DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Var det galt av meg?

Ja, fyyyyyy! GÃ¥ og betal tilbake med en gang!
40%
 40%  [ 11 ]
Tja... hvis det bare var denne ene er det vel greit...
25%
 25%  [ 7 ]
Vi må gjøre opprør mot matbutikkenes tyranni. Anarki NÅ!
22%
 22%  [ 6 ]
Brenn brenn! Psykopatiske monster!
11%
 11%  [ 3 ]

Antall stemmer : 27

Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Stjele fra Rema 1000
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [44 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Moonshade
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005
Eyden skrev:
BagBiter skrev:
Det er så jævlig marginale forskjeller. En sjokolade kommer alltid tilbake. Du TAR allikevel noe som IKKE er ditt eget. Det gjør du når laster saker og ting ned fra nettet som ikke er dine.

Humm.. når du kopierer en sang så KOPIERER du en sang, du TAR den ikke. Det er mer enn en marginal forskjell mellom en tyv som bryter seg inn i en platebutikk og stjeler plater og en pirat som kopierer de samme platene over nett.
BagBiter skrev:

Det gjør det ikke noe bedre for de som eier det du kopierte, at det BLIR der. De taper allikevel penger som om du skulle ha stjelt det.
En platebutikk kjøper inn et lager av plater ettersom de mener at forespørselen vil få solgt dem. De har da brukt en viss sum penger på å skaffe seg varene fra fabrikken, og regner med å få solgt dem for en fortjeneste. Det er først når en butikktyv stjeler en plate fra en platebutikk at man kan sammenligne det med en som stjeler en sjokolade.

Argumentet om at platebutikken taper penger fordi folk laster ned platene isteden for å kjøpe dem er høl i huet. Ingen oppegående butikk vil ta inn varer de ikke tror de vil få solgt unna. Det som havner i hyllene er ikke alle artisters kollektive samling av utgivelser. I hylla med "nyheter" finnes bare den nanodelen av alt som er nytt som er antatt å selge. Poenget mitt er at det faktisk BLIR solgt, butikken får overskuddet, og den fysiske plata skifter eier, uavhengig av eventuell piratkopiering.

Det eneste som påvirkes av piratkopiering er etterspørselen. Det er logisk å tenke at når folk laster ned musikken/filmen vil de ikke kjøpe den i butikken. Men dette er bare delvis sant, for det er mange(inkl meg selv) som kjøper det jeg virkelig synes er bra og vil ha i best mulig kvalitet. Men en tilleggseffekt av å kopiere musikk/film er at du har muligheten til å prøve ut hele markedet, uavhengig av hva lokalbutikken mener er musikk du skal handle. Du kan indirekte snuble innpå artister du aldri har hørt om, og bli fan av et band som du ikke ville møtt på ellers. Små band som sliter med å bli hørt av et større publikum har en større sjanse for å vokse og spre sin lytterskare via nettet. Jeg har selv vært på konserter med band jeg kun har hørt gjennom noen skarve mp3'er.. låter jeg ikke har håp om å finne i noen nærliggende platebutikk.

Nå babler jeg, men poenget mitt er at ingen direkte taper penger av piratkopiering, det er etterspørselen som endres. Hvor mye penger som legges i produksjonen av varer er diktert av etterspørselen så forholdet tap/fortjeneste holder seg konstant uansett popularitet av produktet. Og artistenes inntekt baserer seg på mye annet enn bare platesalget, noen hvis områder forsterkes snarere enn svekkes via fri distribusjon over nett.

Jeg må bare si meg enig med Eyden her.
Helt ærlig har jeg ganske mye musikk som jeg har fått kopiert, først og fremst fra venner, men også noe fra nett. Og jeg har blitt kjent med utrolig mye musikk jeg ikke ville kjenne til ellers! Og selv om jeg ikke har hatt penger til det ennå, ønsker jeg meg de tingene jeg virkelig har fått sansen for og hører masse på, på CDer. Greit, det er en utsatt inntekt for plateselskapene. _Kanskje_..! Men jeg hadde sannsynligvis aldri kjøpt noe av den omtrent, kanskje maks en fjerdedel og jeg tror egentlig godt under det også, om ikke jeg hadde blitt kjent med den på forhånd... Men jeg håper altså med tiden å skaffe meg denne musikken lovlig også.

Bortsett fra det: En liten advarsel..
Jeg har hørt at Sony visstnok skal ha lagt inn en bug på musikkfilene sine som kan gjøre at maskina di ikke finner cd/dvd-spillern din lenger.. Kan kanskje være greit å unngå..

Forøvrig..
Er det ikke egentlig lov med sånn sosial klimpring på gitar uten at man må ha originale noter og rettigheter og ting for det? Er da mange som tar sånt bare på gehør uannsett.. Og nei, jeg ser ikke noe galt i det! Ikke i sånne sammenhenger.
Ellers kan jeg fortelle at det ikke akkurat er noe nytt.. Mozart gjorde også sånn... Miserere av Allegri ble fremført én gang om året, i Vatikanet. Notene var hemmelige og hadde ikke lov til å taes med ut derfra. Mozart hørte på konserten, gikk hjem og skrev ned det han hadde hørt. Året etter kom han tilbake for å sjekke at han hadde skrevet riktig...
Uansett er det vel først og fremst når noen fremfører eller opptrer at man har plikt til å kjøpe rettigheter og sånn?

InnleggSkrevet: Søn 04 Des 2005, 12:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
det er vel lov, så lenge det ikke regnes som offentlig fremføring.. og hvis det skal være offentlig, og man ikke har rettigheter, så må det være klart at det er parodiering. Tror ikke de samme reglene gjelder når man skal parodiere et stykke.

ps. selv om man ikke vet hvor mye man hadde brukt på spill, filmer og musikk hvis det ikke hadde vært mulig å piratkopiere, så gjør ikke det det noe mer lovlig.. det gjør det ikke mer legitimt. Prinsippet gjelder.

InnleggSkrevet: Søn 04 Des 2005, 15:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Om Sony: jeg leste om dette i en blog for en stund siden. Var en over gjennomsnittet databegavet fyr som oppdaga at han etter å ha spilt en plate fra Sony med kopisperre på, også hadde fått installert noe møkk på PCen sin som kjørte endel skjulte prosesser på maskina. Dette altså helt uten hans vitende og vilje. Måten dette programmet fungerte på, innebar en sikkerhetsrisiko - alt enhver virusmaker trengte å gjøre, var å sette $SYS$ foran enhver prosess, og viruset ville være skjult fra alle antivirusprogrammer, sikkerhetsprogrammer og liknende.

Da han etter mye om og men fikk sletta skiten, fant ikke lenger maskina hans CD-spilleren. Dette var forårsaket av programmet til Sony, og det måtte enda mer og om men til før han fikk spilleren til å funke.

Nyhetene om dette spredte seg fort, og Sony har faktisk tilbakekalt alle CDene med denne typen kopisperre på, etter massive mengder dårlige omtaler om dette. Programmet Sony har lagt ut på sine hjemmesider for å "fikse" problemet for folk, fjerner ingenting - det bare gjør de skjulte prosessene uskjulte igjen.

InnleggSkrevet: Man 05 Des 2005, 17:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

De som er interesserte kan lese bloggen som startet alt sammen her:

http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/sony-rootkits-and-digital-rights.html

Man har kanskje ikke lov til å piratkopiere, men de som lager musikken må også respektere at det er vi kjøpere som eier PCene våre, og ikke dem!

InnleggSkrevet: Man 05 Des 2005, 18:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [44 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet