|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
toth42 skrev: | SpÞrsmÄl:
Hvor mange her, uavhengig av religion eller livssyn, mener at dyr er underlegent mennesket, og at dyrene er her hovedsaklig for Ă„ tjene mennesket?
FĂžler dette synet er ganske relevant for holdningene til pels o.l. |
Du har nok rett i at dette synet kan vÊre ganske relevant, for flere saker, ikke bare pels pÄ OL-uniformene. Jeg vil derfor anbefale at du starter en egen trÄd om dette. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Veronica skrev: | toth42 skrev: | SpÞrsmÄl:
Hvor mange her, uavhengig av religion eller livssyn, mener at dyr er underlegent mennesket, og at dyrene er her hovedsaklig for Ă„ tjene mennesket?
FĂžler dette synet er ganske relevant for holdningene til pels o.l. |
Du har nok rett i at dette synet kan vÊre ganske relevant, for flere saker, ikke bare pels pÄ OL-uniformene. Jeg vil derfor anbefale at du starter en egen trÄd om dette.  |
Jo'a, men kjekt Ä ha svar fra de i denne debatten i denne trÄden.. (ser du, du bruker og smilies.. )
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
toth42 skrev: | SpÞrsmÄl:
Hvor mange her, uavhengig av religion eller livssyn, mener at dyr er underlegent mennesket, og at dyrene er her hovedsaklig for Ă„ tjene mennesket? |
meg *rekke opp hÄnda*
selfÞlgelig skal vi ikke drepe alle dyra,og nÄr vi fÞrst dreper et dyr syntes jeg man burde ta fult utnytte av det,som feks og lage VaskebjÞrn burger etter man har tatt av pelsen...men syntes ikke vi skal slutte og bruke dyr for mat og matriale fordi "dyr er levende skapninger".ja,dyr er levende skapninger,men dyr dreper jo dyr,og det er mange dyr og ta av...da mener jeg ikke pandabiff,eller kengerupÞlser,men okse,gris,fjerkrÊ osv,og i dette tilfellet: vaskebjÞrn.de gjÞr jo ikke no nytte for seg uansett
kansje enig i at det hadde vÊrt bedre og drepe dyret med engang istendenfor og ha dem lÄst inne i smÄ bur,men hvis de fÞrst produserer,sÄ hvorfor ikke nyte??tror ikke pelsfolka/slaktere/bÞnder slutter og bruke dyr fordi et fÄtall hippier nekter og kjÞpe produktene dems 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 25 Jan 2006, 22:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Den enes dÞd, den andres brÞd. Slik er verden, og skal man la vÊr med det kan man bare gi opp Ä leve. Men det betyr ikke at jeg ikke synes det er totalt idiotisk Ä slakte elefanter bare for elfenbenet, eller at endel pelsdyrfarmer virker heller lugubre. Det er forskjell pÄ bruk og misbruk.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 26 Jan 2006, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Sier meg helt enig med Glahn og delvis enig med Darkfrog
Dyr dreper hverandre for overlevelse hele tiden. Det er en essensiell del av det kretslÞpet som naturen er. Dypest sett dreper selv planteetere levende vesener nÄr de spiser.
Dyr er, i likhet med planter, mineraler, vann og luft, ressurser som vi trenger for Ä overleve. Lengre er den ikke. Da er det viktigere Ä holde fokus pÄ hvordan vi forvalter denne ressursen, heller enn hvorfor.
Derfor synes jeg at det blir en kunstig problemstilling om hvorvidt dyr er "underlegne" mennesket, eller menneskets "tjenere".
Det gir like mye mening Ä snu det spÞrsmÄlet pÄ hodet:
Er dyr hellige vesener det burde vĂŠre tabu for mennesker Ă„ drepe?
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en ThrĂžnder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sĂžnder,
Nei, der skal Kugle til en ThrĂžnder!"
Skrevet: Fre 27 Jan 2006, 09:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
"Hvorfor skal jeg bry meg om dyr som sitter i smÄ, trange bur? Jeg kjenner dem ikke, og jeg har ikke tenkt Ä bli kjent med dem heller. Nei, skyt alle sammen, sÄ blir vi kvitt hele skiten!"
Ja, det er meningen Ä provosere! Jeg er trÞtt og prÞver Ä sette ting i sammenheng her. Jeg har bare 24 timer i dÞgnet, 8 av disse sover jeg (i snitt i alle fall), 8 av disse er jeg pÄ jobb, studerer eller pÄ vei til og fra jobb/skole. Det gir meg 8 timer "fritid", som jeg kan forvalte slik jeg selv vil.
Jeg har valgt Ä trene en god del, og jeg er glad i Ä lese bÞker og Ä spille data. Det tar en del tid. I tillegg har jeg et par "hjertesaker", noe jeg ser at i alle fall Veronika ogsÄ har. Personlig sÄ har jeg ikke noe Ä si i saken om det er pels eller ikke pÄ (OL-)klÊr. Det er ikke der jeg har valgt Ä legge fokus.
Jeg er nemlig av den oppfatning at dyr ER under oss mennesker, og at det er viktigere Ä sÞrge for at alle menneskene har et godt liv. Sitatet over, dvs det i kursiv, hÞrte jeg i en debatt om menneskerettigheter. Debatten startet med Guantanamo-basen, hvor det sitter mennesker i smÄ bur pÄ fjerde Äret, uten Ä fÄ vite hvorfor de sitter der, uten Ä fÄ vite om det noen gang kommer til Ä bli noen rettssak, uten Ä fÄ lov til Ä kontakte familien sin, uten rettigheter - fordi USA (dvs president Bush og hans kumpaner) har funnet ut at disse ikke var soldater, men stridende sivile og dermed utenfor Geneve-konvensjonen. Sitatet ovenfor kom fra en av de jeg "diskuterte" med, og handlet nettopp om disse som sitter i denne fangeleiren.
Beklager folkens, men sÄ lenge det er mennesker som blir dÄrlig behandlet her i verden kommer ikke jeg til Ä kjempe for dyrene.
|
Skrevet: Lűr 28 Jan 2006, 09:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
gogo tittan du er en smart kar.helt enig med deg
|
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Lűr 28 Jan 2006, 11:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Og nÄr jeg hÞrer pÄ nyhetene at mange sportslige ledere og andre som har en finger med i det Ä lage disse uniformene blir truet med drap, vold og en usikker fremtid - ja da fÄr jeg enda mindre lyst til Ä opptre stÞttende ovenfor sÄkalte dyrevernere 
|
Skrevet: Man 30 Jan 2006, 16:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Tittan skrev: | Og nÄr jeg hÞrer pÄ nyhetene at mange sportslige ledere og andre som har en finger med i det Ä lage disse uniformene blir truet med drap, vold og en usikker fremtid - ja da fÄr jeg enda mindre lyst til Ä opptre stÞttende ovenfor sÄkalte dyrevernere  |
SÄnne mennesker stiller pÄ samme linje som antiabortfundamentalister og religiÞse tullinger som gÄr apeshit over noen tegninger.
Vi som mennesker har et etisk ansvar for Ă„ behandle dyr med respekt, men det betyr ikke at vi skal la vĂŠre med Ă„ benytte dem som ressurser.
|
Skrevet: Tir 31 Jan 2006, 09:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Kan noen forklare meg hvilken skade folk tar av Ä ikke gÄ med pels?
Hvorfor gjÞre noe sÄ unÞdvendig nÄr man kan la vÊre?
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 10:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ă
tenke pÄ menneskenes beste?
Hvem blir lykkelig og fÄr det bedre med Ä ha litt pels pÄ jakka?
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 12:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
For meg handler det ikke om pels/ikke pels.
Noen Ăžnsker pels. Dyrepels kan brukes til dette. Fint nok. SĂ„ lenge de behandler dyra med respekt mens de lever er det ett fett for meg personlig.
For meg handler det om hvor langt mennesker har rett til Ä gÄ for Ä tvinge gjennom sitt syn pÄ dyr (eller religion/politikk/moral/insert your preference here).
Er det greit at aktivister Ăždelegger en pelsbondes Ăžkonomiske grunnlag med hĂŠrverk og sabotasje. Er det greit at de truer med vold, eventuelt gjennomfĂžrer voldshandlinger for Ă„ tvinge gjennom sitt syn?
Skulle det vÊre noen dimlinger med varig svekkede hÞrsel/vandel/sjelsevner tilstede her, sÄ er det kanskje greit at jeg roper ut svaret mitt sÄ hÞyt og tydelig jeg bare kan:
NEI, DET ER IKKE GREIT!!
Noen som kan oversette til Braille?
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 16:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
hvordan sletter jeg dobbeltposten min?
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 16:24 Sist endret av Tittan den Ons 01 Feb 2006, 16:26, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
arntis skrev: | Noen som kan oversette til Braille? |
Blir vanskelig Ä fÄ Braille leselig pÄ skjermen da...
Kode: | .. . . .. . . . . . . . . .. . . . .
. . . . . .. . .. . . .. .. . . ..
. . . . . . . |
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 16:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
vet ikke med OL folka,but i like it
fÞler ogsÄ forÞverig at mÄ linke til dette
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 20:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Ludvig skrev: | Hvis dyrene lider, hvorfor blir pelsen sÄ fin da?
Ellers gir jeg min stĂžtte til Glahn.( som selv er vaskebjĂžrn ) |
Pelsen blir sÄ fin fordi dyra aldri fÄr Êre i kontakt med bakken. burene er hevet opp fra bakken, og det er ikke noe gulv pÄ dem annet enn gitter/hÞnsenetting osv. Dyrene har ofte blÞdende sÄr under pÄ potene, og det blir dessuten drevet omfattende forskning pÄ Ässen mat som skal gies dem, dyren blir ofte syke og lider som fÞlge av kraftige mangelsykdommer. Minken blir ofte bedÞvet med co2, men det er ikke alltid de som er ansvarlige for avlivningen av dyra bryr seg med det, sÄ de knekker nakken pÄ dem uten at dyra fÄr sove fÞrst..
Rever sitter ofte helt stille i burene sine, dette er ikke tegn pÄ at de trives der, det er et tegn pÄ at de har blitt sinnsyke og apatiske. NÄr de fÄr avkom river de ofte avkommet i fillebiter. det er ingenting ved oppdrett av pelsdyr som kan forsvares.
Jeg skal innrÞmme at jeg spiser kjÞtt, og jeg har faktisk en jakke i semsket skinn, men skinnet er fra dyr som ogsÄ gir oss kjÞtt osv.
Gir en rev eller en mink kjĂžtt som vi kan spise? Nei, det er ikke noe Ă„ spise engang, for disse dyrene er ofte avmagrede. Pelsen blir fin pga alt det som blir stappet i foret til dyret.
Men kom ikke her Ä si at hvis en skal vÊre mot pels sÄ mÄ man vÊre mot resten ogsÄ, for det er bare tull, og jeg blir skikkelig SINT!
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 21:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
toth42 skrev: | Ennasus skrev: | Det er ikke sÄ mye det at vi ikke mÄ bruke pelsen til dyra, men at de skal bli behandlet ordentlig mens de stadig lever.
(-Hvorfor gidder jeg? ) |
De fleste forstÄr jo det.. Tusenkroners-spÞrsmÄlet er: Vil boikott av pels fÞre til at dyrene blir behandlet bedre? |
Grra, jeg forbanner meg selv for Ă„ lese denne trĂ„den her.. Men JA, dersom det ikke var mennesker som kjĂžpte pels sĂ„ ville det ikke vĂŠrt behov for det!! Jeg sĂ„ ei kjĂŠrring i oslo som gikk med en hel rev rundt halsen. den hadde alle fire ben og skalle intakt. resten var bare pelsen. Hun dama sĂ„ i tillegg ut som en heks fra mine vĂŠrste mareritt, og jeg hadde sĂ„ lyst til Ă„ gjĂžre noe skikkelig mĂžkk, men det strider mot mine prinsipper Ă„ angripe andre og true osv. Dog, hvis man fĂ„r endret litt holdninger rundt slikt sĂ„ ville det hjulpet mye mer. Det er fryktelig tĂ„pelig Ă„ si at pga en del dyrevernsaktivister sin voldelige/Ăždeleggende profilering sĂ„ fĂ„r man ennĂ„ mindre lyst til Ă„ stĂžtte noe som helst. Vel, da har jeg dette Ă„ si: Slutt Ă„ vĂŠre sĂ„ forbanna trangsynte og Ă
PNE Ăžynene. Det er ene og alene VĂ
R feil at dyr blir behandlet dÄrlig. Vi mennesker er ikke Þverst pÄ rangstigen, vi er bare sÄ forbanna ego og selvgode at vi tror det. Kloden vi bor pÄ kan utrydde oss i systematisk dersom den bestemmer seg for det, og det er ikke noe vi kan gjÞre med det. Vi kÞdder med for mye, og en dag mÄ vi betale prisen. Vi har ikke rett til Ä behandle andre som dritt. Problemet er at en stor andel mennesker behandler andre mennesker som dritt ogsÄ. Jeg bryr meg, sÄ klart gjÞr jeg det, men det er mange hjertesaker og slik mÄ det nÞdvendigvis vÊre, hvis ikke blir vi bare et gjeng med uengasjerte tullinger. det er forÞvrig mange tilfeller hvor jeg ville reddet et dyr foran et menneske, sorry as. det er sÄ forbanna mange mennesker som ikke fortjener hverken min eller noen andre sin sympati. SÄnn.
Jeg kunne snakket om dette i evigheter, men det er en fryktelig sÄr sak sÄ jeg lar vÊr.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 21:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hvis en er imot pels av prinsipelle grunner som har med hva man mener at er akseptabelt dyrehold og hva som ikke er det, kan det lett ende opp med at man bÞr vÊre imot ganske mye annet ogsÄ. Og nÞkkelordet her er "kan". Det mÄ ikke. En bÞr ihvertfall tenke etter, og se hva de prinsippene en vil fÞlge fÞrer til pÄ andre omrÄder ogsÄ.
Personlig, sterkt engasjement er bra, men man har ikke nÞdvendigvis mer rett fordi man er engasjert. NÄr det er sagt, sÄ synes jeg da at du virker temmelig sÄ fornuftig - det er mye rusk Ä gripe tak i.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 02 Feb 2006, 13:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Tittan skrev: | Jeg er nemlig av den oppfatning at dyr ER under oss mennesker, |
Mareth skrev: | Vi mennesker er ikke Þverst pÄ rangstigen, vi er bare sÄ forbanna ego og selvgode at vi tror det. |
Da er det jo ikke sÄ rart man er uenige..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 02 Feb 2006, 16:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
toth42 skrev: | Tittan skrev: | Jeg er nemlig av den oppfatning at dyr ER under oss mennesker, |
Mareth skrev: | Vi mennesker er ikke Þverst pÄ rangstigen, vi er bare sÄ forbanna ego og selvgode at vi tror det. |
Da er det jo ikke sÄ rart man er uenige.. |
Jeg kan bevise det ogsÄ:
Et stort hus brenner, og du fÄr hÞre at det er en 10 Är gammel jente og en hundevalp i huset. Du klarer bare Ä redde en av dem... Hvor mange tror du velger Ä redde jenta fremfor hunden?
Man setter "sine egne" fĂžrst- qed.
|
Skrevet: Tor 02 Feb 2006, 19:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |