|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Jeg er fullt klar over at USA ikke bidrar mye i forhold til stÞrrelsen pÄ landet sitt, men EU er stort og har mange land, sÄ la meg svare pÄ samme mÄte som du gjore da jeg sa at EU sitt miljÞutslipp vil stige. SÄ mange land samlet til sammen sÄ er de kansje det, men ser vi i forhold til innbyggertall i EU i forhold til Norge, sÄ regner jeg med at regnestykker blir litt anderledes..
SÄ fordi det blir en stormakt uansett sÄ skal Norge stÞtte?
De norske fiskeomrÄdene kan utnyttes med mÄte, KAN men nÄr behovet er stort i EU er det ingen sak Ä fÄ det de vil av norske havomrÄder. De har ale rede tÞmt mye av sine egne!
Jeg tror vel at EU kansje hat enkt over andre muligheter, men vent litt, sÄ skal jeg finne en kilde som viser at de kaster maten, sist jeg hÞrte det var fra naturfagslÊreren min pÄ skolen. Og i utklipp fra Aftenposten, som vi brukte under en debatt om genmodifisert mat.
Om norske bĂžnder vil produsere nok mat til Ă„ dekke etterspĂžrselen, vil det likevell bety stor arbeidslediget for norske bĂžnder.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 11:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Det skulle bare mangle at Norge yter mer i uhjelp enn mange av de andre landene. De aller fleste land i verden sliter med Ä fÄ statsbudsjettet til Ä gÄ opp. De har mer enn nok med sine egne problemer. Norge kommer ikke til Ä yte mindre uhjelp om vi gÄr inn i EU. Vi kommer heller ikke til Ä yte mer om vi blir stÄende utenfor.
Ja, Norge bÞr stÞtte/vÊre med i stormakten.Vi har rett og slett ikke rÄd til Ä stÄ utenfor.
Om vi ikke gÄr inn i EU, kommer stadig flere fiskeribedrifter til Ä mÄtte legge ned. Arbeidsledigheten kommer til Ä gÄ opp. I en EUdebatt pÄ tv2 tidligere i vÄr sa en representant for kystlandene at det blir lagt ned fiskeindustribedrifter i de nordligste fylkene DAGLIG!
EU har lÊrt av sine feil, og utnyttelsen av havomrÄdene vil bli regulert. Se linken.
I den kilden du finner...Er ikke intressert i en kilde som viser AT de gjĂžr det. Jeg er interessert i en kilde som viser HVORFOR de gjĂžr det.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 11:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
NÄr Norge allerede er i verdenstoppen i U-landshjelp vil vi vÊre med pÄ Ä Þke EU's andel ved et medlemskap.
NÄr det kommer til jordbruk sÄ er det riktig at slik jordbruket blir drevet her i landet idag er det ikke grunnlag for. Men ved Ä omstrukturere gÄrdene til storgÄrder, evt fellesdrift, vil jordbruket ha livets rett ogsÄ her i landet. Riktignok mÄ mange nÄvÊrende bÞnder finne seg noe annet Ä gjÞre.
AngÄende kasting av mat, sÄ husker jeg tilbake til samfunnsfagboka pÄ ungdomsskolen. Jeg tror det dreide seg om USA, men Ärsaken er nok den samme i EU. Myndighetene kjÞper opp store mengder mat som destrueres. Det blir produsert alt for mye mat for markedet. Hadde all denne maten blitt sluppet ut pÄ markedet ville prisene sunket dramatisk og bÞndene hadde gÄtt konkurs en etter en. Hvorfor ikke maten blir distribuert til u-land kommer nok av kostnadene i forbindelse med dette.
|
_________________ --
Ops
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 12:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

|
10 gode grunner til norsk EU-medlemskap (RÄtt og brutalt sakset fra hoyre.no)
1.Norge er sterkt integrert i alt som skjer i EU pĂ„ nĂŠr sagt alle omrĂ„der. I svĂŠrt stor grad fĂ„r derfor de vedtak EU fatter ogsĂ„ betydning for Norge â sĂŠrlig gjelder det de beslutningene som gjennom EĂS-avtalen ogsĂ„ fĂ„r gyldighet i Norge. Vi har imidlertid ingen innflytelse pĂ„ disse beslutningene. Vi bĂžr bli medlem av EU for Ă„ ivareta vĂ„re egne interesser og for Ă„ kunne pĂ„virke utviklingen i vĂ„r egen verdensdel.
2. ForlĂžperen til dagens EU â Kull- og stĂ„lfellesskapet â ble startet for Ă„ hindre en ny krig mellom Europas land. Gjennom stadig tettere samarbeid etter hvert som EU har utviklet seg, er det i dag utenkelig med nye kriger mellom gamle fiender. Gjennom EUs utvidelse omfatter denne fredsprosessen stadig flere land. Dette er en prosess Norge bĂžr stĂžtte opp om og delta aktivt i, bĂ„de for vĂ„r egen og for Europas del.
3. SvÊrt mange av dagens store problemer er i stÞrre og mindre grad internasjonale. Det gjelder miljÞproblemer, ulovlig innvandring, fredsbevarende tiltak, handelskonflikter osv. De mÄ lÞses gjennom et forpliktende internasjonalt samarbeid. I Europa idag er det bare EU som har et apparat og myndighet til Ä fatte de nÞdvendige vedtak og sette dem ut i livet.
4. Kontakt over landegrensene er i stadig stĂžrre grad bĂ„de Ăžnskelig og nĂždvendig. Det gjelder for nĂŠringslivet, for privatpersoner pĂ„ ferie eller f. eks. for studenter. EU bidrar til Ă„ gjĂžre denne kontakten mye enklere ved Ă„ bygge ned grenser, redusere grensekontrollen, innfĂžre en felles valuta (euro), gjĂžre handel over grensene enklere â bĂ„de for nĂŠringslivet og privatpersoner, gjennom standardisering, utvekslingsordninger for studenter og samarbeidsordninger for nĂŠringsliv, forskere osv.
5. Dagens EĂS-avtale er en husmannskontrakt. Den lĂžser mange av vĂ„re handelsproblemer i forhold til EU, men den lĂžser ikke andre samarbeidsbehov og den gir oss heller ingen reell medbestemmelse. Gjennom EĂS-avtalen mĂ„ vi passivt akseptere det aller meste av vedtak og reguleringer fra EU uten Ă„ kunne pĂ„virke vedtakene. I forhold til f. eks. salg av fiskeprodukter er den for dĂ„rlig. Jo flere land EU utvides til, jo dĂ„rligere fungerer EĂS-avtalen â og jo mindre vekt legger EU pĂ„ den. Disse problemene kan vi kun lĂžse gjennom fullt medlemskap; en ren handelsavtale vil vĂŠre enda dĂ„rligere enn EĂS-avtalen.
6. Norge havner i dag stadig mer pÄ sidelinjen i sikkerhetspolitikken. EU behandler i stadig stÞrre grad utenrikspolitikk og sikkerhetspolitikk og opererer internasjonalt med felles holdninger og standpunkter. I NATO-sammenheng samordner EU sine synspunkter og dialogen gÄr gjerne mellom USA og EU, med Norge pÄ sidelinjen. Vi ivaretar vÄre sikkerhetsinteresser best som fullverdig EU-medlem.
7. Vi har felles interesser med EU. Vi har i stor grad samme bakgrunn og deler de samme grunnleggende verdier. SvÊrt ofte stÄr derfor Norge og EU sammen i internasjonale organer, forhandlinger osv. Som medlem ville vi kunnet pÄvirke EUs holdninger ytterligere, og vi hadde stÄtt enda sterkere ved Ä stÄ sammen.
8. EU satser sterkt pÄ kunnskap og forskning. Studenter har muligheter til opphold og studier i andre medlemsland gjennom egne programmer, EU bruker store ressurser pÄ forskning og stÞtter samarbeid mellom forskere og forskningsinstitusjoner i medlemslandene. Som medlem vil vi ha stÞrre innflytelse pÄ utformingen av slike ordninger.
9. Kriminaliteten blir stadig mer internasjonal og alvorlig kriminalitet som smugling, menneskehandel osv. foregÄr av organiserte bander pÄ tvers av landegrensene. I tillegg er det mange som urettmessig sÞker om asyl eller opphold i europeiske land, og dermed skaper problemer for dem som har et reelt beskyttelsesbehov. Dette er problemer Norge deler med EU-landene og som vi alle best lÞser i fellesskap.
10. EU er ikke endelig utformet; det pĂ„gĂ„r kontinuerlig prosesser som endrer bĂ„de EUs struktur og politikk â pĂ„ samme mĂ„te som det gjĂžr i de enkelte land. HĂžyre er slett ikke enig i alt EU gjĂžr, men vi trenger EU som et redskap for Ă„ lĂžse felles utfordringer og problemer. Derfor mĂ„ vi vĂŠre med for Ă„ pĂ„virke og fremme vĂ„re syn. Vi deltar i norske politiske prosesser selv om vi langt fra alltid er enig i konklusjonene. Det samme mĂ„ vi gjĂžre i Europa.
|
_________________ --
Ops
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 12:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
fideco skrev: | 10 gode grunner til norsk EU-medlemskap
1.Norge er sterkt integrert i alt som skjer i EU pĂ„ nĂŠr sagt alle omrĂ„der. I svĂŠrt stor grad fĂ„r derfor de vedtak EU fatter ogsĂ„ betydning for Norge ? sĂŠrlig gjelder det de beslutningene som gjennom EĂS-avtalen ogsĂ„ fĂ„r gyldighet i Norge. Vi har imidlertid ingen innflytelse pĂ„ disse beslutningene. Vi bĂžr bli medlem av EU for Ă„ ivareta vĂ„re egne interesser og for Ă„ kunne pĂ„virke utviklingen i vĂ„r egen verdensdel.
|
Dette argumentet tilsier at vi bĂžr si opp EĂS avtalen, ikke blir dratt mer inn under EUs innflytelse... I EU vil vi fĂ„ stemmer som stĂ„r i stil med antall innbyggere, og Norge er en ekstremt lite land i EU sammenheng og vil derfor fĂ„ ekstremt fĂ„ stemmer.
fideco skrev: |
2. ForlÞperen til dagens EU ? Kull- og stÄlfellesskapet ? ble startet for Ä hindre en ny krig mellom Europas land. Gjennom stadig tettere samarbeid etter hvert som EU har utviklet seg, er det i dag utenkelig med nye kriger mellom gamle fiender. Gjennom EUs utvidelse omfatter denne fredsprosessen stadig flere land. Dette er en prosess Norge bÞr stÞtte opp om og delta aktivt i, bÄde for vÄr egen og for Europas del.
|
Dette har vi da alltid gjort, gjennom OSSE (OSCE) og mange fredsbevarende operasjoner. Norge er en av de landene som alltid er med pÄ fredsbevarende operasjoner.
3. SvÊrt mange av dagens store problemer er i stÞrre og mindre grad internasjonale. Det gjelder miljÞproblemer, ulovlig innvandring, fredsbevarende tiltak, handelskonflikter osv. De mÄ lÞses gjennom et forpliktende internasjonalt samarbeid. I Europa idag er det bare EU som har et apparat og myndighet til Ä fatte de nÞdvendige vedtak og sette dem ut i livet.
|
Svada? Lukter jeg svada? Ja, problemene er internasjonale, men Norge har da alltid vÊrt langt fremme innen miljÞpolitikk. Ulovlig innvandring har vi en ordning pÄ med 'Schengen-avtalen'. Eu skaper vel heller handelskonflikter, siden de bare vil ha internhandel og minst mulig import/eksport ut av EU.
4. Kontakt over landegrensene er i stadig stÞrre grad bÄde Þnskelig og nÞdvendig. Det gjelder for nÊringslivet, for privatpersoner pÄ ferie eller f. eks. for studenter. EU bidrar til Ä gjÞre denne kontakten mye enklere ved Ä bygge ned grenser, redusere grensekontrollen, innfÞre en felles valuta (euro), gjÞre handel over grensene enklere ? bÄde for nÊringslivet og privatpersoner, gjennom standardisering, utvekslingsordninger for studenter og samarbeidsordninger for nÊringsliv, forskere osv.
|
Euro er er GODT argument MOT EU. Hovedsaklig fordi euroen styres av sentralbanken i EU og at den ser pÄ markedet i EU. Norge har stortsett alltid vÊrt i ugjenge med resten av markedet i europa nÄr man ser pÄ oppturer og nedturer.
Standarisering av hva? Eu har laget en karakterstandard som Norge nÄ er det eneste landet i verden som fÞlger. Utvekslingssystemet i EU er heller ikke bare positivt, etter de nye landen ble med i EU forsvant en enorm Þkonomisk stÞtte til norske studenter som valgte disse landene som studiested, fordi de nÄ er i EU og der er det andre regler.
5. Dagens EĂS-avtale er en husmannskontrakt. Den lĂžser mange av vĂ„re handelsproblemer i forhold til EU, men den lĂžser ikke andre samarbeidsbehov og den gir oss heller ingen reell medbestemmelse. Gjennom EĂS-avtalen mĂ„ vi passivt akseptere det aller meste av vedtak og reguleringer fra EU uten Ă„ kunne pĂ„virke vedtakene. I forhold til f. eks. salg av fiskeprodukter er den for dĂ„rlig. Jo flere land EU utvides til, jo dĂ„rligere fungerer EĂS-avtalen ? og jo mindre vekt legger EU pĂ„ den. Disse problemene kan vi kun lĂžse gjennom fullt medlemskap; en ren handelsavtale vil vĂŠre enda dĂ„rligere enn EĂS-avtalen.
|
Grunnen til at vi passivt aksepterer alle vedtak i EU er fordi de norske politikerne er feige, ikke fordi vi ikke KAN nekte de. Et eksempel er direktivet om privatkopiering ol. som EU prÞvde Ä tvinge igjennom. Norge har nÄ brukt mange Är pÄ Ä tilpasse direktivet og det kommer til Ä bli noe helt annet enn det EU hadde tenkt. Vi har ganske store muligheter nÄ, men politikerne er for feige...
LĂžsningen er Ă„ melde seg ut av EĂS og samtidig fĂžlge med pĂ„ lover som blir produsert i EU og snappe opp de fĂ„ som er fornuftige.
6. Norge havner i dag stadig mer pÄ sidelinjen i sikkerhetspolitikken. EU behandler i stadig stÞrre grad utenrikspolitikk og sikkerhetspolitikk og opererer internasjonalt med felles holdninger og standpunkter. I NATO-sammenheng samordner EU sine synspunkter og dialogen gÄr gjerne mellom USA og EU, med Norge pÄ sidelinjen. Vi ivaretar vÄre sikkerhetsinteresser best som fullverdig EU-medlem.
|
Eu bestemte seg for Ä bli like store som USA og trappa ned/Þdela OSCE sammarbeidet, er dette positivt? Som fullverdig medlem mÄ vi fÞye oss etter de andre medlemslandene i EU og mister vÄr egen stemme, jeg ser ikke helt hvordan dette kan vÊre positivt nÄr det kommer til sikkerhet...
7. Vi har felles interesser med EU. Vi har i stor grad samme bakgrunn og deler de samme grunnleggende verdier. SvÊrt ofte stÄr derfor Norge og EU sammen i internasjonale organer, forhandlinger osv. Som medlem ville vi kunnet pÄvirke EUs holdninger ytterligere, og vi hadde stÄtt enda sterkere ved Ä stÄ sammen.
|
Her ser jeg bare svada... Norsk historie er lik historien til resten av EU? neppe... Heldigvis har vi en grunnlov som gjĂžr det umulig for norge Ă„ bli medlem av EU og miste statusen som 'selvstendig land'.
8. EU satser sterkt pÄ kunnskap og forskning. Studenter har muligheter til opphold og studier i andre medlemsland gjennom egne programmer, EU bruker store ressurser pÄ forskning og stÞtter samarbeid mellom forskere og forskningsinstitusjoner i medlemslandene. Som medlem vil vi ha stÞrre innflytelse pÄ utformingen av slike ordninger.
|
Det samme gjelder her som ellers i EU, de med flest mennesker bestemmer, altsÄ blir norge satt pÄ sidelinja ogsÄ som medlem. Vi drar uansett god nytte av diverse forskningsmidler fra EU for tida, vi henter vel ut mer enn vi dytter inn, faktisk...
9. Kriminaliteten blir stadig mer internasjonal og alvorlig kriminalitet som smugling, menneskehandel osv. foregÄr av organiserte bander pÄ tvers av landegrensene. I tillegg er det mange som urettmessig sÞker om asyl eller opphold i europeiske land, og dermed skaper problemer for dem som har et reelt beskyttelsesbehov. Dette er problemer Norge deler med EU-landene og som vi alle best lÞser i fellesskap.
|
SÄ det Ä ta bort grensene vil hindre smuglig og annen ulovlig virksomhet pÄ tverse av de grensene vi har i dag? Jeg ser ikke logikken...
Flyktninger har vi et godt sammarbeid med EU om allerede..
10. EU er ikke endelig utformet; det pÄgÄr kontinuerlig prosesser som endrer bÄde EUs struktur og politikk ? pÄ samme mÄte som det gjÞr i de enkelte land. HÞyre er slett ikke enig i alt EU gjÞr, men vi trenger EU som et redskap for Ä lÞse felles utfordringer og problemer. Derfor mÄ vi vÊre med for Ä pÄvirke og fremme vÄre syn. Vi deltar i norske politiske prosesser selv om vi langt fra alltid er enig i konklusjonene. Det samme mÄ vi gjÞre i Europa. |
EU forandrer seg ja, og det blir mer og mer lukket. Det er ikke uten grunn at svensker og dansker klager hÞylytt og lager dokumentarer om hvor dÄrlig stilt demokratiet i EU er. Det mangler gjennomsiktighet, man vet ikke en gang hvem som stemmer hva, og sÄ vidt hva de stemmer over fÞr det er vedtatt...
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 14:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Grunnen til at mat kastes, og ikke blir gitt til u-land er pga. kostnaddene. Halo? Sier jo en god del da, mennesker dÞr, smÄ barn sulter i hjel og EU sender ikke ned maten fordi det KOSTER for mye. Jeg kan ikke tro det, selv ofr meg som er mot EU ser at det mÄ jo nesten vÊre en annnen grunn.. Kilde?
Hvorfor skal vi vĂŠre med Ă„ Ăžke EUs andel? Andelen blir den samme uansett, bare EU utenfra vil se bedre ut..
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 16:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Ronja, man har begrenset med middler til bruk pÄ uhjelp. Det er utrolig dÄrlig utnyttelse av midlene Ä sende mat nedover. Kanskje vi burde bruke mer penger.. Men FOLKESTYRET som du er sÄnn for, de vil ikke bruke mer penger pÄ det. Fordi det fÞrer til 1. Þkte skatter, 2. reduserte velferdsordninger i eget land eller 3. andre Þkte avgifter.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 17:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
JC\forum, Er vi ikke litt utenfor tema nÄ? Vi skal jo diskutere EU. Ser heller ikke poenget i det du skrev, om folkestyret er for eller mot u-hjelp.
Mitt poeng var at EU kaster utrolig mye mat som er til overs, og det ser jo utrolig dumt ut nÄr det i flere plasser i verden er sultproblemer.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Problemet er vel mer at det er en ganske stor overproduksjon av endel matvarer i den vestlige verden, samtidig som det rent praktisk sett er veldig vanskelig Ă„ transportere maten dit den virkelig trengs, fĂžr den blir fordervet.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 19:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

|
Ronja skrev: | Grunnen til at mat kastes, og ikke blir gitt til u-land er pga. kostnaddene. Halo? Sier jo en god del da, mennesker dÞr, smÄ barn sulter i hjel og EU sender ikke ned maten fordi det KOSTER for mye. Jeg kan ikke tro det, selv ofr meg som er mot EU ser at det mÄ jo nesten vÊre en annnen grunn.. Kilde?
Hvorfor skal vi vĂŠre med Ă„ Ăžke EUs andel? Andelen blir den samme uansett, bare EU utenfra vil se bedre ut.. |
Les innlegget mitt en gang til, og ha i minnet at jeg gikk ut ungdomsskolen i '97. Jeg mener det ikke stod noe om Ärsaken til at maten ble destruert, men at vi hadde diskusjon om det i klassen men hukommelsen kan ha lurt meg.
Dessuten er u-hjelp et ikke-tema i mitt syn pÄ EU, siden jeg egentlig ikke orker Ä bry meg sÄ mye med andres problemer.
|
_________________ --
Ops
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 20:50 Sist endret av fideco den Tor 10 Jun 2004, 21:04, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Likevell blir jo hjelpen til u-landene den samme om vi er med i EU eller ikke.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 21:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: | Likevell blir jo hjelpen til u-landene den samme om vi er med i EU eller ikke. |
Er det ikke da litt dumt Ă„ bruke det som din viktigste kampsak mot EU?
Ronja skrev: | JC\forum, Er vi ikke litt utenfor tema nÄ? Vi skal jo diskutere EU. Ser heller ikke poenget i det du skrev, om folkestyret er for eller mot u-hjelp.
Mitt poeng var at EU kaster utrolig mye mat som er til overs, og det ser jo utrolig dumt ut nÄr det i flere plasser i verden er sultproblemer. |
Du sier at det er dumt at kostnadene er en hindring for hvorfor de ikke frakter maten ned. Jeg sier hvorfor det er sÄnn. Alt jeg gjorde var Ä svare deg. Om det er Ä gÄ utenfor tema..? Vel..
|
Skrevet: Fre 11 Jun 2004, 00:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg sa VI er utenfor tema, ikke DEG, sÄ vi kunne komme oss tilbake til tema.
Jeg mener det av agrumentet for at norge gÄr inn i EU fordi mengden hjelp EU gir til uland skal Þkes, kan vi likevell bare gi det vi gir i dag utenfor EU. Jeg sier at det IKKE er noe argument for. Du misforstÄr, jeg det var ett svar pÄ en pÄstand.
Hvorfor skal vi vĂŠre med Ă„ Ăžke EUs andel? Andelen blir den samme uansett, bare EU utenfra vil se bedre ut.. DET VAR POENGET.
At om vi Þker u-hjelpen, eller minsker u-hjelpen, er det det samme for u-landene som vi er med i EU eller ikke. SjÞnner du nÄ?
Jeg kan likevell pÄstÄ at EU stenger grensene og Þker forskjellen pÄ fattig og rik.
|
Skrevet: Fre 11 Jun 2004, 11:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
EU har avtale om fri og tollfri handel med over 70 land i afrika. Mindre stengt blir det ikke.
Jeg synes det er et latterlig dÄrlig poeng at "EU ser bedre ut utenfra hvis vi er med". Antakeligvis det mest usakelige sÄ langt.
|
Skrevet: Fre 11 Jun 2004, 22:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
er det du som starta en trÄd om det pÄ hw.no og?
|
Skrevet: Fre 11 Jun 2004, 23:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
JC\forum skrev: | EU har avtale om fri og tollfri handel med over 70 land i afrika. Mindre stengt blir det ikke.
Jeg synes det er et latterlig dÄrlig poeng at "EU ser bedre ut utenfra hvis vi er med". Antakeligvis det mest usakelige sÄ langt. |
Var jo det jeg mente Ä svare pÄ.
Hvofor mye tror du EU betaler for de varene de handler?
Land i europa betaler jo ingenting for kaffen som eksempel...
De stenger forsatt grensene for flyktninger.
|
Skrevet: Lűr 12 Jun 2004, 09:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
De betaler markedspris..
|
Skrevet: Lűr 12 Jun 2004, 17:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Vet ikke om dettte er nevnt:
Norge vil som medlem i svĂŠrt liten grad kunne pĂ„virke EU. Vi ville ikke fĂ„tt mange stemmer i det lovgivende organet, UnionsrĂ„det. Sist vi sĂžkte medlemskap, ble vi tilbudt tre av 90 stemmer. Med en slik stemmevekt mĂ„tte vi hatt med oss minst tre andre land for Ă„ blokkere vedtak, Ă„tte land for Ă„ gjennomfĂžre vedtak. Hvis vi for eksempel hadde dannet en "miljĂžblokk" sammen med Sverige, Finland, Ăsterrike, Danmark, Tyskland og Nederland (som tradisjonelt har vĂŠrt de mest aktive i miljĂžsaker), ville vi til sammen hatt 32 stemmer. Dette er bare halvparten av de stemmene som trengs for Ă„ fĂ„ vedtatt miljĂžlover i EU.
De smÄ EU-landene har hele tiden hatt fÊrre stemmer enn store land som Tyskland og Frankrike i UnionsrÄdet. NÄ planlegger EU Ä gjÞre denne forskjellen enda stÞrre. Det er heller ikke sikkert at alle medlemsland i framtida vil fÄ en plass i kommisjonen. Dette mener EU er nÞdvendig for Ä kunne innlemme nye sÞkerland. Disse endringene vil gi smÄ land som Norge enda mindre innflytelse i EU.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Lűr 12 Jun 2004, 18:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Uten oss blir det enda vanskeligere for de andre landene Ä fÄ gjennomslag for en miljÞblokk. Uten oss vil vedtak som rammer Norge kunne fÄ flertall uten at konsekvensen for Norge i det hele tatt blir drÞftet. Kanskje viktige sider av saken blir oversett. Utenfor EU vil vi ikke kunne pÄvirke EU i det hele tatt.
|
Skrevet: Lűr 12 Jun 2004, 18:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
verdenspolitikken er sÄnn passe ok i 2016. det sa en mann som kan se inn i fremtiden. derfor kan vi gi faen i eu.
|
Skrevet: Sűn 13 Jun 2004, 11:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |