|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
QIQrrr skrev: | Fordi man mÄ akseptere at fri vilje finnes. Den utspiller seg hele tiden inne i ditt eget hode, den eksisterer og er virkelig. Jeg gremmes over hva Kant har medfÞrt av elendighet... |
Da tar du jo som utgangspunkt at fri vilje eksisterer, som om det var en selvfÞlgelighet. Men hele poenget med denne trÄden er jo at man stiller spÞrsmÄl ved om det er sÄ selvfÞlgelig. At man har fÞlelsen av at noe utspiller seg i sitt hode, betyr ikke at dette "noe" er det man tror det er.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 20:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
alle har vel fri vilje..men ikke alle liker og benytte seg av den, for de fleste liker og ha noen og skylde pÄ hvis de ikke bruker den..slik at de kan si at "foreldrene mine holder meg tilbake" i noen tilfeller er det sikkert sant, en kamerat av meg er veldig filosofisk og sier.. du kan ta kontroll over livet ditt, men da mÄ du ha kontroll over tankene dine, du mÄ slutte og tenke pÄ hva alle andre mener og tror og du mÄ slutte og tenke pÄ hva folk vil si hvis du gjÞr som du vil, selv om det ikek passer alle andre..men sÄ har det litt medmoralog etikk og gjÞre og da.. men mange av oss er vokst opp med en masse piss som hindrer oss i og leve pÄ best mulig mÄte.. vi er foret opp med masse vrangforestillinger..
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 21:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
La oss tenke litt her: hvor finner man noen av verdens mest konservative tekster? i bibelen.
og til og med bibelen sier vi har fri vilje. da har vi nok det.. Det er vel ikke mer enn en liten filosof eller to som hevder bort den frie viljen.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 08:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg mener mennesket har fri vilje, til en viss grad. Men man har ikke helt fri vilje.
Argumentet for dette er helt teoretisk, og har ingen praktisk betydning, men jeg mener fortsatt at vi ikke har 100% fri vilje.
Vi kan velge akkurat hva vi vil (dersom vi ikke tar hensyn til noen andre), MEN vi kan ikke velge Ä ikke velge. Hvis vi velger Ä ikke velge noe, har vi allerede gjort et valg. Hvis du stÄr i et stikryss kan du velge Ä gÄ den ene eller andre veien. Eller du kan velge Ä ikke gÄ. Men du kan ikke velge Ä ikke velge.
Som sagt, ingen praktisk betydning, men likevel et argument.
...-:CinĂĄed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 19:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Noen andre dimensjoner
Hvis man tror at mennesket ikke er noe mer enn et resultat av kjemiske prosesser og fysiske lover som virker pÄ bitene kroppen er satt sammen av, sÄ vil jo de samme kjemiske prosessene bestemme valgene vi tar. I sÄ fall vil alt vi gjÞr og tenker enten vÊre forutbestemt (deterministisk) eller tilfeldig. Tankene vÄre er vel ikke undratt naturlovene?
I tillegg kan man spĂžrre seg om hvor mye av oss som blir bestemt gjennom kombinasjonen arv/miljĂž. Er det virkelig noe i et menneske som ikke er verken det ene eller det andre? Hvis alt vi er blir bestemt for oss, hvordan kan valg da vĂŠre fritt?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 19:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
ForstÄelsen av det fysiske universet er ikke begrenset til allerede etablerte fysiske lover. Det er ingenting i veien for at applikasjonsdomenet kan utvides. For eksempel, da Newton oppdaget at det ikke bare finnes materie i universet men ogsÄ usynlige krefter, slik som gravitasjon, mÄtte man utvide fysikken til Ä gjelde slike usynlige (eller okkulte) krefter. Forskningen innen kognisjon har gjort store framskritt de siste 50 Ärene, og hvis man tror, som de fleste gjÞr, at vÄr tankekapasitet er implementert i hjernen, og at hjernen er en del av det fysiske universet, sÄ vil nÞdvendigvis vÄre forklaringer pÄ hvordan tankekapasiteten fungerer bli innlemmet i det fysiske applikasjonsdomenet. Dette er ikke det samme som Ä si at vÄr forstÄelse av hjernen mÄ begrenses av vÄr nÄvÊrende forstÄelse av det fysiske universet. Slik fungerer ikke vitenskapen.
Men uansett, mennesker har sannsynligvis en genetisk gitt egenskap som ingen andre arter har, nemlig det som kalles "infinite use of finite means" pÄ fagsprÄket, som innebÊrer at vi med et mindre sett av primitive byggeklosser kan sette sammen et uendelig antall nye tanker og ideer. Denne kapasiteten er selvfÞlgelig mest Äpenbar i sprÄket, i form av rekursivitet. Mange mener ogsÄ at dette er grunnstenen i menneskets tankekapasitet og dens sÄkalte frie vilje. De siste 10 Ärene har folk som Daniel Dennet foreslÄtt at en fri vilje kan implementeres i en virtuell maskin, det vil si i programvare som opptrer som om den er maskinvare. Dette er en lang diskusjon og jeg vil ikke kjede dere med det, og jeg har nevnt det andre steder.
Poenget da, som svar pÄ Zatharees kommentar om at de kjemiske prossessene bestemmer de valgene vi tar. Det blir Ä sette det pÄ hodet. SpÞr heller spÞrsmÄlet pÄ denne mÄten: gitt at mennesket ser ut til Ä ha en form for fri vilje, i form av en selvbevissthet og en trang til kreativ utfoldelse, og gitt at disse egenskapene nÞdvendigvis mÄ implementeres i en fysisk hjerne, hvilke former for prosessering kan lÞse en slik oppgave? Svaret pÄ gÄten, selv om vi sannsynligvis aldri kommer til Ä finne det eksakte svaret, er sÄledes en del det fysiske universet. Hvem som bestemmer hva er derfor irrelevant, det blir som Ä spÞrre hvem kom fÞrst, hÞna eller egget?
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 20:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |