|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: Tromsø
|
| dybvik skrev: | | Bare for å dra inn noe annet da, er gammel norsk også et eget språk ? |
gammel norsk eller norrønt er egentlig et eget språk, fordi det har en egen gramtikk (med kasuser noe som ikke finnes i dagens norsk), egne uttaleregler og skriveregler. Det gamle runealfabetet hører også til det norrønne språk.
|
_________________ Bedre å være en missfonøyd Sokrates enn en fornøyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Tor 16 Okt 2003, 12:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
| imzaraiel skrev: | | Norunn skrev: | | Det er jo tross alt ikkje berre bokmål folk lærer først. Folk som går i nynorskklasse lærer nynorsk først. Bokmål kjem inn uansett, pga aviser, tv, osb. |
selvølgelig er det noen som lærer nynosk først ved å bli satt i en så kalt nynorskklasse av foreldrene sine, og dermed hjernevasket i en tidlig alder....
nei faktumet er at nynorsk er nasjonalisme som henger igjenn fra 1850-tallet da norge skulle absolutt ha et eget språk og ikke et som bygde på svensk eller dansk, noe bokmål gjør.
Med andre ord er ikke nynorsk noe annet enn et nasjonalistisk opprør mot virkerligheten... et opprør som ikke er særlig vellykket... |
Såkalla nynorskklasse?
|
Skrevet: Tor 16 Okt 2003, 13:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Forslag: Jeg lager en sak som heter bokmål og nynorsk også fortsetter vi språkdiskusjonen her. Jeg tror mattematikkfaget begynner å bli nervøst nå 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tor 16 Okt 2003, 17:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Matematikk er visstnok et universielt språk. Kommer vi i kontakt med intelligente vesner fra andre planeter noen gang vil det første vi prøver på være å finne en gjensidig matematisk forståelse. Noen som har sett "Contact" med Jodie Foster?
*Får en visjon*
La matte bli vårt nye verdensspråk! La alle tale tallets tunge og foren språk og mattekarakterene i skolene!
1337... 
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Fre 17 Okt 2003, 08:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
imzaraiel
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003 Innlegg: 731 Bosted: Tromsø
|
| Eyden skrev: | Matematikk er visstnok et universielt språk. Kommer vi i kontakt med intelligente vesner fra andre planeter noen gang vil det første vi prøver på være å finne en gjensidig matematisk forståelse. Noen som har sett "Contact" med Jodie Foster?
*Får en visjon*
La matte bli vårt nye verdensspråk! La alle tale tallets tunge og foren språk og mattekarakterene i skolene!
1337...  |
virker litt usansynlig at hvis vi noen gang får kontakt med inteligente vesner fra en anne planet så vil det første vi kommer til å gjøre er å skye et ark med en rekke ligninger på, for å finne ut om de kan regn, ville heller ha spurt dem om langt viktigere ting som om de kommer i fred, hvor de kommer fra, om de vet om noen gode koke oppskrifter eller om de har samme musiksmak som meg/oss (radiobølger vandrer jo også ut i verdensrommet)...
matte som et universielt språk virker heller ikke som den ultimate gode ideen, alle ville da snakke i tall, og hva om noen forvekslet 2 med 4 eller 6 med 3... kunne resultere i en tredje (eller fjerde) verdenskrig...
|
_________________ Bedre å være en missfonøyd Sokrates enn en fornøyd idiot...
-John Stuart Mill-
Skrevet: Fre 17 Okt 2003, 16:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Grunnen til at matte ville blitt brukt som kontaktform overfor andre vesner er rett og slett fordi vi mest sannsynlig ikke ville ha noen likhetstrekk i det hele tatt. De ville muligens kommunisere på en helt annen måte enn oss.. kanskje ved hjelp av lys eller en slags bioradar. For å kunne skape forståelse mellom oss ville vi være nødt til å finne noen likhetstrekk og det finnes i matematikken. Fysiske lover og regler gjelder for alle, uansett. Og derfor må de ha et visst begrep om hva sånne ting er, følgende en fellesnevner mellom oss. Hadde de derimot snakket på en måte kodet eller mer avansert enn oss, måtte vi finne en måte å oversette det på. Dette ville blitt gjort av datamaskiner og hva er vel data hvis ikke ren matematikk?
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Fre 17 Okt 2003, 20:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Problemet er bare at vi antagelig ville hatt mer til felles med mugg som vokser på et baderomsgulv, enn med et vesen fra en annen planet. Det er ikke sikkert vi ville kjent igjen liv fra en annen planet som liv engang, og da begynner meningsfull kommunikasjon å bli en smule vanskelig.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 18 Okt 2003, 00:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
nei nei.. "ASL?" ville gjort susen
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Lør 18 Okt 2003, 00:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Iallefall er det ofte et effektivt virkemiddel for å unngå at folk snakker noe mer med en 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 18 Okt 2003, 00:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
Garantert middel for å forvirre meg.. Fikk en mail ang gprs priser.. tele2 kontra netcom. Var noe x og y regnestykker der. skjønte ikke en ost med ting på jeg da..
|
Skrevet: Man 20 Okt 2003, 11:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
en hvaforno?
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 20 Okt 2003, 16:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
det sa jeg og da jeg leste mailen. men en ost med en ting på osv er egentlig et generellt utrykk for at jeg skjønte ingen ting. Det var ikke en gang gresk!
|
Skrevet: Ons 22 Okt 2003, 19:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|