DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
ulven og bøndene
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 7 [136 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Frihetsfisken skrev:
0nskemestern skrev:
Dette er kun din (burde være)ydmyke mening.

Ja, der tok du meg. Gratulerer, du har vunnet debatten. Eftersom jeg sier min mening, er det jo åpenbart at jeg tar feil.
Tydeligvis, siden det er slik du behandler alle andre istedet for å motbevise deres påstander. du skriver bare 'feil.' og kommer med noe nytt svada.
frihetsfisken skrev:

0nskemestern skrev:
du har absolutt ingen rett til å hevde at din filosofi er universal.

Har du hørt om ytringsfrihet?
ja, har du? og har du hørt om ydmykhet og åpenhet for andres syn?
frihetsfisken skrev:
0nskemestern skrev:
om jeg hevder at det finnes flere ting som kvalifiserer til rett til liv, har jeg en sannhet fullt på lik linje med deg.

Nei. Dersom du har rett, tar jeg feil, og vice versa. A er A.
ja, hva så? du kan få ha din sannhet og jeg kan få ha min, det betyr ikke at du trenger tråkke på min. hvis du kikker innom alle debattene du har deltatt i her, så er du den eneste som tråkker på andres sannheter uten å motbevise dem, men bare turer videre med dine egne angivelige sannheter. Du er altfor hovmodig til å kunne diskutere saklig og interessant
frihetsfisken skrev:

0nskemestern skrev:
du kommer inn her og argumenterer overalt som om dine meninger er sannheten, at motstridende meninger er feil.

Hvorfor har du dine meninger om du mener de er feil?
Hva er dette forno BS? klarer du å tyde dette til at jeg mener mine egne meninger er feil, må du ta et lesekurs, tror jeg.. jeg sier at du hevder at alt som motstrider deg er feil, uten holdbar argumentasjon. se over.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 12:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Jeg ser btw at du igjen unnlater å kommentere det som treffer deg og som du ikke har noe svar på;
jeg skrev:
dette har du verken rett, kunnskap, makt eller hjerne til å hevde og forsvare. mao, du er totalt usaklig, du diskuterer alltid utifra et subjektivt standpunkt, og nekter å se objektive og saklige andre sider av saken. du har jo satt på deg selv totaldekkende skylapper. argumentene dine blir bare rent tøv når du nekter å se andres side, altså taper du enhver diskusjon med alle her inne pga din egen usaklighet og trangsynthet.

Men det underbygger selvsagt bare mine påstander, så takker for at du tar det til deg.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 12:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
0nskemestern skrev:
du kan få ha din sannhet og jeg kan få ha min, det betyr ikke at du trenger tråkke på min.

Har jeg gjort det, skrullingen?

Din kritikk treffer mest av alt deg selv, eftersom du åpenbart ikke tåler at jeg har andre meninger enn deg.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Jeg ser btw at du igjen unnlater å kommentere det som treffer deg og som du ikke har noe svar på;

Jeg besvarer ikke postulat uten argument, eftersom det er du som har bevisbyrden.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:43
toth42
Cowboy
Cowboy

Frihetsfisken skrev:
0nskemestern skrev:
du kan få ha din sannhet og jeg kan få ha min, det betyr ikke at du trenger tråkke på min.

konstant. f.eks ved å bruke ord som skrullingen(forøvrig latterlig, barnslig forsøk på å slippe unna saklig argumentasjon). gjør som jeg sier og kikk igjennom debattene du har deltatt i, så vil du oppdage at dette er et gjennomgående problem du har.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:47
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg ser ikke hvorfor du provoseres av at jeg mener at jeg har rett. Enhver som forfekter et syn, må nødvendigvis mene at dette syn er korrekt. Hvorfor skulle han ellers forfekte akkurat dette syn, og ikke et helt annet?

At jeg har rett, må nødvendigvis bety at du tar feil. Dersom du har problemer med at folk mener at du tar feil, foreslår jeg at du holder deg borte fra debattfora.

Med dette anser jeg denne debatt som avsluttet.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:55
toth42
Cowboy
Cowboy

Jeg provoseres ikke av at du mener jeg har feil. jeg provoseres av at du nekter å se og vurdere andres argumenter, du bare spyr ut dine egne meninger fortløpende uten å forklare hvorfor de skulle være noe bedre enn andres. knapt noe til forfektning. Fører man sverdet, bør man også ha et skjold.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:59
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
*host*stopp personangrep*host*

*kremt*

Kan jeg få si noe?

Denne tråden skulle handle om Ulv,skulle den ikke? Rolling Eyes

Da isen trakk seg tilbake for rundt 10.000 år siden, kom mennesket opp og bosatte seg i Norge. Samtidig kom dyr som ulv, elg, røyskatt, bjørn og mange fler, både utdødde og levende. Småfugler og rovfulger fant veien hit, og havet yrte av liv. Så, for et par hundre år siden skjedde det noe. Mennesket hadde for alvor startet sin industrialisering, og vi sluttet å leve i pakt med naturen. Fortjeneste, fortjeneste, fortjeneste sto i hodet på de fleste. Mye vil ha mer, og vi begynte å bygge ut naturen. Rolig først, en foss ble oppdemmet, en strømledning ble trukket, jernbanen ble lagt og vi bygget veier, alt slik at vi skulle kunne tjene mer penger, fortere enn tidliger. Og vi sa det var fremskritt.

Fremskrittet fortsatte, og vi fant olje. Nasjonen Norge hadde skutt gullfuglen og gikk fra å være et U-land til å bli et av verdens beste land å bo i, rent økonomisk i alle fall. Og hele tiden var det naturen som fikk ungjelde. Forurensende røyk fra industri, oljeutslipp fra Nordsjøen, tungtransport fra nord til sør, øst til vest og tilbake igjen, større, bedre, raskere og mer innbringende.

Til slutt har vi altså flyttet oss så langt unna naturen at vi er redd for den. Vi er redde for å gå i skogen, fordi det er dyr der. Vi er redde for å gå i fjellet fordi vi kan bli tatt av snø- eller stein-skred. Vi er redde for å være på sjøen, fordi vi kan kantre og drukne. Og ikke minst er vi redde for rovdyr, for vi vet jo alle hva en ulv gjør om den kommer i nærheten av oss og sauene våre. (Som forøvrig ikke kom til Norge etter at isen trakk seg tilbake, men kanskje så sent som for to tusen år siden.)

Bøndene slipper sauen ut i skogen, opp på fjellet og ut på øyer i skjærgården, uten tilsyn annet enn en gps-sender festet under huden. Så kommer det en ulv, som følger rovdyrs-instinktene sine og tar en sau. Ulven blir mett, og den lærer at sau, ja det er enkelt å jage, så den tar en til. Og enda en. Og enda en. Og så sier bonden at "vi må forsvare det som er vårt!" og springer ut i skogen med gevær og skyter ulven. Plutselig var det ikke mer ulv i Norge...

Da blir det litt rart at Norge presenterer seg som en "fjell- og fjord-nasjon" i utlandet. At vi sitter på messer og skryter av flora og fauna, at vi prøver å lære afrikanere at de må ta vare på løvene, at vi synes det er synd at det nesten ikke er tigre igjen i India, at vi trives med å gi penger til WWF, som har en panda i symbolet sitt, en gang i blant.

Jeg sier bare: Skam dere! Det gjør jeg...

ps, siden dere er så glade i filosofi, råder jeg dere til å lese noen av bøkene til natur-filosofen Arne Næss Sr

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Tittan skrev:

Jeg sier bare: Skam dere! Det gjør jeg...

Jeg sier heller: Leve Ulven! rett og slett fordi den er et praktfullt, grasiøst dyr!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:04
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Frihetsfisken skrev:
0nskemestern skrev:

Jeg er ingen moderator, men jeg regner med at dette medfører en advarsel til 'Frihetsfisken'.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

For å si akkurat hva jeg mener:

Ulven fortjener ikke bli skutt fordi den følger sine naturlige instinkter. Bøndene fortjener ikke erstatning for hver eneste sau som blir tatt av rovdyr, med mindre de aktivt gjeter sauene sine.

SÃ¥nn!

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:14
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Ulven fortjener ikke bli skutt fordi den følger sine naturlige instinkter.

Men har den rett til ikke å bli skutt?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:17
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Frihetsfisken skrev:
Tittan skrev:

Selv om den ikke har rett til å ikke bli skutt (ikke noe jeg mener) betyr heller ikke at noen har rett til å skyte den.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:19
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Frihetsfisken skrev:
Tittan skrev:

La meg spørre deg da, Har bonden rett til å skyte ulv, selv om staten sier nei?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:28
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
Selv om den ikke har rett til å ikke bli skutt (ikke noe jeg mener) har vi rett til å skyte den?

Er ikke det to sider av samme sak? Om et menneske er lyst fredløs, dvs. fratatt sine rettigheter, kan hvem som helst gjøre hva som helst med denne person. Om en ulv ikke har rett til ikke å bli skutt, impliserer vel det at enhver kan skyte den?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:29
Ronja

Gjør det det? Gir det DEG retten til å bestemme om et annet levende vesen skal leve eller dø? Hvorfor skal DU ha denne retten?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:39
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Jeg bøyer meg i støvet for Tittans ekselente og meget flotte innlegg lengre oppe. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Selv blir jeg ilter og sint og oppskaket når jeg hører om folk som jakter ned ulv. Mange bruker ikke engang et gevær. nei her skal det forgiftes og seigpines til ulven dør. Unnskyld meg men jeg sier: FAEN DA!?
Det er vel overhodet ikke nødvendig. Hvor mange ulv er et i norge nå?
hvor mange SAUER er det i norge nå?
Bøndene slipper sauene sine ut som fritt vilt!
Forventer de virkelig ikke noe tap?
huff..
Jeg beklager om jeg blei litt sånn.. hmmm.. usaklig her nå. Men dette er noe som virkelig får det til å brenne skikkelig i hodet mitt. Jeg synes det er minst like grusomt som pelsdyroppdrett Crying or Very sad

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
Gjør det det? Gir det DEG retten til å bestemme om et annet levende vesen skal leve eller dø? Hvorfor skal DU ha denne retten?

Med hvilken rett tar du opp en stein fra bakken og kaster den opp i luften? Steiner har ingen rettigheter, og følgelig kan du gjøre som du ønsker med den.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:45
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Har bonden rett til å skyte ulv, selv om staten sier nei?

Det vi diskuterer her er jo nettopp hvorvidt staten har rett til å si nei til dette.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:46
Ronja

Ulver er levende vesner, noe som ikke steiner er. Ulven lider, noe som ikke steinen gjør. La oss holde oss til ulver og ikke steiner.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:48
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 7 [136 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet