DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [23 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Jenny
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 11 Okt 2005
SÄ du mener at fysikk beviser at det ikke finnes en sjel? Eller sier du at sjelen vÄr er det samme som elektriske signaler i hjernen?

InnleggSkrevet: Tor 10 Nov 2005, 23:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Jeg har en meget alternativ mor som jeg har diskutert masse med angÄende sjel og evt sjelevandring. Hun er overbevist om at sjelen overlever oss og at grunnen til at vi blir inkarnert til denne verdenen er for Ä lÊre noe av det. Sjelen skal fÄ livserfaring ved Ä leve mange liv, ofte svÊrt forskjellige fra hverandre. Sjelen har ogsÄ "skolegang" mellom hver av inkarnasjonene; som kan sies Ä vÊre en slags "praksis".

En ikke sÄ ueffen tanke, men jeg sitter igjen med det samme spÞrsmÄlet som alle religioners forklaring pÄ det hele gir: hvorfor? Hva er vi vel uten det som surrer rundt i hodet vÄrt? Ting som fÞlelser, tanker og fysiske handlinger hÞrer jo med til kroppen vÄr. Hvor mye av 'meg' blir igjen uten kroppen?

De fleste kristne jeg har pratet med dette om tror at minnene, fÞlelsene og til dels ogsÄ utseendet som man hadde pÄ jorden fÞlger med sjelen til himmelen. For himmelen er jo paradis, og for Ä nyte paradis mÄ man jo ha sansene sine intakte, og ha en genuin fÞlelse av at _jeg_ er i paradis.

Personlig synes jeg det virker som at forestilningen om at man har en udÞdelig sjel finnes hos dem som ikke vil akseptere en ikke-eksistens. Det er utenkelig at man en dag dÞr og sÄ er man plutselig ikke mer. Det _mÄ_ liksom finnes noe annet. Ser jeg kynisk pÄ det sÄ vil jeg pÄstÄ at det er selvopprettholdelsesinstinktet som slÄr til. Vi vil overleve, men har likevel intelligens nok til Ä trekke slutningen om at vi kommer til Ä dÞ uansett. Det er uakseptabelt, instinktet forteller oss at det ikke kan stemme, det mÄ ikke stemme. "Nei, vi lever videre fordi vi har en udÞdelig sjel", sier noen. "Det hÞres akseptabelt/riktig ut", sier flere. Hjernen har funnet en mÄte Ä "temme" instinktet pÄ ved Ä avlede det med forestillinger om liv etter dÞden.

Men, det er bare mine spekuleringer.. man kan jo snu det pÄ hodet Ä si at jeg ikke tror pÄ en udÞdelig sjel i kristendommens syn fordi jeg takler ikke presset som ligger pÄ meg om Ä vÊre god for Ä ikke bli torturert til evig tid..

Men jeg har ikke behov for Ä tro at det er noe mer etter dÞden. Jeg er tilfreds med tanken at jeg en dag skal forsvinne helt. Det eneste jeg er opptatt av er meningen med det hele, noe jeg ikke fÄr svar pÄ av noen religion.. det ender med at "nei, det er utenfor vÄr fatteevne" i en eller annen formulering..

InnleggSkrevet: Fre 11 Nov 2005, 13:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jenny skrev:
SÄ du mener at fysikk beviser at det ikke finnes en sjel? Eller sier du at sjelen vÄr er det samme som elektriske signaler i hjernen?

Du kan med vitenskap hverken bevise eller motbevise sjelers eksistens, hvis disse skal vÊre noe ikkefysisk. Men fysikkens lover tilsier at et ikke-fysisk fenomen ikke kan ha noen pÄvirkning pÄ fysiske fenomener. Kun fysiske fenomener kan pÄvirke fysiske fenomener - men det er utrolig mange rare og forskjellige fysiske fenomener i verden.

Det jeg sier er at jeg ikke trenger begynne Ă„ lage teorier om sjeler for Ă„ forklare opplevelser, sansninger, fĂžlelser, personlighet, etc etc.

Ellers er jeg enig med mye av det Eyden sier her.

InnleggSkrevet: Fre 11 Nov 2005, 14:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [23 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet