|
Side 2 av 2 [28 Posts] |
Gå til side: Forrige 1, 2 |
 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Så lenge man går under ungetat, får man dagpenger og man MÅ ta en praksisplass hvis man får den...
Vennina mi fikk dagpenger å ho fikk 6000 i måneden, men ho har jo vært i praksis lenge.
Men uansett, det er da ikke vanskelig å få seg jobb, som er greit betalt. Jeg har kjempegode erfaringer med vikarbyråer, hvor jeg jobber hvis jeg har lite å gjøre og fordi jeg liker det. De betaler godt og følger godt opp. Ikke ungetat jeg prater om nå.
Hvis man har en oppsigelsestid, så har man det. Det er for å beskytte begge prater, hvem hadde likt å bli oppsagt på dagen? Å det er klage på doble vakter noen dager i uka, folk er rett å slett for slappe. Det samme om at det er vanskelig å få seg jobb, vel man får kansje ikke den jobben man ønsker, å vel det er sikkert kjedelig at man har studert lenge å føler man ikke får noe igjen, men er det ikke bare ta en annen jobb i mellomtiden?
Å uansett, 4600, det betyr at man har over 150 kroner dagen til mat. Er det lite?
|
_________________ Åååå, jaaa, de åpner jo døøra!
Skrevet: Fre 02 Feb 2007, 17:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Sikkert at de 4600 kronene skal gå bare til mat, da?
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 11 Feb 2007, 22:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Nei, men husleia er jo betalt, å sitter man da igjen med 4600 kroner, ja det er kansje ikke så mye, men det er jo fullt mulig å klare seg med det i en overgangsperiode..
|
Skrevet: Søn 11 Feb 2007, 22:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det er mer enn en gjennomsnittlig (storby / oslo) student, så liten grunn til å klage...
|
Skrevet: Søn 11 Feb 2007, 23:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ikke at studenter har flust med penger å rutte med akkurat, men det kan også være verdt å huske på at når man ikke lenger er student, så får man også etter hvert gjerne endel utgifter man ikke hadde før, samt at endel rabatter på f.eks månedskort og slikt bortfaller.
Og man har jo gjerne lyst til å gjøre noe mer enn bare sitte inne i leiligheten/hybelen og sture dag ut og dag inn også - og å være sosial har en tendens til å koste penger...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 11 Feb 2007, 23:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
På vei langt bort fra tema.
| Glahn skrev: | Ikke at studenter har flust med penger å rutte med akkurat, men det kan også være verdt å huske på at når man ikke lenger er student, så får man også etter hvert gjerne endel utgifter man ikke hadde før, samt at endel rabatter på f.eks månedskort og slikt bortfaller.
Og man har jo gjerne lyst til å gjøre noe mer enn bare sitte inne i leiligheten/hybelen og sture dag ut og dag inn også - og å være sosial har en tendens til å koste penger... |
Jeg er spent på hvilke utgifter man får som trygda som man ikke har som student. Jeg trodde man fikk dekt f.eks. månedskort ved behov og hjelp til studielån ol. som trygda. Studenter får nå ca 6100 i måneden, det skal dekke leie (fort 3000) + mat, klær månedskort og alt annet. Og studenter skal da ikke være sosiale?
Fra mitt sysnspunkt burde man ikke ha bedre råd som trygda enn student, siden studenten faktisk "jobber" hver dag...
PS. Jeg tar utgangspunkt i det å være student i Oslo, hvor f.eks. det å bo koster en god del mer enn andre steder i landet. Og dropp eventuelle svar med "du kan studere andre steder" for det finnes ikke nødvendigvis andre steder å studere det samme i norge.
Dette er ikke ment for å klage som student, men for å påpeke at trygda ikke har det så ille.
|
Skrevet: Man 12 Feb 2007, 08:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Re: Vikarbyråene er arbeidsmarkedets horemammaer
| ellWood skrev: | | Nå, hva mener du. Ere noe vits å jobbe nå, nå som man kan få 10.000 for og sitte på ræva? |
Vennina mi får litt over 10 000, pga. en skade hun har fått kan hun ikke jobbe som frisør lenger. Hun kunne veldig godt satt seg ned å fått penger det neste året uten å gjøre en dritt, sikkert lenger også. Hun kan også vente seg en klekklig erstatning, men hun går ut å finner seg en liten jobb. For henne er det galt å sette seg ned på rompa å ikke jobbe, når andre gjør det.
|
Skrevet: Fre 02 Mar 2007, 17:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Litz
Varm i trøya

Ble Medlem: 04 Mar 2004 Innlegg: 35 Bosted: Ammerud, Oslo
|
Det er nok ikke så enkelt at man bare kan sette seg ned på rævva og få utbetalt penger.
Hos Aetat kan de kreve at man dokumenterer det at man faktisk er aktiv jobbsøker, og kan du da ikke f eks vise til sendte søknader ol så får du plutselig ikke penger lenger. De vil også sende folk på jobbsøkekurs, div arbeidsmarkedstiltak ol. Skal man slippe unna slike ting så må man uføretrygde seg, og det er ærlig talt ikke så veldig lett det heller siden man da må ha attester fra leger samt prøvd ut veldig mye før man får den trygden.
Når det kommer til hvor mye penger man får fra Aetat så kommer det helt an på hvor bra man har tjent de siste 3 årene. Har man tjent under en viss sum så får man ikke penger overhodet for da har man ikke opparbeidet seg nok til å kunne kreve stønad under arbeidsledighet.
Sist jeg gikk arbeidsledig fikk jeg utbetalt nesten 13000,- per måned (altså etter skatt) i dagpenger. Dette pga tidligere veldig godt betalte jobber jeg har hatt.
Vikarbyråer har jeg veldig god erfaring med. Har jobbet for Proffice sånn innimellom i snart 8 år og får veldig god oppfølging og veeeldig god lønn. (jeg får aldri mindre enn 130,- timen, uansett hva slags vikariat det er)
Jeg har også satt som krav til Proffice at jeg ikke er interessert i korte vikariater, kun vikariater som går over minimum 4-5 mnd og hvor det er mulighet for fast jobb. Og det er ingen problem, i løpet av de årene jeg har stått registrert hos Proffice har jeg da fått 2 jobber som har gått over i fast stilling, en av jobbene var i ett stort forlag. I sommer/høst var jeg derimot uheldig da, sluttet i fastjobben min som dyrepleier pga diverse årsaker som f eks en psykotisk sjef som tydeligvis har lært alt om ledelse fra Valla. Fikk jobb på dagen fra Proffice, ett vikariat som skulle bli fast til høsten. 3 uker før jeg skulle bli fast ansatt ble hun ene som jobbet der syk og måtte omskoleres innad i bedriften og siden jeg var den eneste som jobbet i administrasjonen på den avdelingen og hun var nødt til å få en kontorstilling så ble det ingen fast jobb på meg.
Men nå jobber jeg som sekretær/administrasjonssjef/alt mulig (tar hånd om alt som har med administreringen i firmaet å gjøre). Foreløpig vikariat, men det blir sannsynligvis fast til sommeren (med en betydelig lønnsøkning).
Når det gjelder det å gå arbeidsledig bare fordi man ikke gidder å jobbe akkurat nå ol så vil jeg ikke anbefale det. Det er MYE bedre å jobbe bittelitt i kassa på Rema eller noe sånt istedet for å ikke jobbe. Er det noe potensielle arbeidsgivere ser på så er det om man har noen hull i CV'en sin mellom studier og jobb.
Som nyutdannet kan man ikke forvente å få drømmejobben med en gang med høy lønn ol, det er noe som heter å jobbe seg oppover. Joda, man er utdannet til en ting, men man har jo faktisk bare teorien. Og teori og praksis kan ofte være to vidt forskjellige ting. Og all arbeidserfaring man kan få er verdt å ta med seg, uansett hvor kjedelig jobben er. Er man ikke villig til det så kan man fort få det vanskelig med å få seg jobb også.
Hilsen Litz som har jobbet med alt fra å skuffe møkk i stall, sitte i kassa på Kiwi og kokt kaffe til å jobbe som kundebehandler, sekretær, dyrepleier mm. (og alt det uten formell utdanning)
|
Skrevet: Ons 21 Mar 2007, 17:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Side 2 av 2 [28 Posts] |
Gå til side: Forrige 1, 2 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|