|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Hvor får jenter denne ideen fra, at "jeg har det vond inni meg, så derfor vil jeg kutte meg på håndledda"??
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 13:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
| 0nskemestern skrev: | | Hvor får jenter denne ideen fra, at "jeg har det vond inni meg, så derfor vil jeg kutte meg på håndledda"?? |
Det er ikke bare jenter som gjør det.
Men generelt, hvor slike folk får den ideen fra: jeg aner ikke.
Jeg kan forstå det når det gjelder de som hater seg selv; det er forståelig å ville skade noe man hater.
Men å skade seg selv fordi man har det vondt inni seg, det er over min fatteevne.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 13:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Vet det ikke bare er jenter, men har fått inntrykk av at i aldersgruppen 14-20 så er det langt flere jenter som er deprimerte enn gutter. langt flere.. noen andre som ser noe annet....?
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 13:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
kjenner en som er psykriater (leif?)
han driver å skader seg selv, når han er sinna.
er kanskje lettere å se logikken om man ser på personer ham er ekstreme.
han kan skade seg selv om bare tv-en går i stykker osv. han blir sur for ingenting. han slår foreldra sine og, men det har blitt en stund siden sist.
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 14:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Psykisk smerte er noe man ikke kan sette fingeren på alltid.. man kan ikke forklare den og da er det vanskelig å forstå.. både for seg selv og andre.. mens fysisk smerte er lettere å forklare og lettere å forstå.. og da er det for mange en løsning å ha fysisk smerte.. bare for å få en liten pause i den psykiske smerten..
Bare tenk deg selv.. du har det kjempevondt.. inni deg.. men du vet ikke helt hvorfor.. og ikke helt hvor.. du bare vet at det er vondt.. og du har hatt det slik lenge.. en hel evighet kjennes det ut som.. og du vet at det eneste som kan ta det bort.. om enn bare for en stakket stund.. det er fysisk smerte.. så begynner du kanskje i det små med å bite deg selv.. eller å klore.. eller kanskje ett kutt for da blir alt bedre.. og så blir det flere kutt neste gang.. og du merker at det hjelper.. om enn bare for en liten stund.. og da har man kommet inn i en ond sirkel..
Vondt skal vondt fordrive sies det jo...
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 14:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
| mattestykke skrev: | kjenner en som er psykriater (leif?)
han kan skade seg selv om bare tv-en går i stykker osv. han blir sur for ingenting. han slår foreldra sine og, men det har blitt en stund siden sist. |
psykopat? i psykisk ubalanse?
en psyikiater er en lege som er spesialisert innen psykiatri
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 14:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg har det fryktelig vondt, derfor sørger jeg for at jeg får enda mer vondt?
Jeg forstår ennå ikke logikken i det. Kan ikke skjønne annet enn at det er en avhengighet bortimot på lik linje med alkoholisme. Og har man først en slik avhengighet kan ens logiske tankegang begynne å bli ganske forvridd.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 14:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| 0nskemestern skrev: | | Vet det ikke bare er jenter, men har fått inntrykk av at i aldersgruppen 14-20 så er det langt flere jenter som er deprimerte enn gutter. langt flere.. noen andre som ser noe annet....? |
Det kan godt være.
Det kalles hormoner.
Jenter rundt den alderen er særdeles plaget av det.
Noen i sterkere eller svakere grad enn andre, noen for lengre eller kortere periode enn andre.
Nå har nok omgivelser og generell livssituasjon en del å gjøre med det også, men hormonene skal sannelig få ta sin del av skylden, de også. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 15:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
| Glahn skrev: | Jeg har det fryktelig vondt, derfor sørger jeg for at jeg får enda mer vondt?
Jeg forstår ennå ikke logikken i det. Kan ikke skjønne annet enn at det er en avhengighet bortimot på lik linje med alkoholisme. Og har man først en slik avhengighet kan ens logiske tankegang begynne å bli ganske forvridd. |
Jeg tror det er så enkelt som at fordi det er lettere å forklare den fysiske smerten (til seg selv, for de fleste som driver med slikt er flinke til å skjule det) så kan man ved å gjør den sterkere enn den psykiske få en pause.. Jeg kan ikke forklare dette siden jeg ikke driver med slikt selv.. jeg kan bare prøve å forstå..
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 15:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Aurora skrev: |
Bare tenk deg selv.. du har det kjempevondt.. inni deg.. men du vet ikke helt hvorfor.. og ikke helt hvor.. du bare vet at det er vondt.. og du har hatt det slik lenge.. en hel evighet kjennes det ut som..
|
Prøv det, men klarer det ikke. vet ikke om det er meg det er noe galt med, noen sier jeg er kald; men jeg har det aldri psykisk vondt mer enn en halvtime! jeg blokker alltid ut det vonde, så forsvinner det. det eneste som er annerledes er vis jeg har såret kjæresten min, da jan jeg ha vondt noen dager, til jeg får beklaget ordentlig.
Men utenom det er det faktisk ingenting som går sånn innpå meg at jeg setter meg ned og lider.. ikke felt en tåre siden jeg var 6 heller.. er det meg?
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 16:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Normalt og normalt, fru Blom...
Det finnes de som er svært følsomme, de som er lite følsomme, og de som er sånn midt i mellom. Det er kanskje disse som kan omtales som "normale," men selv er jeg litt skeptisk til å definere hva som er normalt og ikke når det gjelder noe så uregjerlig som følelser og følsomhet.
Mest praktisk for en selv er det vel å være mindre følsom, men selv kunne jeg aldri tenkt meg å ikke være svært følsom, for man lever så mye mer når man føler.
Jeg liker faktisk å gråte.
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 16:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
grmpf.. ja, bare gjør meg misunnelig du. 
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 16:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
ja har man sterke følelser så kan det både være possitivt og neggativt det.
mer deprimert og mer glad.
Jeg har og lyst til å grine...slik som nå. Dvs hadde hatt det om ei i klassa mi var her. Jeg har ikke grini på en god del år nå. sist gang var i begravelsen til min dødfødte nevø.
Psykopat var det ja. viste det var noe feil.
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 17:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
hmm, men det å kjefte på barn. Hvis man kaller barnet for noe stygt; fx "jævla ubrukelige møkkaunge" så tenker jo ungen at det er noe feil men er jo ikke vokst opp med et tabu samfunn enda og kjenner ikke dybden av det før en del år senere i såfall.
barn kjenner ingen sosial antropologi. tror ihvertfall jeg.
seff er det dumt å slå barn, men det er nødvendigvis ikke galt.
det kommer ann på om det er et ufarlig slag eller en ørefik, snakker vi pryl og belter og sånt er det bare å ringe barnevernet og fjerne psycho forelder..
men om man bare er pudder mot barna sine, blir de ikke da utrolig skjøre mot resten av verden?
med tanke på at vi mennesker ikke har noe problem med å være råtne mot hverandre..
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 19:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg tror fremdeles det er en avhengighet, det med selvskading... blir til det, ihvertfall.
Og jeg har vært borti flere som har holdt på med slikt - alle er jenter. Liker å tro at det er en viss overvekt med jenter som driver med selvskading, ja. Hvorfor det er slik aner jeg ikke.
Tristan_Tiltold: Du har valgt samme avatar som en annen bruker her på forum - det er litt forvirrende, samt at retningslinjene foreslår at man da velger en annen.
Som sagt, jeg har aldri blitt lagt hånd på av mine foreldre i mitt liv. Men jeg er langtifra skjør mot resten av verden av den grunn.
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 19:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
| Glahn skrev: | Jeg har det fryktelig vondt, derfor sørger jeg for at jeg får enda mer vondt?
Jeg forstår ennå ikke logikken i det. Kan ikke skjønne annet enn at det er en avhengighet bortimot på lik linje med alkoholisme. Og har man først en slik avhengighet kan ens logiske tankegang begynne å bli ganske forvridd. | er det rart*se undrene ut*, for noen (feks meg) så er det å gjøre seg selv skade/smerte, en måte å ungå å sla ned alle som er i nærheten når en er forbanna
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 21:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg har vel ganske enkelt helt andre mekanismer for å takle slike ting...
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 23:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg skiader meg fordi jeg enten kjeder meg, eller fordi jeg er i psykisk ubalanse (skjedd to ganger...) jeg er ikke avhengig, men blir jeg for ofte misforstått blir jeg ettellerannet...
|
Skrevet: Fre 12 Mar 2004, 18:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
hehehe jo det er vell så
men du har jo de som skader seg for di de har det vont inni seg
|
Skrevet: Fre 12 Mar 2004, 19:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
| Aurora skrev: | | mattestykke skrev: | kjenner en som er psykriater (leif?)
han kan skade seg selv om bare tv-en går i stykker osv. han blir sur for ingenting. han slår foreldra sine og, men det har blitt en stund siden sist. |
psykopat? i psykisk ubalanse?
en psyikiater er en lege som er spesialisert innen psykiatri |
Psykotisk. Psykopat er noe helt annet.
|
Skrevet: Fre 12 Mar 2004, 20:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |