DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

med denne stakkars jenta i hodet: Er norske straffer i sedelighets-saker latterlige?

Uten tvil! SYKE!
92%
 92%  [ 24 ]
Akuratt passe..
7%
 7%  [ 2 ]
for strenge!
0%
 0%  [ 0 ]

Antall stemmer : 26

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Jeg blir kvalm.. NORGE ER SYKT!!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 4 [61 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
count me in.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 09 Des 2003, 12:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Jeg beklager at du har mistolket meg og derfor misforstår min holdning. Jeg har forklart hva som kan sies mot høyere straffer og også hvorfor jeg mener straffene ikke bør heves. Dette er, som du kanskje har forstått, to helt forskjellige sider av saken. Jeg har ikke noe behov for at andre skal synes straffene er for høye, og det er ingen argumenter jeg kan komme med som dere vil forstå. Så vær så god, bare konkluder i vei.

InnleggSkrevet: Ons 10 Des 2003, 14:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Det virke som om folk tar det for gitt at denna jentå vil få det bedre, jo lengre denna mannen sitte i fengsel? Eg forstår ikkje det heilt. I solidaritet me offeret ska overgriperen sperras inne i tiår?

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Søn 14 Des 2003, 18:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
stjernesludd skrev:
I solidaritet me offeret ska overgriperen sperras inne i tiår?

Nei.
For å være sikker på at overgriperen ikke gjør noe slikt igjen (mot datteren sin eller noen andre) på en veldig god stund, bør han sperres inne i ti år. Eller fem. Eller femten. Et eller annet som er mer enn to i alle fall. Freakish

Og forøvrig; hvis min far hadde misbrukt meg gjentatte ganger, hadde jeg følt meg mye tryggere hvis han hadde blitt buret inn for ti år, enn om han hadde blitt buret inne for to.

Jeg tror ikke de fleste mannfolk har den fjerneste anelse om hvor forferdelig det føles å bli utsatt for slike overgrep. Hovedmålet med fengselsstraff er ikke å gjøre tilværelsen til overgriperen så fæl som mulig pga. det han har gjort, men å skjerme offeret og gi henne en trygghetsfølelse.

InnleggSkrevet: Søn 14 Des 2003, 19:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
PÃ¥stand: All straff er symbolsk.
Jeg tror at kriminelle trenger straff. De trenger å vite hva som kreves av samfunnet rundt dem. Jeg tror at de fleste kriminelle innerst inne ønsker å bli tatt og straffet. Hvis de ikke får straff, kan de aldri bli ferdig med ugjerningen de har gjort. Den kriminelle ønsker oftest å bryte ut av mønsteret han er havnet i og gå tilbake til tiden før han forbrøt seg mot samfunnet. For å kunne det, må han få føle at han er skuls med samfunnet. For mye straff, however, kan skape bitterhet mot samfunnet.

InnleggSkrevet: Ons 17 Des 2003, 11:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det er nok rimelig mange kriminelle som gir totalt blaffen i hva samfunnet måtte mene om hva de gjør, straff eller ikke straff.

InnleggSkrevet: Søn 28 Des 2003, 16:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Raggen
Främling
Främling

Ble Medlem: 20 Nov 2003
88 år

Jeg så et program på Discovery eller hva det nå var. Sikkert Crime Night eller noe sånt... Uansett... Det var i USA... en voldtektsforbryter fikk 88 år i fengsel som straff (dette var en voldtekt uten påfølgende drap eller annen vold). Vi burde fleske til med litt lengre straffer her i Norge også.
Exclamation

InnleggSkrevet: Man 05 Jan 2004, 22:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Jeg skal ikke påstå å være noen sleiping på jus, men jeg mener grunnen til at strafferammene er såpass lave er at bevisbyrden skal være mindre. Så hva vil vi ha? Færre voldtektsforbrytere som blir tatt, men blir sittende til de blir grå? Eller at de blir sittende latterlig kort, men til gjengjeld er det flere som faktisk får straffen sin?

Man kan selvsagt argumentere for å forandre prinsippet om større bevisbyrde for høyere strafferamme... lykke til.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jan 2004, 04:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Hvorfor ikke kombinere det? Vi har forskjellige grader av drap, hvorfor ikke ha det samme når det kommer til voldtekt?

Tenker ikke nødvendigvis at den skal være planlagt el. men med vold/uten vold, med våpen/uten våpen ol...

Bare en tanke.

InnleggSkrevet: Tir 06 Jan 2004, 16:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg er egentlig svært takknemlig for at jeg ikke er politiker.

InnleggSkrevet: Ons 07 Jan 2004, 11:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Thank God for that.. selv om man av og til kan tenke at man kunne klart jobben ti ganger bedre enn de soppene som er det..

InnleggSkrevet: Man 12 Jan 2004, 15:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Vi hadde en fin debatt her, prøve å sparke den igang igjen når vi har endel nye medlemmer.. Dere nye: vennligst les foregående debatt før besvarelse.

Mann dømt til 14 måneders fengsel

En 36 år gammel mann er i Karmsund tingrett dømt til ett år og to måneders fengsel for seksuell omgang med sin femårige datter.

Når skal straffene begynne å samsvare med forbrytelsene?!?
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 11:21
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Verden er et syykt sykt sted...

Okei...Etter min mening bør slike mennesker (iallfall han i den første saken vi diskuterte) sperres inne i minst 10år. MEN, dommen må kombineres med terapi i tillegg. Greit at offeret føler seg tryggere, og at man sørger for at han ikke gjør det igjen, men muligheten finnes jo alltid for at han kan fortsette der han slapp når han slipper ut? Enten det er 2 eller 10år senere...
Terapi kan ikke garantere at han vil få vett inn i hodet, eller at han tar til fornuft, men det er iallfall verdt et forsøk. Menesker som gjør slike ting (og spesielt de som gjør det mot små barn) er syke mennesker.
Syke mennesker trenger behandling.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 11:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Om ikke annet, kan i hvert fall terapien bidra til å kartlegge overgriperens holdninger til sine egne handlinger, slik at man kan vurdere faren for gjentakelse. Tvungen terapi/psykoanalyse bør helt klart innføres.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 11:44
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Noen som fikk med seg denne domsavgjørelsen som nettopp falt?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/27/421567.html

Fire menn ble funnet skyldige i å ha kidnappet ei jente på 17 år. En fikk seks måneders fengsel, de andre samfunnstjeneste. Hallo???

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 11:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Stem FRP sier jeg bare!!! Skal jeg si deg noe som gjør det hele ennå sykere? for å forfaslge penger får du minst 7 år, så penger er mer verdt enn menneskeliv virker det som..

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 12:03
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Glahn skrev:

Fire menn ble funnet skyldige i å ha kidnappet ei jente på 17 år. En fikk seks måneders fengsel, de andre samfunnstjeneste. Hallo???

Ja, jeg så det der... "heia norge"! Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 12:56
toth42
Cowboy
Cowboy

Coralin skrev:
Stem FRP sier jeg bare!!! Skal jeg si deg noe som gjør det hele ennå sykere? for å forfaslge penger får du minst 7 år, så penger er mer verdt enn menneskeliv virker det som..

Faktisk anses det å kopiere en 50lapp, om du så gjør det på en vanlig sort/hvitt kopimaskin, som mer alvorlig enn å misbruke en 2-åring. I juridisk forstand. Men ikke i hodet til 99,9% av nordmenn.. Hvorfor er det da slik juridisk? i "demokratiet" Norge?

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 13:14
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:

Nå var ikke dette pedofili eller voldekt, men det er akkurat på samme måten; straffen må anses som en HÅN mot offeret.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 13:15
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
ønskemestern skrev:
Coralin skrev:

Faktisk anses det å kopiere en 50lapp, om du så gjør det på en vanlig sort/hvitt kopimaskin, som mer alvorlig enn å misbruke en 2-åring. I juridisk forstand. Men ikke i hodet til 99,9% av nordmenn.. Hvorfor er det da slik juridisk? i "demokratiet" Norge?

fordi folk ikke anser det som viktig da sikkert, siden de ikke stemmer på det partiet som er for å øke straffene..de syntes det er viktigere med barnehageplasser, masse skattelettelser for de rike osv.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 13:19
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 4 [61 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet