|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Glahn skrev: | Crispa skrev: | MEN; rÞmmer du fra landet ditt for frykten av ditt liv, er det jo naturlig Ä reise hjem igjen nÄr den frykta har gÄtt over og du kan leve der! |
Men hva hvis du flytta da du var ganske sÄ ung, og det ikke har blitt trygt Ä flytte tilbake fÞr du er ganske sÄ voksen. Da har kanskje det gamle hjemlandet ditt blitt ganske fremmed for deg, og du fÞler deg mye mer hjemme der du er nÄ... |
tenkte pÄ den jeg og.. Hvis de fÞler seg mest hjemme i det landet de er i, og har lagt rÞtter under seg, er det egentlig liten vits i Ä reise vekk for sÄ Ä slite for Ä fÄ lagt rÞtter om igjen..
|
Skrevet: Tor 03 Jul 2003, 13:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003 Innlegg: 678 Bosted: MÄnen
|
Aurora - Ja jeg er helt enig med deg.
|
_________________ Hulder..
Skrevet: Sűn 06 Jul 2003, 11:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Crispa skrev: | rÞmmer du fra landet ditt for frykten av ditt liv, er det jo naturlig Ä reise hjem igjen nÄr den frykta har gÄtt over og du kan leve der! |
Jeg tror ikke jeg klarer Ä bli mer uenig med deg der. Det er alt annet enn naturlig Ä reise hjem igjen. Man flykter til et annet land, du mÄ ikke tro det er lett Ä bare dra slik, men enkelte mÄ det for Ä overleve, etter la oss si 5 Är i et nytt land er det trygt for deg Ä flytte tilbake. Men du har barn, som kanskje var 3-10 Är da dere flyktet, og disse barna har nÄ slÄtt seg til rette i det nye landet, er det da riktig Ä tvinge de til Ä flytte "hjem" igjen?
Det er veldig mange ting Ä ta hensyn til, og ting er ikke sÄ sort-hvitt som du fremstiller det..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Sűn 06 Jul 2003, 18:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg innrÞmmer med det samme at jeg ikke har giddet Ä lese hele denne trÄden.
Men jeg skimtet noe om gjenger lenger bak der, og tenkte jeg skulle uttrykke min personlige mening om gjenger.
Gjenger er mongo.
SÄnn.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 07 Jul 2003, 07:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Aurora skrev: | Crispa skrev: | rÞmmer du fra landet ditt for frykten av ditt liv, er det jo naturlig Ä reise hjem igjen nÄr den frykta har gÄtt over og du kan leve der! |
Jeg tror ikke jeg klarer Ä bli mer uenig med deg der. Det er alt annet enn naturlig Ä reise hjem igjen. Man flykter til et annet land, du mÄ ikke tro det er lett Ä bare dra slik, men enkelte mÄ det for Ä overleve, etter la oss si 5 Är i et nytt land er det trygt for deg Ä flytte tilbake. Men du har barn, som kanskje var 3-10 Är da dere flyktet, og disse barna har nÄ slÄtt seg til rette i det nye landet, er det da riktig Ä tvinge de til Ä flytte "hjem" igjen?
Det er veldig mange ting Ä ta hensyn til, og ting er ikke sÄ sort-hvitt som du fremstiller det.. |
- jeg vet, faktisk. Det er forskjell mellom en liten tid, og lang tid.
Og som jeg skrev etter kommentaren til Glahn:
Sitat: | Hvis de fÞler seg mest hjemme i det landet de er i, og har lagt rÞtter under seg, er det egentlig liten vits i Ä reise vekk for sÄ Ä slite for Ä fÄ lagt rÞtter om igjen.. |
mulig jeg ordla meg feil her, men jeg mente ganske det samme som du skrev her:
Sitat: | Men du har barn, som kanskje var 3-10 Är da dere flyktet, og disse barna har nÄ slÄtt seg til rette i det nye landet, er det da riktig Ä tvinge de til Ä flytte "hjem" igjen? |
|
Skrevet: Man 07 Jul 2003, 07:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Crispa skrev: | - jeg vet, faktisk. Det er forskjell mellom en liten tid, og lang tid.
mulig jeg ordla meg feil her, men jeg mente ganske det samme som du skrev her:
Sitat: | Men du har barn, som kanskje var 3-10 Är da dere flyktet, og disse barna har nÄ slÄtt seg til rette i det nye landet, er det da riktig Ä tvinge de til Ä flytte "hjem" igjen? |
|
Men da er vi vel enig, men nÄr det gjelder kort og lang tid, sÄ trenger ikke et barn lang tid pÄ Ä slÄ rÞtter, samtidig som en voksen kanskje alltid vil lengte hjem igjen.. Og siden det tar ganske lang tid Ä vurdere en asylsÞknad her i landet har de fleste barn allerede slÄtt rÞtter fÞr de fÄr avslaget.
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 07 Jul 2003, 11:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Det er klart det er mer kriminalitet blant flyktninger enn det er blant etniske nordmenn. Tenk bare pÄ de forskjellige forholdene disse har vokst opp med og er vant til.
Har du bodd i et samfunn der krig, drap og korrupsjon er normen snarere enn unntaket er ikke dette noe du bare kan riste av deg i en hÄndvending. Det store flertallet av disse har heller ikke noe hÞyere form for utdannelse som heller ikke hjelper pÄ situasjonen. Har du vokst opp i et samfunn der kriminalitet ofte er en nÞdvendighet for Ä overleve er det klart terskelen for Ä begÄ slike handlinger vil ligge noe lavere ogsÄ i ettertid i motsetning til de fleste nordmenn som er oppdratt i gode kristne tradisjoner med 1,4 sÞsken og alle mulige velferdsordninger.
Tror problemet her snarere er integrering. Setter du en 10-12 tidligere barnesoldater sammen pÄ et mottak er det klart at disse er vant til Ä omgÄs samfunnet pÄ en litt annen mÄte enn det vi tradisjonelt er vant til. Det samme gjelder for Oslogrytas Þstkant der de trekker til som mÞll til lyset. Det er tilfeller av personer som har bodd i Norge i opptil 10 Är uten knapt Ä snakke et ord norsk. Fordi de ikke har behÞvd det da de kun omgÄs andre flyktninger.
Jeg har mange venner som opprinnelig har er "innvandrere", men jeg tenker ikke pÄ disse som noe annet enn norske fordi de er integrert pÄ alle mÄter og oppfÞrer seg akkurat som enhver annen etnisk nordmenn jeg kjenner.
Jeg tror det er viktig Ä plassere flyktninger med oppholdstillatelse sÄ langt borte fra Oslo som overhodet mulig. Gjerne i smÄ lokalsamfunn. Men det er da samtidig viktig at lokalbefolkningen tar vel i mot disse, noe som ofte har vÊrt et problem, da smÄ trauste lokalsamfunn gjerne ser pÄ skepsis med disse rart kledde menneskene med den merkelige hudfargen, noe som selvfÞlgelig ikke fÄr flyktningene til Ä fÞle seg sÄ veldig hjemme, og spurter tilbake til Oslo og likesinnede ved fÞrste mulighet.
Her for de ofte ikke noen jobb og et nĂŠrliggende alternativ er Ă„ oppsĂžke det omfattende nettverket av kriminelle grupperinger i Oslo som i all hovedsak er dominert av utlendinger.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 16:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |