|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Asfrith skrev: | ronja skrev: | Ă
det Ă„ legge seg flat, det er vel at man unnskylder og sier at feilen ligger hos en selv, da legger man seg flat. Det gjĂžr man ikke nĂ„r man ikke bryr seg. Spesielt ikke nĂ„r man later som man tar det til seg, da lyver man jo. Ă
vis det er noe gutter normalt gjĂžr for Ă„ komme seg ut av en krangel, da sier jeg ha det bra for min del. |
ronja skrev: | Hvorfor i al verden kverulere over saker som dere anser som bagateller?
Hvorfor ikke bare gjÞre noe med det da, nÄr det er viktig for jenta? Eller er det for mye Ä be om? |
Er det bare meg som syns disse sitatene motsier seg selv? Klart man kan gjĂžre noe med bagatellene man krangler om, men mener man at den andre i forholdet har skyld i det, blir vel dette det samme som Ă„ legge seg flat? |
SÄnn som jeg ser det bÞr det hverken koste mye eller vÊre spesielt uheldig om begge parter er inntilt pÄ Ä legge seg flat selv om man mener den andre tar feil, sÄ lenge det er bagateller det er snakk om. Hvis det er stÞrre og viktige ting derimot, sÄ er det viktig at man fÄr diskutert seg gjennom dem...
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 17:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hvis man vil ha respekt fra den andre bÞr man si det rett ut, og ikke hinte om det ved Ä stÄ pÄ sitt i en krangel. De fÊrreste tenker lenger helt klart hvis krangelen har blitt oppheta nok, og hint preller av pÄ gutter flest som vann pÄ gÄsa.
Og... jeg tror at man noen ganger bare sier seg enig og at "du har rett" bare for Ä fÄ fred. Ikke nÞdvendigvis fordi man mener det. Kanskje skjÞnner man ogsÄ at det vil gjÞre den andre glad, og man har det som grunn ogsÄ - selv om man vet at man selv har rett.
Men om sÄ er, sÄ skal man vÊre sterk nok til Ä innrÞmme at man har vÊrt en drittsekk, hvis man virkelig har vÊrt det. Noen krangler tar mest form av at man bare tar imot den andres frustrasjoner, sinne, etc. Og noen ganger er faktisk det det beste man kan gjÞre for den andre. Og seg selv.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 20:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Asfrith skrev: | ronja skrev: | Ă
det Ă„ legge seg flat, det er vel at man unnskylder og sier at feilen ligger hos en selv, da legger man seg flat. Det gjĂžr man ikke nĂ„r man ikke bryr seg. Spesielt ikke nĂ„r man later som man tar det til seg, da lyver man jo. Ă
vis det er noe gutter normalt gjĂžr for Ă„ komme seg ut av en krangel, da sier jeg ha det bra for min del. |
ronja skrev: | Hvorfor i al verden kverulere over saker som dere anser som bagateller?
Hvorfor ikke bare gjÞre noe med det da, nÄr det er viktig for jenta? Eller er det for mye Ä be om? |
Er det bare meg som syns disse sitatene motsier seg selv? Klart man kan gjĂžre noe med bagatellene man krangler om, men mener man at den andre i forholdet har skyld i det, blir vel dette det samme som Ă„ legge seg flat? |
Glahn skrev: | Og... jeg tror at man noen ganger bare sier seg enig og at "du har rett" bare for Ä fÄ fred. Ikke nÞdvendigvis fordi man mener det. Kanskje skjÞnner man ogsÄ at det vil gjÞre den andre glad, og man har det somgrunn ogsÄ - selv om man vet at man selv har rett. |
Nettopp.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 08:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ronja skrev: | Hvorfor i al verden kverulere over saker som dere anser som bagateller?
Ja, det er for mye Ä be om at man skal gjÞre det hele tiden. Det gÄr utover selvrespekten etterhvert. Og husk, selv om det er mange smÄ ting;
Mange bekker smÄ..
I tillegg har vi denne grunnen:
Sitat: | Hvorfor i all verden blir jenter helt rabiate om man kverulerer, mens kverulering fra dem mÄ anses som saklige nye argumenter?! Det er noe jeg kan bli hakkende gal av.. Det, og at argumenter som faktisk ER saklige og nye(men dÄrlig likt) blir avfeid som kverulering. | Hvis vi bare gir etter som du sier, blir det som over. Jenta blir den eneste som har rett til Ä kverulere, og i tillegg skal hun bestemme hva som er kverulering og hva som er argumenter, noe som igjen vil fÞre til break-down eller break-up.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 08:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | arntis skrev: | Du virker veldig skrÄsikker i din sak, Ronja. Kan vi dermed anta at du har mange Ärs erfaring med parforhold? |
Hva du antar kan vÊre det samme. Jeg fÄr mene hva jeg vil, kan vi diskutere dette uten Ä gÄ inn pÄ hverandres erfaringer og forhold takk. |
Da foreslÄr jeg at du gÄr inn i debatten med litt mer Äpenhet og ydmykhet, og litt mindre skrÄsikkerhet og ensidig vinkling pÄ guttas feil og mangler.
Ellers ender du bare opp med en veldig ensidig debatt med sinte og provoserte gutter som motstandere.
Og det mener jeg med all mulig respekt.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en ThrĂžnder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sĂžnder,
Nei, der skal Kugle til en ThrĂžnder!"
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 08:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
arntis skrev: | Da foreslÄr jeg at du gÄr inn i debatten med litt mer Äpenhet og ydmykhet, og litt mindre skrÄsikkerhet og ensidig vinkling pÄ guttas feil og mangler.. |
Det kunne jeg foreslÄtt ovenfor de fleste guttene her ogsÄ, uansett, hva med Ä anripe det jeg sier i stedet?
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 10:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Hehe... det er jo litt bra at trÄden heter "Hvordan unngÄ krangel med en jente?" og det fÞrste som skjer nÄr Ronja skriver noe er at det blir krangel...
Bare det viser at spÞrsmÄlet er viktig Ä ta opp, for sÄnn som jeg kjenner arntis (og jeg har kjent ham i snart 17 Är tror jeg det blir) sÄ mente ikke han Ä vÊre frekk eller noe sÄnn da han stilte det fÞrste spÞrsmÄlet til Ronja, mens hun "tente" pÄ det og ble "irritert" (Ja, jeg satt det i hermetegn siden jeg ikke akkurat vet hvordan Ronja reagerte, men det var slik det sÄ ut i svaret hennes...)
ForÞvrig, jeg er enig med toth - jenter bestemmer hva som er argumentasjon, hva som er kverulering, hva som er for mye kverulering fra gutta, men fÞlger egne regler selv... Jeg har enda til gode Ä diskutere saklig med en kjÊreste om ting vi er veldig uenige om, uten Ä fÄ hÞre at jeg kverulerer, forsÞker Ä tulle det bort eller slikt. Og jeg har fremdeles arr etter Ä ha forsÞkt Ä fortelle ekser at de kverulerer... 
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 10:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | arntis skrev: | Da foreslÄr jeg at du gÄr inn i debatten med litt mer Äpenhet og ydmykhet, og litt mindre skrÄsikkerhet og ensidig vinkling pÄ guttas feil og mangler.. |
Det kunne jeg foreslÄtt ovenfor de fleste guttene her ogsÄ, uansett, hva med Ä anripe det jeg sier i stedet? |
Og dette er kverulering... no doubt in my mind!
Her forklarer jo Arnt hva han mente, men det faller for dĂžve Ăžrer (blinde Ăžyne?)...
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 10:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Ronja skrev: | arntis skrev: | Da foreslÄr jeg at du gÄr inn i debatten med litt mer Äpenhet og ydmykhet, og litt mindre skrÄsikkerhet og ensidig vinkling pÄ guttas feil og mangler.. |
Det kunne jeg foreslÄtt ovenfor de fleste guttene her ogsÄ, uansett, hva med Ä anripe det jeg sier i stedet? |
... jeg glemte visst Ä ta med 'generalisering' ogsÄ. Litt mindre av det takk.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 10:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Tittan skrev: | Bare det viser at spÞrsmÄlet er viktig Ä ta opp, for sÄnn som jeg kjenner arntis (og jeg har kjent ham i snart 17 Är tror jeg det blir) sÄ mente ikke han Ä vÊre frekk eller noe sÄnn da han stilte det fÞrste spÞrsmÄlet til Ronja, mens hun "tente" pÄ det og ble "irritert" (Ja, jeg satt det i hermetegn siden jeg ikke akkurat vet hvordan Ronja reagerte, men det var slik det sÄ ut i svaret hennes...) |
Det jeg rent spesifikt mente med det spÞrsmÄlet, var Ä sikte til at Ronja i kraft av sin ganske unge alder umulig kan ha all verdens erfaring med parforhold, no offense intended. NÄr hun da kommer med veldig bastante uttalelser om gutter, virker det ganske sÄ provoserende pÄ endel av oss som har vÊrt i gamet noen Är. Folk som meg, Tittan og Asfrith (med flere) har bÄde ekteskap og lange/mange forhold bak oss, med mange dyrekjÞpte erfaringer.
Tittan skrev: | ForÞvrig, jeg er enig med toth - jenter bestemmer hva som er argumentasjon, hva som er kverulering, hva som er for mye kverulering fra gutta, men fÞlger egne regler selv... Jeg har enda til gode Ä diskutere saklig med en kjÊreste om ting vi er veldig uenige om, uten Ä fÄ hÞre at jeg kverulerer, forsÞker Ä tulle det bort eller slikt. Og jeg har fremdeles arr etter Ä ha forsÞkt Ä fortelle ekser at de kverulerer...  |
Desverre har jeg hatt de samme opplevelsene. Noen jenter forsĂžker Ă„ kontrollere enhver diskusjon/krangel, ved Ă„ vĂŠre den som legger premissene for hva som er saklig og hva som ikke er det.
SkyldfÞlelse, null-sex-pÄ-deg, tÄrer og snÞrr, emosjonell trakassering, tilogmed vold er ikke ukjente virkemidler for Ä oppnÄ dette. Gutter, som ofte har vokst opp med mÞdre og et skolesystem som innprenter full respekt for kvinnen, har gjerne lite Ä forsvare seg med.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 11:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Hm, trÄden heter "Hvordan unngÄ krangel med en jente?", ikke "hvordan oppfÞre seg i en krangel med en jente du er ...... med". SÄ om jeg ikke tar helt feil er disputter om hvordan man "krangler" off-topic.
Men det toth sier er jeg helt enig i. Er man i et seriÞst forhold blir man etterhvert godt kjent med hverandre. At det skal vÊre nÞdvendig med en symbolsk, konkret handling for Ä vise at man er lei seg for noe eller vil unnskylde sin oppfÞrsel er ingen selvfÞlgelighet imo. Kjenner du kjÊresten din godt forstÄr du hva han mener og utifra erfaringene du har med kjÊresten din kan du trekke logiske/.... <-- fyll inn- konklusjoner som tilsier at dette mener han/hun.
Det her kan trekkes inn i andre sammenhenger ogsÄ, f.eks. mellom to kamerater. Bare vÊr fornuftige Ä lÊr og la ting ligge om man har tÄlmodighet og modenhet nok til Ä bÊre over med hverandre nÄr man vet begge egentlig ikke vil krangle. Empati mot hverandre kan vÊre uvurderlig. Kall det utopisk, men for meg funker det veldig bra.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 11:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Tittan skrev: | ForÞvrig, jeg er enig med toth - jenter bestemmer hva som er argumentasjon, hva som er kverulering, hva som er for mye kverulering fra gutta, men fÞlger egne regler selv... Jeg har enda til gode Ä diskutere saklig med en kjÊreste om ting vi er veldig uenige om, uten Ä fÄ hÞre at jeg kverulerer, forsÞker Ä tulle det bort eller slikt. Og jeg har fremdeles arr etter Ä ha forsÞkt Ä fortelle ekser at de kverulerer...  |
arntis skrev: | Desverre har jeg hatt de samme opplevelsene. Noen jenter forsĂžker Ă„ kontrollere enhver diskusjon/krangel, ved Ă„ vĂŠre den som legger premissene for hva som er saklig og hva som ikke er det. |
Ă
h gud, takk! Du aner ikke hvor det varmet Ä lese akkurat nÄ.. Man kan jo tvile av og til pÄ om det er en selv som tenker feil, men det er veldig godt Ä se at vi er flere likesinnede.
Men: Hva i all verden skal man gjÞre da? Hvordan fÄ hunkjÞnnet til Ä innse dette, og skape likestilling(ja, faktisk!) i diskusjoner?
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 11:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
arntis skrev: | Ronja skrev: | arntis skrev: | Du virker veldig skrÄsikker i din sak, Ronja. Kan vi dermed anta at du har mange Ärs erfaring med parforhold? |
Hva du antar kan vÊre det samme. Jeg fÄr mene hva jeg vil, kan vi diskutere dette uten Ä gÄ inn pÄ hverandres erfaringer og forhold takk. |
Da foreslÄr jeg at du gÄr inn i debatten med litt mer Äpenhet og ydmykhet, og litt mindre skrÄsikkerhet og ensidig vinkling pÄ guttas feil og mangler.
Ellers ender du bare opp med en veldig ensidig debatt med sinte og provoserte gutter som motstandere.
Og det mener jeg med all mulig respekt. |
arntis skrev: | Ronja skrev: | arntis skrev: | Da foreslÄr jeg at du gÄr inn i debatten med litt mer Äpenhet og ydmykhet, og litt mindre skrÄsikkerhet og ensidig vinkling pÄ guttas feil og mangler.. |
... jeg glemte visst Ä ta med 'generalisering' ogsÄ. Litt mindre av det takk. |
Hele denne diskusjonen hadde vÊrt unngÄtt om Ronja(no offence) hadde forklart sin situasjon med en gang. Det kan strengt tatt ikke skade Ä fortelle om man har erfaring eller ikke, og personers erfaring har faktisk stor relevans for hvor mye man skal vektlegge innleggene deres, hvertfall i en diskusjon som dette.
Dette var ikke ment som noen anklage, men det viser nok et tydelig skille som skaper unĂždig konflikt, iom at arntis ikke hadde noen problemer med Ă„ fortelle om sine erfaringer.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 11:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
arntis skrev: | Desverre har jeg hatt de samme opplevelsene. Noen jenter forsĂžker Ă„ kontrollere enhver diskusjon/krangel, ved Ă„ vĂŠre den som legger premissene for hva som er saklig og hva som ikke er det.
SkyldfÞlelse, null-sex-pÄ-deg, tÄrer og snÞrr, emosjonell trakassering, tilogmed vold er ikke ukjente virkemidler for Ä oppnÄ dette. |
Det finnes sikkert noen jenter som bruker alle disse virkemidlene taktisk for Ă„ vinne en diskusjon, men jeg tror det er de aller fĂŠrreste.
"TÄrer og snÞrr" vil jeg faktisk tro ofte er ektefÞlt.
Null sex er kanskje ikke sÄ merkelig, hvis man er virkelig sÄra over noe sÄ kommer kanskje ikke sex med vedkomende du fÞler har sÄret deg pÄ toppen av lista.
SkyldfÞlelse er vel en ganske naturlig reakson bÄde hos gutter og jenter nÄr noen de er glade i har blitt sÄra pÄ grunn av noe man har gjort, , og uten at den andre nÞdvendigvis prÞver Ä fremprovosere det. SelvfÞlgelig er det lett Ä skylde pÄ manipulering hos den andre hvis man ender opp med Ä fÞle skyldfÞlelse for noe man mener man ikke har skyld i.
Ikke alle jenter som gjÞr disse tingene i diskusjoner gjÞr det med vilje eller bruker de som virkemidler for Ä fÄ den andre til Ä fÞle seg jÊvlig. TÄrer, null sexlyst og skyldfÞlelse er ganske naturlige emosjonelle reaksjoner for veldig mange i sÄnne omstendigheter. Ikke demoniser kvinner selv om det kan fÞles jÊvlig Ä se at kjÊresten grÄter. Hvis alt dette fÞrer til at man blir sÄ ute av seg at men lar henne vinne diskusjonen, sÄ er ikke dette nÞvendigvis hennes skyld.
Jeg vet ikke helt hva du mener med emosjonell trakassering, men det og vold er -ikke- bra.
NÄr det gjelder hvordan man skal unngÄ denne typen krangler med en jente, sÄ er svaret veldig enkelt; ikke bli sammen med henne! Det sier seg selv at dette kanskje ikke alltid er det beste alternativet, men hvis man vill unngÄ krangling for en hver pris sÄ er dette en vei Ä gÄ. 
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 11:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
toth42 skrev: | Hele denne diskusjonen hadde vÊrt unngÄtt om Ronja(no offence) hadde forklart sin situasjon med en gang. Det kan strengt tatt ikke skade Ä fortelle om man har erfaring eller ikke, og personers erfaring har faktisk stor relevans for hvor mye man skal vektlegge innleggene deres, hvertfall i en diskusjon som dette. |
Tja, jeg synes logikken i argumentasjonen, saklighet og gode poenger skal bestemme hvor mye et innlegg skal vektlegges. Man kan ofte se hvor mye (og hva slags) erfrainger folk har hatt pÄ svarene de poster, uten Ä trenge Ä spÞrre.
Men kanskje vi skal lage en skala fra 0 til 10 over hvor mye erfarging med krangling eller Ä unngÄ sÄdan, vi har hatt? Jeg tror jeg er 5. 
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 11:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Zatharee skrev: | arntis skrev: | Desverre har jeg hatt de samme opplevelsene. Noen jenter forsĂžker Ă„ kontrollere enhver diskusjon/krangel, ved Ă„ vĂŠre den som legger premissene for hva som er saklig og hva som ikke er det.
SkyldfÞlelse, null-sex-pÄ-deg, tÄrer og snÞrr, emosjonell trakassering, tilogmed vold er ikke ukjente virkemidler for Ä oppnÄ dette. |
Det finnes sikkert noen jenter som bruker alle disse virkemidlene taktisk for Ă„ vinne en diskusjon, men jeg tror det er de aller fĂŠrreste.
Null sex er kanskje ikke sÄ merkelig, hvis man er virkelig sÄra over noe sÄ kommer kanskje ikke sex med vedkomende du fÞler har sÄret deg pÄ toppen av lista.
SkyldfÞlelse er vel en ganske naturlig reakson bÄde hos gutter og jenter nÄr noen de er glade i har blitt sÄra pÄ grunn av noe man har gjort, , og uten at den andre nÞdvendigvis prÞver Ä fremprovosere det. SelvfÞlgelig er det lett Ä skylde pÄ manipulering hos den andre hvis man ender opp med Ä fÞle skyldfÞlelse for noe man mener man ikke har skyld i.
Ikke alle jenter som gjÞr disse tingene i diskusjoner gjÞr det med vilje eller bruker de som virkemidler for Ä fÄ den andre til Ä fÞle seg jÊvlig. TÄrer, null sexlyst og skyldfÞlelse er ganske naturlige emosjonelle reaksjoner for veldig mange i sÄnne omstendigheter. Ikke demoniser kvinner selv om det kan fÞles jÊvlig Ä se at kjÊresten grÄter. Hvis alt dette fÞrer til at man blir sÄ ute av seg at men lar henne vinne diskusjonen, sÄ er ikke dette nÞvendigvis hennes skyld.
Jeg vet ikke helt hva du mener med emosjonell trakassering, men det og vold er -ikke- bra.
NÄr det gjelder hvordan man skal unngÄ denne typen krangler med en jente, sÄ er svaret veldig enkelt; ikke bli sammen med henne! Det sier seg selv at dette kanskje ikke alltid er det beste alternativet, men hvis man vill unngÄ krangling for en hver pris sÄ er dette en vei Ä gÄ.  |
Hmm, du har nÄ saklige svar pÄ de fleste elementene, men hva med dette at jentene har en tendens til Ä vÊre "dommer" i diskusjonen, bestemmer hva som er kverulering og argumentasjon osv? Det hadde vÊrt artig Ä fÄ et Êrlig synspunkt pÄ fra et oppegÄende kvinnfolk.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 12:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Zatharee skrev: | Det finnes sikkert noen jenter som bruker alle disse virkemidlene taktisk for Ă„ vinne en diskusjon, men jeg tror det er de aller fĂŠrreste.
NÄr det gjelder hvordan man skal unngÄ denne typen krangler med en jente, sÄ er svaret veldig enkelt; ikke bli sammen med henne! Det sier seg selv at dette kanskje ikke alltid er det beste alternativet, men hvis man vill unngÄ krangling for en hver pris sÄ er dette en vei Ä gÄ.  |
Neida, jeg vil ikke underslÄ at det som oftest er snakk om ekte fÞlelser som ligger til grunn for det noen jenter gjÞr i en krangel. Jeg mener heller ikke Ä generalisere eller demonisere kvinner. Langt ifra.
Jeg er bare lei av Ä stadig mÄtte erfare at enkelte kvinner oppfÞrer seg som likestilling betyr at nÄ er det deres tur til Ä undertrykke oss.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 12:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
toth42 skrev: | Hmm, du har nÄ saklige svar pÄ de fleste elementene, men hva med dette at jentene har en tendens til Ä vÊre "dommer" i diskusjonen, bestemmer hva som er kverulering og argumentasjon osv? Det hadde vÊrt artig Ä fÄ et Êrlig synspunkt pÄ fra et oppegÄende kvinnfolk. |
Dette kan i mange tilfeller bli brukt som en hersketeknikk, for Ä ufarliggjÞre argumenter man ikke har lyst til Ä hÞre. En ganske effektiv sÄdan. Er slett ikke sikker pÄ om det er en teknikk som det er flest kvinner som benytter seg av.
Hvis dette er tilfellet, sÄ vil jeg gjette pÄ at noe av forklaringen kan ligge iat mange kvinner fortrekker rolige, saklige diskusjoner, mens menn gjerne vil vinne for en hver pris, og at kvinner dermed oftere enn menn slÄr ned pÄ det de ser pÄ som "ugyldig argumentasjon", uten Ä nÞdvendigvis modifisere sin egen diskusjonsteknikk av den grunn. Men dette er en grov forenkling, og jeg er slett ikke sikker pÄ om den stemmer i den typen diskusjoner det er snakk om her.
SelvfÞlgelig, hvis man argumenterer helt usaklig, eller bare gjentar seg selv, vrir og vrenger pÄ ting man sier for Ä tolke det til noe helt annet, osv (dvs: kverulerer), sÄ bÞr det vÊre lov Ä si i fra om dette. Dette gjelder bÄde kvinner og menn.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
arntis skrev: | Jeg er bare lei av Ä stadig mÄtte erfare at enkelte kvinner oppfÞrer seg som likestilling betyr at nÄ er det deres tur til Ä undertrykke oss. | Good point!
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 13:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Zatharee skrev: | mange kvinner fortrekker rolige, saklige diskusjoner, | wow, vi kjenner tydeligvis forskjellige kvinner.. Tilfellene jeg kjenner til og erfarer innebÊrer sÄ Ä si alltid at mannen prÞver Ä holde det rolig, mens kvinnen hisser seg opp og ofte hever stemmen, sÊrlig nÄr andre er til stede fÞler jeg menn er mer opptatt av Ä holde det dempet og uten kjefting og hyling enn jenter er.. Men dette ser jo da ut til Ä variere, iom at du tenker motsatt.
Jeg for min del har null tro pÄ opphetede og sinte diskusjoner som inkluderer brÞling hyling og kjefting.
Jeg har klokketro pÄ rolig og balansert samtale som den beste og mest konstruktive lÞsning uansett. Hisser meg aldri opp som fÞrstemann i en diskusjon, og ytterst sjeldent i det hele tatt.
|
Skrevet: Ons 26 Apr 2006, 13:15 Sist endret av toth42 den Tor 27 Apr 2006, 08:05, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|