|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Coralin skrev: | Aurora skrev: |
Dyrt??? Jeg betaler ca 1000 kr i året for å ikke bli gravid.. jeg vil ikke si at det er dyrt.. Når man er over 20 så har man som regel råd til det.. og når man er under 16 så burde man ikke ha sex! |
Vel selvfølgelig vil jeg bruke penger på det, men det finnse faktisk folk som studerer til de er langt inn i 20 årene, og med lån osv er det ikek veldig gunstig, ikke for alle anyway, jeg klarer meg nå, det er ikkedet,men er bedre at alle prevensjon er gratis enn at abort er det.. (ikke at abort skal være kjempe dyrt) men kanskje noen (de som tenker litt rart i blandt) bruker prevensjon som prevensjon istedet for abort som prevensjon? ikke at jeg tror mange gjør det.. men om man f.eks innfører en egenandelpå abort på tja si 100-200 kroner så ser ikke alle det som den lette utveien, men prevensjon som en lett utvei, ikke at alle ser på abort som en lett utvei.. men det finnes enkelte..og det finnes også enkelte som tror at de ikke blir gravide av og ha sex.. så informasjon hadde og vert fint, og bedre seksual undervisning på skolen |
Jeg er 24, jeg studerer på 4. året, jeg har større studielån enn de fleste jeg kjenner, jeg har aldri hatt problemer med å betale for p-piller. Det er faktisk veldig lite penger. ALLE studenter har råd til prevensjon dersom de bare bruker litt mindre penger på festing! med en gang abort ikke lengre er gratis vil det dukke opp et marked for useriøse folk som vil ta abort for en billigere penge enn det man må betale på sykehuset. Jeg kjenner ingen, og har aldri hørt om noen (konkret) som bruker abort som prevensjonsmiddel. Jeg har hørt skrekkhistorier ja, men hvordan vet jeg om det er fakta eller bare en vandrehistorie. Jeg har veldig vanskelig for at en person orker å ta abort gang på gang fordi vedkommende ikke gidder bruke prevesjon.. (abortpiller derimot blir brukt altfor hyppig..) Informasjon? jeg har vanskelig for å tro at noen som er over den seksuelle lavalder (16 år), og som er normalt oppegående, ikke vet at man kan bli gravid av å ha sex. Dersom du ikke fikk god nok seksualundervisning er det skolen du gikk på eller læreren du hadde sin skyld.
aniraC skrev: | men jeg forstår fortsatt at par som får vite at barnet deres har celebral parese (ikke oppegående) vurderer abort. og jeg skrev: det er mange foreldre som ikke er psykisk sterke til å ta vare på unge med så sterke ressursproblemer. (LES: Sterke ressursproblemer)
Jeg har selv en kusine som er hardt rammet av celebral parese. Tante måtte gå av jobben for å hjelpe hun og hun går til psykolog timer. Hun var absolutt ikke sterk nok til å ta vare på henne. Nå går kusinen min til slik dagssenter og der tror jeg at hun trives. Men hun merker veldig godt at hennes mor er sliten. Uffa..for en forfedelig tanke... |
Det jeg sa var at celebral parese ikke er rett sykdom å bruke som eksempel fordi det er så sto variasjon på hvor frisk eller sykt barnet er.. og hvordan kan de vite om man er sterkt rammet av celebral parese eller bare litt rammet?
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 23:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
*ferdig med dette temaet*
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 07:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
jeg synes abort kun burde vert lovelig hvis man ble voldtatt og ble gradiv av det,folk burde bli flinkere til og benytte seg av prevansjon
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 07:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
darkfrog skrev: | jeg synes abort kun burde vert lovelig hvis man ble voldtatt og ble gradiv av det,folk burde bli flinkere til og benytte seg av prevansjon |
hør hør..
en kompis av meg (en kortenkt en sådan) tok ikke prevansjon på alvor.. Nå er han pappa. Han var lærling.. nå er ting fint.. men tungt.. han skulle virkelig ønsket at han hadde "klødd seg i bakhodet og tenkt litt lenger"
NÃ¥r det er for sent tenker man
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 10:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
darkfrog skrev: | jeg synes abort kun burde vert lovelig hvis man ble voldtatt og ble gradiv av det,folk burde bli flinkere til og benytte seg av prevansjon |
så du syntes abort bare burde bli brukt hvis en jente blir gravid under en voldtekt?
Tenk på alle de barna som hadde vært uønsket da.. mødre som er under 18 år osv.. som gir barne sine bort til foreldrene sine.. uffa
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 15:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
aniraC skrev: | darkfrog skrev: | jeg synes abort kun burde vert lovelig hvis man ble voldtatt og ble gradiv av det,folk burde bli flinkere til og benytte seg av prevansjon |
så du syntes abort bare burde bli brukt hvis en jente blir gravid under en voldtekt?
Tenk på alle de barna som hadde vært uønsket da.. mødre som er under 18 år osv.. som gir barne sine bort til foreldrene sine.. uffa |
Man..touchy tema detta.. overså forsåvidt "kun" burde vært.. i forrige post
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 17:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
aniraC skrev: | darkfrog skrev: | jeg synes abort kun burde vert lovelig hvis man ble voldtatt og ble gradiv av det,folk burde bli flinkere til og benytte seg av prevansjon |
Tenk på alle de barna som hadde vært uønsket da.. mødre som er under 18 år osv.. som gir barne sine bort til foreldrene sine.. uffa |
ja jeg mener det,fordi da har de lært,da har de skjønt at "hey,kondom er kansje ikke så dårlig ide alikevel" man får den morroa man lager selv
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 23:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Man skal ikke lære folk lekser på bekostning av små barns oppvekst og liv.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 00:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
På den ene siden mener jeg abort bør være tillatt til niende måned.
Selv kunne jeg aldri oppfordret til drap av mitt eget barn.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 01:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Glahn skrev: | Man skal ikke lære folk lekser på bekostning av små barns oppvekst og liv. |
enig med deg, og la være og ta abort kan være like egoistisk som og gjøre det. Men i hovedsak trenger jo barnet kjærlighet (og klær og bleier og mat seff).
Jeg kjenner ei som ble mamma når hun var 16 og hun er ute og fester hver jævla helg, det er hvertfall ikke langt unna, det virker som hun tar igjen sin tapte ungdomstid, og da ville det kanskje vert like greit og latt være og få ungen?
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 09:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
Lastebil skrev: | På den ene siden mener jeg abort bør være tillatt til niende måned.
Selv kunne jeg aldri oppfordret til drap av mitt eget barn. |
abort etter tre måneder anser jeg som fyfy. men hvis fosteret har STORE problemer kan det diskuteres..
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 10:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
aniraC skrev: |
abort etter tre måneder anser jeg som fyfy. men hvis fosteret har STORE problemer kan det diskuteres.. |
Jeg ville tatt abort hvis barnet hadde downs tror jeg, rett og slett fordi jeg vet ikke om jeg hadde orket og ta vare på et så resurskrevende barn, ja alle barn krever mye, men syke barn krever mer..
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Uff, dette er et forferdelgi tema synes jeg. Jeg er mot abort. Men det er min personlige mening. Hva andre velger er ikke min sak. Det må være opp til en selv, for det er nemlig den som velger å ta abort som skal leve med det valget, IKKE alle andre. At abort er lovlig er en bra ting. For som det har blitt tatt opp tidligere her så forhindres da en såkalt "forbrytelse."
Selv synes jeg at tanken på å drepe et lite liv som vokser inni seg er helt forferdelig. Jeg har også hatt samme syn på abort så lenge jeg kan huske.
Og jeg har 3 søskenbarn som ikke egentlig var ønsket. 2 av dem har vært igjennom helvete pga det. De er søsken også. Gutter. Nå er begge over 30 år og de har det faktisk bra nå. Så det går faktisk an å klare seg selvom man er uønsket. Men i dette tilfellet er det foreldrene som har sviktet. De var i full stand til å ta seg av ungene. De har heller ikke samme fedre. Både moren og fedrene burde virkelig ha stilt opp mer enn de gjorde. Og jeg tror dessuten at de hadde hatt det best hvis de hadde blitt overlatt til fosterfamilier. For å overlate barna sine til barnehjem og besteforeldre som egentlig ikke har tid eller ressurser er ikke rett. Men likevel: jeg er glad min tante ikke tok abort, for jeg er veldig glad i søskenbarna mine 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
Lastebil skrev: | På den ene siden mener jeg abort bør være tillatt til niende måned.
Selv kunne jeg aldri oppfordret til drap av mitt eget barn. |
En slik holdning sjokkerer meg! i niende måned har man et levnde barn, å ta abort da blir jo det samme som å drepe et barn.. Enten tuller du, eller så har du ikke peiling på hva du prater om, og i såfall er det ganske skremmende.
Coralin skrev: | Glahn skrev: | Man skal ikke lære folk lekser på bekostning av små barns oppvekst og liv. |
enig med deg, og la være og ta abort kan være like egoistisk som og gjøre det. Men i hovedsak trenger jo barnet kjærlighet (og klær og bleier og mat seff).
Jeg kjenner ei som ble mamma når hun var 16 og hun er ute og fester hver jævla helg, det er hvertfall ikke langt unna, det virker som hun tar igjen sin tapte ungdomstid, og da ville det kanskje vert like greit og latt være og få ungen? |
At hun er ute og fester hver helg betyr ikke at hun er en dårlig mor, det er det eldre mødre som også er. Har man barnevakt som man stoler på, og man enten ikke har barnet mens man er fyllesyk eller ikke blir fyllesyk, så ser jeg ikke noe galt i det.
aniraC skrev: |
abort etter tre måneder anser jeg som fyfy. men hvis fosteret har STORE problemer kan det diskuteres.. |
3 måneder synes jeg er en fin grense jeg.
Mareth skrev: | Uff, dette er et forferdelgi tema synes jeg. Jeg er mot abort. Men det er min personlige mening. Hva andre velger er ikke min sak. Det må være opp til en selv, for det er nemlig den som velger å ta abort som skal leve med det valget, IKKE alle andre. At abort er lovlig er en bra ting. For som det har blitt tatt opp tidligere her så forhindres da en såkalt "forbrytelse."
Selv synes jeg at tanken på å drepe et lite liv som vokser inni seg er helt forferdelig. Jeg har også hatt samme syn på abort så lenge jeg kan huske. |
Tema er ikke forferdelig, men enkelte meninger sjokkerer litt. Jeg har vel sagt nok ganger nå at jeg ikke ville tatt abort selv, og det er av samme grunn som at du ikke ville gjort det.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 18:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Glahn skrev: | Man skal ikke lære folk lekser på bekostning av små barns oppvekst og liv. |
Helt enig!
Det er også noe som heter at det finnes ikke uønskede barn, bare uønskede foreldre.
Jeg fikk barn da jeg var 18, det har vært tungt og hardt. Forholdet gikk til ***** også, men jeg har klart meg. Og jeg har klart alt selv. Min lille tiger er to år nå, utrolig nydelig og det beste som har hendt meg!
Det skal også nevnes at jeg gikk på p-piller, tok dem akkurat som jeg skulle, men var den ene prosenten som likevel blir gravid.
Sånt kan skje, men hver enkelt er selv den beste til å bedømme om de er i stand til å gi sitt barn en god oppvekst. Ingen kan ta valge for deg, det er ditt alene! Betryggende, men også skummelt!
Det som skremmer meg er unge mennesker som planlegger å bli foreldre, gjerne etter at de har vært sammen knapt et år. Klart det kan holde og gå bra, men gjør dere ferdig med udannelsen, videregående i det minste.
|
Skrevet: Søn 05 Des 2004, 10:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
Jeg er helt enig i at man skal gjøre seg ferdig med i det minste videregående, men at man skal gjøre seg helt ferdig med utdannelsen vet jeg ikke helt.. det sies faktisk at å være foreldre når en er student er mye mindre stressende og man får mer tid med barnet enn om man venter til man har kommet ut i jobb.. jeg skal ikke si annet enn det jeg har hørt, for jeg har ingen erfaring med å være forelder...
|
Skrevet: Man 06 Des 2004, 11:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Kommer jo an på hva man vil ha ut av studietiden og, da. Om man vil ha kun sin kjære (hvis man har en) og seg selv å tenke på, og være skikkelig sosial sammen med venner og kjente, være ute hver helg og gjerne noen hverdager også. Jeg tror ikke det er så lett å kombinere med det å ha barn, akkurat.
Blir snakk om prioriteringer.
|
Skrevet: Man 06 Des 2004, 12:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Jeg føler ikke at jeg har ofret noe. De siste tre årene har jeg vært ute kansje 10 ganger til sammen, eller noe sånt.
Men man har noe annet i stedet. En får bestemme selv hva en vil ha ut av hverdagen.
|
Skrevet: Man 06 Des 2004, 13:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
har dette noe med "abort" å gjøre ?
|
Skrevet: Man 06 Des 2004, 13:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
aniraC skrev: | har dette noe med "abort" å gjøre ? |
Vel, indirekte i det minste, hvis man snakker om hva som skal være grunner til å ta abort eller ikke.
|
Skrevet: Man 06 Des 2004, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |