|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
mennesket var en del av naturen en gang, nå er vi bare dommerene som skal bestemme hvilke deler av den som skal overleve.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
meine hüter skrev: | mennesket var en del av naturen en gang, nå er vi bare dommerene som skal bestemme hvilke deler av den som skal overleve. |
Sludder og vås.
Mennesket er så absolutt en del av naturen fortsatt, bare i en svakere grad. Vi drifter stadig lengre vekk fra naturen og inn i kulturen, men ikke alle er med på dette.
Og de mennesker som oppfatter seg selv som "dommere" som skal bestemme hvilke deler av verden som skal overleve, er nok i sterkt mindretall, har mentale problemer, og er neppe representativt for menneskeheten generelt.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 15:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
meine hüter skrev: | mennesket var en del av naturen en gang, nå er vi bare dommerene som skal bestemme hvilke deler av den som skal overleve. |
tenker du på menneskers makt med atombomber og andre våpen som noen få personer kan kontrolere, og gjøre slik at resten av menneskene må følge med?
og ulvejakten og forsåvidt.
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 15:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er det man tror helt til man blir truffet av en naturkatastrofe, det.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 18:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
veronica, antyder du at jeg har mentale problemer? selv om jeg kanskje bruker metaforer oftere enn jeg merker det selv er konklusjonen aldri så langt unna sannheten, eller? jeg snakker ikke om enkeltmennesker, men verdens miljøpolitikk, tenk på alle rasene som dør ut! vi er dommerene, i billedlig betydning.
mattestykke, you got it.
smak på ordet naturkatastrofe! som om det er noen katastrofe i det hele tatt! det er en reaksjon av global oppvarming som igjen er en følge av de store gassutslippene som lager hull på atmosfæren. dette er i stor grad vår egen skyld. miljøpolitikkkatastrofer er ett mer dekkende navn. noen naturkatastrofer er naturlige, vulkaner og jordskjel som er en følge av at plater gnisser mot hverandre. men naturkatastrofer som har med været å gjøre er vår egen skyld.
|
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 19:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hvordan vet du at diverse naturkatastrofer er menneskeskapte? Kan du bevise at de ikke ville skjedd hvis menneskene ikke hadde eksistert eller levd som de gjør? Været har vært ruskete lenge før menneskene begynte å gjøre noe annet enn å bo i huler.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
grunnen til overdimmensjonerte greier. flommer kommer oftere, er større osv. hullene i ozonlaget er grunnen til det.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Basert på hva slags statistikk? Planeten har hatt vær i milliarder av år, så det skal ganske mye til før jeg kan bli overbevist om at de fenomenene vi nå endelig er i stand til å måle ikke også har eksistert før. Vi kan ved hjelp av boreprøver fra for eksempel iskalottene på Grønland og Antarktis lese mye om været de siste få år-tusenene. Og vi kan ved diverse andre metoder få en viss ide om atmosfærens sammensetning for endel millioner år siden. Men nå begynner etterhvert nøyaktigheten å bli heller så som så.
Det eneste man kan si med sikkerhet er at været er alt annet enn stabilt, og at det alltid har vært slik.
Nå er ikke dette noe argument for at man ikke skal la vær å forurense - la bare det være sagt.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ok det var bare noen teorier jeg har lest, men det er fortsatt økt drivhuseffekt grunnet co2 utslipp.
økt drivhuseffekt betyr global oppvarming. det igjen fører til værendringer.
den er du med på?
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Drivhuseffekt grunnet bare CO2, eller kanskje økt solaktivitet også kan ha noe med saken å gjøre? Det er mange faktorer som påvirker været, så jeg godtar ikke en teori glatt før jeg har undersøkt motargumenter og andre teorier også først.
At drivhuseffekten øker er så, men hvorfor er noe helt annet.
Men som sagt - dette betyr ikke at jeg mener at man bare kan forurense i vilden sky, akkurat som man vil.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
økt soleffekt er det ikke, vår sol opptrer som en annen helt vanlig c3-stjerne, uten gigantiske svinginger.
derfor kommer den økte drivhuseffekten fra noe på jorda.
men hvor vil du hen med denne diskusjonen?
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jamfør en viss danske (husker ikke navnet), som kom med en alternativ teori om økt aktivitet på sola som kilde til økt drivhuseffekt, og som ble - høyst uberettiget - sablet ned av diverse andre. Husker jeg rett har han hatt diverse runder i rettssystemet - teorien hans er absolutt sunn.
Poenget er at det trengs ikke nødvendigvis de helt store svingningene til før vi merker det.
Hvor jeg vil med diskusjonen? Gjøre oppmerksom på alternative muligheter, alternativ, kritisk tankegang - altfor mye prat om miljøendringer og hvordan menneskene står bak alt sammen godtas altfor glatt av folk flest. Forøvrig synes jeg ikke argumentet om menneskeskapte miljøendringer er nødvendig engang, for å argumentere for minsking av forurensning. Måten forurensning har lokale, umiddelbare, negative virkninger holder i lange baner for meg.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 01:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jorda blir ødelagt.
hvem ødelegger den?
vi ødelegger den!
er vi stolte av det?
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 02:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Les dette først:
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/janei/sannhet.htm
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 08:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det jeg skrev var litt feil og litt ufullstendig, men veldig riktig.
uansett visste jeg om kfk-gasser og sån men på grunn av at det er regler mot det så gjør vi menneskene mer hvis vi reduserer co2-utslipp enn hvis vi sitter og diskuterer kfk-gasser.
co2-utslippene er farlige, uansett om det ikke er den eneste synderen.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 10:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
meine hüter skrev: | jorda blir ødelagt.
hvem ødelegger den?
vi ødelegger den!
er vi stolte av det? |
En dag er menneskerasen borte, og sett i riktig tidsperspektiv - jorda har tross alt noen milliarder år på baken - spørs det om det i det hele tatt vil være merkbart at vi noensinne var her.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 14:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Glahn skrev: | Hvordan vet du at diverse naturkatastrofer er menneskeskapte? Kan du bevise at de ikke ville skjedd hvis menneskene ikke hadde eksistert eller levd som de gjør? |
Ã… bevise akkurat det kan vel bli vanskelig, men jeg regner med det er en grunn til at klimaforskere og eksperter kommer med slike meninger og teorier.
Argumentet "kan du bevise at de ikke ville skjedd hvis..." er like saklig som å si at "Kan du bevise at de ikke hadde oransje plagg i middelalderen?"
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 14:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ærlig talt.
Det jeg oppfordrer til er å tenke litt først, og ikke bare hoppe til konklusjonen. Det er utrolig mye mer enn bare CO2-utslipp og andre typer menneskeskapt forurensning som kan lede til klimaendringer, men det er det mange som hopper glatt over.
Og du sier det jo selv - det som fremsettes er teorier, og ikke fakta. Problemet er bare at folk har en tendens til å fremstille teorier som om de var fakta.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 14:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ja, jeg fremstiller ofte teorier som fakta. ikke fordi jeg tror det er det, men fordi det ofte fører frem. sier som baltus, "jeg gremmes"
med denne farten vi har nå ser jeg på det som sannsynelig at vi rekker å ødelegge jorda før den egentlig skulle dø. dette er en teori, min teori.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 16:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
meine hüter skrev: |
med denne farten vi har nå ser jeg på det som sannsynelig at vi rekker å ødelegge jorda før den egentlig skulle dø. dette er en teori, min teori. |
Det er også en teori du deler med mange andre, bl.a. forskere og vitenskapsfolk.
Og personlig stoler jeg mer på deres teorier enn på folk som er generelt optimister. Det har rett og slett litt mer for seg.
Når fagfolk uttaler seg om et emne jeg selv ikke har noe utdannelse i, er det overmodig og arrogant av meg å tro at jeg vet bedre enn dem og tenke at de tar feil.
|
Skrevet: Lør 28 Feb 2004, 18:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |