DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Om fĂžlelser...
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [59 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Knaskerot
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006
Nei, man kan ikke kontrollere hva man fĂžler. Men man kan skyve fĂžlelsene bort i lang nok tid til at man slutter Ă„ fĂžle det man fĂžlte Smile

InnleggSkrevet: Sűn 16 Jul 2006, 22:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Ja, men kan fortrenge fÞlelser. Men Ä fortrenge fÞlelser over lengre tid kan da umulig vÊre bra. Kan man ikke risikere Ä ende opp som et fÞlelseskaldt menneske som holder alt og alle pÄ en armlengds avstand?

InnleggSkrevet: Sűn 19 Nov 2006, 15:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Å fortenge fþlelser ender sjelden godt.
PrĂžver man Ă„ putte et monster inn i et skap vil det som regel gjĂžre sitt beste for Ă„ komme ut igjen.

Jeg erfarer iallfall at fortrengte minner og fĂžlelser stadig oftere finner veien ut av skapet.

InnleggSkrevet: Sűn 19 Nov 2006, 15:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Pyro skrev:
Ja, men kan fortrenge fÞlelser. Men Ä fortrenge fÞlelser over lengre tid kan da umulig vÊre bra. Kan man ikke risikere Ä ende opp som et fÞlelseskaldt menneske som holder alt og alle pÄ en armlengds avstand?

Jo. Enkelt og greit.
Jeg har det litt sÄnn, men ikke at jeg holder folk pÄ avstand. Mer at jeg har vanskelig for Ä ha sterke fÞlelser, jeg har vanskelig for Ä bli lei meg, fordi jeg alltid har sett lyst pÄ alt med vilje. Jeg har dog ikke vanskelig for Ä bli glad i mennesker foreksempel.
Men i noen situasjoner _skal_ man vĂŠre lei seg, og det blir ofte vanskelig. Da blir jeg nok oppfattet som kald av andre..
Jeg har med vilje ikke grÄtt siden 9-Ärsalderen. Da det ble slutt med en ex'n, mÄtte jeg sitte en time og tvinge fram en og en tÄre for Ä fÄ det ut av systemet.. Det kom til slutt, men du hvor langt inne det satt! Og er nok der inne igjen nÄ..

Det som songbird nevner er jo og vanlig, men sÄnn har jeg det ikke. Bortsett fra om det er en skikkelig svÊr ting, som brudd etter seriÞst forhold eller dÞd hos nÊrmeste.
Alt annet kan jeg fint stenge ute/inne, og det gÄr ut av systemet uten problemer. Har fungert i veldig mange Är.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 20 Nov 2006, 08:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
NÄr det kommer til "uviktige ting" kan jeg bare dytte nedi boksen og borte blir det, har ikke hatt problem med at det kommer frem.
Har egentlig problemer med Ä grÄte selv, men etter bruddet med samboeren min har jeg faktisk grÄtt ganske mye.
Men det endrer seg nok, bare jeg fÄr ting pÄ avstand.

InnleggSkrevet: Man 20 Nov 2006, 09:42
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
FÞlelser er skjeldne Êrlige mot deg, og nÄr de er det, er de ikke snille. Eg har imens Respekt! for folk som viser fÞlesene sine, det er en evne som desverre alt for skjelden kommer frem.

Men personlig, sÄ er ikke litt selvkontroll Ä forakte. Wink

InnleggSkrevet: Tor 23 Nov 2006, 13:22
Blackdawn
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 22 Sep 2006
Jeg mener at det gÄr an Ä styre sine fÞlelser av og til, men av og til er det fullstendig umulig. Sad Dette er noe jeg selv har erfart. Jeg er en jente med en kort lunte og derfor er det slik at jeg av og til bÄlser meg opp for ingenting. Embarassed

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 09:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Jaqo
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004
Nei, man kan ikke kontrollere fÞlelsene sine, og man skal helst ikke gjÞre det heller. Eller... til en viss grad i allefall. Blir man forbannet f.eks, gÄr man bare ikke bort til vedkommende man er forbannet pÄ og langer ut en "ÞrtÊÊv" som vi sier pÄ trÞndersk.
Men Ä undertrykke fÞlelser som f.eks forelskelse, mener jeg ikke er bra i det hele tatt. Er man forelsket i noen er det mye bedre Ä fortelle vedkommende dette, selv om det er utrooooolig vanskelig og - i de fleste tilfeller - SYKT flaut. Men man fÄr sÄ utroooooolig mye igjen for det i ettertid. Da fÄr man i det minste vite med en gang om det er gjensidig eller ei, i stedet for Ä gÄ og pines i en evighet og lure pÄ om vedkommende fÞlte det samme eller ikke.
Det er bedre Ä angre pÄ noe man har gjort, enn hva man IKKE har gjort Wink
Det er mitt motto Wink

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 09:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Jaqo skrev:
.
Det er mitt motto Wink

Evt, som det sies i... ehm.. Matrix?

There are two ways of achieving happiness:
One is to never do anything you'll regret.
The other is to never regret anything you do.

Jeg er tilhenger av den siste, den funker bra. Gjort er gjort, elg er elg. Shit happens.
Ta med deg lĂŠrdommen og erfaringen, men anger hjelper sjelden.

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 12:39
Jaqo
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004
toth42 skrev:
Jaqo skrev:
.
Det er mitt motto Wink

Evt, som det sies i... ehm.. Matrix?

There are two ways of achieving happiness:
One is to never do anything you'll regret.
The other is to never regret anything you do.

Jeg er tilhenger av den siste, den funker bra. Gjort er gjort, elg er elg. Shit happens.
Ta med deg lĂŠrdommen og erfaringen, men anger hjelper sjelden.

Hmm... den likte jeg.
Vise ord, min venn! Vise ord... Smile

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 12:44
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg vil si man kan styre fĂžlelser og fortrenge dem, men ikke kontrolere dem.
Uten fĂžlelser er man dĂžd invendig. For mange fĂžlelser kan vĂŠre frustrerende, for lite fĂžles tomt.

Og angre for mye er bortkastet tid, men Ä utrykke anger nÄr man har sÄret andre er jo bare et tegn pÄ empati. Det igjen er en meget god ting Ä ha. SÄ noe mÄ man godt angre.

InnleggSkrevet: Fre 08 Des 2006, 17:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

"Noe mÄ man godt angre".. Du er sÄ herlig pÄvirket av Ä bo i Danmark, Ennasus.. Very Happy

SelvfÞlgelig angrer man om man har sÄret noen, det er ikke riktig sÄnn det er ment..
Si man har valget mellom to aksjer Ă„ investere i, og man velger feil.. Eller man bygger hus i mur, men burde bygget i tre.
Sier noe man ikke burde sagt om seg selv, som ikke sÄrer andre..
Slike ting, som er nyttelÞse Ä angre pÄ, men ikke sÄrer noen, om du skjÞnner? Da er det bedre Ä tenke "jaja", ta med seg lÊrdommen og gÄ videre. Smile

Det gÄr li'godt! Razz

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 15:58
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Kanskje kan man ikke alltid kontrollere fÞlelser. Men man kan kontrollere hva man gjÞr med dem. Om man skal gjÞre noe konstruktivt, noe meningslÞst, eller noe destruktivt. Og sÊrdeles mange fÞlelser hviler pÄ noen grunntanker man har om seg selv, andre eller verden. Endres de tankene, kan ogsÄ fÞlelsene endres.

InnleggSkrevet: Lűr 09 Des 2006, 23:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
toth42 skrev:
"Noe mÄ man godt angre".. Du er sÄ herlig pÄvirket av Ä bo i Danmark, Ennasus.. Very Happy

SelvfÞlgelig angrer man om man har sÄret noen, det er ikke riktig sÄnn det er ment..
Si man har valget mellom to aksjer Ă„ investere i, og man velger feil.. Eller man bygger hus i mur, men burde bygget i tre.
Sier noe man ikke burde sagt om seg selv, som ikke sÄrer andre..
Slike ting, som er nyttelÞse Ä angre pÄ, men ikke sÄrer noen, om du skjÞnner? Da er det bedre Ä tenke "jaja", ta med seg lÊrdommen og gÄ videre. Smile

Det gÄr li'godt! Razz

Haha, kan ikke for det, lenge siden jeg har vĂŠrt i Norge Smile

Jeg skjĂžnner godt hva du mener, og det er absolutt riktig. Jeg tror bare jeg ville understreke at man ikke skal fordĂžmme alle former for anger Smile

InnleggSkrevet: Man 11 Des 2006, 18:17
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Personlig har jeg vanskelig for Ä kontrollere fÞlelsene mine. Siden jeg gÄr i lÊre for Ä bli skuespiller begynner jeg dog Ä lÊre metoder for Ä kontrollere, og kanskje fÞrst og fremst fremtrenge og mane dem fram. Jeg har stunder hvor jeg bare har lyst til Ä grÄte ut, men jeg gjÞr det aldri mens det er noen andre der, hvis jeg kan unngÄ det. Her om dagen var kjÊresten min hos meg, og jeg ble lei meg, men sa ingenting for jeg ville ikke plage ham med det, men i samme sekund han var ute av dÞren krÞp jeg under dyna og grÄt. Jeg kan altsÄ kontrollere fÞlelsen, men den bygger seg opp til et klimaks, og venter pÄ sjansen til Ä bryte ut.
Jeg blir sjelden sint, jeg kan faktisk ikke huske sist jeg var sint, og jeg kan ikke huske noe raseriutbrudd, men jeg tror det mÄ vÊre vanskeligere Ä holde tilbake. Plutselig sprekker man bare. Men det er ikke sunt Ä holde fÞlelsene inne for lenge. Personlig opplever jeg til tider intense flashbacks fra ting jeg har prÞvd Ä glemme;det er som Freud, Erikson eller Piaget sier; det kommer til overflaten fÞr eller senere.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 21:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Det spĂžrs hva du mener med Ă„ kontrollere. Jeg kan kontrollere om jeg vil vise fĂžlelsene mine; skuespill. Men jeg kan ikke kontrollere om jeg blir trist eller glad inni meg.

Folk sier jeg er blitt flinkere til Ă„ ta kritikk, men egentlig er jeg bare blitt bedre til Ă„ skjule det...
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Justin Case
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007
NÄ er forhold til fÞlelser ganske individuelt ogsÄ, da. F.eks er nok de fleste av det kvinnelige kjÞnn mer medfÞlende, og medlemmer av det andre blir kanskje litt lettere oppspilt over nye objekter osv. Hvertfall min erfaring. Se pÄ min far, f.eks, han er sÄ lite medfÞlende omtrent som det gÄr an Ä bli. Og mamma er helt andre veien. Selv om pappa ikke blir sÄ veldig oppspilt over ting heller, sÄ har han et helt annet forhold til fÞlelser enn mamma. Og jeg tror ikke han sitter og gnuger pÄ dem heller. SÄ vidt jeg vet, sÄ felte han ikke en eneste tÄre nÄr min farfar dÞde (gjorde for Þvrig ikke jeg heller, men), det eneste man merka noe spesielt var at han hadde en liten klump i halsen nÄr han holdt sÄnn taledings i kirka. Men mamma grÄt...

Selv om det helt sikkert finnes personer som ikke er sÄnn som jeg har nevnt her i det hele tatt innen sitt kjÞnn, sÄ virker det pÄ meg som om flertallet innen kjÞnnene er noenlunde sÄnn som over (de fleste er kanskje litt mer fÞlelsesmennsker enn pappa, da).

Kontrollere fÞlelser.... sinne kan nok bli kontrollert, kanskje ikke med en av/pÄ knapp, men at man kan fjerne den effektivt nÄr den kommer. Glede er kanskje litt vanskeligere Ä fjerne, men lettere Ä skjule.
KjÊrlighet gÄr det neppe an Ä kontrollere, etter min mening. Tenk sÄ kjedelig verden hadde vÊrt daaaaa! FÞlelser som pÄvirker livet, som f.eks forelskelse er nok kanskje umulige, men sÄnne....hva skal man kalle [overforbruk av tegn]spontane fÞlelser er det vel mulig pÄ en mÄte Ä kontrollere. Eller eliminere, om du/dere vil....nÄ har jeg sikkert skrevet noen ting flere ganger, typisk meg... hvertfall tror jeg at det kommer an pÄ personen om man kan kontrollere fÞlelser, og hva slags fÞlelser det er snakk om.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:13
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Nenja skrev:
Det spĂžrs hva du mener med Ă„ kontrollere. Jeg kan kontrollere om jeg vil vise fĂžlelsene mine; skuespill. Men jeg kan ikke kontrollere om jeg blir trist eller glad inni meg.

Folk sier jeg er blitt flinkere til Ă„ ta kritikk, men egentlig er jeg bare blitt bedre til Ă„ skjule det...

Det er det jeg mener, jeg bruker bare lengre tid pÄ Ä si det...
Man kan ikke kontrollere selve fĂžlelsen, det kan i hvert fall ikke jeg, men man kan prĂžve Ă„ kontrollere hvordan man viser den. Til Ă„ med klare Ă„ la vĂŠre Ă„ gjĂžre nettopp det.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
turbogigante
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 19 Sep 2005
hmm
nÄr jeg har prÞvd Ä kontrollere fÞlselsene mine har det ALDRI gÄtt bra. jeg har fÄtt den fÞlelsen av at "yes, den er borte", men da kommer den tilbake for fullt.
og venner av meg... shit, de har virkelig problemer fordi de undertrykker fĂžlelsene sine.
trist er det..
for det gÄr jo ikke..
ergo: man kan tro at man har klart Ă„ kontrollere dem, men, det er bare en falsk tro
amen

InnleggSkrevet: Ons 21 Mar 2007, 13:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [59 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet