DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
Matrix er da vel ikke bedre enn LOTR?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 6 [108 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Jeg synes entene var flotte. og riktige. Dessuten er det ikke rettferdig mot en film å sammenligne den med en bok. Det er to helt forskjellige medier.

Jeg synes bare det ble litt mye stirring og klaging fra frodos side. Men det er jo i boken også og jeg blir like irritert over det da.

forøvrig:

Matrix Reloaded.

Jeg liker action. Og det var det mye av! Kampscener som er gjort mye bedre enn det meste av det som finnes. Det er estetisk vakkert ut til fingertuppene og så sylskarpt koreografert at det er en fryd å se på. Musikken er velvalgt og stilig, og matrix-effektene tar ikke overhånd.

Svært svært underholdende film, og de klarte å holde på mystikken rundt filosofien bak og ikke overgjøre akkurat den delen.

Det er en "musikkvideo" scene i starten av filmen. med masse svette folk som danser. Litt mye fokus på brystvorter og hoftevrikking gitt. usmakelig. men det var også det eneste som trakk opplevelsen ned.

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 17:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
stjernesludd skrev:
Spiralis: Jeg har hørt snakk om at hele "Epilogen" har blitt kuttet ut av Atter en Konge, så da kjøpte de seg vel litt ekstra tid. Men dette var vel gammelt nytt?

Så du mener filmene slutter når ringen treffer lavaen? I så fall kommer jeg til å personlig jakte ned å drepe PJ, det er DEFINITIVT å gå LANGT over streken av akseptabel 'kunsteriske forandringer'.

Urk, FOTR = genial, TT = bra, ROTK = elendig? Jeg gruer meg mer og mer til å se den filmen, fatter ikke hvordan den kan oppfylle 10% av forventningene mine til den siste delen. Og de må få tid til den siste delen av TT, *riste på hodet*, greit at det skal være Frodos film, men poenget med historien er jo definitivt IKKE at Frodo ødelegger ringen, men alt rundt. Hvis vi får se hvordan verden blir i starten av fjerde tidsalder (eller hva de kaller det på norsk), uff... bleh... PJ bør vite bedre....

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 18:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Veronica skrev:
Ble jo så utrolig triste da de så hva Saruman hadde gjort, og reaksjonen var i grunn hva man kunne forvente av ethvert levende vesen.
Dette var jo noe de allerede var klar over, da Smile

Men at du likte det, den godtar jeg Wink

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 18:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
hey hey hey

hold an litt nå.
Du kan ikke godta alt mulig heller, da!

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 21:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Mr. Green

InnleggSkrevet: Tor 22 Mai 2003, 00:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

faen.. jeg er spitzy(!) Crying or Very sad Sad Evil or Very Mad Neutral

InnleggSkrevet: Tor 22 Mai 2003, 00:54
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Ta det med ro. Det går over. Før du vet ord av det, har du passert SteinHakkeToillat og OoaHelaNatten og blitt Veronica. Mr. Green

InnleggSkrevet: Tor 22 Mai 2003, 01:12
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

*Forbereder seg på en heftig identitetskrise* Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 22 Mai 2003, 01:21
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003
Mitt forhold til Matrix Reloaded er litt ambivalent.

Filmen var bra den, bevares. Underholdende, med bra effekter.
Men den ble litt slitsom til tider.

Og hvordan kan dere SAMMENLIGNE Matrix og Lotr?

TÃ¥per!

Det ødela litt for meg at Elrond ble spilt av han ekle fyren i Matrix.
Første gang jeg så "The Fellowship of the Ring" ble jeg fryktelig irritert over nettopp det.
Noe sier meg at det bare blir verre før desember endelig kommer.

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 13:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Grunnen til at Agt.Smith og Elrond blir spilt av den samme er vel fordi begge de to rollene er krevende og krever en moden og svært god skuespiller. Jeg vil påstå at det skalgodt gjøres og finne en bedre skuespiller til å spille Elrond. Synes de har truffet VELDIG bra med skuespillerne i LOTR filmene, og takk for det, To Tårn ble fortsatt skuffende.

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 13:19
Shealien
l33t
l33t

"Destroy the ring mister anderson"

hihi... Jeg trakk ikke en gang parallellen når jeg så Elrond for første gang. Jeg var bare så oppslukt i den fantastiske rollen han spilte. Han er en svært svært talentfull mann.

Og jeg synes faktisk to tårn var bedre enn FOTR jeg. En mye bedre film. Mer driv i fortellingen. FOTR har faktisk for mye dødtid etter min mening. Det eksisterer ikke i nummer to. Og jeg påstår fortsatt at Pter Jackson har gjort et mesterverk.

Han har ikke vært redd for å forandre ting for å lage en bedre film av det. Og han har bevart ånden og meningen bak fra boka. Det er faktisk egentlig uvesentlig om Frodo blir tatt med til Osgiliath eller ikke. Han har klart å bevare det som ligger litt under overflaten. Og det er mesterlig gjort.

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 17:56
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Shealien skrev:
Og jeg synes faktisk to tårn var bedre enn FOTR jeg. En mye bedre film. Mer driv i fortellingen. FOTR har faktisk for mye dødtid etter min mening. Det eksisterer ikke i nummer to. Og jeg påstår fortsatt at Pter Jackson har gjort et mesterverk.

Han har ikke vært redd for å forandre ting for å lage en bedre film av det. Og han har bevart ånden og meningen bak fra boka. Det er faktisk egentlig uvesentlig om Frodo blir tatt med til Osgiliath eller ikke. Han har klart å bevare det som ligger litt under overflaten. Og det er mesterlig gjort.

FOTR har mye 'dødtid' fordi historien ER litt *treg* der. Man må få frem at reisen tar tid (noe jeg synes de fikk elendig frem) og at ting ikke er bestemt. Hva som skal skje blir jo faktisk avgjort hos Elrond, ingen har egentlig noen plan før det. Uansett, jeg vil ikke kalle det dødtid, det skjer jo ting absolutt hele tiden. Kjenner igjen noe fra bøkene i 99% av alle scenen.

To Tårn har ikke noe dødtid, samme med FOTR Wink

Jeg vil ikke påstå at fallet til Aragorn gjorde filmen til noe bedre, ei heller at frodo ble med til Osgoliath. Derfor forstår jeg ikke hvorfor de absolutt skulle forandre på historien, it makes no sense. Selv ikke forklaringene på ekstra dvd'ene kjøpte jeg (husker de ikke helt nå).

Jeg vil vel heller påstå at han ikke har fått med seg det som skjer under overflaten. Han fokuserer på Frodo, og KUN på Frodo. I LOTR skjer det VELDIG mye rundt han, som er minst (om ikke mer) viktig for at ting skal gå bra som Frodos kjedlige og slitsome reise.

Er jeg heldig så blir jeg strålende fornøyd med ROTK på grunn av min skuffelse over TT og mangel på tro for den siste filmen...

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 18:24
Shealien
l33t
l33t

Sitat:
FOTR har mye 'dødtid' fordi historien ER litt *treg* der.

boken er treg fordi forhold må beskrives og etableres, verden skal etableres og leseren skal få følelsen av å kjenne omgivelsene. Det tar ikke mer enn sekunder på film, for da ser du faktisk alt sammen med egne øyne.

1. Aragorns fall:

• Det fikk frem Eowyns følelser for ham
    • Det gjorde at Aragorn kunne komme Ã¥ advare mot den store hæren som var pÃ¥ vei, sÃ¥ de var forberedt og det skapte mindre kaos nÃ¥r kampen var et faktum.

2. At frodo ble med til Oshgiliath gjorde at vi fikk følelsen av krigene og hvor nært det egentlig er. Som nevnt, så ble det gjort med fortellerstemme i boka. Det ville ikke fungert i filmen.

3. I To Tårn er det heller liten fokusering på Frodo. I allefall i forhold til FOTR. Hoveddelen av boka, og dermed også filmen spinner rundt de andre i brorskapet.

Men alt dette er synsing. Jeg mener at han har gjort nødvendige grep om fortellingen for å lage en bra film ut av det. Filmen ville ikke vært bra i det hele tatt hvis han har kopiert boka slavisk!

Men som sagt. Synsing. Jeg aksepterer på det fulle at din og sikker andres opplevelse av filmen ikke var så bra som min og flere var.[/list]

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 18:38
    haakoo
    Slushpuppy!
    Slushpuppy!

FORT: Nei, det er umulig å vise hvor stille, fredlig og rolig hobbitene lever på noen få sekunder, jeg ELSKER FOTR. Det er en genial film, veldig bra balansert (kino versjonen er litt kort og man misser en del viktige elementer). Extended er rett og slett genial, eneste jeg missliker med den er måten Galadriel fremstilles....

TT: Jeg ser fortsatt ikke poenget med å gjøre om historien så radikalt. Dvs, poenget med å gjøre så mye forskjellig. Hvorfor kunne de ikke fått frem hvor nærestående krigen var uten å dra Frodo og Sam til Osgoliath. Og fortsatt, hvorfor måtte de ødelegge Faramir...

Problemet jeg ser med TT er at den blir for kort, den tar for seg for kort tid av historien. Jeg hadde regna med at de skulle fortsette ett stykke ut i ROTK i TT filmen, så de fikk tid til å få med alt det som er i ROTK. Nå forstår jeg ikke hvordan de i det hele tatt kan komme i nærheten av å tilfredstille.

En siste ting, det er lett å se at det er PJ som har laget filmen, noen av kampscenene minner litt om hans tidligere storverk.

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 21:01
    Shealien
    l33t
    l33t

Sitat:
    FORT: Nei, det er umulig å vise hvor stille, fredlig og rolig hobbitene lever på noen få sekunder, jeg ELSKER FOTR. Det er en genial film, veldig bra balansert (kino versjonen er litt kort og man misser en del viktige elementer). Extended er rett og slett genial, eneste jeg missliker med den er måten Galadriel fremstilles....

Det er ikke starten med hobbitene jeg ville ha gjort kortere da. Den er heeelt grei filmen. Faktisk den beste delen. (Syns kinoversjonen var best på den delen).

Mellom Rivendell og Moria begynner jeg å vente på hva som skal skje. Det drøyer! Lothlorien er genial, og jeg har funnet ut at jeg likte Celeborn svært godt. (første inntrykket var ikke helt bra)

Sitat:
    TT: Jeg ser fortsatt ikke poenget med å gjøre om historien så radikalt. Dvs, poenget med å gjøre så mye forskjellig. Hvorfor kunne de ikke fått frem hvor nærestående krigen var uten å dra Frodo og Sam til Osgoliath. Og fortsatt, hvorfor måtte de ødelegge Faramir...

gi meg en beskrielse av en annen løsning som er bedre så kanskje jeg er enig med deg. Men det er det beste alternativet jeg kunne tenke meg! Så før du kommer med en annen løsning...

Peter Jackson kan kampscener. De er rå, brutale og veldig godt koreografert. Og så synes jeg ikke du kan snakke stygt om Return of the king før du har sett den. Og apropos. Hvis du ser den før den kommer til kinoene, ikke si noe før premieren likevl vær så snill?

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 21:19
    stjernesludd
    OoaHelaNatten
    OoaHelaNatten

Shealien skrev:
    Sitat:

gi meg en beskrielse av en annen løsning som er bedre så kanskje jeg er enig med deg. Men det er det beste alternativet jeg kunne tenke meg! Så før du kommer med en annen løsning...

Det at de ble tatt med til Osgiliath var egentlig ikke så farlig. Det var det at Faramir hadde "feil" personlighet i forhold til boken, hvor han var motstykket til sin bror, som var litt kjipt :/ (Igjen, det samme med entene, men det virker ikke som om noen er enige med meg i det Very Happy) Og jeg syns nå det er Mr Jackson som burde forsvare det han gjør når han forandrer så radikalt på ting i forhold til boken. Noe det ikke skjedde så mye av i FOTR, som jeg forøvrig syns er best. Definitivt.

*Gleder seg som et barn til extended versjonen av TT* Mr. Green

InnleggSkrevet: Lør 24 Mai 2003, 13:54
    stjernesludd
    OoaHelaNatten
    OoaHelaNatten

Btw, det er 3 forskjellige klippere på alle 3 filmene. Noen som la merke til forskjellen i klipperytmen på FOTR og TT?

InnleggSkrevet: Lør 24 Mai 2003, 13:56
    haakoo
    Slushpuppy!
    Slushpuppy!

stjernesludd skrev:
    Btw, det er 3 forskjellige klippere på alle 3 filmene. Noen som la merke til forskjellen i klipperytmen på FOTR og TT?

Jeg vet bare at FOTR flyter eksepsjonelt bra. Den er ekstremt bra klippet og redigert, fantastisk bra faktisk. Lenge siden jeg har sett TT og ikke sett den nok til å si så mye om klippa der...

InnleggSkrevet: Lør 24 Mai 2003, 14:03
    Veronica
    Erkegranul
    Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
    spiralis skrev:

Hvorfor kunne de ikke fått frem hvor nærestående krigen var uten å dra Frodo og Sam til Osgoliath.

Fordi filmen, begge filmene faktisk, har røde tråder.
    Disse røde trådene er representert av hovedkarakterene, altså noen hobbiter, en alv, en dverg og en konge. Og en ond trollmann.
    Hvordan skulle man vist kampen i Osgiliath uten at noen av disse karakterene var der, uten helt å bryte mønsteret?
    Hvem (særlig av de som ikke har lest boka) ville skjønt så mye av poenget hvis man bare plutselig hadde klippet inn i en kampscene med masse folk man aldri har sett før?

Som Shealien, sa; Gi meg en bedre løsning, så skal jeg kanskje revurdere min enorme glede og fryd over filmens glitrende genialitet. Smile

Hva klipping angår, så var det forskjellig rytme i TT og FOTR, ja.
    I TT gikk det fortere, og det med god grunn. Mer handling, mer intenst, mer kamp. Da må klippingen gå fortere. Og jeg synes klippingen i begge filmene var helt genial.

InnleggSkrevet: Lør 24 Mai 2003, 18:29
      Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
    ICQ Nummer 
      Til Toppen 
    haakoo
    Slushpuppy!
    Slushpuppy!

Som jeg har forsøkt og få frem, ikke Osgoliath jeg reagerer mest på, men Faramir... De har jo maltraktert han, gjort han til en ondtvilling av sin egen bror, ikke motsetnigen som er riktig....

InnleggSkrevet: Lør 24 Mai 2003, 22:02
    Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
    Side 2 av 6 [108 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
    Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
      Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
    Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
    Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
    Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
    Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
    Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet