DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Omvendt veggis?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 6 [118 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Ernæringsmessig er mennesker laget for å spise alt som ikke er direkte giftig - og noen ganger det også Smile

InnleggSkrevet: Lør 17 Des 2005, 18:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Da starter jeg med å mimse litt på deg Petter Twisted Evil
*mumsepå*

InnleggSkrevet: Lør 17 Des 2005, 19:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Den er så tolkbar at det er helt vidunderlig Smile

Men jeg har egentlig tenkt litt på det der jeg og - liker for eksempel gulrøtter å bli røska opp av den trygge jorda, bli skrubba og vaska, og så kuttet opp i småbiter?

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 23:38
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ikke sant?? Det er jo helt groteskt, og de har da ikke skadet noen, uskyldige små orangerøttene(ja, det bør hete det, de er ikke gule for svarte!)!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 23:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Det er etmye større skritt det å være omvendt veggis enn det å bare være vanlig veggis.

For om man er omvendt veggis, så er du jo automatisk også vanlig veggis. For kua lever jo av ting fra planteriket.

Det ville innebære å sultestreike.

Hehe...

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 18:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Neida, for om kua spiser planter gjøkke no. Plantene er slemme, må huske! Men iløpet av alle kuas mager skilles det onde ut, det blir ligginde igjen i kalyppfrotesen.

InnleggSkrevet: Ons 11 Jan 2006, 08:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
*knaske på en gulrot* Jeg må legge om hele kostholdet mitt for min egen del her jeg. Mer vegetarkost, men ikke vegetarianer totalt da. Uansett.
Det er litt trist å vite at kjøttet vi spiser kommer fra dyr som ikke akkurat har masse flotte grønne enger hvor de beiter. Dyrene har nr og spiser silofor som bonden egenhendig har kvesta fra åkeren og putta i siloen og tilsatt ting som gjør at det blir.. ja.. silofor. Skal man dermed ete bonden da? Det er forresten like trist at vi må hugge ned trær i fleng for å få hus. Trær har følelser de og. Det er trist at vi må legge vann i rør, forstyrre gravene til millioner-år gamle bregner og dinosaurer, ødelegge fin natur med stygge vindmøller (naturen har følelser hvis grass og planter har det) for å få strøm slik at vi kan holde oss varme.

Jeg har dog forsont meg med at en noen kyr går tapt, at noen trær blir hugget, noen grønnsaker revet opp fra jorda osv for min skyld slik at JEG skal overleve. Det handler ikke om å være veggis eller ikke tror jeg. Det handler om hva man kan forsone seg med.

Etterpå skal jeg spise baguette og egg. *knaske på en gulrot til*
BÃ¥nn Apetitt!

InnleggSkrevet: Ons 11 Jan 2006, 13:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Hva er man om man er omvendt veggis? Kjøttis?

InnleggSkrevet: Man 08 Mai 2006, 20:28
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
kanibal? men det blir vel kansje bare om man sammenligner veggiser med grønnsaker, de kan ikke være helt gode. (no offence, men å nekte å ete kjøtt fordi det kan gjøre ondt for dyra? Det blir som å nekte å drikke kaffe fordi en stakkar i Brasil ikke får godt nok betalt.)

InnleggSkrevet: Tir 09 Mai 2006, 02:57
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Gnomulfen skrev:
kanibal? men det blir vel kansje bare om man sammenligner veggiser med grønnsaker, de kan ikke være helt gode. (no offence, men å nekte å ete kjøtt fordi det kan gjøre ondt for dyra? Det blir som å nekte å drikke kaffe fordi en stakkar i Brasil ikke får godt nok betalt.)

Men... det er jo derfor jeg ikke drikker kaffe! Shocked

InnleggSkrevet: Tir 09 Mai 2006, 13:37
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Gnomulfen skrev:

Heh, det er vel nok flere grunner. Men å nekte å spise kjøtt pga hvordan "mange", ikke alle, dyr behandles er et sterkt poeng. Hvis man ser for seg hvordan _livet_ fungerer, med alle følelser og nerver tatt i betraktning, så behandles mange dyr utrolig dårlig. Det er til å bli kvalm av, ikke bare fordi det er vondt for dyra men fordi det er så utrolig idiotisk, det er så fantastisk kortsynt. Har man litt perspektiv forstår man at man ville fått jævlig vondt om en bjørn spiser deg.

Hadde alle dyr vært veggiser, problem løst. Vet det er en vinkling som kan tolkes på flere måter, men det å ha respekt for hvordan livet fungerer generelt er noe da tydeligvis fungerer. Å mene at man automatisk har herredømme over alle dyr fordi man har høyere intelligens går merkverdig hånd i hånd med verdens situasjonen idag. Ikke eksempelet i sin helhet, men menneskets følelse av superieritet.

Dere kjøttiser hadde nok fått vondt om jeg tok en jafs av armen deres Twisted Evil

InnleggSkrevet: Tir 09 Mai 2006, 22:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Tja... Vi er fremdeles utstyrt med et fordøyelsessystem som kan håndtere både kjøtt og planter, og instinkter som forteller oss at kjøtt er godt. Jo feitere, jo bedre. Noen velger å se bort fra disse instinktene, og lager vaner som nesten blir instinkter om at kjøtt er ufint å spise.

Jeg velger å spise all type mat unntatt fetaost og oliven, fordi jeg LIKER all type mat unntatt fetaost og oliven. Selvsagt kan man hevde at dyrene blir behandlet på måter man ikke skal behandle dyr på, men man kan jo prøve å endre på det istedenfor å nekte å spise maten. Det er i alle fall min mening. Jeg prøver å kjøpe mat som er produsert økologisk og egg fra frittgående høner, fordi jeg mener det er bra for miljøet og min egen fordøyelse.

InnleggSkrevet: Tir 09 Mai 2006, 23:46
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Jippi! Hvem blir med i Militante Veganer?

Vi samles under parolen: "Kål Er Også Mennesker!" og "Opp Alle Jordens Bundne Poteter!"
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Ons 10 Mai 2006, 10:41
mathianus
l33t
l33t

Asfrith skrev:
Selvsagt kan man hevde at dyrene blir behandlet på måter man ikke skal behandle dyr på, men man kan jo prøve å endre på det istedenfor å nekte å spise maten.

Det er mange måter å forandre ting på, å ikke spise maten er en mulighet. Det er ikke slik at man sitter hjemme og ikke spiser maten og håper det forbedrer seg, man gjør en innsats der det lar seg gjøre. Ellers ville det blitt litt Elling.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 02:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Klart man skal prøve å gjøre noe med leveforholdene til dyr som ikke har det bra. Men det er mange måter å gjøre det på.
I mine øyne er de som f.eks slipper løs mink alet opp for pelsindustrien dyreplagere. Dette er dyr som aldri har vært ville, og ved å slippe dem løs er det å dømme dem til en grusom død. Ikke at jeg mener at måten pelsindustrien behandler dem på er riktig, men det er feil måte å gjøre noe med det.

Når det kommer til f.eks kyr har de det faktisk som regel bra i Norge. Høns er det nok litt værre med.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 12:20
mathianus
l33t
l33t

Pyro skrev:
Klart man skal prøve å gjøre noe med leveforholdene til dyr som ikke har det bra. Men det er mange måter å gjøre det på.
I mine øyne er de som f.eks slipper løs mink alet opp for pelsindustrien dyreplagere. Dette er dyr som aldri har vært ville, og ved å slippe dem løs er det å dømme dem til en grusom død. Ikke at jeg mener at måten pelsindustrien behandler dem på er riktig, men det er feil måte å gjøre noe med det.

Når det kommer til f.eks kyr har de det faktisk som regel bra i Norge. Høns er det nok litt værre med.

Nettopp. Litt kunnskap er en fin ting.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 18:47
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Asfrith skrev:
Gnomulfen skrev:

Men... det er jo derfor jeg ikke drikker kaffe! Shocked

Noensinne hørt om Farmers Market (om jeg ikke husker feil)?
De selger blandt annet kaffe som gir en mer gunstig inntekt per solgte pose enn for bøndene enn vanlige merker. Aaah. Våkn opp og lukt den nyvaskede kaffebonden.

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 22:21
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Er det Fairtrade du tenker på?
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 22:27
toth42
Cowboy
Cowboy

H*n tenker nok riktig, "Farmer's Coffee" er en utsøkt kaffe, koster ikke mer enn en skarve krone eller to ekstra. Den er stemplet med Max Havelaar, altså rettferdig handel.
Kaffen finner du i en brun pose i de fleste butikker. Den har en smak som er helt på høyde med evergood, og i tillegg har den en nydelig aroma og en edge av brent smak.
Jeg tenker ikke fryktelig mye på rettferdig handel og sånn. Men jeg har kommet frem til at når jeg drikker såpass mye kaffe, og Farmer's er god, hvorfor ikke kjøpe den om det kan hjelpe noen..?

InnleggSkrevet: Tir 16 Mai 2006, 08:15
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Når jeg ser på deg, toth, kan jeg ikke unngå å tenke at det finnes håp for verden likevel. *snufs*

InnleggSkrevet: Tir 16 Mai 2006, 09:12
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 6 [118 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet