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
haakoo skrev:
Jeg vil faktisk se mindre spam in forumet, og det er en av grunnene til at jeg forsÞkte Ä moderer. Det jeg nÄ forstÄr er at dere ikke er interessert i et forum hvor man faktisk diskuterer, men et forum hvor man kan poste meningslÞst sÞppel i mange forskjellige trÄder.

Fra Hva Þnsker du deg til jul-trÄden

haakoo skrev:
aneena skrev:
SÄpebobler <3 <3 <3

Definitivt et godt valg, nÄ har jeg en ting pÄ Þnskelista!

Er dette snakk om dobbeltmoral, eller er det bare jeg som ser syner?

Det er forresten langt fra meningslÞst sÞppel i de mange forskjellige trÄdene her pÄ forumet, selv om ikke alt er lite "intellektuellt stimulerende". Legg merke til at "HjernefÞde"-delen av forumet er (sÄ godt som) "spam"-fritt - rett og slett fordi det ikke passer med "spam" der.

Og nei, dsgf-forumet er ikke som det en gang var, heldigvis. Det betyr at forumet, som alle andre samfunn, er i utvikling.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 00:33
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Haakoo - du sliter sÄ det holder her nÄ. Som Tittan pÄpeker er du selv aktiv i "spammete" trÄder nÄr du selv synes det passer, med posting av det som fint kan falle inn under kategorien "meningslÞst sÞppel" slik du definerer den.

Det Ä stenge en trÄd fordi det finnes en lik en fra fÞr er helt kurant. Men da leter man seg frem til trÄden, pÄpeker den, flytter evnt innleggene fra den nye trÄden til den gamle, og _sÄ_ uttaler man seg som moderator om hva man gjorde og hvorfor. Noe annet fÄr bare karakter av Ä vÊre et surt oppgulp.

Vi vil ha et forum hvor folk ikke er redde for Ä poste og lage trÄder fordi de tror de vil fÄ kjeft.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 01:04
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

haakoo skrev:
Det var ikke nþyaktig samme tema, men begge var meningslþs spam om hvordan dþ: MÅTER Å DØ PÅ!!!!

PS. Et tips, spar pÄ kruttet til dere faktisk trenger det.

Tips? Jeg skal gi deg tips, jeg.

Hold opp Ă„ tro at du har noe stĂžrre rett til Ă„ definere hva som er meningslĂžs spam bare fordi du er moderator.
Hold opp med disse oppgulpene som bare forsurer klimaet pÄ forumet og som ingen er tjent med.
For Ă„ si som Zatharee: hvem er det egentlig du modererer for?

Du har ikke sett halve kruttÞnna mi ennÄ, for hver gang du sier noe som "PS. Et tips, spar pÄ kruttet til dere faktisk trenger det." sÄ gir du meg mer Ä fyre av.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 01:17
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Herre gud da.. Dette er et hyggelig Ä avslappet forum for selverklÊrte gale! Har man ikke noe spennende Ä si kan slappe av i tÄkeprat. Hvis man vil diskutere eller ta opp viktige ting, gÄr man over i hjernemasse delen.

Forumet er da delt opp i forskjellige kategorier av en grund. Hvis det er meningslÞse trÄder, flytt dem da over i tÄkeprat! De sier jo seg selv.

En upopulÊr trÄd stopper seg selv.. Ellers synes nÄ jeg brukerene her er gode til Ä moderere seg selv og andre Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 08:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Glahn skrev:
Det Ä stenge en trÄd fordi det finnes en lik en fra fÞr er helt kurant. Men da leter man seg frem til trÄden, pÄpeker den, flytter evnt innleggene fra den nye trÄden til den gamle, og _sÄ_ uttaler man seg som moderator om hva man gjorde og hvorfor. Noe annet fÄr bare karakter av Ä vÊre et surt oppgulp.

Vi vil ha et forum hvor folk ikke er redde for Ä poste og lage trÄder fordi de tror de vil fÄ kjeft.

Jeg synest mÄten aniraC gjorde det pÄ i "Hva Þnsker du deg til jul?-trÄden" var veldig fin. Ikke noe kjeft, mas eller pes. Bare en enkel henvisning til trÄden som var der fra fÞr. Ingen har protestert pÄ stengingen av den trÄden.

Klart, man kan bli flinkere til Ä sjekke om det finnes en slik trÄd fra fÞr nÄr man vil starte opp en ny, men innimellom sÄ gjÞr man feil. Det er det som gjÞr oss til mennesker.

Mitt tips ang modereringen er at det gÄr fint an Ä moderere uten Ä vÊre nedlatende....

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 11:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Det er ganske fascinerende og se hvor mye faenskap man kan fÄ mot seg for Ä moderer EN trÄd (som dette startet med).

Det ble etterlyst moderering, og det kom. SĂ„ blir det syting og klaging fra de som spamer mest.

Retningslinjene skrev:
9. UnngÄ postinger som ikke tjener til noe annet enn Ä Þke antallet ditt. Det er heller ikke tillatt Ä starte flere likelydende trÄder. Diskusjonen blir best av at du starter én trÄd i den gruppen som passer best for det du vil diskutere. Innlegg som bare inneholder en eller flere smileyer, eller utsagn som "helt enig!" er i de fleste tilfeller helt unÞdvendige.

Den trÄden med juleÞnsker: Innlegget mitt hadde faktisk mer mening enn "enig". Jeg svarte pÄ hva jeg Þnsker meg til jul, som nÄ bestÄr av sÄplebobler.

Glahn skrev:

Det er helt normalt at man sÞker igjennom et forum fÞr man lager en ny trÄd. Er forumet mer enn minimalt aktivt, og vi har en helt enorm mengde trÄder og innlegg, sÄ bÞr man ta seg litt tid til Ä sjekke om en tilsvarende trÄd finnes fÞr man lager en ny.

Jeg brukte ikke veldig lang tid pÄ Ä finne trÄden man kunne brukt.

Jeg er ogsÄ fascinert at folk som hverken har postet i trÄdene eller blitt moderert noen gang tar seg sÄ nÊr av dette.

Men jeg har forstÄtt av dere ikke Þnsker noen form for moderering, og det er hva dere skal fÄ.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 11:15
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg synes det er ganske fascinerende Ä se hvordan du ikke evner Ä se hvordan det du skriver fremstÄr for andre.

Det ble etterlyst moderering, ikke nedlatende sensurering. Nok en gang kaller du det spamming, uten Ă„ ta inn over deg at dette er din hĂžyst personlige mening om det folk skriver, og ikke noe mer.

Svaret ditt i posten om juleÞnsker skiller seg pÄ ingen mÄte fra innlegg i trÄden om hvordan man Þnsker Ä dÞ. Det er like mye meningslÞst sludder som det mange andre skriver.

Selvsagt er det greit Ä lete gjennom forumet litt for Ä se om det finnes en passende, allerede eksisterende trÄd. Men som Pyro sier - vi er mennesker, og av og til gjÞr vi feil. Da er det helt greit at moderator rydder opp, men man trenger ikke vÊre nedlatende i samme slengen.

Du skal ha en utrolig god grunn fÞr du sensurerer eller knebler noen i et offentlig forum. NÄr disse grunnene ikke er noe sted Ä se, sÄ blir det kritikk. Ubetinget. Jeg stÄr ikke og ser pÄ at det begÄs urett, bare fordi den ikke rammer meg selv.

Nr 9 i forumets retningslinjer sier klart og tydelig at "diskusjonen blir best av at du starter én trÄd i den gruppen som passer best for det du vil diskutere." Den sier ingenting om at moderator kan stemple en trÄd som meningslÞst sÞppel etter eget forgodtbefinnende.

Hva er poenget med DSGF? Jo, at folk skal fÄ lov til Ä vÊre seg selv. At man skal kunne slenge ut underlige tanker og ideer man mÄtte ha, og ikke bli latterliggjort eller ledd av. At man skal kunne se hvordan andre likesinnede tenker, og bli kjent. Den gamle trÄden om mÄter Ä dÞ pÄ er ikke meningslÞst spam. Den tar et i utgangspunktet alvorlig og trist emne, og ser pÄ det med et humoristisk blikk. Den er til tider vidunderlig politisk ukorrekt, uten at noen blir kritisert eller gjort narr av av den grunn.

Du snakket om at forumet ikke lenger er hva det er. Jeg tror at hvis jeg ser pÄ min egen statistikk, sÄ har jeg grundig mange innlegg i den gode, gamle assosiasjonsleken. Jeg har ikke posta der pÄ Är og dag, bokstavelig talt. Dette er bare ett eksempel pÄ at de aktive brukerne idag kanskje ikke er akkurat de samme som fÞr, men grunnideen ved forumet er stadig den samme. Og godt er det.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 11:40
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
SpÞrsmÄlet om hvor mange "meningslÞse" trÄder det skal vÊre, burde kansje vÊrt opp til brukerene Ä bestemme. Men likevell, nÄr de fleste pÄ forumet bare konsentrerer seg om disse trÄdene blir det bÄde internt og ganske kjedelig.

Det var en stund jeg bare var innom her en gang i uka, kikka litt, men ettersom det eneste som var Ä finne av nye innlegg var samtaler mellom enkelte, en gruppe av de som er aktive pÄ forumet, gadd jeg ikke svare. Man fÞler at man ikke passer inn, dette har heldigvis blitt litt bedre. Likevell legger veldig mange slike trÄder ett grunnlag for at ting blir veldig internt, folk faller utenfor og nye medlemmer fÞler ikke at de passer inn. Jeg kan si det fordi jeg mange ganger har fÞlt det slik, og HÄkon er etter min mening den moderatoren som gjÞr for Ä begrense dette. Hvordan.. ja det diskuteres nÄ, men jeg har i allefall vÊrt glad for det flere ganger.

Likevell, hvis en moderator griper inn pÄ en trÄd, ser det lite bra ut hvis moderatoren ikke lenge fÞr har gjort akkurat det hun/han griper inn for. Da burde rettelsene heller begynne med "vi" enn med "dere"? SÄ blir det ikke veldig ovenifra og ned.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 14:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er selvsagt aldri meningen at noen skal fÞle seg utenfor her pÄ forum - hvis det skjer er det bare Ä be om unnskyldning for det. Forumet er jo ment Ä vÊre et sted hvor man skal kunne gi slipp pÄ denne fÞlelsen av Ä ikke passe inn. Et sted hvor man bare kan slenge seg pÄ enhver diskusjon eller mindre alvorlig trÄd man mÄtte Þnske, hvor man ikke skal fÞle seg oversett.

NÄr dette er sagt, er det ogsÄ verdt Ä huske pÄ at den eneste mÄten Ä vÊre aktiv pÄ et forum pÄ, er Ä vÊre aktiv. Skrive poster, lage nye trÄder nÄr man fÞler behovet for det, og til tider stÄ pÄ sitt og vÄge Ä vÊre litt frempÄ for Ä si ifra nÄr noen blir for interne. Moderatorer er gode Ä ha, men hovedansvaret for at forumet fungerer ligger hos de aktive brukerne, samt at man har sitt eget ansvar for Ä vÊre aktiv.

Hvis man Þnsker en skikkelig debatt om meningslÞshet, spam, etc pÄ forumet, og hvor mye av det man skal tillate, hva som skal tillates, hva ikke, og hvorfor, sÄ kan man jo lage en egen, seriÞs trÄd om emnet. Ikke komme med kommentarer i trÄder man irriterer seg over, kommentarer som fort virker nedlatende og knapt en moderator verdig. Da fremstÄr man i stedet som en som Þnsker debatt velkommen, og det er langt mer konstruktivt, samt at det bidrar til stÞrre aktivitet pÄ forumet, ikke mindre.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 15:02
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 5 [96 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   *.DSGF »   Om forumet
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet