|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Men, jeg lurer pÄ: Hvor tett samarbeider egentlig stat og kirke i norge? Hvis kirken fÄr utdelt midler i forhold til antall medlemmer vil jo det si at de er ganske uavhengige Þkonomisk sett.. Hvis ikke ville det jo ikke ha noen hensikt med et slikt reglement. Og, er det kirken som stÄr for bygging og vedlikehold av alle kirker i landet, eller blir dette finansiert av staten? Jeg har liten tro pÄ at alle de fine gamle kirkene, som ogsÄ er kulturskatter vil kunne bli bevart skikkelig om stat og kirke skilles og det blir opp til medlemmene Ä betale for det..
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 20:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Hm. En kirke i Oslo (som ble brukt av kongelige til bryllup) ble pusset opp pÄ statens regning...
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 21:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
Coralin skrev: | SecretWindancer skrev: | Er det ikke sÄnn at man ikke er medlem av statskirka med mindre man er dÞpt i kirken?
Jeg fikk bedskje om at jeg iallefall ikke kunne konfirmere meg kirkelig med mindre jeg var dĂžpt (medlem av statskirka).
Ikke det at jeg ville konfirmert meg kirkelig uanset. |
du er nok medlem...mine foreldre var ikke medlem, og sÄ vidt jeg vet er ingen av dem dÞpt i kirken, og de var medlemer, jeg er ikke dÞpt, jeg var medlem ogsÄ.. siden det er statskirke sÄ er de sÄ slue at de setter opp alle og en hver som meldem ved fÞdselen, dette tjener de jo tross alt gode pengerpÄ (de fÄr penger per medlem) og siden mange ikke er klar ogver dette sÄslipper de jo unna med det |
Makan Dette mÄ jeg hÞre med mine foreldre om.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du gÄr inn for det. K thx bai~
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 22:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Þnskemestern skrev: | haakoo skrev: | Uansett, dette er IKKE noe vi Þnsker i dagens samfunn, sÄ da mÄ man tolke og modifisere religionen sÄ den passer inn i vÄrt samfunn. |
SÄ absolutt ikke!! man kan ikke modifisere til Ä gÄ stikk i strid med det som stÄr i hovedboka, da fÄr man heller droppe hele religionen. Ihvertfall kan man ikke enda kalle den kristendom og skryte pÄ seg at man har basis i bibelen.
Hvem er vi? Dersom de som fÞlger bibelen ennÄ finnes, Þnsker disse det i dagens samfunn.
Uansett var jo ikke dette poenget mitt, poenget er at skal man ha en religion, kan man ikke la den styres av politikk! Religion er over politikk, Gud har hĂžyere rang enn bush. |
Jeg er dessverre nÞdt til Ä meddele deg at det ikke er mulig Ä fÞlge bibelen uten Ä mÄtte tolke den. bare for Ä ta en av de stÞrste forskjellene i GT og NT, "Þye for Þye, tann for tann" kontra "vend det andre kinnet til". Her er man nÞdt til Ä tolke bort den ene. Eller forskjellen pÄ Gud i GT og NT, der han sender engler for Ä brutalt drepe eller nedverdige alle som gÄr imot hovedpersonene i GT, som selv gjerne er fulle av synd, kontra NT, der han er full av kjÊrlighet og tilgivelse, og lar dem fÄ utallige sjanser til Ä tro pÄ ham fÞr straffen kommer.
Det mÄ tolkes uansett. Forskjellen jeg tror du egentlig sikter til er grad av fundamentalisme. En ting som kan tolkes pÄ forskjellige mÄter, tolkes pÄ forskjellige mÄter, uten at noe nÞdvendigvis er mer rett enn noe annet. Jeg for min del, er iallefall glad for at statskirken ikke er fundamentalistisk. Veldig glad.
|
Skrevet: Lűr 26 Feb 2005, 20:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Det er faktisk ikke engang mulig Ă„ lese Bibelen uten Ă„ tolke den...
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Lűr 26 Feb 2005, 20:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Eyden skrev: | Men, jeg lurer pÄ: Hvor tett samarbeider egentlig stat og kirke i norge? Hvis kirken fÄr utdelt midler i forhold til antall medlemmer vil jo det si at de er ganske uavhengige Þkonomisk sett.. Hvis ikke ville det jo ikke ha noen hensikt med et slikt reglement. Og, er det kirken som stÄr for bygging og vedlikehold av alle kirker i landet, eller blir dette finansiert av staten? Jeg har liten tro pÄ at alle de fine gamle kirkene, som ogsÄ er kulturskatter vil kunne bli bevart skikkelig om stat og kirke skilles og det blir opp til medlemmene Ä betale for det.. |
velnÄr ALLE automatisk blir medlem sÄ samarbeider de vel noe?
|
Skrevet: Sűn 27 Feb 2005, 12:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Coralin skrev: |
Men pÄsken var jo liksom da jesus dÞde, sÄ hvordan kan man plutselig ta en hÞytid fra gamletestamentet (da jÞdedommen og kristendommen var omtrent det samme) og si at jesus dÞde da..dessuten er jeg overbevist om at PÄsken har vart sÄ mye mye lenger, eller Ostara som det egentlig heter, Det er en feiring som symboliserer at natten og dagen er like lange (altsÄ at det gÄr mot lysere tider) og det er en feiring som. Egg som males f.eks gammel tradisjon som symboliserer gjenfÞdsel, og "pÄskeharen" er et symbol pÄ fruktbarhet (altsÄ det at vÄren kommer, trÊrne fÄr blader, osv) Jeg tror nok det at hadde ikke staten vÊrt kristen hadde det ikke vÊrt sÄ mange kristne igjen, for hvor mange er det som egentlig gÄr i kirken? sÄnn bortsett fra julaften(jeg gÄr ikke da engang) og jul har jo heller ingenting med kristendommen Ä gjÞre.. om nÄ det som stÄr i bibelen stemmer sÄ ble han hvertfall ikke fÞdt pÄ det vi kaller julaften, for det er ikke noen i israel engang som gjeter sauer pÄ den tiden. |
Naa tror jeg du er litt forvirra, paasken er to hoytider paa samme tid. Du husker vel at Jesus selv feiret paasken rett foer han ble hengt paa korset? Palmesoendag, den siste nattverd etc.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 18:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Det er ikke for ingenting Jesus og gutta spiser PĂ
SKE-lam..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 03 Mar 2005, 08:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |