|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
"Saken startet med at jentas foreldre anmeldte tre menn for å ha hatt sex med datteren før hun nådde den seksuelle lavalder på 16 år."
Står det i artikkelen. Så her er det visst forskjellige versjoner av historien ute og går.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 00:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Uansett så er jeg sikker på at foreldra anmeldte gutten som hadde gjort jenta gravid, ikke han som nå er sammen med henne. tipper det er politiet eller etterforskerne som har gravd fra mat kjæresten (/forloveden?) også hadde vært litt for tidlig ute. Og at de da har trukket dette inn i saken.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 08:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
M_Stuff skrev: | Uansett så er jeg sikker på at foreldra anmeldte gutten som hadde gjort jenta gravid, ikke han som nå er sammen med henne. tipper det er politiet eller etterforskerne som har gravd fra mat kjæresten (/forloveden?) også hadde vært litt for tidlig ute. Og at de da har trukket dette inn i saken. |
Les artikkelen så ser du at det står at alle tre ble anmeldt av foreldrene. Jeg kan ikke se hvordan hva du er sikker på eller hva du tipper er relevant for saken når fakta tilsier noe annet..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Glahn skrev: | Den matten går ikke helt opp, nei.
Men jeg lurer på om foreldrene ville ha anmeldt ham nå, slik forholdet mellom alle sammen er blitt nå. |
Det lurer jeg også på, jeg vil tro at de ikke hadde gjort det, men det er jo ingen som vet andre enn de selv
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Aurora skrev: | M_Stuff skrev: | Uansett så er jeg sikker på at foreldra anmeldte gutten som hadde gjort jenta gravid, ikke han som nå er sammen med henne. tipper det er politiet eller etterforskerne som har gravd fra mat kjæresten (/forloveden?) også hadde vært litt for tidlig ute. Og at de da har trukket dette inn i saken. |
Les artikkelen så ser du at det står at alle tre ble anmeldt av foreldrene. Jeg kan ikke se hvordan hva du er sikker på eller hva du tipper er relevant for saken når fakta tilsier noe annet.. |
Sorry, har finlest nå, regnet med at en var anmeldt og de andre tatt med når politiet startet etterforskning. Sånn kan det gå.
Uansett er min mening at loven bør stå som den er siden det fungerer bra. Utifra dette får foreldre annen ordensmakt vise skjønn.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

Ble Medlem: 16 Jan 2005 Innlegg: 64
|
nei
Jeg mener å ha lest at snittet på jenter er 16,7 og gutter ca. et år eldre. Bl.a. på grunn av dette, tror jeg senking av aldersgrense vil føre til mer press. Også er ikke 14-åringer like modne som 16-åringer, joda, det finnes 14-åringer på en 16-årings nivå, og motsatt, men det er vel ikke like ofte.
Ikke senking av aldersgrense..
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 00:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
Presset på unge jenter OG gutter er alt for høyt allerede. Jeg synes det er på sin plass og holde grensen akkurat der den er.
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 00:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003 Innlegg: 166
|
Boy loses under-age sex legal bid
A teenager convicted for having under-age sex with a girl of the same age has failed in a High Court bid that he was discriminated against.
The boy was 15 when he was found guilty by Llandudno magistrates.
But two High Court judges said it was right that girls should not face prosecution "even if the girls are willing - because they may become pregnant, the boys will not".
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/north_west/4227287.stm
Personlig ville jeg utredet muligheten for å finne alternativer heller enn å senke denne lavalderen. Det virker så veldig som folks meninger om denne saken blir styrt av følelser og ikke fornuft.
|
Skrevet: Lør 05 Feb 2005, 13:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
så da skal man liksom bare putte dem i fengsel?
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 07 Feb 2005, 12:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Err nei, jeg er imot lavaldre, deriblant den seksuelle. Tror kanskje jeg uttrykte meg noget uklart i den andre posten 
|
Skrevet: Man 07 Feb 2005, 16:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
En ting er at normalt oppegående mennesker ikke trenger noen lavalder som rettningsviser, men det finnes nok av idioter der ute som bare tenker på seg og sitt.
Den seksuelle lavalderen (og den som omhandler alkohol, den om bilkjøring, røyk, spill på automater osv) er der for å beskytte de som er under den, ikke fordi staten vil legge bånd på oss som er over.
Hvis det ikke fantes noen seksuell lavalder hadde jeg (som er nesten 30) kunne hatt sex med hvem som helst. Ei på 12? Ja, hvorfor ikke? Ei på 10... Ja, er hun med så... Ikke sant? Det blir F E I L!
Dermed er det ganske dumt å være imot lavaldre generelt.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 16:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Det kan nok være at det ville gå litt galt om man ikke hadde noen begrensninger, ja...
På den annen side blir det å gå for langt å si at formålet med en lov rettferdiggjør alle konsekvensene. En kunne jo for eksempel tenke seg et forbud mot å ha sex etter fylte 80 år (den seksuelle høyalder) som en måte å beskytte senile mennesker mot å bli utnyttet av pleiere på. Men jeg er ganske sikker på at de få som ble urettferdig rammet ville se det som et overgrep, uansett hvilke gode hensikter loven måtte ha hatt.
Så min innfallsvinkel er ikke at vi bør tillate utnytting av barn, men avbryte det maktovergrep vi begår mot enkelte av de vi prøver å beskytte.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 16:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Kjøper ikke tankegangen din allikevel jeg. Ikke etter å ha jobbet i barnevernet en stund.
De jentene der (på 14) som tjener penger på salg av kropp og sex (uten at vi klarer å stoppe dem :p) blir beskyttet av lavalderen selv om det ikke virker sånn. Vi kan anmelde alle de guttene/mennene som utnytter dem og dermed får de færre kunder.
Og en annen ting. Sett at du hadde en søster på tja... 13. Og så kom en av vennene dine på besøk og "la merke til" henne. Hun vet at du liker ham. Hun ser kanskje opp til deg. Han forteller henne at hun er søt, og overstrømmer henne med preik. Og til slutt havner han i senga hennes. Du, som forsvarte opphevelsen av den seksuelle lavalderen, kan ikke gjøre noe... Fordi hun "ville" ha sex med kompisen din...
Som sagt... Jeg kjøper det ikke...
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 17:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Barneprostitusjon finnes det egne lover mot. Hvis vi følger din argumentasjon (som jeg heller ikke kjøper), måtte vi jo forby all sex for å stanse prostitusjon. Hvorhen vil du egentlig med den tankegangen?
Hva slags behov du måtte føle for å kontrollere din søsters sexliv holder vi utenfor diskusjonen.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 17:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
david skrev: | Barneprostitusjon finnes det egne lover mot. Hvis vi følger din argumentasjon (som jeg heller ikke kjøper), måtte vi jo forby all sex for å stanse prostitusjon. Hvorhen vil du egentlig med den tankegangen? |
Hvis du fjerner den seksuelle lavalderen fjerner du grunnlaget til lovene mot barneprostitusjon. Det er tankegangen min. Man kan ikke si at det er greit at man har sex med ei på 10 hvis man ikke betaler for det. Sorry, men det mener jeg altså.
Sitat: | Hva slags behov du måtte føle for å kontrollere din søsters sexliv holder vi utenfor diskusjonen. |
Jeg har ingen søster, det var et tenkt eksempel. Hvorfor skal vi holde dette utenfor diskusjonen? Fordi du synes det er "usmakelig"? Eller fordi du ikke har noe godt svar?
ps: les meg
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 17:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
OK, som du vil. Hvis jeg hadde en søster på 13 som hadde sex med en kamerat av meg, hadde jeg sikkert syntes det var greit.
Men tilbake tilbake til barneprostitusjonen: Det du impliserer er jo at vi ikke kan forby prostitusjon av barn uten å forby alle borgere under 16 å ha sex. Og det er jo feil. Det ser du jo selv.
Hvorvidt 14-åringer skal få lov til å selge seg for kontantkort blir liksom en litt annen diskusjon enn hvorvidt de samme skal få lov til å ha sex med sin nerdete kjæreste på 19, ikke sant.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 17:29 Sist endret av david den Tir 08 Feb 2005, 17:31, endret 2 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Hoi sann, der ble det dobbeltpost
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 17:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Temaet om barneprostitusjon er ikke den røde tråden her, men bare et godt eksempel på hvorfor det er nyttig å ha en seksuell lavalder. Ett av mange.
Lavalderen er der i bunn og grunn for å hindre barn i å bli seksuelt misbrukt. Om dette kommer av overgrep, eller av at de ikke vet bedre selv, spiller ikke så fryktelig stor rolle, egentlig.
Det finnes sikkert en og annen 12-14-åring som mener de er klare til å ha sex, og som faktisk er det, og ingen skade er skjedd. Men for hver av disse er det flerfoldige som bare TROR de er klare for det, og som for sent innser at de tok feil. Det er lett å ta feil i den alderen. Fjortiser er dumme, rett og slett.
Og så har man hele affæren med press fra en eldre kjæreste. Det er for mye press fra eldre kjærester på mindreårige jenter allerede. Hvis man ikke hadde hatt lavalderen til å holde dem noen lunde i sjakk, hadde det høyst sannsynlig vært mye verre. I dag er det mange eldre kjærester som ikke presser på sex i star grad fordi de vet de kan bli straffet for det.
Ideelt sett skulle alle vært like oppegående og visst hvor grensene går, og respektert dem. Men slik funker ikke verden. Har man ikke noen rettledende grenser som har en effekt mot de som ikke har vett til å følge dem, er det ingen verdens ting som stopper ungjenter (og unggutter, for den saks skyld) i å bli utnyttet (og la seg utnytte) av eldre griser som burde vite bedre, men som ikke gjør det.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
david
Spitzy (!)

|
Men for å oppnå den beskyttelsen, må vi også dra med noen helt vanlige mennesker i dragsuget. Det lukter så veldig autoritært for meg.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 22:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
SÃ¥ man har to alternativer.
1. Man har lavalderen. Noen vil føle seg trykket av autoritet pga. dette, mens mange vil dra nytte av den beskyttelsen dette gir. Eller
2. Man dumper lavalderen. De få som har vett nok til å oppføre seg og vite hva som er rett og galt, kan nyte sin frihet, mens mange andre vil bli ofre for misbruk.
Mener du virkelig at alternativ 2 er den bedre løsningen? 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 23:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |