|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Godt formulert av Zatharee.
Selv om det finnes mange relativt skarpe folk der ute, blir jeg alltid litt overrasket og skeptisk nÄr de tilsynelatende kan forklare ting som skjer lysÄr unna med den stÞrste selvfÞlgelighet. En gang var det en selvfÞlge at jorden var flat, inntil man fikk reist litt mer, og skjÞnte litt mer. Jeg tror vi kan komme til Ä oppdage at vi vet like lite om universet nÄ, som vi gjorde om jorden da, den dagen det evt blir mulig Ä reise noen lysÄr ut i rommet.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 29 Sep 2006, 08:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Zatharee skrev: | Hva om menneskehjernen bare ikke er i stand til Ä fatte hvordan universet henger sammen? Det er ingenting som tilsier at hjernen vÄr er laget slik at vÄr relativt begrensede logikk har mulighet til Ä forstÄ alt som foregÄr rundt oss. I sÄ fall vil ikke en gang tilstedevÊrelsen av helt uforklarllige fenomener vÊre gudsbevis nok..
Hvis man leter etter abslutte beviser som skal overbevise om guds eksistens eller ikke-eksistens sÄ er man uansett pÄ villspor. Det dreier seg om tro, og den gjÞr man som man vil med. |
Med andre ord: alt vi ikke forstÄr, kaller vi gud. Og dermed tror vi at vi har forstÄtt det pÄ et vis allikevel. Gud har i historiens lÞp blitt mindre og mindre...
Problemet med dette er at det er for spesifikt. Jeg foretrekker heller Ä si at det jeg ikke forstÄr, det forstÄr jeg ikke. Punktum. Jeg synes det er mye bedre enn Ä si "Det er mye jeg ikke forstÄr, derfor tror jeg at det finnes en gud, og denne guden forstÄr jeg ikke skikkelig." Hvorfor gjÞre ting sÄ unÞdvendig komplisert?
Og nei, dette betyr ikke at man ikke skal lage teorier nÄr man stÞter pÄ noe man ikke forstÄr. Det betyr bare at det er bedre Ä i slike tilfeller lage teorier man i det minste har en sjanse i havet til Ä avkrefte eller styrke pÄ en skikkelig mÄte fÞr man dÞr og evnt mÞter ens skaper.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 29 Sep 2006, 08:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Og videre...
Det handler sjeldent om absolutte beviser i vitenskapen heller. Det handler om sannsynligheter. Og gud er forsvinnende lite sannsynlig.
Tro er ikke noe man gjÞr som man vil med. Tro er noe som har blitt sanksjonert til alle tider, og det er det gode grunner til. En sekt som tror at den mÄ begÄ kollektivt selvmord for Ä bli ett med kosmos, er for eksempel noe vi vil sterkt forsÞke Ä unngÄ at oppstÄr. Mennesker som tror pÄ en guddom og at denne guddommen gir dem rett til Ä sprenge andre folk i lufta er ogsÄ noe vi slÄr hardt ned pÄ. (Problemet er bare at Bush er sÄ vanskelig Ä slÄ.)
En tro som ikke har konsekvenser for det livet man lever her og nÄ kan man likesÄgodt la vÊr Ä ha. En tro som har konsekvenser for livet her og nÄ bÞr ha et visst fundament i observerbar virkelighet, og det er ogsÄ dette samtlige trossamfunn forsÞker Ä pÄvise. For noen er det gudsbevis nok at det stÄr i Bibelen, andre har lange filosofiske argumenter, andre peker pÄ at universet er fantastisk og tar det som et tegn pÄ guds eksistens. Men i det Þyeblikket man forsÞker Ä fremsette slike argumenter for at man tror som man tror, har man beveget seg inn i den observerbare virkelighet, og da handler det ikke lenger om ren tro.
|
Skrevet: Fre 29 Sep 2006, 09:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
SparrowN skrev: | Jeg tror ikke pÄ noen Gud, av den enkle grunn at jeg mener indisiene for at universet opereres av seg selv er langt stÞrre enn at det finnes en slags ukjent kraft eller over-person som har skapt det hele.
Utover det er jeg mot religion, men for Gudetro. Religion fÞrer bare til krig og fred og sÄnt. |
Religion ER tro paa gud. Det er gudetro som foerer til krig, sjelden fred og saant. Noen mener det bare er de store, "organiserte religioners" feil naar de prover a rettferdiggjoere at de er imot religion, men tror paa gud. Men selv indianere og andre typer stammer har torturert hverandre i ofringer til guder. Selv naturreligoner foerer altsaa til grusomheter. Gudetro og religion er uadskillig.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tir 24 Okt 2006, 15:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
toth42 skrev: | Godt formulert av Zatharee.
Selv om det finnes mange relativt skarpe folk der ute, blir jeg alltid litt overrasket og skeptisk nÄr de tilsynelatende kan forklare ting som skjer lysÄr unna med den stÞrste selvfÞlgelighet. En gang var det en selvfÞlge at jorden var flat, inntil man fikk reist litt mer, og skjÞnte litt mer. Jeg tror vi kan komme til Ä oppdage at vi vet like lite om universet nÄ, som vi gjorde om jorden da, den dagen det evt blir mulig Ä reise noen lysÄr ut i rommet. |
Det er en glede aa lese dine innlegg, det foregaar mye klokt i hodet ditt. Religion har alltid forklart det vi ikke forstaar, det gjoer den fremdeles. Men vi forstaar mer og mer. Vi burde bare innse at vi ikke forstaar det, hvertfall ikke enda. Og det er et fiktig argument at folks onsker aa tro paa gud:
En viktig teori er at religion har hatt som oppgave aa holde folk samlet, dette har gitt dem stoerre sjanse til aa overleve i tidligere tider. En forsker (som selv er religioes) har til og med lokalisert genet for gudstro, ifoelge forsking.no. Mennesker har forskjellig utgave av dette genet, men oppvekst er mye viktigere enn genetikk i troen. Selv Glahn har sannsynligvis et oenske om aa tro paa noe, hvertfall fra naturens side, men han klarer aa la fornuften seire.
Religion er galt, det baade gjoer mennesker blinde for sannheten og faar dem til aa drepe hverandre. Gi opp barnetroa. Jeg brude vaere mer forstaaelsesfull og tolerant, men jo mer jeg leser, jo mer anti-religioes jeg foeler meg.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tir 24 Okt 2006, 15:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kristiiiiine
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 21 Okt 2006 Innlegg: 65 Bosted: Lillehammer/Os
|
Ja, jeg tror pÄ Gud.
|
Skrevet: Tir 24 Okt 2006, 18:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Optimist skrev: | toth42 skrev: | Godt formulert av Zatharee.
Selv om det finnes mange relativt skarpe folk der ute, blir jeg alltid litt overrasket og skeptisk nÄr de tilsynelatende kan forklare ting som skjer lysÄr unna med den stÞrste selvfÞlgelighet. En gang var det en selvfÞlge at jorden var flat, inntil man fikk reist litt mer, og skjÞnte litt mer. Jeg tror vi kan komme til Ä oppdage at vi vet like lite om universet nÄ, som vi gjorde om jorden da, den dagen det evt blir mulig Ä reise noen lysÄr ut i rommet. |
Det er en glede aa lese dine innlegg, det foregaar mye klokt i hodet ditt.
|
Takker sÄ mye! Det foregÄr mye rart oppi der, og av og til hender det seg det gir litt mening attpÄ! 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 24 Okt 2006, 22:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Fra Bakunin
Sitat: | If God really existed it would be necessary to abolish him |
til Voltaire
Sitat: | If God did not exist, it would be necessary to invent him |
Jeg tror ikke pÄ Gud, mest av alt fordi jeg ikke har peiling pÄ hvem eller hva han skulle vÊre. Verdensbildet mitt raser ikke sammen uten "hans" tilstedevÊrelse i den, sÄ da skulle jeg ikke ha noen grunn eller hva?
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Fre 24 Nov 2006, 23:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Jeg tror pÄ Gud, og ingen kan komme til meg Ä si at jeg ikke burde tro fordi det ikke har noen konkret nytte for meg. Hvilken nytte jeg har av min personlige tro hverken vet eller har noen andre noe med.
Ei heller kan noen komme til meg og si at jeg ikke burde tro, fordi jeg ikke kan bevise det. Tro handler ikke om Ä ha de hÄndfaste bevisene.
Jeg har fÄtt mine tegn pÄ at min Gud finnes. Selv om det ikke er noe som kan festet pÄ film eller fanges med ord er det nok for meg.
GjÞr det meg mindre opplyst, sÄ gjerne for meg.
Jeg er gjerne dum om det betyr om at jeg fÄr vÊre i fred med min tro.
Jeg tror at det finnes en Gud, og at han er til stede.
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 09:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
toth42 skrev: | En gang var det en selvfÞlge at jorden var flat, inntil man fikk reist litt mer, og skjÞnte litt mer. Jeg tror vi kan komme til Ä oppdage at vi vet like lite om universet nÄ, som vi gjorde om jorden da, den dagen det evt blir mulig Ä reise noen lysÄr ut i rommet. |
Det er alltid kjipt Ä se hvor hardt myter sitter i hodet hos folk. Vitenskapen har aldri trodd at jorda var flat, men det var en periode de religiÞse hardnakka pÄstod at den var. Det at vitenskapsmennene ikke stod frem og "rettet" pÄ kirken er ganske naturlig, de hadde ikke lyst til Ä bli hengt / torturert el.
|
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 11:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Optimist skrev: |
Religion har alltid forklart det vi ikke forstaar, det gjoer den fremdeles. |
Paradoks: Hvis religionen forklarer det vi ikke forstÄr sÄ burde vi vel forstÄ det, ettersom religionen har forklart det for oss? hah!
|
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 12:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Jeg har opplevd ting som gjÞr at jeg ikke har annet valg enn Ä tro at Gud finnes. Skal ikke gÄ nÊrmere inn pÄ det her, men jeg mener ogsÄ at det er feil av folk Ä fortelle andre hva som er rett og galt Ä tro pÄ.
Jeg har alltid ment at folk mÄ fÄ velge selv, og ingen er onde og havner i Helvete dersom de ikke tror at Gud finnes, som enkelte kristne mener.
La folk fÄ bestemme selv, uten at andre stiller seg opp i trynet deres og prÞver Ä forklare ett og annet om hvor landet ligger!!
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 14:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Kanskje ikke det du mente, men det er vel ingen her som har sagt noe slikt?
|
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 14:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vel, for min del ihvertfall, sÄ forklarer ikke religion noe som helst. Av den enkle grunn at religionen skaper og etterlater sÄ mange spÞrsmÄl som er teoretisk totalt umulige Ä fÄ svar pÄ uten Ä dÞ.
Vitenskaplige spÞrsmÄl har man i det minste en teoretisk mulighet til Ä finne svar pÄ, mens man ennÄ lever.
|
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 14:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lala
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2006 Innlegg: 109 Bosted: TrÄndhjÊm
|
Jepp, det gjĂžr man! 
|
_________________ Kumlokk, kumlokk, ikke trÄkk pÄ kumlokk.
It walks overhead not duck to disappoint snow in the spacewheel!
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 20:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

|
metaxa skrev: | Kanskje ikke det du mente, men det er vel ingen her som har sagt noe slikt? |
Nei nei!! Og jeg mente ikke Ä antyde noe sÄnt heller
sÄ beklager hvis jeg trÄkka no'n pÄ tÊrne... 
|
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 23:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

|
Optimist skrev: |
Religion ER tro paa gud. |
Ja, i korte trekk For Ă„ vĂŠre HELT nĂžyaktig (flisespikkeri, som noen kanskje vil kalle det ):
Sitat: | "Religion er tro pÄ makter og ordninger som overstiger den materielle og sansbare virkeligheten. De kan vÊre personlige eller upersonlige. Mennesket har et forhold til dem, oppfatter dem som vesentlige og forsÞker Ä innrette livet sitt etter dem." |
En real definisjon er alltid kjekt Ă„ ha 
|
Skrevet: Tir 28 Nov 2006, 23:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Nei, jeg tror ikke pÄ noen religioner lenger...
|
Skrevet: Ons 29 Nov 2006, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jaqo skrev: |
Sitat: | "Religion er tro pÄ makter og ordninger som overstiger den materielle og sansbare virkeligheten. De kan vÊre personlige eller upersonlige. Mennesket har et forhold til dem, oppfatter dem som vesentlige og forsÞker Ä innrette livet sitt etter dem." |
En real definisjon er alltid kjekt Ă„ ha  |
Hvordan kan tro vÊre upersonlig? Har aldri forstÄtt det der...
|
Skrevet: Ons 29 Nov 2006, 15:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Nei, trur ikke pÄ noen gud eller noe annet "overnaturlig". Rett og slett fordi jeg ikke forstÄr meg pÄ sÄnt og forstÄr ikke hvordan kan tro pÄ noe sÄnt, det hele virker bare absurd for meg...
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Fre 01 Des 2006, 01:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |