|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
akkurat! takk for utfyllelsen.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 11:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
...har det slÄtt dere at dere kanskje ofrer sannheten pÄ Ändsalteret som et resultat av et Þnske om esoterikk?
Jeg er fundamentalt uenig i de to siste definisjoner av objektivismen og det synes som om respektive ikke har gÄtt i dybden av lÊren. Kanskje er det ubehagelig Ä tenke seg en rasjonell verden og kanskje er det mer bekvemt Ä henfalle til en filosofi som aldri vil gi noe konkret svar pÄ de fundamentale spÞrsmÄl? Er man rett og slett redd for at filosofien skal utslette seg selv?
...det ville i sÄ tilfelle vÊre trist!
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 11:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
kan ikke si det er det jeg er redd for, jeg synes rett og slett det virker mer logisk og naturlig at alle ting sannsynligvis ikke er som jeg oppfatter dem.
Dessuten, som sagt, for en kjedelig verden uten filosofi..
Men la meg stille deg et spÞrsmÄl(du har rett i at jeg ikke har satt meg inn i lÊren):
Har jeg forstÄtt det korrekt hvis objektivismen eksempelvis hevder det ikke finnes liv utenfor jorden begrunnet i at vi ikke kan se/fÞle/sanse den eventuelle eksistensen av det?
Det vil i sÄ fall vÊre rimelig absurd og naivt og tro..
|
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 12:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
"kan ikke si det er det jeg er redd for, jeg synes rett og slett det virker mer logisk og naturlig at alle ting sannsynligvis ikke er som jeg oppfatter dem."
- Det er jo den eneste preferansen du har Ä forholde deg til selv om du sikkert ikke oppfatter og forstÄr alt slik som det egentlig er...
"Dessuten, som sagt, for en kjedelig verden uten filosofi.. "
- Objektivismen er i seg selv en filosofi og en henfallenhet til denne betyr ikke at man avskaffer filosofien (jeg skjĂžnner ikke hvor denne forestillingen har kommet fra)...
"Men la meg stille deg et spÞrsmÄl(du har rett i at jeg ikke har satt meg inn i lÊren):
Har jeg forstÄtt det korrekt hvis objektivismen eksempelvis hevder det ikke finnes liv utenfor jorden begrunnet i at vi ikke kan se/fÞle/sanse den eventuelle eksistensen av det?"
- Objektivismen er ikke trangsynt og beskjeftiger seg ikke utelukkende med det som kan bevises. Sannsynlighetsberegning og rasjonell tankegang tilsier at det med all sannsynlighet finnes liv andre steder i universet, men man kan ikke konkludere fÞr det lar seg pÄvise...
"Det vil i sÄ fall vÊre rimelig absurd og naivt og tro.."
- Ja ikke sant
Ps: jeg er ingen ekspert pÄ objektivisme, men av det lille jeg har lest sÄ appellerer den mer til meg enn noen annen filosofisk retning jeg tidligere har beskjeftiget meg med. Imidlertid har ogsÄ denne retningen sine aspekter som vekker tvil hos meg og jeg velger fÞlgelig de elementene jeg selv finner troverdig og henlegger de som jeg ikke greier Ä forstÄ, adoptere eller tro pÄ... Dette er min subjektive mening om det objektive 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 14:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Vel, jeg er humanist, og humanismen og objektivismen har jo en del til felles. Den viktigste forskjellen, iallfall slik jeg har forstÄtt det, er at humanismen legger menneskets forutsetninger, evner og etiske ansvar til grunn for filosofien,* mens objektivistene ikke setter noen prinsipiell forskjell mellom dyr og mennesker.
En annen viktig forskjell er at der humanismen godtar at det ikke er noen sannheter vi kan vite med sikkerhet, opererer objektivismen med absolutter. MisforstÄ meg rett! Jeg snakker ikke om gudetro og overnaturlige hendelser her; jeg er hedning sÄ god som noen. Jeg mener bare at ut fra et objektivistisk synspunkt blir det vanskelig Ä utvide rammene for det vi allerede vet. Tankeeksperimenter som de Kant drev med blir moralsk direkte forkastelige, det ble jo sagt tidligere.
Det er derfor jeg ikke er objektivist.
* Selv om jeg ikke tillegger mennesker stÞrre «sjelelig verdi» enn andre levende vesener, sÄ mener jeg dette er gyldig rett og slett fordi det er en filosofi for mennesker. Hadde jeg vÊrt f.eks. akkar (Todarodes sagittatus), sÄ hadde jeg nok bekjent meg til todarodismen, i den grad blekkspruter har et Ändsliv Ä snakke om.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 15:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| Cafein skrev: | | Jeg mener bare at ut fra et objektivistisk synspunkt blir det vanskelig Ă„ utvide rammene for det vi allerede vet. Tankeeksperimenter som de Kant drev med blir moralsk direkte forkastelige, det ble jo sagt tidligere. |
At du i det hele tatt kan skrive noe slikt er for meg en gÄte, om ikke en kilde til latter. Jeg kan ikke se noen annen filosofisk grunnholdning som fremelsker det Ä utvide kunnskapshorisonten slik som objektivismen gjÞr, den er da ikke statisk og absolutt!
NÄr det gjelder Kant sÄ er min kritikk tuftet pÄ det faktum at mye av hans filosofi kom som et resultat av at kirken satte restriksjoner for hva han skulle mene. Hvordan kan man sÄ ta Kant pÄ alvor den tid hans filosofiske teser vedrÞrende blant annet religion var pÄtvunget og styrt av datidens justis- og kirkeminister???
Humanismen har jeg stor sans for og enkelte elementer har jeg endog adoptert i min egen livsfilosofi.
Avslutningsvis tillater jeg meg Ă„ lime inn et sitat (vedrĂžrende dyr/mennesker) fra FSO's hjemmesider (Foreningen for Studium av Objektivismen, www.objektivisme.no):
SpÞrsmÄl: Er det korrekt at Objektivismen sier at det som skiller mennesket fra dyrene er at vi kan anvende oss av fornuft og logikk, men dyr ikke har denne egenskapen?
Svar: Ja.Derfor har dyr ingen rettigheter, for vi har ikke rettigheter fordi vi kan fÞle smerte, men nettopp pÄ grunn av at vi kan bruke fornuft og ikke lever pÄ instinkter. Men er det ikke rart Ä si at dyr ikke har rettigheter, nÄr uten dem ville ikke jorden gÄtt rundt, altsÄ, kretslÞpet?
KretslÞpet ville heller ikke gÄtt rundt hvis det ikke hadde vÊrt planter - men ingen foreslÄr at planter har rettigheter.
Pga. fornuften har mennesket mulighet til Ä arbeide pÄ lang sikt - f.eks. sÄ om vÄren og hÞste et halvt Är senere, planlegge og bygge et hus, lage et dataprogram - slike prosesser tar lang tid, og muligheten til Ä gjÞre slike prosesser som tar tid mÄ beskyttes (ingen vil sÄ hvis hvem som helst kan hÞste), og det er dette som er grunnen til at mennesker har rettigheter: rettigheter finnes for Ä beskytte menneskets mulighet til Ä arbeide pÄ lang sikt. Dyr driver ikke med langsiktig arbeid - de har ingen behov for beskyttelse av det de arbeider med.
Dessuten, rettigheter skal lÞse konflikter, og dette skjer ved Ä henvise til rettighetsprinsippet ("Det er A som har sÄdd, da kan ikke du, B, hÞste"). Slike oppfordringer er av ingen nytte i konflikten mellom A og en tiger.
Vi bÞr absolutt behandle dyr pent - etter mitt syn er det umoralsk Ä torturere dyr kun for underholdning (tyrefekting), men medisinsk forskning pÄ dyr er nyttig og bÞr kunne skje. At mye av den forskning som bedrives idag er av liten verdi, er en annen sak.
...hÄper noe av dette var oppklarende.
|
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 17:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| QIQrrr skrev: |
Dyr driver ikke med langsiktig arbeid - |
Det finnes da flere arter som hamstrer mat? og hva med maur? bier? bygger boliger, hamstrer og lager mat over lengre tid.
ergo: dyr driver med langsiktig arbeid, om enn ikke sÄ langsiktig som mennesker..
|
Skrevet: Ons 18 Feb 2004, 23:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| 0nskemestern skrev: | | QIQrrr skrev: |
Dyr driver ikke med langsiktig arbeid - |
Det finnes da flere arter som hamstrer mat? og hva med maur? bier? bygger boliger, hamstrer og lager mat over lengre tid.
ergo: dyr driver med langsiktig arbeid, om enn ikke sÄ langsiktig som mennesker.. |
Med dette anser jeg saken avsluttet fra min side...case closed 
|
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 00:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Men driver dyr med langsiktig arbeid pĂ„ grunn av instinkt, eller ligger det aktiv tenking og planlegging bak det hele? Ă
sammenlikne biers og maurs tankeliv, i deres pepperkornhjerner, med menneskers tankeprosesser... Man skal vĂŠre svĂŠrt forsiktig med Ă„ sette likhetstegn mellom disse.
ForÞvrig var vel bÄde Kant og Descartes ganske praktiske menn. I en tid da det Ä krangle for mye med kirkens lÊre kunne vÊre sÊrdeles dÄrlig for helsa, var det ikke rart at man ikke la seg for mye ut med kirken. SÄ kan man jo heller lese disse filosofene med dette i bakhodet.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 19 Feb 2004, 01:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Tilbake til Hume!
Det Hume sier, er vel snarere at vi ikke har noe grunnlag fra erfaringen for Ă„ anta eksistensen av verden utenfor vĂ„r bevissthet. Han er bare skeptisk til den, han sier ikke at den ikke finnes. Ă
si det ville vĂŠrt i strid med hans empirisme.
Og: Ä anta at det finnes en verden utenfor vÄr bevissthet, er noe vi gjÞr automatisk. Hume mente at slike forestilliger som vi gjÞr av ren vane er uungÄelig, slik menneskesinnet fungerer. Det er ogsÄ noe vi trenger for Ä kunne leve, altsÄ en praktisk nÞdvendighet.
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror Hume inhalerte tvilsomme stoffer.
Det tror jeg forĂžvrig om alle filosofer.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Empirisk forstÄelse av virkeligheten er uansett lettere Ä forholde seg til enn hypotetisk deduktiv nativisme. Imidlertid eliminerer begge motsatser det objektive elementet og fÞlgelig utsletter disse filosofiske tankene rasjonaliteten som selvfÞlgelig mÄ finnes og jeg erklÊrer bÄde empirismen og nativismen for ikke-eksisterende samtidig som jeg appellerer til rasjonell tankevirksomhet...eh, nÄ ble jeg litt forvirret av meg selv 
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Vi har ingen garanti for at den verden vi sanser er den virkelige verden, det kan utmerket godt vÊre at vi alle er simulerte programmer i en eller annen hyperavansert datamaskin, eller vi alle er hjerner pÄ et fat, tilkoblet en drÞss med elektroder og emittorer.
Men det finnes dessverre ingen mÄte Ä finne ut dette pÄ. SÄ lenge den sansete virkelighet er det eneste referansegrunnlaget og virkeligheten vi har, er diskusjonen pr definisjon meningslÞs.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 14:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg kan:
1) tro at jeg er tilkoblet en gigantisk datamaskin ala Matrix og at alt bare er en datasimulering.
2) tro at alt er en illusjon skapt av en gud-skapning med utpreget sans for humor
*liste opp diverse andre merkverdige og fantasifulle teorier*
n) tro at det finnes en verden der ute, som jeg tolker ved hjelp av mitt sanseapparat og min hjerne, slik at jeg kan navigere meg gjennom denne verdenen slik at jeg kommer minst mulig til skade.
Alt er mulig, men det er forskjell pÄ hva som er mulig, og hva som er (mest) sannsynlig.
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 18:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| Niconogood skrev: | Vi har ingen garanti for at den verden vi sanser er den virkelige verden, det kan utmerket godt vÊre at vi alle er simulerte programmer i en eller annen hyperavansert datamaskin, eller vi alle er hjerner pÄ et fat, tilkoblet en drÞss med elektroder og emittorer.
Men det finnes dessverre ingen mÄte Ä finne ut dette pÄ. SÄ lenge den sansete virkelighet er det eneste referansegrunnlaget og virkeligheten vi har, er diskusjonen pr definisjon meningslÞs. |
Det finnes noe som heter sannsynlighetsberegning...eliminasjonsprosess etc. Men hvis du skal dra det helt ut pÄ kvantenivÄ sÄ finner du mange variabler. Hva skal du bruke tiden din pÄ?
...rasjonell prioritering 
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Sannsynlighetsberegning og kvanteteori er like begrenset av vÄr persepsjon av den sansete virkelighet som alt annet.. Ser ikke helt poenget ditt
Vi kan finne ut om forhold som er begrenset av den virkeligheten vi sanser, men hvorvidt denne virkeligheten faktisk er virkelig i streng forstand har vi ingen forutsetning for Ă„ avgjĂžre.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
| Glahn skrev: | | Alt er mulig, men det er forskjell pÄ hva som er mulig, og hva som er (mest) sannsynlig. |
Ă
si at "det er mest sannsynlig at den ytre verden eksisterer" er bare tull - det du da egentlig sier, er at det er mest sannsynlig utifra hva som allerede er etablert.
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
If it hurts it's real
If it bleed it dies
That's reality for you!

|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:41 Sist endret av Tittan den Tir 30 Mar 2004, 22:17, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| Terning skrev: | | Glahn skrev: | | Alt er mulig, men det er forskjell pÄ hva som er mulig, og hva som er (mest) sannsynlig. |
Ă
si at "det er mest sannsynlig at den ytre verden eksisterer" er bare tull - det du da egentlig sier, er at det er mest sannsynlig utifra hva som allerede er etablert. |
Noe som er det eneste jeg har Ä forholde meg til, sÄ da gjÞr jeg det 
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |