DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Hjernemasse
Hvordan unngÄ krangel med en jente?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 5 [90 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Tittan skrev:
Bare det viser at spÞrsmÄlet er viktig Ä ta opp, for sÄnn som jeg kjenner arntis (og jeg har kjent ham i snart 17 Är tror jeg det blir) sÄ mente ikke han Ä vÊre frekk eller noe sÄnn da han stilte det fÞrste spÞrsmÄlet til Ronja, mens hun "tente" pÄ det og ble "irritert" (Ja, jeg satt det i hermetegn siden jeg ikke akkurat vet hvordan Ronja reagerte, men det var slik det sÄ ut i svaret hennes...)

Jeg synes ikke at det har noe Ä bety hvor gammel jeg er eller hvor mye erfaring jeg har. Vis han mÄ vite det: jeg har akkurat kommet ut av ett forhold som har vart i tre Är. Men jeg bygger ikke bare pÄ mine egne erfaringer, men mine venner og venniners erfaringer. Men vis jeg skal bli tatt seriÞst fordi jeg, i fÞlge dere, har mindre rett til Ä pÄstÄ noe her, fordi jeg er yngre eller har mindre erfaring, har jeg ingen interesse av Ä forsette denne diskusjonen.

Jeg oppfattet det spÞrsmÄlet direkte spydig, om det ikke var slik ment
 Men vis det nÄ er slik, i fÞlge toth og tittan og andre, at jeg bare bidrar meg krangel, greit jeg trekker meg, hÄper dere finner ut av noe fornuftig.

Tittan skrev:
det fÞrste som skjer nÄr Ronja skriver noe er at det blir krangel... Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Ons 26 Apr 2006, 15:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
Tittan skrev:
Get Up, Stand Up, stand up for your right
Get Up, Stand Up, don't give up the fight

Gode rÄd fra Bob Marley her... Hvis du gir deg hele tiden vil du til slutt miste selvrespekten, og det er verre enn Ä miste respekten hun har for deg, eller respekten andre har for deg... Har du ikke selvrespekt har du ingen ting! SÄ, om det er bagateller eller seriÞse ting dere diskuterer og du ser at det leder mot en krangel skal du ikke gi deg - og dette gjelder like mye for jenter! - men stÄ pÄ ditt pÄ en saklig mÄte, og forsÞke Ä overbevise den andre at du har rett... MEN - finner du ut etter hvert som debatten/krangelen gÄr at du faktisk tar feil bÞr du vÊre mann nok til Ä innrÞmme det og gi deg...

Word from your brother.

Why's this fussing and a-fighting?
I wanna know, Lord, I wanna know
Stop your fussing and fighting, stop your fussing and fighting

So much trouble in the world..

GĂ„de rĂ„d her ogsĂ„, holde seg unna konflikter er bra... Det du beskriver er en idealkrangel der begge har sin side i saken, og hvis man bare er saklig og viser sin side, sĂ„ ordner det seg. Slik skulle jeg Ăžnske det var, og veldig mange ganger er det slik. SĂ„nn er det dessverre ikke for meg... Hva hvis den du krangler med hever stemmen fort, vrir om alt du sier, tolker ting negativt osv? Dersom en part ser ut til Ă„ like Ă„ krangle eller mĂ„ fĂ„ ut aggresjon... Jeg har for lengst innsett at det slettes ikke er en som har feil og en som har rett i krangel, sĂ„ den eneste mĂ„ten er Ă„ vĂŠre udmyk og ikke krangle... Jeg vet at hvis jeg skulle stĂ„tt pĂ„ mitt hele tida, ville vi aldri blitt ferdig. Å vĂŠre udmyk er slettes ikke det samme som Ă„ ha lav selvrespekt, jeg vil ikke la meg herse med..

"Jeg er bare lei av Ä stadig mÄtte erfare at enkelte kvinner oppfÞrer seg som likestilling betyr at nÄ er det deres tur til Ä undertrykke oss." Hehe.. Det gjelder ikke sÄ mange heldigvis...

InnleggSkrevet: Ons 26 Apr 2006, 16:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Noen nevnte tidligere at vi har havnet off topic, men saken er at det er ikke mulig Ä unngÄ krangler med partneren nÄr man er i et forhold. Noen krangler er til og med viktige og nÞdvendige Ä ta - unngÄr man dem gjÞr man seg selv en bjÞrnetjeneste. Og ellers kommer man langt med generell folkeskikk og hÞflighet.

Men siden nÄr handlet en skikkelig krangel om saklighet? Eller hva som er sant? Er det to ting som gÄr rett ut av vinduet i en grundig krangel, sÄ er det saklighet og sannhet. Har man en skikkelig diskusjon gÄende derimot, eller hvis man fÄr en skikkelig skyllebÞtte hvor man stort sett bare tar passivt imot... da har man kanskje en sjans.

Jeg trenger ikke tenke lenger enn til diskusjoner med storesÞsteren min (og vi er begge godt voksne mennesker) for Ä finne eksempler pÄ at en diskusjon med ei jente kan oppleves som fullstendig bortkastet. Saklighet fra den kanten? Slettes ikke alltid - noen ganger merker motparten i en diskusjon at argumentene deres virkelig har store svakheter, og reaksjonen er som oftest usaklig kverulering, eller Ä bare kalle den andre "dum" eller noe liknende.

Generaliseringer funker ikke sÊrlig bra, men jeg tror veldig mange jenter er veldig godt klar over hvordan de skal fÄ en fyr til Ä fÞle seg som en egoistisk, sta, utenksom person i en diskusjon eller en krangel, og den kunnskapen bruker de for det den er verdt.

InnleggSkrevet: Ons 26 Apr 2006, 18:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Ronja skrev:

Jeg synes ikke at det har noe Ä bety hvor gammel jeg er eller hvor mye erfaring jeg har. Vis han mÄ vite det: jeg har akkurat kommet ut av ett forhold som har vart i tre Är. Men jeg bygger ikke bare pÄ mine egne erfaringer, men mine venner og venniners erfaringer. Men vis jeg skal bli tatt seriÞst fordi jeg, i fÞlge dere, har mindre rett til Ä pÄstÄ noe her, fordi jeg er yngre eller har mindre erfaring, har jeg ingen interesse av Ä forsette denne diskusjonen.

Jeg mÄ si meg uenig med deg om dette. Alder og erfaring er relevant fordi spÞrsmÄlet handler nettopp om livserfaring, eller kanskje rettere sagt, om samlivserfaring. Det sier seg selv at mennesker som har vÊrt med en stund (sÄnne nisser som meg f.eks) har mere erfaring Ä ta av enn noen som nettopp er blitt myndig. For ikke Ä snakke om en viss modenhet til Ä forstÄ de erfaringer man har hatt.

I de fleste tilfeller, i hvertfall. At du har vÊrt i et fast forhold i tre Är synes jeg er ganske imponerende, faktisk, sÄ der skylder jeg deg mere kred enn jeg tilsa deg i begynnelsen...

Men altsÄ, jeg mÄ ikke pÄ dÞd og liv ha en kopi av din livs-CV. Det er ikke det jeg mener. Du kommer ut med ganske sÄ bastante meninger om gutter generelt, og det later ikke til at du er klar over hvor mye det provoserer Ä bli satt i bÄs pÄ den mÄten. Det er det jeg mener. Vil du bli tatt seriÞst; moderer deg litt.

Sitat:
Jeg oppfattet det spÞrsmÄlet direkte spydig, om det ikke var slik ment
 Men vis det nÄ er slik, i fÞlge toth og tittan og andre, at jeg bare bidrar meg krangel, greit jeg trekker meg, hÄper dere finner ut av noe fornuftig.

Jeg mente ikke Ä vÊre spydig, men jeg kan godt se at innnlegget mitt ikke var helt uten brodd. Om det har sÄret deg, sÄ beklager jeg det.
Men om det virkelig er sÄnn at de andre her faktisk anser dine innlegg som en kilde til krangler, kanskje det kunne vÊre en god ide Ä spÞrre deg selv om det kan vÊre noe i det?
Nei, der skal Kugle til en ThrĂžnder!"

InnleggSkrevet: Ons 26 Apr 2006, 21:53
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Ronja skrev:
Tittan skrev:
det fÞrste som skjer nÄr Ronja skriver noe er at det blir krangel... Rolling Eyes

Jeg liker ogsÄ Ä ta ting ut av sammenheng... veldig bra :p

Hele sitatet er: "det er jo litt bra at trÄden heter "Hvordan unngÄ krangel med en jente?" og det fÞrste som skjer nÄr Ronja skriver noe er at det blir krangel..." og det betyr ikke at det er Ronja som starter krangelen, men at krangelen startet etter hennes fÞrste innlegg...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 26 Apr 2006, 22:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Tittan skrev:
Ronja skrev:
Tittan skrev:

Hele sitatet er: "det er jo litt bra at trÄden heter "Hvordan unngÄ krangel med en jente?" og det fÞrste som skjer nÄr Ronja skriver noe er at det blir krangel..." og det betyr ikke at det er Ronja som starter krangelen, men at krangelen startet etter hennes fÞrste innlegg...
Etter fĂžrste hunkjĂžnns innlegg, rettere sagt.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 08:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Tittan skrev:
Ronja skrev:
Tittan skrev:

Jeg regna faktisk med at den var ment til meg, ettersom vi har vÊrt veldig lite enige ved andre anledninger. Uansett er det da ikke rart det blir krangel nÄr ei jente blander seg, for da stÄr det noen mot dere. Vis ikke er det jo bare Ä skrive om alt som er galt med jenter og sÄ kan dere sammen bestemme at vi er skylden.

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 10:05
arntis
Veronica
Veronica

Er det ikke det damer har gjort i uminnelige tider da? Klage over menn og gi oss skylda, mener jeg... Wink

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 10:26
Ronja

arntis skrev:
Er det ikke det damer har gjort i uminnelige tider da? Klage over menn og gi oss skylda, mener jeg... Wink

Å sĂ„? Vel, vi kan vel bytte, dere kan undertrykkes noen tusen Ă„r, sĂ„ fĂ„r dere lov Ă„ klage over oss og gi oss skylda for krangler. Very Happy

Tilbake til tema..

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 10:31
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
arntis skrev:
Er det ikke det damer har gjort i uminnelige tider da? Klage over menn og gi oss skylda, mener jeg...

Og hva er det du gjĂžr akkurat her? Det hĂžrer misktenkelig ut som.. nei, vent.. er det ...klaging? Razz

Tilbake til tema: Her har vi et prakteksempel pÄ hva man ikke bÞr prestere Ä si hvis man har lyst til Ä unngÄ en krangel med en jente. Takk til arntis for denne utmekede eksemplifiseringen av kommentarer det er lite hensiktsmessig Ä komme med hvis man Þnsker Ä oppnÄ en saklig diskusjon i stedet for en krangel. Wink

Har ikke begge kjÞnn alltid klaget over det andre og gitt dem skylda? Kan det ha noe Ä gjÞre med -shock- manglende forstÄelse og sort/hvitt, generiske og fordomsfulle oppfatnigner av det annet kjÞnn?

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 11:10
toth42
Cowboy
Cowboy

Zatharee skrev:
arntis skrev:
Er det ikke det damer har gjort i uminnelige tider da? Klage over menn og gi oss skylda, mener jeg...

Her har vi et prakteksempel pÄ hva man ikke bÞr prestere Ä si hvis man har lyst til Ä unngÄ en krangel med en jente. Takk til arntis for denne utmekede eksemplifiseringen av kommentarer det er lite hensiktsmessig Ä komme med hvis man Þnsker Ä oppnÄ en saklig diskusjon i stedet for en krangel. Wink

Er det bare meg, eller har jenter veldig mye lettere for Ă„ "ta fornĂŠrmelse", eller ta ting i verste mening, av slike kommentarer og rent generelt?

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 11:35
arntis
Veronica
Veronica

Aah... like sharks circling the bleeding midget... Rolling Eyes

Zatharee: Du har helt rett. Det er et prakteksempel pÄ hva en mann aldri mÄ si til en kvinne, hvis han vil beholde skinnet sitt. Kvinner derimot, kan si sÄnt over en lav sko...

Ronja: Nei takk, jeg er for likestilling, jeg...

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 11:43
Ronja

Det er nok bare deg Very Happy Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 11:43
Zatharee

toth42 skrev:
Er det bare meg, eller har jenter veldig mye lettere for Ă„ "ta fornĂŠrmelse", eller ta ting i verste mening, av slike kommentarer og rent generelt?

Tja, mens vi allerede er i gang med Ä generalisere ut fra enkelttilfeller: Ingenting i denne trÄden har klart Ä fornerme meg ennÄ, mens hvis jeg skal dÞmme etter temepraturen i debatten sÄ ser det ut som et par-tre av guttene har blitt irritert/provosert av ytringer i denne trÄden. Nei, jeg tror ikke dette er representativt for hankjÞnn over alt. SÄ du kan gjerne utdype hva du baserer det pÄ nÄr du kommer med pÄstander som dette.

arntis skrev:
Du har helt rett. Det er et prakteksempel pÄ hva en mann aldri mÄ si til en kvinne, hvis han vil beholde skinnet sitt. Kvinner derimot, kan si sÄnt over en lav sko...

Har ikke denne trÄden allerede bevist at kvinner heller ikke kan komme med denne typen genrealiserende ytringer uten at menn reagerer? Mye av denne trÄden er jo et resultat av at noen kom med et genrealiserende utsagn om gutter, og at noen reagerte ved Ä la seg provosere... Wink

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 11:59
arntis
Veronica
Veronica

Zatharee skrev:
arntis skrev:
Du har helt rett. Det er et prakteksempel pÄ hva en mann aldri mÄ si til en kvinne, hvis han vil beholde skinnet sitt. Kvinner derimot, kan si sÄnt over en lav sko...

Har ikke denne trÄden allerede bevist at kvinner heller ikke kan komme med denne typen genrealiserende ytringer uten at menn reagerer? Mye av denne trÄden er jo et resultat av at noen kom med et genrealiserende utsagn om gutter, og at noen reagerte ved Ä la seg provosere... Wink

Nja... nÄ er jo dette et nettforum da, hvor terskelen for Ä si hva man mener er noe lavere enn i det virkelige liv (dels fordi man slipper Ä ha folk i fjeset, dels fordi alle her er gale mennesker). Det stiller seg annerledes nÄr den du diskuterer/krangler med er i samme rom som deg selv.

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 13:36
toth42
Cowboy
Cowboy

Zatharee skrev:
toth42 skrev:

Tja, mens vi allerede er i gang med Ä generalisere ut fra enkelttilfeller: Ingenting i denne trÄden har klart Ä fornerme meg ennÄ, mens hvis jeg skal dÞmme etter temepraturen i debatten sÄ ser det ut som et par-tre av guttene har blitt irritert/provosert av ytringer i denne trÄden. Nei, jeg tror ikke dette er representativt for hankjÞnn over alt. SÄ du kan gjerne utdype hva du baserer det pÄ nÄr du kommer med pÄstander som dette.

Jeg tenker pÄ ting man kan plumpe ut med, som kommer ut litt feil, og kan med litt velvilje vris til noe fornÊrmende.. Det er ingen beskyldning sÄnn sett, jeg har bare inntrykk av at jenter(ja, faktisk generelt) da har lettere for Ä komme med "Ä, sÄ du kaller meg feit??" Eller "Ä, sÄ du mener du er smartere enn meg??"(<--tilfeldige eksempler) ogsÄ jenter imellom, enn gutter.. Har du andre erfaringer kanskje?

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 18:10
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Hvordan unngÄ Ä krangle er et utrolig godt spÞrsmÄl. Om noen hadde hatt et fasit-svar pÄ dette hadde jeg lett ofret en kroppsdel for Ä fÄ det.
Jeg er krangle-sky. Jeg innrÞmmer det lett. Jeg hater Ä krangle, og de fÄ gangene det sprekker for meg ender det som regel med at jeg trekker meg fra hele greia.
Jeg klarer ikke vÊre sinna. Mitt problem er at jeg ikke sier noe, ikke pÄ lenge. Ikke fordi jeg vil straffe min kjÊre med Ä gi ham "talk to the hand" eller noe slikt. Jeg er sÄ utrolig redd for at han skal tolke feil det jeg sier, sÄ jeg mÄ ta meg tid til Ä tenke ut en idiotsikker setning.
Han er en klassisk Men-det-du-sier-nÄ-er-krangler. En, etter min erfaring, mest typisk kvinne-krangle-metode. Og jeg hater nÄr han skal fortelle meg hva jeg sier, mest fordi at i 99% av tillfellene er det feil. Skal du da prÞve Ä forklare hvordan du nettopp tolket det hun sa, si det i en spÞrrende setning; sier du nÄ at osv. Og ikke vÊr spydig! Menn og kvinner snakker pÄ forskjelllige mÄter, og tolker forskjellig.

En annen ting som ofte Þdelegger min "selvtilllit" i en krangel er at jeg vet at han ikke ser pÄ meg som likeverdig, intelektuelt sett. Han har bare en "likemann", og det er bestekompisen, og det kommer aldri til Ä endre seg. Ikke gi henne fÞlelsen av at du ser ned pÄ henne, og gjÞr narr av hennes argument. Hun skal vÊre en likeverdig partner, og hennes argumenter skal respekteres. Men da skal hun ogsÄ repektere deg og dine argumenter. Respekt skal vÊre gjensidig, ingen skal trÄkkes pÄ!
Jeg lÊrte i samtaler med FamilievÊrnkontoret (jeg og pappen til Christa gikk i samtaler der for Ä prÞve Ä ordne opp) at nÄr man begynner Ä krangle blir ofte den ene "voksen" mens den andre blir "barn". Dette er noe som ikke er typisk for kjÞnn, men som skjer etter personlighet. Den voksne bruker ofte forskjellige virkemidler for Ä "vinne" krangelen. Men det er vanskelig Ä prÞve Ä gjÞre en krangel likestilt om den andre allerede har tatt voksenrollen.

De fleste vil vel at krangler skal vÊre sÄ rolige som mulig. Jeg hater hÞylydt krangling. Jeg blir rett og slett redd nÄr volumet og tempramanget Þker. Jeg har selv fÄtt juling i et tidligere forhold. Da kan man nesten bokstavlig talt se at jeg krymper. Vold og psykisk vold hÞrer inget sted hjemme i et forhold. Uansett situasjon.

GÄ heller aldri ifra den du krangler med. Uansett om grunnen er fordi du vil ha et overtak pÄ den andre eller om du bare ikke vet hva du skal si. Du Þdelegger bare muligheten til Ä he en likestilt diskusjon ved Ä bruke feige knep for Ä gjÞre deg selv overlegen. Noe du egentlig ikke blir.

Hvem kan egentlig bestemme hva som er bagateller? Dette er faktisk en ting jeg og min kjÊre har diskutert flere ganger. Vi hadde en hendelse der han brÞt et lÞfte ovenfor meg. Han ble "tatt pÄ fersken" og lovet bot og bedring. SÄ "ferska" jeg ham igjen. Vi mÄtte ta flere runder pÄ dette, rett og slett fordi han sÄ det som en bagatell, mens for meg var dette en stor ting som gikk pÄ selvfÞlelsen lÞs. Det var ingen grÄting eller hysteri rundt det, men for meg var det et tillitsbrudd. Han brÞt lÞftet, fordi han mente at det var en filleting, men hvem kan egentlig bestemme hva som skal bety noe for den andre? Skulle jeg nÄ bare kunne stole pÄ ham om det var lÞfter som betÞd noe for ham? Han lovet meg noe uten Ä ha noen som helst plan om Ä holde det, bare for Ä fÄ slippe unna "maset". Det var vanskelig for meg Ä forklare hvorfor dette var viktig for meg, og vanskelig for ham Ä forstÄ. Noen ganger mÄ man gi litt rom, fordi man rett og slett ikke fÞler det samme. Men albuerommet skal vÊre gjensidig.
Poenget er at er du irritert fordi du mener du har rett, sÄ husk at motparten fÞler det pÄ akkurat samme mÄte. Da er det du mener akkurat like feil for ham/henne som vedkommendes mening er for deg... Noen ganger er der ikke et absolutt rett eller galt.

Vi jenter er, som tidligere nevnt pÄ trÄden, humÞrsyke. Dette er fordi vi har hormoner som styrer/pÄvirker vÄrt humÞr pÄ en helt annen mÄte og i en helt annengrad enn det mannen har. NÄr jeg har en slik dag, vil jeg ikke hÞre spydigheter om mitt humÞr, selv om det sikkert er mildt sagt fristende. De dagene er jeg ekstra uskikker og fÞler meg sÄrbar. De dagene vil jeg bare fÞle meg beskyttet og trygg. Jeg vil fÄ lov Ä vÊre liten. Ingen kan vÊre sterke hele tiden, det gjelder begge kjÞnn.

Jeg har vel egentlig ikke kommet med noe svar pÄ denne trÄden, har vel bare egentlig delt mine tanker om dette. Noe svar er vel umulig Ä komme med, mennesker er sÄ utrolig forskjellige og alle reagere ulikt pÄ forskjellige ting. Vet ikke om jeg fikk ting helt riktig ut av hodet mitt, men jeg prÞvde. Er det noen som er usikre pÄ min mening prÞv med; Mente du nÄ at.... Wink

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 19:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Zatharee

Pyro skrev:
Hvordan unngÄ Ä krangle er et utrolig godt spÞrsmÄl. Om noen hadde hatt et fasit-svar pÄ dette hadde jeg lett ofret en kroppsdel for Ä fÄ det.
Jeg er krangle-sky. (...)
Menn og kvinner snakker pÄ forskjelllige mÄter, og tolker forskjellig. (...)
Ikke gi henne fÞlelsen av at du ser ned pÄ henne, og gjÞr narr av hennes argument. (...)
De fleste vil vel at krangler skal vÊre sÄ rolige som mulig. (...)
GĂ„ heller aldri ifra den du krangler med. (...)
Hvem kan egentlig bestemme hva som er bagateller? (...)
Vi jenter er, som tidligere nevnt pÄ trÄden, humÞrsyke. (...)
Jeg har vel egentlig ikke kommet med noe svar pÄ denne trÄden, har vel bare egentlig delt mine tanker om dette. Noe svar er vel umulig Ä komme med, mennesker er sÄ utrolig forskjellige og alle reagere ulikt pÄ forskjellige ting. Vet ikke om jeg fikk ting helt riktig ut av hodet mitt, men jeg prÞvde. Er det noen som er usikre pÄ min mening prÞv med; Mente du nÄ at.... Wink
(Sitat forkortet av plasshensyn)

Veldig bra svart, Pyro! Jeg kjenner igjen mye av dette, men tror ikke jeg hadde klart Ä forklare det sÄ sammenhengende og klart.

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 21:28
toth42
Cowboy
Cowboy

Pyro skrev:
Jeg er krangle-sky. (...)
Menn og kvinner snakker pÄ forskjelllige mÄter, og tolker forskjellig. (...)
Ikke gi henne fÞlelsen av at du ser ned pÄ henne, og gjÞr narr av hennes argument. (...)
De fleste vil vel at krangler skal vÊre sÄ rolige som mulig. (...)
GĂ„ heller aldri ifra den du krangler med. (...)
Hvem kan egentlig bestemme hva som er bagateller? (...)
Vi jenter er, som tidligere nevnt pÄ trÄden, humÞrsyke. (...)

Flott innlegg! Jeg tror det kom ut pÄ riktig mÄte, for det sÄ hvertfall meget fornuftig ut.. Wink
Og du fikk med litt av det jeg lurte pÄ, nemlig:
"Han er en klassisk Men-det-du-sier-nÄ-er-krangler. En, etter min erfaring, mest typisk kvinne-krangle-metode."
FÞler at det har litt sammenheng med Ä "ta fornÊrmelse", altsÄ tolke ting til sin fordel..

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 23:18
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Pyro skrev:
De fleste vil vel at krangler skal vÊre sÄ rolige som mulig. Jeg hater hÞylydt krangling. Jeg blir rett og slett redd nÄr volumet og tempramanget Þker. Jeg har selv fÄtt juling i et tidligere forhold. Da kan man nesten bokstavlig talt se at jeg krymper. Vold og psykisk vold hÞrer inget sted hjemme i et forhold. Uansett situasjon.

GÄ heller aldri ifra den du krangler med. Uansett om grunnen er fordi du vil ha et overtak pÄ den andre eller om du bare ikke vet hva du skal si. Du Þdelegger bare muligheten til Ä he en likestilt diskusjon ved Ä bruke feige knep for Ä gjÞre deg selv overlegen. Noe du egentlig ikke blir.

Jeg er ogsÄ kranglesky. Jeg har brukt den taktikken med Ä forlate krangelen selv opp til flere ganger fÞr, men aldri som hersketeknikk. I alle fall ikke bevisst. Det er fremdeles fÞrsteinnskytelsen min hvis jeg fÞler meg truet av en krangel (og da mener jeg ikke fysisk, men psykisk truet).

Gjennom store deler av barndommen min har jeg blitt mobbet, og noe av det jeg lÊrte av det var at det hjalp Ä vÊre et annet sted enn det stedet jeg ble verbalt angrepet. Dette har satt dype spor i meg som det er vanskelig Ä viske ut. Eksen min klarte etter hvert Ä overtale meg til Ä stÄ i mot, og holde meg der krangelen var. Det igjen fÞrte ofte til at jeg ga meg for Ä avslutte krangelen snarest mulig og pÄ den mÄten "flykte" fra angrepet. Som jeg nevnte tidligere, var denne mÄten Ä "krangle" pÄ en av grunnene til at jeg ikke lenger er gift.

Som en del av utdannelsen min til Ä bli lÊrer (og jeg vil jobbe i ungdomsskolen), har jeg mÄttet lÊre meg Ä vÊre sint. Det har ikke vÊrt, og er fremdeles ikke, lett for meg, men jeg vet at jeg mÄ sette grenser for elevene. NÄ klarer jeg Ä argumentere/krangle med andre uten Ä fÞle at jeg mÄ vekk.

Grunnen til at jeg sier dette, er at ikke alt er hersketeknikker, alt er ikke planlagt for Ä fÄ overtaket i en diskusjon. Da jeg sprang vekk fra samtalene, var jeg gjerne sint, pÄ den jeg hadde kranglet med, med meg selv, og med resten av verden. Jeg klarte bare ikke konfrontasjonen.

InnleggSkrevet: Tor 27 Apr 2006, 23:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 5 [90 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Hjernemasse
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet