DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Røykeloven
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 6 [105 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
maria skrev:

Røyk er godt, det! Så lenge vi (de.. jeg har sluttet) ikke sitter og blåser røyken på folk som ikke røyker, må det da vel være det samme for dem om man røyker eller ikke.

Vel, hadde røykere bare gjort det så. Men det er EKSTREMT mange eksempler på folk som går midt i en folk mengde å røyker, står rett uten for et utested osv. Hadde de tatt hensyn og stilt seg sånn at røyken ikke traff ikke-røykere så hadde vel ingen klaget? Vi klager ikke på hvordan det SER ut, men hvordan det lukter og ødelegger våre lunger og....

Vampira skrev:
Men jeg fatter fortsatt ikke hvorfor på død og liv ALLE utestedene skal bli røykfrie! Jeg synes det er helt superdupert at noen har tatt initsiativ til å få røykfrie utesteder, men jeg synes det ikke var helt nødvendig å ta alle utestedene med en gang!

Det er kjempe fint at allergikere kan gå på byen uten å dø på seg, fordi de nå skal fjærne røyken. Endelig kan jeg gå ut med Shrinkie!! Very Happy Men alikevel er jeg også en av de som liker å ta meg en røyk i ny og ne. (iiik! en røyker!!!) Og røyken smaker best til pilsen.

Hvorfor kan man ikke dele på det og ha både røykfrie utesteder og steder som de er i dag? Jeg ser for meg at om en stund å vil det dukke opp illegale røykeklubber rundtomkring i byene og på gatene utenfor utestedene står det fult av folk som står å røyker. Det er vel ikke noe stas dette heller? Eller kanskje vi bare skal kjøre løpet helt ut og si det ikke er lov til å røyke offentlig i det hele tatt?

Jeg svake, røykende menneske....

Hvordan skule man gjort bare 1/3 (elns) av utestedene røykfrie? Er vel en grunn til at det er så få (om noen) røykfrie utesteder nå.....

Røykeklubber, i privatehjem, er fult lovlig....hvis de blir stående rett utenfor utestedene så blir det fortsatt problematisk for allergikere, må 'dø' for å komme inn på utestedene, og det vil sive røyk inn....

Hvis jeg hadde bestemt hadde vi forbudt tobakk i norge, men dessverre....

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 13:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vampira
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
spiralis skrev:

Hvordan skule man gjort bare 1/3 (elns) av utestedene røykfrie? Er vel en grunn til at det er så få (om noen) røykfrie utesteder nå.....

Røykeklubber, i privatehjem, er fult lovlig....hvis de blir stående rett utenfor utestedene så blir det fortsatt problematisk for allergikere, må 'dø' for å komme inn på utestedene, og det vil sive røyk inn....

Hvis jeg hadde bestemt hadde vi forbudt tobakk i norge, men dessverre....

Det at røyken vil sive inn på utestedene uansett er det jeg skal frem til. Derfor vil ikke hele problemet bli borte Eller kanskje det blir som i de andre land hvor dette har blitt forsøkt, at folk stiller seg på do og røyker.

Hvordan man skal gjøre 1/3 av utestedene røykfrie? Loddtrekning, med påfølgende krav om røykfritt utested? Man kunne eventuelt tjent på det på en eller annen måte?

Jeg tror ikke det å holde alle utesteder røykfrie er den rette veien å gå. Det blir for drastisk. Selv følgelig er det vel og bra at allergikere kan få gå på byen uten å bli plaget. Men alikevel synes jeg at vi som liker en røyk, kan få ha et par utesteder vi også! Det som skjer, er jo sansynligvis at mange som røyker kommer til å velge å sitte hjemme hos noen og feste, fordi de føler seg jaget fra byen. Og det synes jeg ikke er riktig. Som alle allergikere, så er også de som røyker en del av norges befolkning.

Dere tenker sikkert "kan de ikke bare slutte å røyke da!" Også kan jeg slenge tilbake den tåplige kommentaren "vi veit ihvertfall hva vi dør av" men det synes jeg blir en litt for tåplig diskusjon.

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 13:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Du kan ikke forvente noe annet enn svaret at røyking er selvpåskyldt og at de ikke kan klage på noen andre enn seg selv. Det finnes INGEN motargumenter mot det.....

Jeg tror den 1/3 av utestedene som hadde blitt tvugen røkfrie hadde forsvunnet ganske kjapt, for få folk. Det er to muligheter, alle eller ingen, sånn jeg ser det. Eller en MYE strengere håndheving av dagens lovverk, om egne røykerom med undertrykk, så røyken forsvinner ut i den fine bylufta.......

Nei, forby denne formen for selvmord og drap.....

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 14:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vampira
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Selvfølgelig kan jeg jo klage på alle de store tøffe jentene som gikk i klassene over meg og røykte og fikk meg til å stare og, men slikt skal ikke kjede dere med. jeg er fullstendig klar over at røyking er selvpåskyldt!

men det er noe i det du sier om at de røykfrie utestedene eventuelt kanskje hadde fått et mindre antall besøkere, enn de som ikke var røykfrie. Men jeg tror også det er det som kommer til å skje nå som alle utesteder skal bli frie for røyk. Av de som røyker, kommer sannsynligvis veldig mange til å velge andre alternativer enn å gå på byen, eventuelt gå ut senere, og da vil utestedene tape vanvittig mye penger på denne nye loven. Det beste hadde jo vært om disse røykerommene som alle skulle ha, alle faktisk hadde!

Det aller beste hadde selvfølgelig vært om ingen noen sinne hadde funnet ut at man kunne røyke tobakk, men dette er desverre ikke tilfellet. Men det du sier om å "forby denne formen for selvmord og drap", kan jeg kanskje si meg enig i. Men hvordan i all verden skal du gjennomføre dette? Dette måtte eventuelt skje på verdensbasis?

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 15:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ett sted må man jo starte... Razz

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 15:27
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Har lest hele diskusjonen nå.. det som slår meg er at de som er i mot den nye røykeloven kommer med argumenter som at de har valgt det selv og at det vet hva de kommer til å dø av.. og det skrives mye om at det er synd på allergikere osv.. men det er ikke bare allergikere som ikke liker røyk.. og Passive røykere får i seg minst like masse av giftstoffene som er i en sigarett..

Det som ikke har blitt diskutert er den egentlige grunnen til den nye røykeloven. Det er servitørene og de som jobber i baren som skal slippe å jobbe i all denne røyken.. jeg har vært på utesteder der det er forbudt å røyke ved bardisken.. jeg har likevel sett at de fleste som røyker gjerne tar med seg røyken når de skal bestille seg en ny øl (spesielt de som ikke har vært så heldig og fått sitteplass og bord.)

Er det rettferdig at en allergiker som kanskje drømmer om å bli servitør ikke skal kunne bli det fordi det er lov å røyke omtrent overalt hvor servitørene jobber? jada, det går jo an å jobbe på en restaurant og bare servere der det er røykfritt.. men hvem tror du en arbeidgiver vil ansette en som kan servere både på røyk og ikke røyk eller en som bare kan servere på ikke røyk?

Husk at det er ikke oss gjester denne røykeloven er laget for å "beskytte" men det er de som må jobbe på utesteder og restauranter!

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 16:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Ja, stakkars røykerne. Enn at de nå skal tvinges til å gå UT for å røyke når de er på byen. Så barbarisk! Shocked

Nei, virkelig, det er få mennesker jeg har hørt så mye sutring fra, som akkurat denne gruppen (ikke nødvendigvis alle røykere da, enkelte har faktisk empati for andre også) siden den nye loven ble vedtatt.

Å bare velge ut enkelte utesteder som skulle blitt røykfrie, hadde blitt kaos. Loddtrekning, ble det sagt. Ja, da tenker jeg de utestedene som ønsker å tillate røyk, og som ikke hadde blitt trukket ut, skulle laget liv og rabalder!
At problemet uansett ikke vil forsvinne fordi røyken vil sive inn fra mengden utenfor, er bare tull. Det vil være en utrolig vesentlig forskjell på det lille som vil sive inn fra utenfra, enn all dampingen som foregår inne nå.

I tillegg har denne loven vært eksisterende lenge i andre deler av verden, som f.eks. i utvalgte stater i USA, og det har gått helt fint.

Fortjenesten til utestedene kommer ikke til å gå ned noe merkbart fordi røykerne vil holde seg borte. I og med at 2/3 av landets befolkning er røykfrie, vil dette faktisk indikere at det vil bli en mulig økning, fordi alle disse som nå aldri er på byen, vil begynne å komme mer ut.
Og så snart røykerne har gitt opp sutringen sin, vil de nok komme ut igjen etter hvert de også, og akseptere at de må gå ut for å røyke. Og de kommer også til å innse at det faktisk ikke vil ta livet av dem.

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 20:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Det er jo også ett land som har hatt total forbud mot tobakk i rundt 50 (mener jeg å huske) år, Butan eller hva det heter. Et lite monarki i himalaya ett sted, så vidt jeg husker.... funker fint det og.......

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 20:18
Aurora
l33t
l33t

uhm.. at 1/3 av utestedene skal være røykfrie blir jo helt feil.. det er jo pga at servitørene skal ha bra arbeidsmiljø at denne loven har blitt vedtatt.. så enkelt er det..

hadde dere syntest at det var greit at det var asbest i taket der dere jobber? røyk har giftstoffer, asbest er et giftstoff.. same shit!

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 20:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Veronica skrev:
I tillegg har denne loven vært eksisterende lenge i andre deler av verden, som f.eks. i utvalgte stater i USA, og det har gått helt fint.

I New York er det nå faktisk forbudt å røyke i alle offentlige rom.. dvs ikke engang på gaten i New York kan du ta deg en røyk!

InnleggSkrevet: Lør 26 Apr 2003, 20:29
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
det var en tanke *løper til stortinget* Twisted Evil

InnleggSkrevet: Søn 27 Apr 2003, 20:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Jeg skriver gjerne under en slik lov! NÃ…rsomhelst!

*sign*
Hilde

InnleggSkrevet: Søn 27 Apr 2003, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
jeg skjønner hva du mener aurora. der jeg jobber (serverer og står i bar i private selskap) har de tatt røykeloven på forhånd, det er veldig deilig!

avskyelig å måtte lene seg over og servere mat til mennesker som vifter røyken opp i ansiktet ditt.

og en annen ting. røyking i busskur! situasjon:

det høljregner. jeg har ingen paraply og løper til bussholdeplassen. busskuret er selvfølgelig fullt. og det står flere personer og røyker inne i skuret. det er så ekkelt at jeg må gå ut i regnet igjen og bli våt.

egoistisk sier nå jeg. hmf

InnleggSkrevet: Fre 02 Mai 2003, 15:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Det er vel ganske vanlig oppførsel fra røykere, tar lite hensyn til de rundt seg når de 'bare skal ta seg én røyk'.

InnleggSkrevet: Fre 02 Mai 2003, 16:49
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
røyk dreper. Passiv røyking også. Har du først begynt så får du ta det som kommer med.

InnleggSkrevet: Lør 03 Mai 2003, 18:24
Shai_Tan

en lærer jeg hadde en gang kalte det russisk-rullett og jeg er enig

InnleggSkrevet: Lør 03 Mai 2003, 18:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Shealien skrev:
det høljregner. jeg har ingen paraply og løper til bussholdeplassen. busskuret er selvfølgelig fullt. og det står flere personer og røyker inne i skuret. det er så ekkelt at jeg må gå ut i regnet igjen og bli våt.

egoistisk sier nå jeg. hmf

Eller når du har sitti inne på forelesning en god stund, og vil ut i pausa for å få litt frisk luft. Frisk luft? Glem det, for ute står jo alle og røyker. Hvis du derimot beveger deg midt ut på en åpen plass og står og ser helt lost ut... da får du frisk luft.

Det er også noe jeg savner fra da jeg var i Vancouver - der var det uhyre sjelden du så noen røyke i det hele tatt, og man kunne gå ut for å få frisk luft i pausene mellom forelesninger, og faktisk få frisk luft! Og hvis det regna slapp man å bli våt!

InnleggSkrevet: Lør 03 Mai 2003, 18:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
*ser rundt seg og oppdager et teppe av røyk*

InnleggSkrevet: Lør 03 Mai 2003, 21:50
Aurora
l33t
l33t

st_stakan skrev:
en lærer jeg hadde en gang kalte det russisk-rullett og jeg er enig

Jeg er så enig så enig.. men det er ikke bare russisk rulett med eget liv, men også med livene til alle som måtte være i nærheten når de velger å ta seg en sigarett..

Jeg tror faktisk at passiv røyking dreper minst like mange som røyking gjør!

InnleggSkrevet: Søn 04 Mai 2003, 16:12
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shai_Tan

sikkert helt riktig

InnleggSkrevet: Man 05 Mai 2003, 10:11
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 6 [105 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet