DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
nynorsk
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Re: nynorsk

Hvis det er læreren som gjør at man klager, så er det ikke rart jeg klager.

1) Hun eier ikke humor, og timene er alltid gør kjedelig.
2) Hun er personlig kristen (ikke noe vondt ment), og det merker man.
3) Hun klager på oss, hun kjefter på oss, hun tillater INGEN TING i timene. (Alle de andre lærerene tillater hvisking, drikking, spising og andre ting som ikke forstyrrer andre enn den personen. Mens hun avbryter timen for å kjefte, og det blir HUN som forstyrrer, ikke eleven.)
4) Hun er strengeste læreren på skolen til å sette karakterer

Noen som kjenner til en torpedo?

PS.
Jeg synes mer synd på de to klassene som har henne i religion.

InnleggSkrevet: Tor 25 Jan 2001, 19:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
nina og sånn
Gjest

nynorsk er fælt
men og som å sveve på skyene...det liker thorbjø[overforbruk av tegn]han som er VIP medlem her....han er udefinerbar....men,tilbake til temaet:
nina kan ikke skrive mere nå, for nina må passe katten. (på haugesund dialekt)
nina og mæ hater ny-norsk! spesiellt grammatiken
nynorsken flytter hele den fine norsk karakteren min(6....)ned til den lille ensomme (1).men enkli så har æ ikke nynorsk nå lengre(thorbjørn informerte mæ om det nå),men det er vanskelig likevel og ikke mye pent å se på.....

Wenche Foss 4 EVER!!!!!

InnleggSkrevet: Fre 26 Jan 2001, 11:15
    Til Toppen 
sLins
Gjest

Alså, ingen burde uttale seg på dette før de er ferdige med alle 3 åra. noe som jeg er. norsktimene var sinnsykt lange. og det som var irriterende var at fagdagene var vansklige nok, om ikke vi skulle ha nynorsk i tillegg på de dagene. vi hadde liten tid nok til pensumet, og hadde så og si ingen nynorsk undervisning. noe som viste seg på prøvene. det ble til 4'er i bokmål og 3 i nynorsk. tenk om vi hadde hatt en sammenslåing av de to. de begynner å bli stygt like likavell. det som er problemet. mange bokmålsord har man plutselig lov til å bruke i nynorsken. det burde enten holdt seg slik som det var, eller så får dem bare slå dem sammen slik det ser ut til at det nærmer seg da. men man veit aldri. plussli kan det snu seg igjen. det hadde vel blitt sånn de siste åra. ting som var blitt lovlig ble ulovlig å skrive igjen. idiotisk og forvirrende.
og en ting, tenk å komme opp i norsk? det er jo så digert! man kan bli hørt fra alle tre årene vet dere! er sjelegla' for at jeg ikke kom opp i det. uansett hva dem gjør for at det skal bli lettere på eksamen.
nei, sammenslåing hadde vært greit. det var liten tid nok.

InnleggSkrevet: Man 29 Jan 2001, 15:01
    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

Jeg ER ferdig med alle tre årene og synes fremdeles at det ikke var et slit!!! Hvordan ett hvert fag er for hver enkelt kommer an på om man liker læreren eller ikke!! Jau.. og selv om man i bokmål kan bruke mange nynorskord.. så er det ikke helt sånn i nynorsk.. selv om de som bare har det som sidemål kan bruke en del klammeformer..

InnleggSkrevet: Tir 30 Jan 2001, 00:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Kingsley
Gjest

Nynors er sikkert greit nok det for de som bruker d til vanlig men på skolen mener jeg det skulle være valgfritt! Personlig mener jeg nynorsk suger!

InnleggSkrevet: Tor 08 Feb 2001, 21:41
    Til Toppen 
Audi
Gjest

jeg kommer fra en nynorsk kommune og er helt enig i at det burde være valgfritt om vi vil ha nynorsk eller bokmål...
nynorsk er kanskje nærmere dialekta mi enn bokmål, men jeg kan allikevel ikke fordra nynorsk...
når norsk læreren vår kommer fra østlandet burde vi vertfall få velge.
hvem er det som bruker kvifor og korleis til vanli????

InnleggSkrevet: Fre 02 Mar 2001, 14:03
    Til Toppen 
Grebgas
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Bokmålisering av nynorsken

Jeg hater en del norsklærere som lærer bort nynorsk.
Nå, i år 2000-ordboka er det nemlig LOV til så mye bokmål i nynorsken...

De sier "Ikke skriv nokon, skriv NOEN. Det er lov!"

Jeg mener at jo mer som blir valgfritt og lov til å skrive av bokmål i nynorsken, jo vanskeligere blir det å skille mellom dem.

I en valgfri situasjon velger jeg alltid nynorsk.
Det er helt latterlig at lærere oppfordrer elevene til å utvanne nynorsken sin!!!

InnleggSkrevet: Ons 21 Mar 2001, 18:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: Bokmålisering av nynorsken

Jeg er så enig som det går ann å bli.
Når jeg skriver bokmål (hovedmålet mitt) ligger det relativt nært oppmot riksmål (faen meg ulovlig) Kaller det moderat bokmål.
Når jeg skriver nynorsk, prøver jeg å skrive så nynorsk som jeg får til.

Jeg er nødt til å skille dem, ellers blir det bare rot.

InnleggSkrevet: Ons 21 Mar 2001, 22:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sLins
Gjest

Re: Bokmålisering av nynorsken

Slik var det når jeg gikk på ungdomsskolen da! når det gjelder "noen".og det er, 5 år siden! så det er'ke no' nytt. takke meg til at jeg er ferdi' med nynorsk og sånt.

InnleggSkrevet: Tor 22 Mar 2001, 09:22
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

halvt år igjen

Under et halvt år til jeg er ferdig med tysk + økonomi.
Nesteår blir kos!

Nynorsken er ingenting mot disse!

InnleggSkrevet: Søn 25 Mar 2001, 18:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
audi
Gjest

bokmålisering av nynorsken

klassen min får ikkje skriva noke bokmål i nynorsken vår, viss du ser bort fra at me får skriva Norge i steden for noreg...
jeg liker ikke nynorsk selv om den er litt nærmere dialekta mi enn bokmål...
jeg syns virkeli at d burde være et mål som var litt av begge...for d er visse ord i bokmål som er nærmere dialekta mi enn nynorsk...

InnleggSkrevet: Søn 01 Apr 2001, 16:17
    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Re: bokmålisering av nynorsken

Eg tykkjer ikkje noko om at bokmål og nynorsk vert meir og meir like. Vi må ha skilnad på dei to skriftspråka, ellers er det ingen vits. Då kan vi berre gå over til eit av språka. Men det vil eg ikkje skal skje.

InnleggSkrevet: Søn 15 Apr 2001, 01:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

du og LSS er nok for sent ute, debatten om samnorsk er for lengst avsluttet og forkastet, det har du vel fått med deg i det gediiiigne norsk pensumet ditt.

Generelt syns jeg norske skoleelever klager for mye.. ååå vi har så mye å gjøre åååå vi har så mye å lese åååå ditt og åååå datt.. herre min hatt, må man faktisk jobbe litt og lese litt for å kunne ta en almennutdannende eksamen i dette landet, gawd damn.

noen hadde virkelig hatt godt av å prøvd seg på 'gymnaset' i for eksempel frankrike eller england, DET er hardt.

InnleggSkrevet: Tir 24 Apr 2001, 13:58
    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

syting

du og LSS er nok for sent ute, debatten om samnorsk er for lengst avsluttet og forkastet, det har du vel fått med deg i det gediiiigne norsk pensumet ditt.

Generelt syns jeg norske skoleelever klager for mye.. ååå vi har så mye å gjøre åååå vi har så mye å lese åååå ditt og åååå datt.. herre min hatt, må man faktisk jobbe litt og lese litt for å kunne ta en almennutdannende eksamen i dette landet, gawd damn.

noen hadde virkelig hatt godt av å prøvd seg på 'gymnaset' i for eksempel frankrike eller england, DET er hardt.

InnleggSkrevet: Tir 24 Apr 2001, 13:59
    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

syting

du og LSS har åpenbart ikke fått med dere at debatten om samnorsk (som du i realiteten snakker om) forlengst er avsluttet og forkastet, det bør du jo ha fått med deg i det gediiiiiiiigne pensumet ditt

generelt mener jeg det er altfor mye syting blant norske skoleelever, ååååå så mye å lese åååå så mye pensum åååå nynorsk ååå ditt og ååå datt. skjerp dere! dere skulle tatt en tur på gymnaset i frankrike, england og tyskland, DET er slit det

sånn, slutt og klag

dessuten er nynorsk altfor vakkert til å bli ødelagt av en 'samkjøring' med bokmål. Jada, bokmål er også vakkert, men jeg tror ikke det er noen framtid i å smelte de sammen,

InnleggSkrevet: Tir 24 Apr 2001, 14:06
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Re: syting

Nynorsk kan være vakkert.
Bokmål sjeldnere.
Men riksmål, så absolutt. :)

Skolene i japan er harde. Eller så er det bare den intense karakterkonkuranse elvene inbyrdes som gjør at tusenvis
hvert år blir fullstendig utkjørt og ender på sykehus. Antakelig en kombinasjon

tilbake til temaet: Vk1 er noe beryktet for å være hardt. Mye nytt i en del fag. Og når alle de sytete elevene fra ungdomskskolens slaraffenland kommer til videregående, så _kan_ det nok bli en tøff overgang for en del. (stikkord: Matte, 2MX)
En del fag blir ikke mye endret på allmenn, men likevel...
Men jeg er egentlig enig. Når våre foreldre gikk på skolen, var det nok mye tøffere rent faglig, mer vekt på pugging osv.
Jeg tror neppe de klaget like mye.

InnleggSkrevet: Tir 24 Apr 2001, 21:32
Marte Haga (aka Alexander
Gjest

Re: syting

Jeg syntes egentlig vi kan selge Nordnorge til russland. Disktriktsnorge består jo bare av utgifter og bønder som ikke vil betale skatt som alle oss andre hardtslitende bokmåltalende normalister som ikke har en hverdag bestående av høy og kuer. Selg Nord Norge og Nynorsken til russland.. så disse fine flinke russerne som gikk på den eneste skolen i russland som hadde nynorsk på skolen.. de feiret 17 mai til og med! SElg Nord norge til dem hvis de så gjerne vil ta del i den norske tilværelsen......

InnleggSkrevet: Man 21 Mai 2001, 12:25
    Til Toppen 
Marius aka ViD
Gjest

nynorsk er snodig. selv om jeg har nesten lagt om dialekten min et par ganger i løpet av livet , til nesten-nynorsk. pga. diverse nesten-nynorske folk jeg har snakket med i fon :p

InnleggSkrevet: Ons 17 Okt 2001, 22:22
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [38 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet