Deprecated: Implicit conversion from float 255130.00000000003 to int loses precision in /home/clients/d916b5fe1abb4c0bcbbf74b1fae9c043/sites/dsgf.no/forum/includes/bbcode.php on line 285
DSGF.no :: Vis Temaet - ALT er bedre enn Ă„ dĂž
DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
ALT er bedre enn Ă„ dĂž
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 8 [149 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Det du sier der er altsÄ at folk som er Äpne for at det finnes en eller annen form for liv etter dÞden ikke har tenkt seg om to ganger og sett om de kan finne andre forklaringer ogsÄ?
Det er bunnlÞst feil. Jeg har tenkt bÄde to, tre og fire ganger over bÄde reinkarnasjon, sjelevandring, himmel/helvete og whatnot, og sett etter flere forklaringer.

Å vurdere sannsynligheten for hva som skjer etter dĂžden basert pĂ„ vitenskap, synes jeg er humbug og kamelbĂŠsj. Det finnes ingen vitenskap som kan framlegge bevis for hva som skjer - og om det skjer noe - etter dĂžden. Og jeg tviler sterkt pĂ„ at det finnes noen fag som kommer med noe saklig, heller.
Dette er faktisk ikke noe annet enn et spÞrsmÄl om tro. Det har ingenting med kvasivitenskapelig vÄs Ä gjÞre.

Hva man trenger av bevis og indisier for Ä tro noe, fÄr vÊre opp til hver enkelt.
Noen velger Ä ikke tro pÄ noe annet enn det vitenskapen kan framlegge bevis for. Andre er i stand til Ä tro pÄ sine egne sanser, opplevelser og fÞlelser.
Og ingen fra disse gruppene har noe med Ä komme og si at den andre er helt pÄ jordet, fordi - som jeg sa - det er meninger basert pÄ grunnleggende forskjellig livssyn.

InnleggSkrevet: Sűn 04 Apr 2004, 21:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hva som skjer etter dÞden, og ikke-fysiske sjeler etc er faktisk ikke noe videre vitenskaplig spÞrsmÄl, og derfor heller ikke noe vitenskapen forsÞker Ä besvare. Derimot er det mange som ynder Ä (mis)bruke vitenskap for Ä legitimere diverse mer eller mindre utvitenskaplige forklaringer av endel fenomener. Ikke at noen her har forsÞkt det, men dog.

BÄde andre og jeg velger Ä tro hva vi vil. Men det Þyeblikket noen forsÞker Ä resonnere logisk omkring endel fenomener, og forklare det hele logisk med en teori om reinkarnasjon, sÄ kan du vedde pÄ at jeg kommer til Ä nevne at det er fullt mulig Ä forklare samme fenomen, med langt mer fysikalistiske metoder. Jeg bare forsÞker Ä gi en annen forklaring jeg mener er enklere og mer sannsynlig - noe man bare mÄ vente seg nÄr man begir seg ut pÄ logiske resonnementer.

Jeg stoler faktisk pÄ mine sanser, opplevelser og fÞlelser jeg ogsÄ.

InnleggSkrevet: Sűn 04 Apr 2004, 22:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg tror ikke jeg har sett et eneste logisk resonnement pÄ dette emnet, noen sinne.

Da er man enige, da.
Hvorfor sa du bare ikke det med det samme? Tunge

InnleggSkrevet: Man 05 Apr 2004, 11:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Veronica skrev:

Hvorfor sa du bare ikke det med det samme? Tunge

Hmm.. fordi du elsker Ă„ diskutere...? Razz
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 05 Apr 2004, 11:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
Re: ALT er bedre enn Ă„ dĂž..fĂžlgeemne til veronicas fingerkap

Niconogood skrev:
Ingenting er verre enn Ă„ dĂž for pokker! Hoppido

Åjoda. Heller dþd enn rþd.

InnleggSkrevet: Tir 06 Apr 2004, 17:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Veronica skrev:
Det du sier der er altsÄ at folk som er Äpne for at det finnes en eller annen form for liv etter dÞden ikke har tenkt seg om to ganger og sett om de kan finne andre forklaringer ogsÄ?
Det er bunnlÞst feil. Jeg har tenkt bÄde to, tre og fire ganger over bÄde reinkarnasjon, sjelevandring, himmel/helvete og whatnot, og sett etter flere forklaringer.

Å vurdere sannsynligheten for hva som skjer etter dĂžden basert pĂ„ vitenskap, synes jeg er humbug og kamelbĂŠsj. Det finnes ingen vitenskap som kan framlegge bevis for hva som skjer - og om det skjer noe - etter dĂžden. Og jeg tviler sterkt pĂ„ at det finnes noen fag som kommer med noe saklig, heller.
Dette er faktisk ikke noe annet enn et spÞrsmÄl om tro. Det har ingenting med kvasivitenskapelig vÄs Ä gjÞre.

Hva man trenger av bevis og indisier for Ä tro noe, fÄr vÊre opp til hver enkelt.
Noen velger Ä ikke tro pÄ noe annet enn det vitenskapen kan framlegge bevis for. Andre er i stand til Ä tro pÄ sine egne sanser, opplevelser og fÞlelser.
Og ingen fra disse gruppene har noe med Ä komme og si at den andre er helt pÄ jordet, fordi - som jeg sa - det er meninger basert pÄ grunnleggende forskjellig livssyn.

Tro Eller erfaring - jeg vet jeg har vĂŠrt dĂžd - mange ganger - jeg husker andre liv...

FÞrst sÄ tror du, siden vet du at du kan. Akkurat som Ä sykle...

Hoppido

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 03:44
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Just 'cause you feel it doesn't mean it's right.
Det er alt jeg har Ă„ si om den saken.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 17:57
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Glahn skrev:
Just 'cause you feel it doesn't mean it's right.
Det er alt jeg har Ă„ si om den saken.

Igjen dette med perspektiv pÄ ting.
Det eneste jeg tror er rett (i alle fall for meg), er nettopp det jeg fĂžler.

Som Goethe sÄ godt skrev det i "Den unge Werthers lidelser":

ForÞvrig setter han mer pris pÄ min forstand og mine evner enn pÄ mitt hjerte og mine fÞlelser, som dog er min eneste stolthet, den eneste sanne kilde til alt, all kraft, all salighet og all elendighet. Herregud, min viten kan enhver tilegne seg - mitt hjerte er jeg alene om.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 22:46
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Det eneste jeg tror er rett (i alle fall for meg), er nettopp det jeg fĂžler.

Tror du fĂžlelsene dine faller ned fra himmelen?

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 22:50
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Frihetsfisken skrev:

1. Nei, overhodet ikke.
2. Hva i alle dager har det med saken Ă„ gjĂžre?

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 22:57
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Frihetsfisken skrev:

1. Nei, overhodet ikke.
2. Hva i alle dager har det med saken Ă„ gjĂžre?

Poenget er at dersom du benytter dine fÞlelser som middel for kunnskapservervelse, mÄ du ha et syn pÄ hvor disse fÞlelsene kommer fra.

NÄr det gjelder fÞlelsers opprinnelse, kan man se pÄ to mennesker som begge ser en lÞve. Den ene vet hva det er, den andre vet det ikke. Blir begge redde? Nei, bare den som vet hva lÞven er kapabel til, blir redd. Hva forteller det oss? Jo, at fÞlelser er et produkt av (bevisste eller ubevisste) verdier.

Å benytte fþlelser som et middel for kunnskapservervelse er fþlgelig ugyldig. Det er et sirkelargument. Jeg mener fordi jeg fþler, og jeg fþler fordi jeg mener.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:03
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Du utelukker tydeligvis menneskers (og dyrs) medfĂždte instinkt.
FÞlelsene vÄre kan godt sees pÄ som en videreutvikling av instinkter.

Det er kort oppsummert noe som kommer fra naturen.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:15
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Du utelukker tydeligvis menneskers (og dyrs) medfĂždte instinkt.

Selvsagt, ettersom dette er ikke-eksisterende fenomener.

Veronica skrev:
Det er kort oppsummert noe som kommer fra naturen.

AltsÄ ikke.

ForÞvrig svarte du ikke pÄ min argumentasjon. Er et menneske redd for en lÞve dersom dette mennesket ikke kjenner til at lÞven er farlig?

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:26
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Frihetsfisken skrev:

ForÞvrig svarte du ikke pÄ min argumentasjon. Er et menneske redd for en lÞve dersom dette mennesket ikke kjenner til at lÞven er farlig?

Naturligvis.
Man har da instinkter.

Å si at instinkt ikke eksisterer, er humbug.
Enhver som har observert et dyr i mer enn ti sekunder, er kjent med dette fenomenet.
Mennesker har det ogsÄ, men hos enkelte er det mer utviklet, og hos andre er det mindre utviklet. Noen stakkarer har det omtrent ikke i det hele tatt.
Hvorfor noen har mer eller mindre utviklede instinkter enn andre, har jeg ikke noen god forklaring pÄ pÄ stÄende fot.

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:29
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Frihetsfisken skrev:

Naturligvis.

ForsÞker du Ä bille meg inn at et spedbarn er redd for en lÞve? Det er jo direkte absurd. Hva med en mann med pistol? Eller for Ä ta andre fÞlelser, hva med en fÞlelse av dÄrlig samvittighet? En altruist fÄr dÄrlig samvittighet hvis han ikke "betaler" sin skatt; en egoist fÄr det ikke. Dersom din instinkt-teori hadde vÊrt riktig, ville begge fÞlt det samme. Eller mener du at hver enkelt har sine egne instinkter, og at man dermed ikke har fri vilje?

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:34
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hvis alt er bedre enn Ä dÞ ville det ikke funnets selvmordere. de fins, og du ender opp med en mening. forstÄr de...

InnleggSkrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
du kan vÊre glad du ikke hvar med pÄ en filosofisk diskusjon jeg og en til hadde, kan sumere noe Very Happy de som tar selvmord har forstÄtt meningen,

selvmord kan ogsÄ vÊre en ut vei fra fritt fangenskap?!, familje krangel, ned turer og tap ok dette blir litt sÄnn.......................

InnleggSkrevet: Tor 08 Apr 2004, 00:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

lest den nynorskstilen min pÄ litteraturgreine? tror det er med noe om forstÄelse=selvmord...vÊrt innom det ofte, men det blir mer som dette:

du forstÄr at forstÄelse er lik selvmord. du tar dermed selvmord. (forstÄelsen er at forstÄelse=selvmord. ingenting mer. isÄfall burde jeg vÊre temmelig selvmyrdet by now...)

InnleggSkrevet: Tor 08 Apr 2004, 02:12
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Frihetsfisken skrev:

En altruist fÄr dÄrlig samvittighet hvis han ikke "betaler" sin skatt; en egoist fÄr det ikke.

Samvittighet er ikke det samme som fĂžlelser.
Samvittigheten er noe som kommer av de etiske normer en forsĂžker Ă„ leve etter.

InnleggSkrevet: Tor 08 Apr 2004, 12:48
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

ta livet av seg pga dÄrlig samvittighet? har noen gjort det?

InnleggSkrevet: Tor 08 Apr 2004, 12:57
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 8 [149 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet