DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Språkets begrensninger, en blindvei?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [41 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Du bare rett og slett ser ikke de større sammenhengene.

"Alt jeg sier er at hjernen nødvendigvis må ha en generativ kapasitet for at vi skal kunne snakke og forstå språk. Hva språket brukes til er i så fall ikke veldig interessant."

Dette er for meg som å forsøke å forstå hva vann er, ved å dele vannmolekyler opp i oksygen- og hydrogenatomer, og så titte på egenskapene til disse forskjellige atomene hver for seg. Det gir overhodet ingen mening. Det samme kan forøvrig sies i forbindelse med kasusbruk.

Lingvistikk har en sterk tendens til å fremsette grammatikken - den generative kapasiteten som du kaller det - som den store mekanismen i språk, det som (alene) skal forklare hvordan språk fungerer. Det ligger jo nær sagt i begrepet "genererende" - hvis det ikke genereres språk, hva er det da som genereres?

Grammatiske systemer blir aldri forvirret, sier du. Nei - de blir ikke det i den betydning at ting enten passer overens med grammatikken, eller så gjør de det ikke. Mennesker er heldigvis mer fleksible.

InnleggSkrevet: Man 29 Aug 2005, 20:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [41 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet