DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Jeg har troen på mennesker!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [24 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Men det har jo ingenting med saken å gjøre - det har med å gjøre hvorvidt folk klarer å oppdage at vedkommende oppfører seg som en dritt eller ikke. Det har ingenting å si for hvorvidt man kan holde ham ansvarlig for hans handlinger eller ikke.

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 16:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Re: Jeg har troen på mennesker!

Ronja skrev:
Jeg får hele tiden høre at jeg er naiv, at jeg ikke ser ut til å lære av verken historiene eller forholdene i verden i dag. For jeg tror at mennesket har mye godt i seg, at alle har det. At alle hadde hatt det best med å følge det gode i seg.

Jeg tror ikke at det finnes mennesker som bare er onde, at det finnes mennesker som ikke har noe å bidra med i verden i dag. Jeg synes det er ille at det finnes mennesker som ikke bryr seg, men likevell tror jeg at det ikke grunner i hver og en, men av forholdene man vokser opp i.

Er jeg dum?

Jeg er overbevist om at dette forklares med egoisme, alt sammen. Mennesker har en ekstrem evne til å overleve hvis det må, og da er det egoisme i form av "jeg må overleve, jeg gjør hva som helst for å overleve".

Nå gjelder ikke dette i det meste av den verdene vi lever i. Vi må ikke jobbe hardt for å overleve, og vi ender opp med tid til alt mulig annet. Men alikevel er det mennesker som gjør onde ting for å få mer, mer av et eller annet de ikke trenger for å overleve. Et eller annet de trenger for å føle seg bedre med seg selv. Dette kan være alt fra klær, dupeditter, makt, følelsen av å passe inn og mye mer.

Hvis man egentlig har det man trenger for å overleve, men ser at alle andre har mye mer ender det ofte med at de også vil ha mer. Mer mer mer. Hvem vil vel ha mindre enn nesteman? Alt dette kommer av ytre påvirkning, ikke noe medfødt.

Hvis man derimot har nok, og innser at der er ikke noe man virkelig trenger tror jeg man har det bedre med seg selv.

En annen faktor er hva man har muligheten til å realisere. Hvilke muligheter gir livet deg til å være god. Det er ikke alt du kontrollerer i verden og hvor og når du befinner deg kan være avgjørende. Hvis man derimot får tilrettelagt alt og det er opp til hver enkelt å velge om man skal være god eller ond tror jeg ikke det finnes tvil om hva alle ville valgt.

Dette er ingen unnskyldning og klage på at verden har tvunget deg til å gjøre noe, du har store muligheter til å påvirke verden!! Det kan kreve litt innsats, men det er verdt det!

Jeg er overbevist om at alle mennesker har noe godt i seg, og at det er påvirkning utenfra som fører til noe annet.

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 19:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Jaqo
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004
Hmm... kanskje jeg er litt for subjektiv i dette tilfellet...?

For det både Glahn og haakoo sier, virker vettugt...

Embarassed

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 20:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Blackdawn
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 22 Sep 2006
Jeg må si at jeg begynner å få mer troen på mennesker. Etter vi hadde en forestilling om nestekjærlighet ser jeg det mer og mer rundt meg. Jeg er også mer obs på det å hjelp andre også. det hjelper ikke bare å klage over at andre ikke viser nestekjærlighet npr ikke du gjør det.

InnleggSkrevet: Fre 22 Des 2006, 21:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [24 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet