DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gud
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 4 [68 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Erik Hoffer (fra Dick Sutphen's "The Battle for Your Mind"):
http://www.ctyme.com/bwash/bwash.htm#hh

"True believers are not intent on bolstering and advancing a cherished self, but are those craving to be rid of unwanted self. They are followers, not because of a desire for self-advancement, but because it can satisfy their passion for self-renunciation!" Hoffer also says that true believers "are eternally incomplete and eternally insecure"!

I know this from my own experience. In my years of communicating concepts and conducting trainings, I have run into them again and again. All I can do is attempt to show them that the only thing to seek is the True Self within. Their personal answers are to be found there and there alone. I communicate that the basics of spirituality are self-responsibility and self-actualization. But most of the true believers just tell me that I'm not spiritual and go looking for someone who will give them the dogma and structure they desire.

Never underestimate the potential danger of these people. They can easily be molded into fanatics who will gladly work and die for their holy cause. It is a substitute for their lost faith in themselves and offers them as a substitute for individual hope. The Moral Majority is made up of true believers. All cults are composed of true believers. You'll find them in politics, churches, businesses, and social cause groups. They are the fanatics in these organizations.

Mass Movements will usually have a charismatic leader. The followers want to convert others to their way of living or impose a new way of life--if necessary, by legislating laws forcing others to their view, as evidenced by the activities of the Moral Majority. This means enforcement by guns or punishment, for that is the bottomline in law enforcement.

A common hatred, enemy, or devil is essential to the success of a mass movement. The Born-Again Christians have Satan himself, but that isn't enough--they've added the occult, the New Age thinkers and, lately, all those who oppose their integration of church and politics, as evidenced in their political reelection campaigns against those who oppose their views. In revolutions, the devil is usually the ruling power or aristocracy. Some human-potential movements are far too clever to ask their graduates to join anything, thus labeling themselves as a cult--but, if you look closely, you'll find that their devil is anyone and everyone who hasn't taken their training.

There are mass movements without devils but they seldom attain major status. The True Believers are mentally unbalanced or insecure people, or those without hope or friends. People don't look for allies when they love, but they do when they hate or become obsessed with a cause. And those who desire a new life and a new order feel the old ways must be eliminated before the new order can be built.

Å legge livet sitt (og dermed verdensanskuelsen) i hendene pĂ„ predefinert tro er tragisk...

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 09:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det er din mening og det har jeg oppfattet.
Heldigvis bryr ikke de fleste kristne seg om pÄstander som det du kommer med og bryr seg heller om sin egen salighetssak, ikke om Ä rakke ned pÄ andres mÄl i livet.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Den "salighetssaken" du trekker frem er ikke noe "mÄl i livet", men ren Þnsketenkning for "livet" etter det uunngÄelige; dÞden...

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:07
Ronja

QIQrrr skrev:
Den "salighetssaken" du trekker frem er ikke noe "mÄl i livet", men ren Þnsketenkning for "livet" etter det uunngÄelige; dÞden...

Greit, jeg har forklart det , men det ser ut til at du ikke vil forstÄ eller sÄ har du sÄ liten grunnleggende kunnskap at du ikke klarer.

Som sagt: Du kan ikke pÄstÄ det er Þnsketenkning, du har intet grunnlag for det, kristne kan ikke motbevise det, da er vi like langt.

Men du kan ikke si at det ikke er mÄl i livet, for det er jo nettopp det kristne lever for, om mÄlet finnes eller ikke er en litt annen sak.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Et spÞrsmÄl:

Tror du jeg kommer til Ă„ havne i helvete den tid jeg ikke er troende og jevnlig bryter med de ti bud? Legg til denne forutsetning; QIQrrr vil, inntil han dĂžr, ikke la seg omvende.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:18
Ronja

QIQrrr skrev:
Et spÞrsmÄl:

Tror du jeg kommer til Ă„ havne i helvete den tid jeg ikke er troende og jevnlig bryter med de ti bud? Legg til denne forutsetning; QIQrrr vil, inntil han dĂžr, ikke la seg omvende.

HVA JEG TROR HAR INGEN BETYDNING! Burde i alle fall ikke har det.
Vis du hadde hatt kunnskap om bibelen ville du har visst hva som stÄr der og hva som etter den kristne lÊre er tilfelle, da hadde du vell heller ikke trengt Ä spÞrre meg.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:21
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg vil at du skal svare meg pÄ mitt spÞrsmÄl. ForÞvrig er det interessant at du mener din tro ikke har noen betydning...det er jo den du lever etter og sÄledes bÞr den bety alt for deg, i motsatt fall faller ditt verdensbilde sammen allerede pÄ det personlige plan.

...svar meg pÄ spÞrsmÄlet mitt er du snill.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:24
Ronja

QIQrrr skrev:
Jeg vil at du skal svare meg pÄ mitt spÞrsmÄl. ForÞvrig er det interessant at du mener din tro ikke har noen betydning...det er jo den du lever etter og sÄledes bÞr den bety alt for deg, i motsatt fall faller ditt verdensbilde sammen allerede pÄ det personlige plan.

...svar meg pÄ spÞrsmÄlet mitt er du snill.

Den har ingen betydning for deg eller hvordan du skal oppfatte mine innlegg. Jeg har tidligere sagt jeg ikke nÄ vet hvor jeg stÄr i forhold til kristendommen og min oppdragelse og jeg vil be deg la det spÞrsmÄlet ligge, det er personlig og noe jeg mÄ finne ut av seg, uten innblandelse fra andre.

Det er ikke min sak Ă„ dĂžmme om du kommer til helvete eller ikke.
Men som sagt: Les i bibelen og du kan finne ditt svar pÄ hva kristendommen mener.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:28
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hva tror du da?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:32
Ronja

QIQrrr skrev:
Hva tror du da?

Hvorfor vil du vite det?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 10:34
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ikke kom med motspÞrsmÄl er du snill, svar pÄ spÞrsmÄlet mitt.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 11:01
Ronja

QIQrrr skrev:

Jeg kan prÞve: Jeg tror det finnes en "Gud", en makt, eller flere makter som stÄr over oss. Men jeg har ikke enda funnet ut om jeg pÄ grunnlag av dette vil fÞlge kristendommen eller ikke.

NĂ„: Hvorfor vil du vite dette?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 11:59
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hva var det jeg sa om Ä trÄkke folk pÄ tÊrne helt i begynnelsen her? NÄ har det jo faktisk fÄtt virkelig relevans for denne trÄden. Ser ogsÄ at jeg ikke er den eneste som pÄpeker at man snakker fullstendig forbi hverandre her...

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 12:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ronja skrev:
QIQrrr skrev:

Jeg kan prÞve: Jeg tror det finnes en "Gud", en makt, eller flere makter som stÄr over oss. Men jeg har ikke enda funnet ut om jeg pÄ grunnlag av dette vil fÞlge kristendommen eller ikke.

NĂ„: Hvorfor vil du vite dette?

Svar pÄ spÞrsmÄlet, tÄkeprat fungerer ikke i min verden.

Glahn: Hvem blir trÄkket pÄ tÊrne? Ikke har det relevans for denne dialogen sÄ vidt jeg kan skjÞnne og ikke kan jeg forstÄ at man snakker forbi hverandre. Det eneste jeg observerer er at dialogen preges av Þnsket om Ä ikke svare pÄ et konkret spÞrsmÄl...et spÞrsmÄl det burde vÊre sÊrdeles enkelt Ä svare pÄ...

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 13:29
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÄr man sier at folk er hjernevaskede, da trÄkker man dem pÄ tÊrne. Som andre her sa - det er rett og slett uforskammet.

NÄr man Äpenbart ikke fÄr svar man er fornÞyd med, slik tilfellet er her, sÄ er det temmelig tydelig at man snakker forbi hverandre. Jeg er ikke den eneste som har sett det.

Hvis spÞrsmÄlet var sÄ enkelt Ä svare pÄ, ville det da vÊrt nÞdvendig med sÄ mye diskusjon omkring det, ikke bare her, men ellers i verden ogsÄ?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 14:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Glahn skrev:
NÄr man sier at folk er hjernevaskede, da trÄkker man dem pÄ tÊrne. Som andre her sa - det er rett og slett uforskammet.

Enn hvis denne pÄstanden er sann?

Glahn skrev:
NÄr man Äpenbart ikke fÄr svar man er fornÞyd med, slik tilfellet er her...

Har jeg fÄtt noe svar i det hele tatt?

Glahn skrev:
...sÄ er det temmelig tydelig at man snakker forbi hverandre.

Man snakker ikke forbi hverandre, det som er saken er at den ene parten ikke vil svare pÄ et konkret spÞrsmÄl, det regner jeg med at du har observert?

Glahn skrev:
Jeg er ikke den eneste som har sett det.

Og det skal liksom bety at du har rett?

Description of Appeal to Popularity
The Appeal to Popularity has the following form:
1. Most people approve of X (have favorable emotions towards X).
2. Therefore X is true.
The basic idea is that a claim is accepted as being true simply because most people are favorably inclined towards the claim. More formally, the fact that most people have favorable emotions associated with the claim is substituted in place of actual evidence for the claim. A person falls prey to this fallacy if he accepts a claim as being true simply because most other people approve of the claim.
It is clearly fallacious to accept the approval of the majority as evidence for a claim. For example, suppose that a skilled speaker managed to get most people to absolutely love the claim that 1+1=3. It would still not be rational to accept this claim simply because most people approved of it. After all, mere approval is no substitute for a mathematical proof. At one time people approved of claims such as "the world is flat", "humans cannot survive at speeds greater than 25 miles per hour", "the sun revolves around the earth" but all these claims turned out to be false.
This sort of "reasoning" is quite common and can be quite an effective persusasive device. Since most humans tend to conform with the views of the majority, convincing a person that the majority approves of a claim is often an effective way to get him to accept it. Advertisers often use this tactic when they attempt to sell products by claiming that everyone uses and loves their products. In such cases they hope that people will accept the (purported) approval of others as a good reason to buy the product.
This fallacy is vaguely similar to such fallacies as Appeal to Belief and Appeal to Common Practice. However, in the case of an Ad Populum the appeal is to the fact that most people approve of a claim. In the case of an Appeal to Belief, the appeal is to the fact that most people believe a claim. In the case of an Appeal to Common Practice, the appeal is to the fact that many people take the action in question.
This fallacy is closely related to the Appeal to Emotion fallacy, as discussed in the entry for that fallacy.

Glahn skrev:
Hvis spÞrsmÄlet var sÄ enkelt Ä svare pÄ, ville det da vÊrt nÞdvendig med sÄ mye diskusjon omkring det, ikke bare her, men ellers i verden ogsÄ?

Det burde da ikke vÊre sÄ veldig vanskelig Ä svare pÄ dette, eller?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 14:37
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
QIQrrr skrev:

Svar pÄ spÞrsmÄlet, tÄkeprat fungerer ikke i min verden.

Glahn: Hvem blir trÄkket pÄ tÊrne? Ikke har det relevans for denne dialogen sÄ vidt jeg kan skjÞnne og ikke kan jeg forstÄ at man snakker forbi hverandre. Det eneste jeg observerer er at dialogen preges av Þnsket om Ä ikke svare pÄ et konkret spÞrsmÄl...et spÞrsmÄl det burde vÊre sÊrdeles enkelt Ä svare pÄ...

Det innlegget var bare tÄke for meg, men tipper det hele gÄr pÄ din definisjon av tÄkeprat! Det kan diskuteres i et annet forum med samme navn.

Skal man diskutere noe, mÄ man ha respekt for at motparten kan ha andre synspunkt.

Synes mye er usikkert rundt temaet "Gud" og jeg tror egentlig jeg stiller meg i samme situasjon som Ronja men med litt min egen ordlyd:

Jeg tror det finnes en Ăžvre makt (kall det gjerne en gud, eller bare skjebnen). Men jeg vil ikke la andre diktere meg i hva denne makten er og hvordan jeg skal leve for Ă„ gjĂžre denne makten tilfreds, av den grunn kaller jeg meg hverken kristen eller en som fĂžlger noen av de andre store religionene, selvom jeg stort sett fĂžlger de samme levereglene.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 14:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

M_Stuff skrev:
Jeg tror det finnes en Ăžvre makt (kall det gjerne en gud, eller bare skjebnen).

Har du noensinne opplevd Ä fÄ en flik av bevis for at din tro medfÞrer riktighet?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 14:42
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Er ikke hele poenget med tro at man ikke skal vĂŠre nĂždt til Ă„ bevise det?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 14:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

sharee skrev:
Er ikke hele poenget med tro at man ikke skal vĂŠre nĂždt til Ă„ bevise det?

...og hvor ligger sÄ verdien i tro?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 15:38
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 4 [68 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet