|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
nuffen skrev: | Her synes jeg du snur det litt pÄ hodet. Det er ingen straff Ä fÄ psykologisk behandling. Tvert imot sÄ er det mange selvmordsforsÞk som er resultat av manglende hjelp, og da fÄr man faktisk ofte hjelp. |
Det er ikke straff, men en mÄte Ä forsikre at slike vedkommende fÄr hjelp, enten de vil det eller ikke. SÄ du gjorde ikke annet enn Ä styrke argumentet mitt, les ting fÞr du svarer.
nuffen skrev: | Hvorfor er depresjonsselvmord noe tull? Og det er ingen som tar sjÞlmord pga at dem strÞk i matte. NÄr man tar selvmord pga psykiske problemer sÄ har man faktisk ganske STORE problemer, som samfunnet burde ha hjulpet med. |
Herregud, matte eksempelet var en overdrivelse, mann. Legg sammen to og to. Jeg sier ikke at depresjon er noe tull, men selvmord som fĂžlge er noe tull. Du motargumenterer meg ikke, du kverulerer.
nuffen skrev: | Psykisk sjĂžlmord er resultat av OMSORGSMANGEL. |
En omsorgsmangel de fleste lider av per i dag. Jeg vet om folk som har fÄtt bedre "omsorg" enn meg som har tatt livet av seg, og jeg vet om de som har hatt det vÊrre. Noen mÄ lÊre seg Ä stÄ pÄ egne ben.
nuffen skrev: | Ikke nĂždvendigvis foreldre sin feil, men at resten av samfunnet ikke har noe hjelpetilbud til de som har store psykiske problemer. |
Vel, du har jo poliklinikkene, som gir en hjelp om du trenger det, men sant nok, de er bare i de stÞrste byene. PPT/OT (siden du uttaler deg antar jeg at du vet hva det er) hjelper ungdommer som trenger det, om det sÄ er i forbindelse med kriminalitet, foreldreproblemer eller problemer pÄ skolen.
nuffen skrev: | Det er og et problem at en del faktisk ikke skjĂžnner hvor stor psykisk belasting andre kan utsettes for. Feks: Mobbing, voldtekt, Ă„ vĂŠre arbeidslĂžs over lengre tid, osv. |
Her er et hint: Blir du mobbet, slÄ tilbake. Er du arbeidsledig, skaff deg en jobb, er du underutdannet, fÄ deg en utdannelse. Det er ikke vanskelig. Voldtekt kan jeg ikke si sÄ mye pÄ, men Ä dvele pÄ det er ikke positivt. Anmeld svinet og fÄ ham i en steril boks.
nuffen skrev: | Her gÄr det faktisk ikke pÄ egoisme, det gÄr pÄ at man er sÄ langt nede at man faktisk ikke klarer Ä leve mer, og da har alt omsorgen for andre som er gla i en, osv, klart Ä holde en levende ganske lenge! |
Ok, du er arbeidsledig fordi du dreit deg ut pÄ videregÄende, du ble mobba da du var 11, sÄ i stedet for Ä ta voksenutdanning og fÄ en skikkelig jobb, gjÞre familien stolt, fÄ seg en partner og stifte familie, sÄ deprimerer du deg selv i hjel? Du order ikke pÄ i problemene dine, men finner en lÞsning som snur venner og familie pÄ hodet i flere Är fremmover? Neida, det er ikke egoistisk...
|
Skrevet: Ons 15 Sep 2004, 17:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ja, hvis alt som en fÄr til her i verden var totalt opp til en selv og aldri avhengig av andre ogsÄ, kunne jeg vÊrt enig. Men slik er det bare ikke. Det er ikke alltid en kan hjelpe seg selv, og det er ikke alle som klarer Ä hjelpe seg selv.
Her lukter det menneskeforakt i lange baner.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 15 Sep 2004, 18:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 21 Aug 2004 Innlegg: 45 Bosted: Trondheim
|
Sitat: | Det er ikke straff, men en mÄte Ä forsikre at slike vedkommende fÄr hjelp, enten de vil det eller ikke. SÄ du gjorde ikke annet enn Ä styrke argumentet mitt, les ting fÞr du svarer. |
Ganske arrogant mÄte Ä svare pÄ. Det kommer heller ingen argumentasjon for HVORFOR mitt svar styrker din argumentasjon.
Sitat: | Herregud, matte eksempelet var en overdrivelse, mann. Legg sammen to og to. Jeg sier ikke at depresjon er noe tull, men selvmord som fĂžlge er noe tull. Du motargumenterer meg ikke, du kverulerer. |
Nei, ingen overdrivelse men et usaklig angrep pÄ de som lider av psykiske lidelser, latterliggjÞring og bagatellisering. Derfor svarte jeg nettopp med at problemene er mye stÞrre.
Sitat: | En omsorgsmangel de fleste lider av per i dag. Jeg vet om folk som har fÄtt bedre "omsorg" enn meg som har tatt livet av seg, og jeg vet om de som har hatt det vÊrre. Noen mÄ lÊre seg Ä stÄ pÄ egne ben. |
At ikke alle er like sterke, at ikke alle tÄler like mye motgang, er rett og slett noe du mÄ lÊre deg Ä forstÄ.
Sitat: | Vel, du har jo poliklinikkene, som gir en hjelp om du trenger det, men sant nok, de er bare i de stÞrste byene. PPT/OT (siden du uttaler deg antar jeg at du vet hva det er) hjelper ungdommer som trenger det, om det sÄ er i forbindelse med kriminalitet, foreldreproblemer eller problemer pÄ skolen. |
Ja, poliklinikker og andre offentlige og private "tilbud" hjelper litt for mange. Men, denne hjelpen er VELDIG mangelfull. Du kan godt oppleve Ä sitte i et halvt Är og vente pÄ hjelp etter at du faktisk har funnet ut at du trenger hjelp. Og nÄr man er pÄ det nivÄet at man trenger hjelp, sÄ nytter det ikke Ä si at man mÄ vente i et halvt Är, da trenger man hjelpen med EN GANG!
Det er og sÄnn at man kan fÄ AVSLAG pÄ hjelp. Feks ei venninne av meg som ble voldtatt som 11-Äring fikk avslag pÄ psykisk hjelp fordi hun var for ung! (forstÄ det den som kan).
Det finnes intet apparat i Norge som kjapt kan gÄ inn og hjelpe folk med problemer. Kun de som har smÄ nok problemer til Ä kunne leve med dem i et halvt Är.
[quote]Her er et hint: Blir du mobbet, slÄ tilbake.
Ikke peil pÄ hva mobbing er med andre ord..
Sitat: | Er du arbeidsledig, skaff deg en jobb, er du underutdannet, fÄ deg en utdannelse. Det er ikke vanskelig. |
Kanskje ikke i det samfunnet som kun eksisterer i ditt hode. Men om du vÄkner opp og gÄr ut i det norske samfunn, sÄ finner du et samfunn med ganske hÞy arbeidslÞshet (mÄles etter arbeidssÞkere, ikke folk uten arbeid).
Sitat: | Voldtekt kan jeg ikke si sÄ mye pÄ, men Ä dvele pÄ det er ikke positivt. Anmeld svinet og fÄ ham i en steril boks. |
10% av alle anmeldte voldtekter blir dĂžmt, 5% av alle voldtekter er lĂžgn. 10% av alle kvinner som blir voldtatt tĂžr Ă„ anmelde det. Disse tallene viser at det ikke er sĂ„ lett som Ă„ anmelde svinet og fĂ„ ham i fengsel som det du framstiller det. Ă
fĂ„ ham i fengsel kan hjelpe, men det lĂžser pĂ„ INGEN MĂ
TE de psykiske problema man fÄr.
Sitat: | Ok, du er arbeidsledig fordi du dreit deg ut pÄ videregÄende, du ble mobba da du var 11, sÄ i stedet for Ä ta voksenutdanning og fÄ en skikkelig jobb, gjÞre familien stolt, fÄ seg en partner og stifte familie, sÄ deprimerer du deg selv i hjel? Du order ikke pÄ i problemene dine, men finner en lÞsning som snur venner og familie pÄ hodet i flere Är fremover? Neida, det er ikke egoistisk... |
En imaginÊr situasjon som har sÄ lite med saken Ä gjÞre at den ikke er verdt Ä svare pÄ engang.
Glahn: Sitat: | Her lukter det menneskeforakt i lange baner. |
helt enig, godt sagt.
|
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 02:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
nuffen skrev: | Ganske arrogant mÄte Ä svare pÄ. Det kommer heller ingen argumentasjon for HVORFOR mitt svar styrker din argumentasjon. |
Jeg svarte pÄ en "arrogant" mÄte fordi mitt orginale innleg sa at "straffen" (merk heretegnene der) var hjelp, sÄ svarer du med Ä si at jeg snur situasjonen pÄ hode, det er jo bare bra og fÄ hjelp. Som var nÞyaktig det samme som jeg sa.
nuffen skrev: | Nei, ingen overdrivelse men et usaklig angrep pÄ de som lider av psykiske lidelser, latterliggjÞring og bagatellisering. Derfor svarte jeg nettopp med at problemene er mye stÞrre. |
Om du fÞler for Ä undervurdere meg fordi jeg bruker overdrivelser som en diskusjons metode, noe som er vanlig per i dag, sÄ versÄgod. Poenget med metaforer, ironi, sarkasme og overdrivelser er Ä formidle et poeng til vedkommende man snakker til, og ingenting annet. Om du vill lese det som noe annet, gjÞr det pÄ egen konsekvens.
nuffen skrev: | At ikke alle er like sterke, at ikke alle tÄler like mye motgang, er rett og slett noe du mÄ lÊre deg Ä forstÄ. |
Alle er ikke like sterke, sant nok, men sÄ sa jeg ikke det heller. Det jeg sa var at selvmord er aldri den eneste lÞsningen. Som tidligere nevnt er det alltid noe som kan gjÞres, og stort sett er det bare du selv som kan gjÞre det. Det er mange som trenger ett dytt i riktig retning, men selvmord lÞser ingenting, du forskyver bare problemene dine over pÄ andre.
nuffen skrev: | Ja, poliklinikker og andre offentlige og private "tilbud" hjelper litt for mange. |
Du setter tilbud i hermetegn, kunne du forklart hvorfor? Jeg antar at du er sarkastisk, men jeg spÞr fÞr jeg gÄr inn pÄ det.
nuffen skrev: | Men, denne hjelpen er VELDIG mangelfull. Du kan godt oppleve Ä sitte i et halvt Är og vente pÄ hjelp etter at du faktisk har funnet ut at du trenger hjelp. Og nÄr man er pÄ det nivÄet at man trenger hjelp, sÄ nytter det ikke Ä si at man mÄ vente i et halvt Är, da trenger man hjelpen med EN GANG! |
Med disse tilbudene er det skjeldent vedkommende i spÞrsmÄl ber om hjelp, vanligvis kommer hjelpen til dem. NÄr noen faktisk er bevisst pÄ problemene sine og hvet at en trenger hjelp, har vedkommende alleredet tatt et godt skritt pÄ bedringens vei.
nuffen skrev: | Det er og sÄnn at man kan fÄ AVSLAG pÄ hjelp. Feks ei venninne av meg som ble voldtatt som 11-Äring fikk avslag pÄ psykisk hjelp fordi hun var for ung! (forstÄ det den som kan). |
Det er ikke et problem med hjelpeprogrammet, det problemet har alle som har kontakt med helsevesenet opplevd, at vedkommende lege/psykolog/whatnot er en komplett idiot eller et rÊvhÞl, men sÄ lite arbeidskraft det er Ä oppdrive til disse jobbene blir standaren lav.
nuffen skrev: | Det finnes intet apparat i Norge som kjapt kan gÄ inn og hjelpe folk med problemer. Kun de som har smÄ nok problemer til Ä kunne leve med dem i et halvt Är. |
Kan du, mester og herre av definasjoner, kanskje komme med eksempler av "smÄ problemer" og "store problemer", for slik du stÄr no tar du lettere pÄ disse definasjonene en meg og mine "overdrivelser".
nuffen skrev: | Ikke peil pÄ hva mobbing er med andre ord.. |
Vet meget godt hva det er, hvordan det hvirker fra begge sider. Du tjener ikke noe ved Ä anta noe basert pÄ en linje fra en ukjent fyr du snakker med via nett. Skjerpings.
nuffen skrev: | Kanskje ikke i det samfunnet som kun eksisterer i ditt hode. Men om du vÄkner opp og gÄr ut i det norske samfunn, sÄ finner du et samfunn med ganske hÞy arbeidslÞshet (mÄles etter arbeidssÞkere, ikke folk uten arbeid). |
Er du en slags overdepresiv Gother eller noe? Jeg er saftig lei av folk som lÞper rundt og klager pÄ absolutt alt uten Ä presantere noen alternativ lÞsning. Hvorfor fÄr man ikke jobb? Fordi man ikke har den rette utdannelsen. Hva gjÞr man da? Skaffer den. Pokker heller, staten finansier utdannelsen din, uansett alder, sÄ kan du si hva som er problemet og ikke bare vrÊle "hverden er slem"?
nuffen skrev: | 10% av alle anmeldte voldtekter blir dĂžmt, 5% av alle voldtekter er lĂžgn. 10% av alle kvinner som blir voldtatt tĂžr Ă„ anmelde det. Disse tallene viser at det ikke er sĂ„ lett som Ă„ anmelde svinet og fĂ„ ham i fengsel som det du framstiller det. Ă
fĂ„ ham i fengsel kan hjelpe, men det lĂžser pĂ„ INGEN MĂ
TE de psykiske problema man fÄr. |
Som sagt, jeg har ikke de stĂžrste erfaringene innen voldtekt saker, men det er en kjent sak innen psykologi at Ă„ konfrontere problemet hjelper.
nuffen skrev: | En imaginÊr situasjon som har sÄ lite med saken Ä gjÞre at den ikke er verdt Ä svare pÄ engang. |
Nei, du liker bedre Ă„ vrĂŠle. Meget fasinerende. LĂŠr Ă„ fĂžr en debatt.
Glahn skrev: | Her lukter det menneskeforakt i lange baner. |
Jeg sier at selvmord er en egoistisk handling, at man skal finne andre mÄter Ä ordne problemet pÄ en Ä kaste livet ned i dass, sÄ sier du at jeg viser menneskeforakt?
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 08:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Chas
FrÀmling

Ble Medlem: 16 Sep 2004 Innlegg: 2
|
Selvmord er foraktelig. Jeg har selv en drĂžss med kamerater som har mast om selvmord, og de fĂŠrreste av dem har hatt noen grunn til det. Ă
si at stÞtteapparatet i Norge er dÄrlig nÄr det gjelder psykisk helse er noe piss. Tilbake i 1999 hadde jeg en kronisk sykdom som gjorde at jeg var trÞtt hele tiden, og mine foreldre tolket dette som om jeg var deprimert. Det tok ikke mer enn noen dager, fÞr jeg ble sendt til psykolog. Etter noen fÄ ganger sa psykologen at jeg ikke hadde noen problemer med depresjon, og at det ikke var vits i at jeg kom. Poenget her er at det er ingen problem Ä komme til hos psykolog. Min bror fikk ogsÄ tilbud om det etter en ulykke han var i, men takket nei.
Selvmord er, som nevnt tidligere, en ekstremt egoistisk handling. Ă
si at man er svak er ingen unnskyldning. Det finnes rett og slett ingen unnskyldninger for Ä begÄ selvmord pga psykiske problemer. Som nevnt over, har jeg flere kamerater som har vurdert eller prÞvd selvmord. Bare Ún hadde en grunn til det, og det var etter han ble mobbet gjennom hele skolelivet, fordi han var en svak, tynn og beskjeden person med briller. Da han ble rundt 18 Är gammel, bestemte han seg endelig for Ä forandre seg. Han droppet brillene for linser, skiftet klesstil og prÞvde Ä forandre seg. Det tok ikke mange ukene fÞr han ble meget populÊr blant jentene (han er typisk pretty boy), og i dag har han en god jobb, han har kjÞpt seg leilighet, har egen bil som nesten er nedbetalt, og har hatt fast dame i snart 2 Är. For ikke Ä snakke om gode venner, som han forÞvrig alltid har hatt.
Alt som skulle til var at han selv bestemte seg for Ă„ forandre seg selv.
De andre kameratene jeg kjenner som har vurdert selvmord har ingen god grunn til Ä vÊre deprimert. Noen ble mobbet fordi de var feite, fordi de selv tabbet seg ut, og andre var deprimert helt uten grunn. Alle disse tingene er noe man kan gjÞre noe med, om man bare gidder Ä prÞve. Spesielt nÄr man har venner og familie som stÞtter en (noe alle disse hadde). Men neida, de tenker bare pÄ seg selv, og gir en god faen i alt det positive de har i livet. Uansett hvor mye stÞtte jeg, og andre ga, sÄ nektet de Ä forandre seg, og insisterte pÄ at livet deres skulle vÊre jÊvlig.
Resultatet av selvmord er jo noe det verste en familie kan oppleve. Ikke bare mister en noen man er glad i, men de fleste familier og venner opplever i tillegg skyldfÞlelse i mange Är etterpÄ, og enkelte kan fÄ Þdelagt livet sitt av slikt. Dette kan ikke unnskyldes, uansett hvor deprimert en velger Ä vÊre. Her stiller man opp for personen, og gjÞr hva man kan for Ä hjelpe, ogsÄ vurderer de Ä ta sitt eget liv og dermed Þdelegge deres venner og families liv. Det er ren egoisme. I stedet, sÄ kunne de prÞve Ä ta tipset til kameratene, og gjÞre en Þrliten innsats for Ä bli bedre, istedet for Ä syte og klage over ingenting. Nei, folk som tar selvmord fortjener ingen sympati, og de aller fleste er selv skyld i sine problemer, siden de ikke gidder Ä jobbe seg ut av det.
Jeg har selv vÊrt gjennom et helvete ingen deprimert pyse har vÊrt gjennom. Som nevnt over er jeg kronisk plaget av trÞtthet, noe som har Þdelagt en del av sosiallivet mitt, og som har gjort at jeg brukte 5 Är pÄ Ä fullfÞre videregÄende, og at jeg i tillegg mÄtte droppe ut av universitetet. PÄ toppen av dette har jeg clusterhodepine, som er en type migrene som er flerfoldige ganger mer smertefull enn vanlig migrene. Smertene kan sammenlignes med det Ä amputere en arm, og hodepinen refereres ofte til som selvmordshodepine, fordi sÄ mange som har den tar selvmord for Ä unnslippe smertene. NÄr disse periodene kommer, fÄr man angrepene flere ganger hver dag, i opp til 6 uker. Med andre ord gÄr man enten med ekstreme smerter, eller venter i frykt pÄ at smertene skal komme. Dette er jo uten tvil en ekstrem psykisk pÄkjenning.
Men, gjennom alt dette, vurderte jeg aldri selvmord. Noen mindre depresjoner forkom i de verste periodene, men den eneste tanken som har gÄtt gjennom hodet mitt i disse periodene er at det en gang vil gÄ over, og at jeg kan se frem til bedre tider. HÄp, og viljen til Ä se fremover pÄ det positive, og Ä jobbe for Ä nÄ det er det et hvert anstendig menneske bÞr gjÞre nÄr de er i en jÊvlig situasjon. Jeg skulle gjerne latt disse deprimerte pysene fÄ oppleve smertene mine en mÄneds tid, slik at de kan forstÄ hvor jÊvlig godt de egentlig har det, og at de ikke har noe som helst Ä syte over. Med mindre de er fysisk skadet, eller har en spesielt lav intelligens, er det ingenting som stÄr i veien for at de skal kunne fÞlge drÞmmene sine.
AngÄende smertene i dag, sÄ har min innsats, og stÞtten fra familien hjulpet meg til Ä bli kvitt de verste problemene. Etter en kamp mot det norske helsevesen, fant jeg endelig en lege med peiling, som ga meg riktige medikamenter for trÞttheten (et middel jeg selv oppdaget, og mÄtte tigge om Ä fÄ), og som i tillegg hjalp meg Ä finne den riktige blandingen av medikamenter for Ä forhindre clusterhodepinen. TrÞttheten er sÄ og si borte, og clusterhodepinenangrepene vil jeg si er redusert med mellom 80-90%. Med andre ord jeg har kommet meg ut av de reelle probleme jeg hadde, uten Ä noengang vurdere selvmord, og jeg er en av de som virkelig hadde grunn til Ä vÊre deprimert. Lidelsene jeg hadde fÞrste bare til at jeg ble ekstremt frustrert, forbannet og motivert til Ä jobbe meg ut av problemene og Ä bli bra igjen, sÄ jeg kunne leve et verdig liv.
Nei, de som bare synes synd pÄ seg selv, og synker inn i en depresjon er svake ynkelige mennesker. Hvis de ikke engang gidder Ä forsÞke Ä komme seg ut av det, og ikke prÞver Ä jobbe med seg selv, mens de ser frem til bedre dager, sÄ fortjener de ingen respekt. Alt avhenger av en selv, og hvilke mÄl man setter seg.
|
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
Jeg hopper over alt skvipet og usaklighetene, og svarer pÄ de faktiske argumenta som Shira kommer med:
Sitat: | Alle er ikke like sterke, sant nok, men sÄ sa jeg ikke det heller. Det jeg sa var at selvmord er aldri den eneste lÞsningen. Som tidligere nevnt er det alltid noe som kan gjÞres, og stort sett er det bare du selv som kan gjÞre det. Det er mange som trenger ett dytt i riktig retning, men selvmord lÞser ingenting, du forskyver bare problemene dine over pÄ andre. |
"En omsorgsmangel de fleste lider av per i dag. Jeg vet om folk som har fÄtt bedre "omsorg" enn meg som har tatt livet av seg, og jeg vet om de som har hatt det vÊrre. Noen mÄ lÊre seg Ä stÄ pÄ egne ben."
husker du denne setningen? Her viser du helt tydelig at du ikke annerkjenner at noen er svakere enn deg.
Ellers mÄ det si at nesten ingen fÞrstegangsselvmordsforsÞk ender i at man dÞr. Det er et rop om hjelp, et desperat rop om hjelp. Ja, man skyver problemene over pÄ andre, fordi man ikke takler det selv.
Sitat: | Du setter tilbud i hermetegn, kunne du forklart hvorfor? Jeg antar at du er sarkastisk, men jeg spÞr fÞr jeg gÄr inn pÄ det. |
Fordi jeg synes det er grusomt at hjelp til sÄnne ting blir en vare.
Sitat: | Med disse tilbudene er det skjeldent vedkommende i spÞrsmÄl ber om hjelp, vanligvis kommer hjelpen til dem. NÄr noen faktisk er bevisst pÄ problemene sine og vet at en trenger hjelp, har vedkommende alleredet tatt et godt skritt pÄ bedringens vei. |
Helt feil. I Norge pr i dag sÄ er det veldig sjeldent at hjelpen kommer til en, fordi sosialnorge ikke har PENGER NOK til dette. Psykiatrien er utarmet og har altfor lite ressurser til Ä hjelpe folk.
NĂ„r man er bevisst pĂ„ problemene sine, sĂ„ er man ikke pĂ„ bedringens vei, men man Ă„pner opp for Ă„ begynne Ă„ gĂ„ denne veien OM MAN FĂ
R HJELP!
Sitat: | Det er ikke et problem med hjelpeprogrammet, det problemet har alle som har kontakt med helsevesenet opplevd, at vedkommende lege/psykolog/whatnot er en komplett idiot eller et rÊvhÞl, men sÄ lite arbeidskraft det er Ä oppdrive til disse jobbene blir standaren lav. |
Eh ok, hvilket samfunn lever du i? I Norge i dag er det sÄnn at man kan bytte lege om man ikke liker dem, det samme gjelder psykolog nÄr du fÞrst har kommet deg gjennom listene.
Er det ikke et problem med et halvt Ärs ventetid for folk som allerede har prÞvd Ä ta livet av seg? I tilfelle har du en ganske rar tolkning pÄ hva som er problemer..
Sitat: | Kan du, mester og herre av definasjoner, kanskje komme med eksempler av "smÄ problemer" og "store problemer", for slik du stÄr no tar du lettere pÄ disse definasjonene en meg og mine "overdrivelser". |
Hvis du leser det jeg skriver, sÄ ser du at jeg skriver "Kun de som har smÄ nok problemer", og ut fra sammenhengen er det ingen grunn til Ä ha noen mer omfangsrik definisjon.
Sitat: | Vet meget godt hva det er, hvordan det hvirker fra begge sider. Du tjener ikke noe ved Ä anta noe basert pÄ en linje fra en ukjent fyr du snakker med via nett. Skjerpings. |
Du viser veldig godt at du ikke har peil pÄ Ässen det er Ä bli mobbet med setningen "Her er et hint: Blir du mobbet, slÄ tilbake." som en lÞsning pÄ problemet mobbing. Det viser ogsÄ at du ikke vet hva mobbing er, at du trur at det er kun fysisk vold. Mobbing er sÄ utrolig mye, og det er sjeldent at du KAN slÄ tilbake rett og slett fordi du ikke kan banke opp 5-10 av skolens tÞffeste gutter.
Sitat: | Er du en slags overdepresiv Gother eller noe? Jeg er saftig lei av folk som lÞper rundt og klager pÄ absolutt alt uten Ä presantere noen alternativ lÞsning. Hvorfor fÄr man ikke jobb? Fordi man ikke har den rette utdannelsen. Hva gjÞr man da? Skaffer den. Pokker heller, staten finansier utdannelsen din, uansett alder, sÄ kan du si hva som er problemet og ikke bare vrÊle "verden er slem"? |
lol, ja, her holder vi oss saklig ja. Du svarer faktisk ikke pÄ argumentet mitt engang, nemlig om arbeidslÞsheten. Jeg skal ta det en gang til, med teskje. Det er arbeidslÞshet i Norge, denne er skapt fordi det ikke er nok antall jobber. Uansett hvor mye du utdanner folk, sÄ fÄr du ikke pressa 100 folk inn i 95 arbeidsplasser.
Og staten finansierer ikke utdannelsen uansett alder. vgs koster opp til 20'000 i Äret (pluss mat, klÊr, osv). Universitetet koster flere tusen kroner, pluss at man mÄ betale tilbake stÞrstedelen av penga man "fÄr" av staten, samme med hÞyskolen. Den finansierte utdannelsen du snakker om finnes ikke.
Sitat: | Som sagt, jeg har ikke de stĂžrste erfaringene innen voldtekt saker, men det er en kjent sak innen psykologi at Ă„ konfrontere problemet hjelper. |
Hjelper, lÞser ikke problemet, for den VELDIG LAVE PROSENTEN som blir dÞmt. Du svarer altsÄ ikke pÄ argumenta mine.
Sitat: | Nei, du liker bedre Ă„ vrĂŠle. Meget fasinerende. LĂŠr Ă„ fĂžr en debatt. |
Jeg kan fÞre en debatt. Hvis du noen gang har lyst til Ä lÊre det, sÄ er det noen hint her:
1. ingen personangrep
2. ingen latterliggjĂžringer
3. kun saklige argumenter
4. ikke blande inn en selv i argumentasjonen, du kan godt vĂŠre et stort unntak
5. ikke argumenter mot strÄmenn, argumenter mot det personen sier
6. ikke stemple personen(e) du diskuterer som noe dem ikke sjĂžl har sagt dem er.
Sitat: | Jeg sier at selvmord er en egoistisk handling, at man skal finne andre mÄter Ä ordne problemet pÄ en Ä kaste livet ned i dass, sÄ sier du at jeg viser menneskeforakt? |
Nei, Glahn sa det, jeg sa meg enig.
|
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 12:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg mener selv at selvmord er en egoistisk handling i de aller fleste tilfeller. Det er den komplette mangelen pÄ innsikt og forstÄelse for at endel mennesker ikke er i stand til Ä hjelpe seg selv jeg reagerer pÄ. Jeg leser enten en forakt for mennesker svakere enn en selv, eller en manglende forstÄelse av at ikke alle er sÄ fordÞmt sterke, i det som skrives.
Man er ikke nÞdvendigvis i stand til Ä fÄ perspektiv pÄ sitt eget liv og sine egne muligheter selv. Dette innebÊrer kanskje at man er svak, men det er ikke en svakhet man skal bli sett ned pÄ for. Det finnes ganske mange DSGFmedlemmer som sliter med sitt - mer eller mindre alvorlig. Jeg ville ikke finne pÄ Ä bare be dem om Ä ta seg sammen, for det er ikke sÄ enkelt. Jeg klarer ikke selv forstÄ det skikkelig, men jeg vet at det er slik. Jeg har ikke lyst til Ä stÄ ovenfra-og-ned og kritisere dem som sliter med problemer jeg ikke selv forstÄr. Jeg har ingen rett til det. Derimot kan jeg si at jeg overhodet ikke ser ned pÄ dem, og at vi er likestilte.
Friske mennesker er i stand til Ä ta seg sammen og ordne opp i sitt eget liv selv, ofte uten sÄ mye hjelp fra andre. Ikke alle er sÄ heldige.
|
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 15:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg vil skyte inn en moderatorkommentar om at hvis nuffen og Shira kommer med flere krangleinnlegg med tre hundre sitater fra hverandrs innlegg som de bryter opp og svarer frekt pÄ, kommer jeg til Ä slette dem.
Personangrep og fornĂŠrmelser er fortsatt ukult.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 15:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Shira skrev: | nuffen skrev: | Her synes jeg du snur det litt pÄ hodet. Det er ingen straff Ä fÄ psykologisk behandling. Tvert imot sÄ er det mange selvmordsforsÞk som er resultat av manglende hjelp, og da fÄr man faktisk ofte hjelp. |
Det er ikke straff, men en mÄte Ä forsikre at slike vedkommende fÄr hjelp, enten de vil det eller ikke. SÄ du gjorde ikke annet enn Ä styrke argumentet mitt, les ting fÞr du svarer. |
Nei, nettopp, det er ikke straff. Skillet mellom straff og behandling er sÄ viktig i norsk rett at det er helt riktig av nuffen Ä pÄpeke det.
|
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 16:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg vil bare legge til at det er og ufint Ä tilegne andre meninger de ikke har. StrÄmenn vil vi helst ikke ha her..
Eks:
JC\forum skrev: | Shira skrev: | nuffen skrev: | Her synes jeg du snur det litt pÄ hodet. Det er ingen straff Ä fÄ psykologisk behandling. Tvert imot sÄ er det mange selvmordsforsÞk som er resultat av manglende hjelp, og da fÄr man faktisk ofte hjelp. |
Det er ikke straff, men en mÄte Ä forsikre at slike vedkommende fÄr hjelp, enten de vil det eller ikke. SÄ du gjorde ikke annet enn Ä styrke argumentet mitt, les ting fÞr du svarer. |
Nei, nettopp, det er ikke straff. Skillet mellom straff og behandling er sÄ viktig i norsk rett at det er helt riktig av nuffen Ä pÄpeke det. |
Shira har aldri pĂ„stĂ„tt at det er straff, men at det er en "straff". Man blir faktisk DĂMT til pyskiatrisk behandling (ikke psykolog). Jeg tror nok dere forstod forskjellen, sĂ„ det er ikke nĂždvendig og kverulere over det.
Moderator
haakoo
|
Skrevet: Tor 16 Sep 2004, 22:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Ok nuffen, jeg tror vi to bĂžr ta dette fra begynnelsen igjen.
Min mening om saken:
Selvmord er straffbart: Grunnen til at selvmord er straffbart, er fordi at staten kan fÄ gitt disse menneskene hjelp. Mangen som prÞver pÄ selvmord nekter Ä ta i mot hjelp av diverse grunner, men nÄr man blir dÞmt til det, kan man ikke nekte. Med andre ord fÄr en hjelp med en gang, noe som er, pÄ alle mulige mÄter en positiv ting.
Siter og gi din mening.
Depresjonsselvmord (hjelpeapperatene):
I min mening er dette noe av det mest egoistiske man kan gjÞre. Du kan ikke realistisk vente at staten skal plukke opp alle og enhver som er deprimert rundt omkring i Norge, det er en umulighet. Man kan ikke unskylde selvmord med at hjelpeapperatet ikke er sÄ bra som en vil ha det til. Mann gjÞr det man kan med det man har.
Siter og gi din mening.
Depresjonsselvmord (ringvirkninger):
NÄr en person tar selvmord, fÄr dette enorme ringvirkninger. Familien fÄr store skyldfÞlelser, venner tenker pÄ alt de kunne gjort for Ä forhindre dette, lÊrere/arbeidskoleger kan fÄ skyldsfÄlelsefor den minste bagatellen som har skjedd mellom dem i det siste. Resultatet er at plutselig gir et stÞrre antall mennesker, som i teorien man skal holde kjÊrt, depressive tanker som igjen kan fÞre til depresjon, og i hverste tillfellet andre selvmordssaker. Basert pÄ dette pÄstÄr jeg (og Chas) at selvmord er en av de mest egoistiske handlingene du kan gjÞre.
Siter og gi din mening.
Depresjonsselvmord (alternativer):
I denne verden vi lever i nÄ, som du selv kategoriserer som et kaldt og nÄdelÞst sted, er det i bunn og grunn deg selv det faller pÄ. Alle problemer har en lÞsning. Mobbing har en grunn. Er mobbingen en faktor i bakgrunnen din, er det fortsatt mulig og konfrontere den. Det samme gjelder arbeidsledighet. Du sier at man ikke kan fÄ 100 mann in pÄ 95 jobber. Sant nok, men det er mulig Ä sÞrge for at du ikke er nummer 95 til 100 pÄ den listen. Om du havnet der pÄ grunn av noe som gikk gale i utdannelsen, er det mulig Ä ta opp igjen studiene. Og som du selv sikkert er enig i, sÄ er det en stor mangel pÄ psykologer som kan hjeloe slike folk. Utdann deg til psykolog da, og hjelp andre som er nede. Det er ALLTID alternativer til selvmord.
Siter og gi din mening.
Kanskje vi kan holde dette saklig fra nÄ av, og kanskje unngÄ sletting.
PS: Du ignorerte Chas sitt innleg helt. Var det bare "tull"?
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Fre 17 Sep 2004, 10:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Chas
FrÀmling

Ble Medlem: 16 Sep 2004 Innlegg: 2
|
nuffen: Hva forventer du egentlig? At den Norske stat skal ta pÄ seg alt ansvaret for "psykisk" syke? Du sier selv at det er arbeidsledighet i Norge, fordi vi ikke har nok arbeidsplasser (som forresten er pisspreik. Vi har mer enn nok arbeidsplasser, men folk gidder ikke utdanne seg til de jobbene som er ledig). Vi kan jo bruke dette argumentet mot deg: Vi har ikke nok krisepsykologer. Hvis vi ikke har nok psykologer til Ä hjelpe alle disse "stakkars" selvmordskandidatene, sÄ er det teknisk umulig Ä gjÞre noe med det.
Hva er egentlig holdningen din? At vi skal vÊre avhengige av staten, og ikke prÞve Ä gjÞre noe selv? Alle har muligheten til Ä ta vare pÄ sin egen helse (bÄde psykisk og fysisk), og ihvertfall prÞve Ä gjÞre noe for Ä forbedre livskvaliteten sin. De fleste som prÞver Ä ta selvmord, gjÞr det uten Ä en gang spÞrre om hjelp, og da er det ikke stort man kan gjÞre for Ä hjelpe dem. I tillegg er ikke psykologhjelp noen magisk kur som gjÞr at en blir bedre. Det eneste som hjelper er hvis man kjemper selv, og for Ä klare dette er det bare to ting som fungerer: Venner og familie Ä stÞtte seg pÄ, og en smule innsatsvilje. Uansett hvor mye man tror en psykolog vil hjelpe, sÄ er det tross alt ikke ham man tilbringer mesteparten av tiden med.
Depresjoner og selvmordstanker er stort sett resultatet av at folk er for lat til Ä gjÞre noe med livet sitt, at de liker Ä gi skylden pÄ andre for sine egne problemer, og at de ender opp med bare Ä synes synd pÄ seg selv, mens de gir en faen i hva andre mener, uansett hvor mye stÞtte man gir dem.
Usaklige og irrelevante hentydninger i dette innlegget har blitt moderert bort, for Ă„ hindre ytterligere personangrep. - ModeratorVeronica
|
Skrevet: Fre 17 Sep 2004, 10:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ikke alle er sterke nok eller i stand til Ä be om hjelp - hva er sÄ vanskelig med Ä forstÄ det?
Mobbing har en grunn? Ja - det finnes en god del mobbere som rett og slett er drittsekker. De liker Ä se andre ha det vondt. Det spiller ingen rolle hva du gjÞr eller ikke gjÞr - de mobber deg uansett. Har du ikke gjort noe som gir dem grunn til Ä mobbe sÄ finner de pÄ en. Jeg snakker av erfaring.
Alle er ikke like godt i stand til Ă„ vĂŠre sin egen lykkes smed, og det er ikke deres egen feil engang.
|
Skrevet: Fre 17 Sep 2004, 12:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

|
Sitat: | I min mening er dette noe av det mest egoistiske man kan gjÞre. Du kan ikke realistisk vente at staten skal plukke opp alle og enhver som er deprimert rundt omkring i Norge, det er en umulighet. Man kan ikke unskylde selvmord med at hjelpeapperatet ikke er sÄ bra som en vil ha det til. Mann gjÞr det man kan med det man har |
Ok, da er det din mening. At EU og USA brenner tonnevis av mat samtidig som tusenvis sulter ihjel er etter min mening mye mer egoistisk, men det er vel et valg av hva man synes er rett og galt her i verden.
Jeg kan ikke se at det skal vĂŠre noe problem Ă„ bygge opp et hjelpeapparat som kan fange opp alle som SĂKER hjelp. Dette hjelpeapparatet er her ikke i dag, kun en liten bit av det. Jeg oppsummerte ogsĂ„ en del andre grunner til at folk faktisk fĂ„r problemer, og mange av disse tinga burde vi faktisk gĂ„ inn og hjelpe med!
Ps har aldri unnskylda noen ting, jeg har forklart Ärsaker og kommet med lÞsninger.
Sitat: | I denne verden vi lever i nÄ, som du selv kategoriserer som et kaldt og nÄdelÞst sted, er det i bunn og grunn deg selv det faller pÄ. Alle problemer har en lÞsning. Mobbing har en grunn. Er mobbingen en faktor i bakgrunnen din, er det fortsatt mulig og konfrontere den. Det samme gjelder arbeidsledighet. Du sier at man ikke kan fÄ 100 mann in pÄ 95 jobber. Sant nok, men det er mulig Ä sÞrge for at du ikke er nummer 95 til 100 pÄ den listen. Om du havnet der pÄ grunn av noe som gikk gale i utdannelsen, er det mulig Ä ta opp igjen studiene. Og som du selv sikkert er enig i, sÄ er det en stor mangel pÄ psykologer som kan hjeloe slike folk. Utdann deg til psykolog da, og hjelp andre som er nede. Det er ALLTID alternativer til selvmord. |
Dessverre mÄ man vÊre sin egen lykkes smed i dagens samfunn, samtidig som godene og sjangsene er totalt skjevt fordelt. Veldig mange av de tinga som spiller inn pÄ Ässen du fÄr det henger langt utafor din egen rekkevidde. Dette er kun et argument for forandring, ikke aksept.
Feks Mobbing er ikke en ting som alle kan lÞse sjÞl, veldig mange trenger faktisk hjelp, bÄde mens mobbingen pÄgÄr, og etterpÄ. SÄ lenge vi er en del av et fellesskap mÄ man forholde seg til fellesskapet.
arbeidslÞsheten: sÄ lenge det kun er 95 arbeidsplasser til 100, sÄ hjelper det ikke uansett hvor mye man tar utdannelse, osv. Det vil fortsatt vÊre 5 stk som sliter med arbeidslÞsheten!
SjÞl er jeg faktisk bÄde under utdannelse og har arbeid, sÄ vÊr sÄ vennlig Ä ikke pÄklistre MEG de eksemplene jeg kommer med. (hvorfor ble ikke det sensurert?)
Sitat: | PS: Du ignorerte Chas sitt innleg helt. Var det bare "tull"? |
Hm, trudde vanlig forumpraksis var at man svarte de som var direkte til en selv, og andre innlegg som ikke direkte er siktet til en kan man la vÊre Ä svare pÄ. Chas sitt innlegg var av sistnevnte type.
Chas:
Sitat: | nuffen: Hva forventer du egentlig? At den Norske stat skal ta pÄ seg alt ansvaret for "psykisk" syke? |
Ja, den norske stat SKAL ta ansvar for alle som er syke, uansett psykisk eller fysisk. Deretter er det fritt fram for andre Ä hjelpe pÄ dette ansvaret, nÄr staten har garantert deres hjelp! Ser ingen motargumenter mot dette.
Sitat: | Vi har ikke nok krisepsykologer. Hvis vi ikke har nok psykologer til Ä hjelpe alle disse "stakkars" selvmordskandidatene, sÄ er det teknisk umulig Ä gjÞre noe med det. |
Det er ingen mangel pÄ utdannede psykologer i Norge. Det har jeg heller aldri pÄstÄtt. Det det er mangel pÄ er folk som jobber som psykologer. Med andre ord, det er ikke satt av nok ressurser til Ä ansette nok folk!
Sitat: | Depresjoner og selvmordstanker er stort sett resultatet av at folk er for lat til Ä gjÞre noe med livet sitt, at de liker Ä gi skylden pÄ andre for sine egne problemer, og at de ender opp med bare Ä synes synd pÄ seg selv, mens de gir en faen i hva andre mener, uansett hvor mye stÞtte man gir dem. |
Dette er faktisk helt feil. SpÞr enhver som jobber med folk med psykiske problemer, sjekk forskninga pÄ omrÄdet, sÄ sier den noe helt annet.
Hvordan forklarer du forresten at folk med psykiske problemer nesten alltid klarer Ä takle problema sine nÄr dem fÄr hjelp? 
|
Skrevet: Fre 17 Sep 2004, 15:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
[off topic, om forumpraksis]
nuffen skrev: |
Hm, trudde vanlig forumpraksis var at man svarte de som var direkte til en selv, og andre innlegg som ikke direkte er siktet til en kan man la vÊre Ä svare pÄ. |
Forum er ikke en kranglearena for bestemte personer, men noe Ä benytte seg av for Ä komme med sine meninger. Det kreves respekt av andre, men ogsÄ at en selv viser det. Man kan selvfÞlgelig la vÊre Ä svare pÄ innlegg som ikke sikter direkte til en selv, like fullt som man kan la vÊre Ä svare pÄ innlegg som er det.
[/off topic]
nuffen skrev: |
Sitat: | Depresjoner og selvmordstanker er stort sett resultatet av at folk er for lat til Ä gjÞre noe med livet sitt, at de liker Ä gi skylden pÄ andre for sine egne problemer, og at de ender opp med bare Ä synes synd pÄ seg selv, mens de gir en faen i hva andre mener, uansett hvor mye stÞtte man gir dem. |
Dette er faktisk helt feil. SpÞr enhver som jobber med folk med psykiske problemer, sjekk forskninga pÄ omrÄdet, sÄ sier den noe helt annet.
|
Som en person som selv kjenner flere som lider/har lidd av depresjoner og selvmordstanker, kan jeg stÞtte opp om nuffen pÄ dette punktet. De som er meg bekjent har ikke vÊrt for lat til Ä gjÞre noe med livet sitt, de har (i en viss periode) vÊrt for deprimert. De har ikke lagt skylden pÄ andre, men pÄ seg selv (derav depresjonen), de har syntes synd pÄ seg selv (og hvem ville ikke gjort det i slike tilstander?), men de har ikke pÄ noen mÄte gitt faen i hva andre mener. De har satt enormt stor pris pÄ all stÞtte de har fÄtt, og de er i dag i mye bedre mental helse enn de var for noen Är siden.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 17 Sep 2004, 19:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Om man kunne dele ut selvtillit reseptfritt hadde man unngÄtt mye.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Fre 17 Sep 2004, 22:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Glahn skrev: | Ikke alle er sterke nok eller i stand til Ä be om hjelp - hva er sÄ vanskelig med Ä forstÄ det? |
Sant nok, men hva foreslÄr du? At eksperter lÞper fra dÞr til dÞr og sjekker om selvtilitten din er ok? Poenget med denne trÄden var Ä diskutere om selvmord er straffbart og om det er en positiv eller negativ ting. Jeg sa tidligere, og sier igjen, at det er en positiv ting, og jeg baserer den utalelsen pÄ at "Ikke alle er sterk nok eller i stand til Ä be om hjelp", som du sÄ fint legger det. Ved Ä legge hjelpen in som en straffedoreskrift er man sikker pÄ at vedkommende fÄr hjelp.
Glahn skrev: | Mobbing har en grunn? Ja - det finnes en god del mobbere som rett og slett er drittsekker. De liker Ä se andre ha det vondt. Det spiller ingen rolle hva du gjÞr eller ikke gjÞr - de mobber deg uansett. Har du ikke gjort noe som gir dem grunn til Ä mobbe sÄ finner de pÄ en. Jeg snakker av erfaring. |
Beklager spydigheten her, men ble du mobbet? Sorry, men du er ikke den eneste som er blitt mobbet opp gjennom livet, Glahn. Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og mesteparten av ungdomskolen, og ting ble ikke bedre fÞr jeg tok saken i egne hender. Situasjonen gjenntok seg nÄr jeg kom pÄ yrkeskolen, og der krevde problemet mer for Ä lÞses, men lÞste det gjorde jeg.
Mobbing er Ä blir noe drit, og det er et faktum med sammfunnet vi mÄ akseptere at er her. Vi kan motvirke det sÄ best vi kan, men det er der. Men det er ikke en "god grunn" til selvmord.
Glahn skrev: | Alle er ikke like godt i stand til Ă„ vĂŠre sin egen lykkes smed, og det er ikke deres egen feil engang. |
Alle er ikke i like godt i stand til Ä vÊre sin egen lykkes smed, sant nok, men ikke skyld det pÄ mobbing. Noen mennesker har et bedre utganspunkt en andre, og den eneste mÄten for dem som har trukket det korteret strÄet er Ä jobbe seg opp. Sammfunnet vÄrt i dag blir mer og mer HÞyre orientert, sÄ jeg venter ikke Ä se en bedring i systemet nÄr det kommer til hjelpesystemet.
|
Skrevet: Man 20 Sep 2004, 08:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
nuffen skrev: | Ok, da er det din mening. At EU og USA brenner tonnevis av mat samtidig som tusenvis sulter ihjel er etter min mening mye mer egoistisk, men det er vel et valg av hva man synes er rett og galt her i verden. |
Hva EU og USA gjÞr pÄ har overhodet ingen relevans med denne diskusjonen.
nuffen skrev: | Jeg kan ikke se at det skal vĂŠre noe problem Ă„ bygge opp et hjelpeapparat som kan fange opp alle som SĂKER hjelp. Dette hjelpeapparatet er her ikke i dag, kun en liten bit av det. Jeg oppsummerte ogsĂ„ en del andre grunner til at folk faktisk fĂ„r problemer, og mange av disse tinga burde vi faktisk gĂ„ inn og hjelpe med! |
Du kan ikke se hva som er problemet med Ä bygge opp ett hjelpeapperat som skal hjelpe alle? Da mÄ jeg pÄstÄ at du ikke har en vellutviklet kunnskap om hverken politiik, samfunn eller Þkonomi. Det er et ganske omfattende prosjekt, og det er pÄ ingen mÄter lett Ä gjennomfÞre, om i det hele tatt muligt. NÄr det angÄr problemene du listet, inkluderte den mobbing, arbeidsledighet og depresjon, men egentlig lite annet. Jeg skrev en del ting du kan gjÞre med de problemene, men du skrev at det var tullpreik uten Ä liste en grunn annet en "du har ikke peiling".
nuffen skrev: | Ps har aldri unnskylda noen ting, jeg har forklart Ärsaker og kommet med lÞsninger. |
Du har faktisk aldri definert stanpunktet ditt, om sant skal sies. Da jeg definerte mitt standpunkt, fortalte du meg hvor dum og arrogant jeg var, uten Ä servere stort som bidro til trÄden. Dette kalles kverulering.
nuffen skrev: | Dessverre mÄ man vÊre sin egen lykkes smed i dagens samfunn, samtidig som godene og sjangsene er totalt skjevt fordelt. Veldig mange av de tinga som spiller inn pÄ Ässen du fÄr det henger langt utafor din egen rekkevidde. Dette er kun et argument for forandring, ikke aksept. |
Vi snakker om det Norske sammfunn per i dag, i forhold til selvmord og straff. I Norge er ikke sjangsene og godene sÄ sjeft fordelt som du vill ha det til. Og sist, men ikke minst, nÄr vi snakker om situasjonen per i dag, kan man ikke trekke inn et idealistisk drÞmmesammfun. Vennligst stig ned fra deres hÞge hest, herre.
nuffen skrev: | Feks Mobbing er ikke en ting som alle kan lÞse sjÞl, veldig mange trenger faktisk hjelp, bÄde mens mobbingen pÄgÄr, og etterpÄ. SÄ lenge vi er en del av et fellesskap mÄ man forholde seg til fellesskapet. |
Mobbing er ikke noe alle kan ordne med selv, sier du? Desverre, per i dag stÄr man alene pÄ dette punkte. Det er vanskeligt Ä rotte ut mobbingen, og det er ikke mulig Ä gi hjelp til hvert eneste mobbeoffer i Norge. Vi er en del av felleskapet, men vi er individer. Ikke sauer.
nuffen skrev: | arbeidslÞsheten: sÄ lenge det kun er 95 arbeidsplasser til 100, sÄ hjelper det ikke uansett hvor mye man tar utdannelse, osv. Det vil fortsatt vÊre 5 stk som sliter med arbeidslÞsheten! |
Om du er utdannet kokk, sÄ vill du fort finne ut at arbeidsmarkedet er vanskelig. FÄr du deg ikke jobb som kokk, kan du
a) Videreutdanne deg som kokk, sĂžrg for Ă„ vĂŠre blant de beste.
b) Utdann deg som noe annet der arbeidsledigheten er mindre.
c) Kryp under en sten og klag pÄ det norske hjelpesystemet.
Vel alternativ eller vedlegg et bedre.
nuffen skrev: | SjÞl er jeg faktisk bÄde under utdannelse og har arbeid, sÄ vÊr sÄ vennlig Ä ikke pÄklistre MEG de eksemplene jeg kommer med. (hvorfor ble ikke det sensurert?) |
Jeg er og under utdannelse og har jobb. Skulle dette bry meg pÄ noe som helst punkt?
nuffen skrev: | Hm, trudde vanlig forumpraksis var at man svarte de som var direkte til en selv, og andre innlegg som ikke direkte er siktet til en kan man la vÊre Ä svare pÄ. Chas sitt innlegg var av sistnevnte type. |
Vanlig forumpraksis er utenfor din erfaring, tydligvis...
|
Skrevet: Man 20 Sep 2004, 08:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Av og til klarer man Ä komme seg ut av problemene ja - ved at folkene rundt en blir eldre og mer modne, og ved at man kommer til ny skole eller noe slikt. Men mens det hele pÄgÄr er det slettes ikke sikkert at man har herredÞmme eller kontroll over sitt eget liv. Hyggelig at noen er istand til Ä lÞse problemene selv, men ikke alle kan det.
Mobbing ikke en god grunn til selvmord? NÄr du gruer deg til hver eneste dag pÄ skolen. NÄr hver eneste dag innebÊrer plaging fra skolestart til skoleslutt. NÄr man er sosialt fullstendig utafor og knapt har en eneste virkelig venn. NÄr dette er hverdagen din dag inn og dag ut, og du er sjeleglad for hvert eneste Þyeblikk du klarer Ä komme bort fra det hele, snike deg bort pÄ egenhÄnd og vÊre for deg selv. NÄr du ikke fÄr kontakt med noen, og har vansker nok med Ä finne ut hvordan neste dag skal takles i et mobbehelvete. Skal man da forvente at en samtidig har nok oversikt og perspektiv til Ä kunne tenke seg en mÄte ut av det hele - at ting skal bli bedre? Som sagt - fint at noen er sterke nok. Men Ä bare avfeie mobbing som en grunn til selvmord er respektlÞst.
Det er ikke det at det er en god ting at selvmord er straffbart (hvis det er straffbart man bÞr kalle det), jeg er uenig med. Det jeg opprinnelig reagerte pÄ var uttalelser om at folk bÞr skjerpe seg, som ikke tok hensyn til at det finnes mange som ikke har det sÄ enkelt at det bare er snakk om Ä skjerpe seg.
Man jobber seg ikke opp pÄ egenhÄnd her i livet. Man gjÞr det sammen med andre. Har man ingen andre, og begynner pÄ bÄnn, sÄ sliter man. At samfunnet er hÞyre-orientert betyr da ikke at man skal la det vÊre slik.
|
Skrevet: Man 20 Sep 2004, 16:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det viktigste Ä huske pÄ er vel at folk er forkskjellige, med forskjellig nivÄ av styrke av svakheter. Om det sÄ er 9 personer som klarer seg selv om de bli mobbet, og bare én som ikke gjÞr det, bÞr man likevel ikke drite i det og si at "det var da synd for den personen, men sÄnn er livet." Man bÞr gjÞre hva man kan for Ä hjelpe de som ikke klarer Ä ta vare pÄ seg selv. Synes jeg.
Jeg var ogsÄ en av de som ble mobbet, ganske kraftig pÄ ungdomsskolen. Det preger fortsatt selvbildet mitt i dag og hvordan jeg forholder meg til andre mennesker (sÊrlig fremmede), pÄ en mÄte som ikke alltid er positivt. Jeg vet godt hvor nedbrytende mobbing kan vÊre for en person, og det vil vÊre lÞgn Ä si at jeg aldri tenkte pÄ selvmord. Det har jeg gjort. Mange ganger. Heldigvis for meg tilhÞrer jeg prosenten av folk som er i stand til Ä tenke pÄ foreldre og de venner man har, pÄ at ting vil bli bedre, og pÄ at jeg kan gjÞre noe med meg selv for Ä stoppe dette, sÄ jeg har aldri faktisk forsÞkt Ä ta mitt eget liv.
|
Skrevet: Man 20 Sep 2004, 17:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|