DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Revolusjon!
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [56 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Terning skrev:
Gjennom kongekjertelen.

Neida. Wink

Det Glahn spÞr om er umulig Ä svare pÄ, for han sÞker en materiell forklaring pÄ noe immatrielt. Det finnes naturligvis ikke.

Jeg tror vi kan oppdage hvordan ting henger sammen med Ă„ sette oss i spesielle sinnstemninger. Noe jeg imidertid ikke har klart og aldri kommer til Ă„ klare.

Det svarer ikke pÄ det grunnleggende spÞrsmÄlet om hvordan noe immatrielt skal ha innvirkning pÄ en matriell verden. Hvis det immatrielle bare er noe rart, udefinerbart som bare er "der ute" et sted og flagrer omkring, uten Ä ha noen pÄvirkning pÄ den matrielle verden som jeg lever i hver dag, sÄ ser jeg ikke hvorfor jeg skal bry meg med Ä operere med immatrielle begreper. De har jo ingen konsekvens for den verden jeg er en del av.

InnleggSkrevet: Fre 19 Nov 2004, 18:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Det jeg mente var vel at du ikke kan fÄ noen forklaring av den typen du fÄr nÄr det gleder det materielle - Ändelige anliggender er ikke sÄ enkle.

InnleggSkrevet: Fre 19 Nov 2004, 21:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Men hvis Ändelige anliggender skal ha noen relevans for denne sÄ til de grader fysiske verden, sÄ bÞr noen kunne forklare meg hvordan Ändelige anliggender skal ha noen innvirkning pÄ en fysisk verden. Er man ikke villig til Ä tenke over det, sÄ stikker man bare hodet i sanden fordi man vil tviholde pÄ alle disse Ändelige tingene, spÞr du meg.

InnleggSkrevet: Fre 19 Nov 2004, 23:43
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Om man deler opp kunnskap i analytiske og syntetiske sannheter, sÄ kan visst ikke de analytiske sannhetene si noe sikkert om verden. Og derfor mÄ man forkaste alt slikt.

SÄ jeg forkaster dette Ände-vrÞvlet, da.

InnleggSkrevet: Fre 19 Nov 2004, 23:49
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Daniel Dennet i blant annet "Consciousness Explained" har forÞvrig svaret pÄ gÄten.

I dataterminologi er bevisstheten kun en virtuell maskin installert i hjernens software. Det teoretiske grunnlaget er allerede til stede for Ä kunne forklare menneskets oppfattelse av selvet, og oppfatelsen av andre selv, samt den sÄkalte frie viljen. Alt dette kan manifesteres i en virtuell maskin.

Litt kortfattet dette ettersom jeg ble introdusert til ideene hans fÞrst i gÄr da han holdt The Wilder Penfield Lecture (til Êre for Dr. Wilder Penfield, en av verdens mest berÞmte nevrologer gjennom tidene), under temaet "My Mind Has A Body Of Its Own."

Jeg skal forÞvrig skaffe meg boken og relevante artikler og lese dette, da det var en ytterst interessant forelesning, i ogsÄ relevant til mine studier. SÄ jeg kan komme tilbake til temaet senere Very Happy

InnleggSkrevet: Lűr 20 Nov 2004, 01:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tanker er fysiske saker - elektrisk aktivitet i hjernene vÄre, svÊrt grovt forstÄtt - sÄ analytisk eller syntetisk eller hva fankern: tanker er de, og dermed fysiske fenomener.

InnleggSkrevet: Lűr 20 Nov 2004, 01:20
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det morsomme med Ä skulle forklare bevissthet, er Ä unngÄ Ä havne i en Homonculus-type forklaring. Blir lett til at man ender opp med en variant av at "det sitter en liten gnom oppe i hodet som bestemmer hva man skal vÊre bevisst pÄ, og hva man ikke skal vÊre bevisst pÄ", hvilket gjÞr at man mÄ stille fÞlgende spÞrsmÄl: hvem er bevisstheten til gnomen?

InnleggSkrevet: Lűr 20 Nov 2004, 16:06
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det har du rett i Glahn, men heller ikke vitenskapen kan noensinne besvare alle spÞrsmÄl... det tror jeg ikke...

For det fÞrste har du det at en aldri kan vite hva som er utenfor universet. Det kan godt finnes en gud der. Slike spÞrsmÄl er utenfor vitenskapens grenser.

For det andre har du det at ethvert eksperiment vil ha en feilkilde i det en skal mÄle. For Ä mÄle mÄ en tilsette noe til systemet, og det vil vÊre en feilkilde.

Og det finnes sikkert mange flere ting som taler for at jo mer vi vet, dess mindre vet vi!

InnleggSkrevet: Lűr 20 Nov 2004, 22:02
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Strengt tatt vet man jo egentlig ikke - men man kan foreta gjetninger pÄ ekstremt godt grunnlag Wink

InnleggSkrevet: Lűr 20 Nov 2004, 22:36
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Arne NĂŠss hevder at naturlovene kan bekreftes eksperimentelt bare i 10 % av universet... utover det har vi ikke noe grunnlag for Ă„ hevde at de virkelig er lover...

Dette "grunnlaget" du snakker om er altfor, altfor tynt. Wink

InnleggSkrevet: Lűr 20 Nov 2004, 22:55
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er tjukt nok her pÄ jorda, til de formÄlene vi har Wink

InnleggSkrevet: Sűn 21 Nov 2004, 00:57
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, hvorfor man pÄ liv og dÞd skal dra til Mars skjÞnner ikke jeg, det er vel nok Ä orden opp i her.

Og det gjĂžr vitenskapen.

InnleggSkrevet: Sűn 21 Nov 2004, 01:31
lupin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Vi har snakka om revolusjon pÄ alternativ i helga Very Happy

InnleggSkrevet: Sűn 21 Nov 2004, 17:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Apropos revolusjon+filosofiske spÞrsmÄl; for Ä danne et utopia trenger man religion. I et skikkelig utopia vil det vÊre et kapitalistisk samfunn som egentlig fungerer mer som et sosialistisk. (For eksempel i Islam, der man mÄ betale en frivillig skatt til dem som har mindre enn seg.)

InnleggSkrevet: Lűr 11 Des 2004, 13:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
fungi skrev:
Apropos revolusjon+filosofiske spÞrsmÄl; for Ä danne et utopia trenger man religion. I et skikkelig utopia vil det vÊre et kapitalistisk samfunn som egentlig fungerer mer som et sosialistisk. (For eksempel i Islam, der man mÄ betale en frivillig skatt til dem som har mindre enn seg.)

Hvorfor trenger man religion?

Et kapitalistisk system som fungerer som om det var sosialistisk?

Hva med de som ikke betaler? Hvorfor ikke bare ha et skikkelig skattesystem, en bedre utgave av det vi har i dag?

InnleggSkrevet: Tor 16 Des 2004, 00:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Fordi, nÄr man betaler skatt inn til staten, slik at staten fÄr bruke de pengerne, fÄr man ikke samme gledesfÞlelse som nÄr man gir penger til gode formÄl selv. Dette gjÞr at det ikke blir noe gÞy Ä betale skatt, hvilket igjen betyr at nÄr det er skikkelige skatter (les: sosialisme), sÄ blir det ikke sÄ gÞy Ä jobbe lenger, fordi man likevel ikke fÄr sÄ veldig mye mer penger enn en som jobber mye mindre. Bare tenk for deg selv: Hvis du tjener to millioner i Äret, sÄ har ikke du lyst tli Ä gi bort 1,6 av dem, sÄnn at staten kan bruke det pÄ en vei i en annen landsdel. Da er det mye lettere Ä tjene fem hundre tudsen i Äret og betale skatt sÄ man har igjen 200 000. Dessuten sÞrger egoisme, vÄrt mest idealkontrÊre instinkt, for at vi faktisk egentlig ikke vil gi bort pengene i det hele tatt. Fordi hvis du ikke hadde mÄttet betale de 1,6 millionene til staten, hadde du iallefall ikke brukt dem for Ä bedre miljÞet i Afrika, eller gi lÞnn til lÊrerne, du hadde brukt dem til egne, personlige forhold. Dette ville faktisk gjort deg mindre lykkelig enn hvis du hadde stÞttet Afrika, men grunnet egoismen vil du heller ha dem selv.

Her kommer religion inn i bildet. Islam sier at man skal gi en mÄnedlig skatt til de fattige. Buddhismen sier at for Ä slippe lÞs fra reinkarnasjonsyklusen mÄ du oppnÄ nirvana, som du bare kan oppnÄ ved Ä vÊre snill og grei, og kvitte deg med onde fÞlelser. Nirvana er et faktum, enten du tror pÄ reinkarnasjon eller ikke. Hvis alle i Norge hadde jobbet aktivt mot nirvana hadde man ikke betalt skatt, men heler ikke tatt mer selv enn man trengte, ergo, i tilfellet over hadde du sannsynligvis spart opp til hus, bil, kjÞleskap og et par andre nÞdvendige ting, og deretter hadde du investert i veier, byggverk, gitt penger til for eksempel lÊrere, fattige, eller syke, og lignende. merk: du hadde gjort dette med glede, og dessuten jobbet masse, for Ä kunne bli enda lykkeligere ved Ä kunne gi mer.

Det er det religion og utopia har med hverandre Ă„ gjĂžre.

InnleggSkrevet: Tor 16 Des 2004, 18:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [56 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet