|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
| fungi skrev: | | Akkurat. SÄ da skjÞnner jeg ikke helt hvorfor det skal vÊre sÄ ille Ä ha homofile prester? Ingen mennesker er syndfrie, sÄ derfor burde det ikke vÊre noe verre Ä ansette homofile prester enn Ä ansette prester som har lÞyet. |
Du er ikke helt med, for selv om all synd i seg selv er lik, sÄ er det forskjell pÄ;
- ondskapssynd, den man gjĂžr med vitende og vilje, og som man ikke
engang Ăžnsker Ă„ komme bort fra.
- Svakhetssynd, som er det alle mennesker gjĂžr, og som man angrer
daglig.
Dermed kan man skille mellom en homofil og en som bannet en gang og lĂžy en annen. Den homofile lever daglig, med vitende og vilje, og uten anger, i synd.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Sűn 27 Feb 2005, 03:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Forutsatt at man betrakter homofili som en synd til Ă„ begynne med, ja. Og det er det da langt i fra alle kristne som gjĂžr?
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 27 Feb 2005, 13:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
hmm.. eg trur at grunnen til at det ifÞlgje Bibelen er synd Ä vere homofil, hvis ein er mann, kan vere at det, ogsÄ pÄ den tia, var monge sykdommar knytta til eit homofilt samvere. Det blei vel ogsÄ sett pÄ som unaturleg, av ein eller anna grunn...
Denne overbevisninga (nÄ talar eg berre om mine eigne tankar) om at homofili er noko "farleg" og "ureint" blei vÊrende i den kristne tru.
Eg meiner, imotsetning til dei fleste kristne, at bibelen er menneskas ord, og ikkje guds. denne blei skreven for monge monge monge Är sia og gjennspeiler sammfunnet pÄ den tia.
Dette sammfunnet er ikkje likt det sammfunnet vi kjenner i dag.. ergo kan me eigentleg drita i det som stÄr der...
Ein velgjer ikkje om man vil vere homo eller hetro, ein berre er det...
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stÄende stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham 
Skrevet: Sűn 27 Feb 2005, 14:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
| Ăžnskemestern skrev: | | Den homofile lever daglig, med vitende og vilje, og uten anger, i synd. |
Det der er sÄ provoserende. Stakkars mennesker.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 02:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| maria skrev: | | Ăžnskemestern skrev: | | Den homofile lever daglig, med vitende og vilje, og uten anger, i synd. |
Det der er sÄ provoserende. Stakkars mennesker. |
Hey, don't look at me.. er ikke mine ord, bare sÄ vi har det helt klart.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 08:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PzyNoaz
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 04 Des 2004 Innlegg: 30 Bosted: Trondheim
|
SÄ vidt jeg husker sÄ er eneste stedet i bibelen det er nevnt homofili og synd i ett av paulus brev til ett eller anna kirkesamfunn.
sÄ mine to punkter er da:
1. Disse breva er vel ikke akkurat diktert av gud, snarere Paulus egen mening? Andre ting Paulus skrev var at kvinner ikke hadde noen plass i kirken, og om de skulle vĂŠre der skulle de sitte nĂŠr utgangen Ă„ holde kjeft. SĂ„ om vi skal ta hensyn til noe av det han skriver... Burde vi ikke ta hensyn til alt?
2. Paulus skrev disse breva pÄ en tid der den homofilien han tenkte pÄ var rike feite romere som misbrukte smÄ unggutter (gjerne kjÞpt slaver). Dette er jo synd og skam og alt slikt..
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 18:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ikke glem at hele sodoma og gomorra ble Ăždelagt grunnet bl.a homofili, da.. blant grunnene nevnes "menn ligger med menn"..
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 09:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
NÄja, du sier her at det er forskjell pÄ bevisst synd og ubevisst synd. De fleste kristne homofile ber nÄ om tilgivelse for det likevel, fordi de vet at de synder. Dessuten er det mange kristne som vet at man ikke skal lyve, men som til tider gjÞr det likevel, for sÄ Ä be om tligivelse for det. Det er ikke noe mindre ille. Akkurat det samme, faktisk, i og med at alle synder er like store. Homofili blant kristne er en svakhetssynd. SÄ jeg skjÞnner ikke helt hvorfor du kommer med et poeng som taler mot deg NÄ finnes det muligens kristne homofile som ikke angrer, men det finnes ogsÄ kristne lÞgnere som ikke angrer, kristne som dÞmmer, som ikke angrer. Ser ikke helt forskjellen til de homofile, annet enn at de homofobe kristne er redd for dem.
Og alle som ikke er kristne er i samme bÄt, mordere eller ikke. LÞgnere eller ikke. Homofile eller ikke. SÄ ikkekristne homofile burde man heller ikke ha noe spesielt imot.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 13:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ikke bland kortene slik.. Homofili er en ondskapssynd dersom man lever den ut.. Om man gÄr inn for, og planlegger Ä f.eks. lyve, sÄ er dette ogsÄ en ondskapssynd.
Men dersom man lyver, eller tenker noe man ikke burde tenkt, uten Ä tenke over det, og deretter tar seg i det og angrer, og prÞver Ä unngÄ det neste gang, da er det en svakhetssynd.
SÄ ja, hvis en homofil ligger med en mann én gang, angrer det og deretter gjÞr alt han kan for Ä motstÄ fristelsen neste gang, ja da er det en svakhetssynd.
Men hvor mange homofile gjelder dette tror du..?
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 13:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Ganske mange kristne vet jeg. alle de som er overbevist om at det er helt totalt feil Ä vÊre homofil. Mange er skaphomofile, bÄde kristne og ikke-kristne. alle kristne homofile som er overbevist om at det er synd Ä ha sex med en annen mann avstÄr fra sex med menn, selv om de blir opphisset av menn. de tar seg i det, ber om tilgivelse, og gifter seg ofte med kvinner. Ber om tilgivelse for hver gang de blir kÄte pÄ andre menn. Disse kan til og med innrÞmme at de er homofile, selv om deres tro holder dem av med Ä ha sex med menn. Disse bedriver med andre ord ikke ondskapssynd.
Alle ikke-kristne homofile, derimot, burde ikke de kristne ha noenting i det hele tatt Ä utsette pÄ, fordi de gjÞr en mange ganger stÞrre synd i Ä ikke annerkjenne jesus som Guds barn.
Fordi vi mÄ ikke glemme Ä skille mellom kristne og ikke-kristne homofile her. Flere kristne (anti-homofile) jeg kjenner kan godt tÄle at alle vennene deres er ateister og agnostikere, men sÄ fort det nevnes homofili er det uff og Êsj og fy og synd og skam. Ingen av syndene vÄre har jo noe Ä si for Gud likevel, sÄ lenge vi ikke tror pÄ Ham og Jesus. Derfor er det en svakhet ved mange kristne, som ikke skal dÞmme (se bergprekenen; det er en jobb Gud klarer selv).
Og, til sist, Ănskemsteren, hvor i Bibelen stĂ„r det om forskjellene pĂ„ synd? Eller er det kanskje noe du har tolket? Jeg er forresten enig med deg i at det virker ganske logisk at det er sĂ„nn.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 17:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| fungi skrev: | | Og, til sist, Ănskemsteren, hvor i Bibelen stĂ„r det om forskjellene pĂ„ synd? Eller er det kanskje noe du har tolket? |
Hvilken forskjell tenker du pÄ nÄ..? graderinger eller forskjellen mellom ondskaps- og svakhetssynd..?
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 13:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
| Ăžnskemestern skrev: | | fungi skrev: | | Og, til sist, Ănskemsteren, hvor i Bibelen stĂ„r det om forskjellene pĂ„ synd? Eller er det kanskje noe du har tolket? |
Hvilken forskjell tenker du pÄ nÄ..? graderinger eller forskjellen mellom ondskaps- og svakhetssynd..? |
hovedsaklig forskjell pÄ onskaps- og svakhetssynd
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 15:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| fungi skrev: | | Ăžnskemestern skrev: | | fungi skrev: | | Og, til sist, Ănskemsteren, hvor i Bibelen stĂ„r det om forskjellene pĂ„ synd? Eller er det kanskje noe du har tolket? |
Hvilken forskjell tenker du pÄ nÄ..? graderinger eller forskjellen mellom ondskaps- og svakhetssynd..? |
hovedsaklig forskjell pÄ onskaps- og svakhetssynd |
Skal ikke pĂ„stĂ„ at jeg har lest dette selv noen plass, og det kan godt hende det er fra en annen bok, Pontoppidans forklaring eller luther's katekisme f.eks.. Men jeg har gĂ„tt pĂ„ en ĂŒberkristen skole i 10 Ă„r, sĂ„ jeg er ganske sikker i min sak.. 
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 15:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Jeg har sjekket det, det er ikke nevnt med et ord i Bibelen.
Jeg finner heller ikke at alle synder er like store. Men vi er jo inneforstÄtt med at den troende som ber om tilgivelse blir tilgitt, uansett hva synden er.
Du kan jo prÞve Ä finne noe om det pÄ for eksempel bibelen.no.
Jeg er som sagt helt enig i at det burde vÊre forskjell pÄ ondskaps- og svakhetssynd i kristendommen, men det er bare en tolkning. Bibelsk sett burde det egentlig heller tolkes som at de er like, fordi begge to blir tilgitt i samme grad. Om da ikke ondskapssynd defineres som noe man ikke angrer pÄ, selv om man fortsatt kan bli tilgitt for det. Alt i alt gir det vel egentlig at kristendommen ikke stÞtter forskjell pÄ ondskaps- og svakhetssynd.
Som sagt, prÞv gjerne Ä finne noe mer ut. Vi kan ikke gi oss med at halve debatten her har stÄtt pÄ feil grunnlag 
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 15:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Og her ser vi vel kanskje grunnlaget for at forskjellige kirkesamfunn opererer med forskjellige tolkninger av begrepet synd - det er et begrep som mÄ tolkes, for det beskrives ikke i noen entydig detalj i Bibelen.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 22:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Fungi: Det skilles mellom "vanlig" synd og synd mot den HelligÄnd. Synder du mot den HelligÄnd kan du ikke bli salig.
Hva du mener er ett feil grunnlag er ikke nÞdvendigvis det. Alle mennesker har arvesynd i fÞlge bibelen og sÄ er det den synden som man velger Ä gjÞre. Det er ikke sikkert du finner begrepene svakhetsynd og ondskapsynd, men de er beskrevet i bibelen, bare med andre ord.
Det er ikke slik at kristne (du kan ikke dÞmme over hvem som er kristen) har noe mer imot homofili enn andre synder, men dette er en synd som begÄes Äpentlyst og dermed noe man velger Ä vise at man tar avstand fra, pÄ samme mÄte som andre synlige synder.
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 23:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
NÄja, Ronja, kristne tar ikke like stor avstand fra folk som dÞmmer, hvilket foregÄr hele tiden, Äpenlyst, og uten at man angrer pÄ det. En kristen ville i fÞlge deg ta like stor avstand fra folk som dÞmmer Äpenlyst og hele tiden uten Ä angre pÄ det som fra homofile? Det er ingen som gjÞr det, fordi nesten alle gjÞr det.
dette kan kalles en svakhetssynd, men da kan ogsÄ homofili anses som en svakhetssynd.
Dessuten sier du at det skilles mellom synd mot den hellige Änd og vanlig synd. Du mÄ gjerne referere til Bibelen. Alt jeg har sett er at du blir sluppet inn der oppe hvis du tror.
Og apropos dÞmme, sÄ kan jeg faktisk dÞmme uten noen problem, fordi jeg ikke har en suprem overmakt som sier at jeg ikke kan gjÞre det. den eneste overmakten jeg har sier at jeg har ytringsfrihet, ikke omvendt.
|
Skrevet: Tor 03 Mar 2005, 14:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Jeg tror ikke pÄ bibelen, ikke pÄ kristendommen heller, og jeg fordÞmmer slett ikke homofile, men jeg tror at om man nÄ skal vÊre kristen sÄ mÄ man fÞlge bibelen hvordan man tolker den er jo litt opp til hver enkelt virker det som, men slik jeg ser det sÄ virker det at i fÞlge kristendommen er homofili synd. Og blir man kristen kan man ikke vÊre homofil, for hvis man er homofil sÄ er man ikke en "ekte kristen" sÄnn fÞler jeg at kristne ser pÄ det. Jeg fÞler at det blir litt feil.. og enkelte kristne syntes nok og at dette blir feil, men jeg oppfatter at det er slik det er i mange kretser, jeg har vokst opp i Den Kristelige Menighet (eller smiths venner som de kalles) og INGEN har stÄtt fram som homofile der. Jeg sier ikke at det ikke finnes noen, men de ser pÄ dette som en synd og bekjemper det vel da. Jeg vet ikke om homofile noen sinne har prÞvd Ä melde seg inn, men jeg tror det hadde blitt vanskelig.
|
Skrevet: Tor 03 Mar 2005, 14:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
| fungi skrev: | NÄja, Ronja, kristne tar ikke like stor avstand fra folk som dÞmmer, hvilket foregÄr hele tiden, Äpenlyst, og uten at man angrer pÄ det. En kristen ville i fÞlge deg ta like stor avstand fra folk som dÞmmer Äpenlyst og hele tiden uten Ä angre pÄ det som fra homofile? Det er ingen som gjÞr det, fordi nesten alle gjÞr det.
dette kan kalles en svakhetssynd, men da kan ogsÄ homofili anses som en svakhetssynd.
Dessuten sier du at det skilles mellom synd mot den hellige Änd og vanlig synd. Du mÄ gjerne referere til Bibelen. Alt jeg har sett er at du blir sluppet inn der oppe hvis du tror.
Og apropos dÞmme, sÄ kan jeg faktisk dÞmme uten noen problem, fordi jeg ikke har en suprem overmakt som sier at jeg ikke kan gjÞre det. den eneste overmakten jeg har sier at jeg har ytringsfrihet, ikke omvendt. |
Homofili er en svakhetsynd og en ondskapssynd...
Men sjĂžnner ikke helt hvor du vil med dette innlegget? Du kommer jo ikke frem med noe nytt, men sier det samme hele tiden. Kan jeg spĂžrre hva du egentlig vil frem til?
Kristne er ikke perfekte og vanlige synder som skjer daglig gjĂžr en kristen slĂžvet.
Det siste du skrev sjĂžnnte jeg ikke hva hadde i denne sammenhengen Ă„ gjĂžre.
|
Skrevet: Tor 03 Mar 2005, 15:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Ronja: Jeg ville frem til at kristne egentlig ikke burde se noe annerledes pÄ homofile enn pÄ alle andre.
|
Skrevet: Lűr 05 Mar 2005, 12:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |