DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Kjente du til Max Havelaar (Fairtrade) før du leste dette?

Ja
40%
 40%  [ 9 ]
Nei
59%
 59%  [ 13 ]

Antall stemmer : 22

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
U-landshjelp, TV-aksjon og Rettferdige produkteter!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [57 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
qiqrrr skrev:

Forøvrig veldig dårlig språk...og særdeles uintelligent sagt...

Sett i forhold til dine fullstendig meningsløse utsagn finner jeg tiden inne til å sette deg på ignore-listen min på ubestemt tid.

Avslutningsvis vil jeg anbefale følgende nettsteds diskusjonsforum:

www.stemdlf.no

Dette er siste innlegg i sakens anledning fra meg.

Du har en interessant maate aa vise at du ikke eier gode argumenter.

InnleggSkrevet: Fre 18 Jun 2004, 17:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det er hans måte å avskjære andre, med å påstå at de kommer med uskaligheter, og å dømme dem som noe han kan angripe dem utifra.
Dermed er det umulig å hold en saklig samtale rundt dette vis man bli avvist selv om man kommer med fakta.
Men nå prøver vi en gang til med denne tråden, å ser om det kan komme noe bedre ut av det enn det har kommet til nå.

InnleggSkrevet: Lør 19 Jun 2004, 10:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: U-landshjelp, TV-aksjon og Rettferdige produkteter!

QIQrrr skrev:
Oceanborn skrev:
Rettferdige eller ikke-rettferdige produkter...

Grad av rettferdighet er ikke sort/hvitt, den er nyansert og mange faktorer spiller inn i avgjørelsen av definisjonen. Moralsk sett er jeg for det som som skrives av Oceanborn, men jeg er uenig i virkemidlene.

Jeg støtter heller ikke årsakssammenhengene han beskriver som grunn for at problemet eksisterer, og jeg tror at de løsningene han (og andre) skisserer vil komme til å gjøre vondt verre.

Oceanborn hevder at det er det økonomiske systemet som er årsaken til den urettferdigheten han peker på samtidig som han sier at man skal bruke det økonomiske systemet for å løse de tingene han finner urettferdig. Siden markedet bestemmes av etterspørselen så er Oacenborn (og alle andre) årsak til problemet. Det som imidlertid ikke nytter er å snu gravitasjonen i markedet ved å betale mer for en vare for å lempe på sosiale forskjeller etc.

Sosial nød er således ikke et resultat av markedet. Markedet er virkemiddelet mot slik nød. Uten markedet hadde nevnte kaffebønder vært enda fattigere, det er min kategoriske påstand i denne saken.

Således mener jeg at Oceanborn og alle dere andre som støtter opp om Max Havelaar er med på å opprettholde problemet uten å være klar over det selv. Max Havelaar driver ikke veldedighet, deres temporære monopol i markedet spiller på følelser og vil ikke kunne gjøre noe med den nød og urettferdighet skissert i hovedinnlegget. Å tro at man kan snu den økonomiske tyngdekraften og at dette skal løse disse problemene ser jeg derfor på som en umulighet.

Du har fortsatt ikke lagt frem en eneste grunn for at max havelaar ikke nytter, du slenger bare masse tomprat rundt.. les innlegget ditt, og det eneste du har skrevet er at det ikke nytter å betale mer. ingen begrunnelse, ergo: tøv.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Søn 20 Jun 2004, 00:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Begrunnelsen er da særdeles enkel; markedets "tyngdekraft" kan man ikke overstyre.

InnleggSkrevet: Søn 20 Jun 2004, 18:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
Begrunnelsen er da særdeles enkel; markedets "tyngdekraft" kan man ikke overstyre.

Jada, det er derfor man aldri har klart å gjennomføre en ren markedsøkonomi.

InnleggSkrevet: Søn 20 Jun 2004, 19:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
QIQrrr skrev:

Jada, det er derfor man aldri har klart å gjennomføre en ren markedsøkonomi.

Markedsøkonomi kan aldri gå bra når man rører inn elementer av planøkonomi.

"Yt etter innsats, få etter behov" vil resultere i stadig lavere produktivitet.

InnleggSkrevet: Ons 23 Jun 2004, 13:36
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:

Markedsøkonomi kan aldri gå bra når man rører inn elementer av planøkonomi.

"Yt etter innsats, få etter behov" vil resultere i stadig lavere produktivitet.

Du unngår temaet. Du påsto at man ikke kan endre markedet, mens man i alle systemer som har hatt et marked også har hatt reguleringer. Din påstand passer da ikke overens med empirien.

Dessuten, makt produktivitet er ikke et mål i seg selv. Man ville sikkert ha fått høyere produktivitet hvis alle ble truet med å bli skutt og/eller torturert hvis de ikke ga maks innsats 16 timer om dagen, men det spørs vel om mennesker ville ha blitt noe lykkeligere av den grunn.

Det er jo i stor grad "høyproduktivitetsland" som de høyeste selvmordsratene, det største pilleforbruket og det største forbruket av psykologtjenester. Men under objektivismen lever jo ikke mennesket for å ha det bra, men for å tjene markedet, som egentlig bare er et annet form for kollektiv.

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 01:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tidvis undres jeg over om du er stokk dum eller bare en tullete kverulant...???

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 01:08
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Tidvis undres jeg over om du er stokk dum eller bare en tullete kverulant...???

Jeg forsøker bare å få ut seriøse svar av deg, du svarer jo aldri direkte på motargument, og når du først svarer, så blir det et par sider med irrelevant svada. Det skal jo nevnes at flere andre ikke har noe problem med å forstå det jeg skriver, så den bortforklaringen må du nok gå lenger ut på landet med.

Jeg har forresten sett et par eksempler på at liberalister blir psykotiske når man setter spørsmålstegn om maks maksimalt "nasjonalprodukt" er det høyeste målet for samfunnet.

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 01:21
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
Jeg forsøker bare å få ut seriøse svar av deg...

Svar på hva? Jeg har vel redegjort rimelig klart og konsist allerede. Hvis du ikke forstår enkel logikk så er det ikke opp til meg å endre din tanke, det må du gjøre selv.

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 09:39
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:

Svar på hva? Jeg har vel redegjort rimelig klart og konsist allerede. Hvis du ikke forstår enkel logikk så er det ikke opp til meg å endre din tanke, det må du gjøre selv.

Det er vel mye logikken som er problemet, objektivister bruker jo gjerne logikk for å vise at fenomen som den hypotetisk deduktive metode har avkreftet er sanne.

Du har hevdet at man ikke kan endre markedets virken, mens historien derimot viser at markedet alltid har vært regulert på en eller annen måte, og et helt fritt marked derfor i stor grad er en utopi.

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 11:25
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Et helt fritt marked er selvfølgelig å foretrekke, men som du korrekt påpeker så har alle markeder, til alle tider, vært underlagt en eller annen form for regulering og kontroll. Det er nettopp denne reguleringen som hindrer vekst og utvikling. Markedsmekanismene ligger uansett fast, de er upåvirkelige.

Tilbud og etterspørsel vil naturlig føre til høyere produktivitet og lavere priser, dette er naturlige konsekvenser av markedsøkonomi og kapitalisme. Planøkonomi gjennom reguleringer fører til lavere produktivitet og høyere priser. Går det langt nok (slik som i Sovjetunionen) vil det hele bryte sammen.

Aller helst bør kapitalen flyte uregulert og fritt. Minst mulig styring er derfor å foretrekke. At det er utopisk å tro på et fritt marked medfører ikke riktighet, men det vil være ytterst vanskelig å gjennomføre. Mye av årsaken til dette kan du lese mer om her: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=2645

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 11:41
toth42
Cowboy
Cowboy

QIQrrr skrev:

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 13:05
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

QIQrrr skrev:
Dette er ikke siste innlegg i sakens anledning fra meg.

Sånn, nå har jeg korrigert tidligere innlegg...fornøyd?

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 13:23
toth42
Cowboy
Cowboy

er alltid fornøyd jeg, bare påpekte det, for å minne deg på at du kansje burde korrigere det.. værsågod for hjelpa! Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 14:43
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Takk for at du passer på meg Very Happy

Har du forresten lest dette: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=2645

Hvis du hadde orket å lese samt gitt meg en kommentar så hadde det vært fint.

InnleggSkrevet: Tor 24 Jun 2004, 15:28
toth42
Cowboy
Cowboy

QIQrrr skrev:
Takk for at du passer på meg Very Happy

Har du forresten lest dette: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=2645

Hvis du hadde orket å lese samt gitt meg en kommentar så hadde det vært fint.
skal se om ikke jeg kan få tid i natt, men begir meg ikke ut på det i arbeidstiden.. Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 25 Jun 2004, 11:45
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [57 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet