|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hitmark
Främling

Ble Medlem: 19 Mar 2006 Innlegg: 15
|
slik jeg ser det er det visse ting som funker å konkurranseutsette, andre ting funker slett ikke.
om en har en radio som svikter dagen etter en har kjøpt den så er det lett å gå tilbake til butikken å klage, men om en lege feilbehandler når du er som sykest, hvem skal klage da? du er ikke i stand til å vurdere behandlingen der og da...
tror nok jeg stiller meg mer eller mindre likt med glahn, praktisk fremfor ideologisk. og akkurat nå virker det som det har gått total ideologi i privatiseringsideen.
eneste resultatet jeg ser av børsen er at ledelsen jager etter kortsiktig profitt for å tekkes investorene og aksjeeierne heller den å tenke lang tids overlevelse av firmaet. firmaet skal ikke vise en stabil fortjeneste på 20% år etter år, nei de skal ha en økende fortjeneste på 20% år etter år. beklager, men før eller siden så er alle marked mettet...
nåja, jeg sier meg ikke enig med SV nestlederen. men det må skje en holdningsendring...
jeg var engang overbevist om at marxistisk sosialisme (som muterte gjennom lenin til kommunisme) kunne funke, om en stablet demokrati oppå. det morsomme er at jeg til slutt har endt opp med den konklusjon at resultatet vil være det vi i teorien har her i landet, ett sosialdemokrati.
spørsmålet er hvor mye sosialt det er igjen etterhvert...
ja, kansje en måtte stå i kø for å få innlagt telefon en gang i tiden, men da var en sikret at en fikk den (til slutt). nå så kan telenor unskylde seg med at "beklager, det er ikke lønnsomt å levere den tjenesten til deg".
tingen er bare det at en ikke nødvendigvis skal ha fortjeneste på alt. en kan ha nok fortjeneste på noe slik at det dekker opp for ufortjenesten på andre ting.
kansje folk vil hyle og si jeg har missforstått alt. det får så være. jeg bare snakker ut fra det jeg ser rundt meg, hva jeg opplever, hva jeg får høre.
er desverre slik at vi er kodet fra naturen sin side til å forvente at vi må sloss for begrensede resurser...
|
Skrevet: Søn 19 Mar 2006, 05:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Varm i trøya

Ble Medlem: 26 Mar 2006 Innlegg: 48 Bosted: Oslo
|
"all animals are equal, but some are more equal than others....."
|
Skrevet: Tor 30 Mar 2006, 00:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hitmark
Främling

Ble Medlem: 19 Mar 2006 Innlegg: 15
|
"makt korrumperer, absolutt makt korrumperer absolutt"
|
Skrevet: Tor 30 Mar 2006, 10:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
magnon
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 47
|
hitmarks sitat er vel en av de mest treffende sitater noensinne. "All power corrupts; absolute power corrupts absolutely." - Lord Acton, britisk historiker.
Anyway. En absolutt fordeling av alle verdier og goder ville gjøre verdien av dine egne valg ubrukelig. Tenk for et kjedelig liv. Om det ikke hadde noen innvirkning på livet ditt hvorvidt du valgte den ene eller den andre studieretningen, reiste til et sted på riktig tidspunkt, og så videre.
|
Skrevet: Lør 03 Jun 2006, 16:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |