|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: TromsĂž
|
songbird skrev: | jeg synes uansett det er unÞdvendig Ä trÄkke pÄ mennesker pÄ den mÄten. |
"What are we, but means to an end..."
|
_________________ Bedre Ă„ vĂŠre en missfonĂžyd Sokrates enn en fornĂžyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Man 20 Okt 2003, 17:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Argumentet om Ä se pÄ mennesker som leketÞy stÄr ennÄ fast. Her var det snakk om Ä bruke andre for egen fornÞyelses skyld, og ingenting annet. Behandling av mennesker som objekter, lekeklosser, plast-soldater.
Siden nÄr hadde vi meldt oss frivillige til noe eksperiment?
ForĂžvrig blir det ikke noe mer riktig Ă„ bruke folk som lekeklosser, bare fordi andre gjĂžr det. Og her var det da virkelig ikke noe viktig poeng bak det hele, annet enn en persons fornĂžyelse. Hvis yo_mothafakka snakker sant da, og Ă„ finne ut det blir en ren gjettelek.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 20 Okt 2003, 18:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: TromsĂž
|
SelvfĂžlgelig er det ikke etisk riktig Ă„ utsette noen for et eksperiment de ikke selv vil delta i, eller som Glahn sier Ă„ utsette noen for ens egen fornĂžyelse.
But there are situations where no sacrifice is to grate... for hva om vi hadde f.eks kurne til kreft innenfor vÄrt rekkevide, problemet var bare det at 100 mennesker mÄtte dÞ for at denne kuren skulle bli virkerlighet, ville ikke prisen vÊre verdt belÞnningen...(?) eller skulle vi heller fortsete Ä lete etter en human anskafelse av en slik kur i mange Är fremmover, noe som alt i alt ville koste flere menneskeliv...
Egentlig er dette eksemplet litt lite relevant med tema, men det jeg prÞver Ä si er at jeg mener at det finnes de tilfeller der ellers inhumane og ufrivillige eksperimenter mÄ godtas... noen ganger mÄ vi bruke andre som lekeklosser, men kunn hvis det er for et allment gode...
the goal justifies, the means... at least in some cases...
|
_________________ Bedre Ă„ vĂŠre en missfonĂžyd Sokrates enn en fornĂžyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Tir 21 Okt 2003, 15:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
imzaraiel skrev: | SelvfĂžlgelig er det ikke etisk riktig Ă„ utsette noen for et eksperiment de ikke selv vil delta i, eller som Glahn sier Ă„ utsette noen for ens egen fornĂžyelse.
But there are situations where no sacrifice is to grate... for hva om vi hadde f.eks kurne til kreft innenfor vÄrt rekkevide, problemet var bare det at 100 mennesker mÄtte dÞ for at denne kuren skulle bli virkerlighet, ville ikke prisen vÊre verdt belÞnningen...(?) eller skulle vi heller fortsete Ä lete etter en human anskafelse av en slik kur i mange Är fremmover, noe som alt i alt ville koste flere menneskeliv...
Egentlig er dette eksemplet litt lite relevant med tema, men det jeg prÞver Ä si er at jeg mener at det finnes de tilfeller der ellers inhumane og ufrivillige eksperimenter mÄ godtas... noen ganger mÄ vi bruke andre som lekeklosser, men kunn hvis det er for et allment gode...
the goal justifies, the means... at least in some cases... |
hmm...jeg vet nÄ ikke helt om jeg er enig i at Ä finne ut hvor mange han greide Ä provosere er for et allment gode...
|
Skrevet: Tir 21 Okt 2003, 15:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det er lett Ä si at hundre mÄ dÞ for at en hel haug skal leve, men tenk deg at du selv er en av de hundre. Tenk deg at noen plutselig kommer og bare sier: nei sorry, du mÄ dÞ. Trist, men sÄnn er det - vi har bestemt at nÄ skal du dÞ, sÄnn helt uten videre. SÄ dropp alle videre planer du mÄtte ha om et liv og hils slekt og venner.
Hvor godt ville du likt det?
ForĂžvrig er det en smule over-kill Ă„ sammenlikne slikt med det yo_mothafakka skrev/gjorde. Det vedkommende gjorde var jo bare rett og slett patetisk...
|
Skrevet: Tir 21 Okt 2003, 18:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moiraine
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003 Innlegg: 215 Bosted: Bartebyen.
|
Ă
kalle det patetisk, synes jeg er Ä ta litt hardt i. I likhet med artikkelen du la ut "Tilgi meg homofile - jeg fÞlger jo bare ordre", kan man benytte provokasjonsmetoden for Ä fÄ folk til Ä tenke, og reagere. Denne artikkelen var jo skrevet sÄ ironien skinte igjennom, men den har noe av den samme hensikten.
Men dere er jo sÄ oppegÄende allerede, at dere neppe trenger noen bevisstgjÞring. Dere imponerte meg her. ToleransenivÄet er hÞyt.
HURRA FOR DSGF'ERNE!!! 
|
_________________ Aliquandro et insane iucudum est.
Skrevet: Tir 21 Okt 2003, 22:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det er bare det at jeg har vÊrt borti folk som oppfÞrer seg slik - komplett umulige Ä stole pÄ fordi du aldri vet hvorfor de gjÞr noe, eller om de bare tuller eller ikke - sÄ mange ganger fÞr. Det er like hÄplÞst hver gang. Derav ordet patetisk.
|
Skrevet: Tir 21 Okt 2003, 22:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moiraine
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003 Innlegg: 215 Bosted: Bartebyen.
|
I min verden har ogsÄ idiotene en funksjon.
(Noe jeg fant ut, da jeg innsÄ at det var umulig Ä gjÞre den idiotsikker).
Jeg pÄstÄr ikke at vedkommende er en idiot, men de finnes nÄ der ute. Mange regner sikkert meg som en ogsÄ. Det plager meg ikke noe videre.
|
_________________ Aliquandro et insane iucudum est.
Skrevet: Tir 21 Okt 2003, 22:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |