DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Kristne holdninger
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 4 [65 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Vel, da er du en agnostiker. Ateister benekter muligheten for en gud, 'det eksiterer ikke en gud'.

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 22:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Vel, jeg er ganske enkelt ikke enig i definisjonen din av hva som skal til for å være ateist, men det får så være...

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 23:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
jeg må si at den eneste definisjonen av ateist jeg har hørt, er spirre sin. hvis man ikker vet, eller ikke vil ta stilling til, er man agnostiker.

Men på den annen side; all religison er tro, så tror man på jesus (dvs, man må ikke vite), er man kristen, tror man ikke at det finnes noen gud (atter en gang; tro), er man ateist. Man kan jo være kristen og tivle innimellom, så da må jo det samme være tillat for ateister også?

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 23:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Min innstilling er iallefall at når det gjelder guds eksistens eller ikke-eksistens, så er det ikke noe man kan vite noe hundre prosent sikkert om. Derimot kan man tro utrolig mye rart.

Vitenskapen, og det er den jeg liker å forholde meg til, har ikke som mål å bevise at gud eksisterer eller ikke eksisterer. Den har som mål å gi oss en så god forståelse av hvordan verden er, som overhodet mulig. Om man finner noe ut om gud underveis, er dette kun å betrakte som en bi-effekt av det hele.

Jeg betegner ikke meg selv om agnostiker, i og med at jeg ikke er i tvil om at jeg ikke tror på noen gud. Jeg skulle like å se den personen som kan gi meg et godt argument for guds ikke-eksistens. Bare fordi man aldri har sett en sort svane, betyr ikke det at det ikke finnes en sort svane et eller annet sted. Derimot, jo mer man har lett og ikke funnet, så blir det mindre og mindre sannsynlig at man skal finne noen sort svane. Derfor kan jeg umulig si at jeg vet at det ikke finnes noen gud, bare fordi ingen har kunnet påvise guds eksistens. Men jeg er overhodet ikke i tvil om at jeg ikke tror på guds eksistens. Og som Zatharee sier, handler det om tro. Man tror på gud, eller man gjør det ikke, eller man vet ganske enkelt ikke hva man tror. Jeg vet hva jeg tror.

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 23:32
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003
hva med bare å si jeg er hendnig har`u noe imot det?

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 23:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

st_stakan skrev:
hva med bare å si jeg er hendnig har`u noe imot det?

Nei, det går da greit det Smile
Ikke at jeg har noe med å si hva andre skal tro eller ikke tro på...

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 23:36
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003
Laughing

InnleggSkrevet: Tir 10 Jun 2003, 23:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Hei!
Jeg heter hilde, og jeg er personelig kristen!

(DVS: Pass på, det kan jo hende jeg har egne meninger!)

Sorry folks, er bare lut lei av at folk behandler meg som om jeg har rabies med en gang jeg sier at jeg er kristen...
Jeg kommer aldri til å dytte min tro ned igjennom andres hals!
Jeg mener ikke at du kommer til Helvete hvis du ikke tror på Gud!
Jeg driter i hva andre "kristne" måtte mene og tenke, jeg er et individ, med mitt eget forhold til min tro, så vennligst spørr meg ut før du trer "rettferdighetskragen" nedover hodet mitt!
Jeg drikker
Jeg fester
Jeg lever livet, tror på kjærligheten og har ingenting imot andre relgioner, Homofile, abort eller annet "Dagens tema"!
Jeg repekterer deg slik som du er, og hvis det er noe du lurer på ang min tro, så er du mer enn velkommen til å spørre!

*frese*
SÃ¥nn!
Puh, nå føler jeg meg mye bedre!

InnleggSkrevet: Fre 13 Jun 2003, 23:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Balangsen skrev:
Hei!

Sorry folks, er bare lut lei av at folk behandler meg som om jeg har rabies med en gang jeg sier at jeg er kristen...
Jeg driter i hva andre "kristne" måtte mene og tenke, jeg er et individ, med mitt eget forhold til min tro, så vennligst spørr meg ut før du trer "rettferdighetskragen" nedover hodet mitt!
Jeg drikker
Jeg fester
Jeg lever livet, tror på kjærligheten og har ingenting imot andre relgioner, Homofile, abort eller annet "Dagens tema"!
Jeg repekterer deg slik som du er, og hvis det er noe du lurer på ang min tro, så er du mer enn velkommen til å spørre!

*frese*
SÃ¥nn!

Razz hihi...
*klappe for Hilde*
Det er jenta si det...

InnleggSkrevet: Lør 14 Jun 2003, 17:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003
Balangsen skrev:
Hei!

Jeg drikker
Jeg fester

*frese*
SÃ¥nn!

Jepp. Helt enig!

InnleggSkrevet: Lør 14 Jun 2003, 18:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Min oppfatning av kristne har generelt vært positiv.
Jeg har selv vært kristen en gang, til jeg fant noe som passet meg bedre.

Jeg kan nok telle på én hånd antall kristne som har forsøkt å trekke religionen sin ned over halsen sin og "frelse" meg (en av dem kan vel i grunn ikke kalles kristen, hun var en Betel-fanatiker Rolling Eyes).

Jeg tror nok det er med kristne som med andre religiøse; de kommer i forskjellige grader og versjoner.
Jeg har da hørt hedninger som meg selv hetse kristne like mye som kristne visserlig hetser oss. I slike tilfeller er det jo ikke helt den rette ræva som fiser. Det blir litt for mye dobbeltmoral for meg. Freakish

InnleggSkrevet: Lør 14 Jun 2003, 21:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Jeg vet, Vero.
Takk for supporten, folks.

Man trenger ikke være svart eller hvit.
Kjærlighet kommer i alle farger.
Og det er DET jeg tror på. Kjærlighet, og fred!

Jeg respekterer deg, og hvis du lar meg, så skal jeg være glad i deg også!

InnleggSkrevet: Lør 14 Jun 2003, 22:58
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
du kan gjerne være så glad i meg som du bare vil du...så lenge jeg får lov til å være glad i deg også!

Razz *klemmepå*

InnleggSkrevet: Lør 14 Jun 2003, 23:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ildfugl
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Jeg har ikke noe imot kristne eller noen andre med annen religion enn meg hvis ikke de rakker ned på meg,det gjør ikke Hilde,derfor rakker jeg ikke ned på henne. Smile

InnleggSkrevet: Man 16 Jun 2003, 08:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Jeg har heller ikke noe i mot kristne generelt. Men jeg har masse fordommer mot de som gjemmer seg bak religionen sin. hva den nå enn er for noe.

InnleggSkrevet: Man 16 Jun 2003, 11:05
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Synes du er helt utmerket jeg, Balangsen.
Jeg er forresten enig - bare fordi man er kristen, er man ikke dermed også en religiøs fanatiker. Og bare fordi man ikke tror på noen gud, så er man heller ikke noen nihilist som er hinsides godt og ondt.

Nei, jeg liker det mye bedre når vi kommer så godt ut av det sammen som vi faktisk gjør Smile

InnleggSkrevet: Tir 17 Jun 2003, 18:57
kris_ter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003
Balangsen skrev:
Hei!

Jeg drikker
Jeg fester
Jeg respekterer deg slik som du er, og hvis det er noe du lurer på ang min tro, så er du mer enn velkommen til å spørre!

*frese*
SÃ¥nn!

Helt enig!!
Jeg er også kristen, men jeg, fester, drikker osv...

Man skal ikke et eller annet alle under samme et eller annet!!!!
(Noen som kan hjelpe meg med den???)

Jeg opplever noen ikke kristne som komplette idioter, men det betyr ikke at alle ikke-kristne er det!!!!
Så selv om dere opplever noen kristne som arrogante og høye på pæra (æsj for et uttrykk!!), betyr ikke det at alle kristne er det!!!

SÃ¥ det SÃ¥h!!

Fint da var vi enige!!!

Men det var dette ordtaket!!!
jeg skrev:
Man skal ikke et eller annet alle under samme et eller annet!!!!

HELP ANY1???

>|...::::::::Krister::::::::...|<

------------(www)------------

InnleggSkrevet: Tir 08 Jul 2003, 03:12
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Et litt annet spørsmål under samme gren.

Hvis en kristen (en prest faktisk) møter en pike som han har lyst til å gifte seg med. De er livere begge to. Jenta finner ut at hun skal bli wicca (igjen faktisk). Vil ekteskapet være dømt til å havarere pga. tro? eller er kjærligheten sterkest?

InnleggSkrevet: Tir 08 Jul 2003, 14:10
kris_ter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003
hm....

Si det...

Det kommer jo egentlig helt an på personene.....

Men jeg tror det ville vært litt mislykket ja...

En prest og en ateist derimot kunne kanskje gå...

>|...::::::::Krister::::::::...|<

------------(www)------------

InnleggSkrevet: Tir 08 Jul 2003, 14:17
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Kommer vel an på hvor overbeviste begge er om sin religion, og hvor toleransegrensen går.
Hvis de begge tolererer og aksepterer den andres religion og den grad religion affekterer livene deres, ser jeg ingen grunn til at det ikke burde gå helt finfint.

InnleggSkrevet: Tir 08 Jul 2003, 14:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 4 [65 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet