DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Aldersforskjell o.l.
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [56 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det er mye forskjellig som kan sette i gang en modningsprosess. Hvis man opplever motgang så må man tenke gjennom saker og ting, og folk som har hatt en vanskelig oppvekst blir sannsynligvis voksne litt raskere enn andre på sin alder. Man må ikke nødvendigvis være gammel for å ha opplevd mye..

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 14:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
man kan oppleve mye, men livserfaring kommer først med alderen, uansett hvordan man ser det.

synes ikke det er galt med en 18 åring og en 24 åring. Men kanskje mer en det ville vært litt utenfor det jeg vil kalle normalt.

selv er jeg 20 nå, og etter hvert år eldre jeg har blitt, jo lkenger har grensene flyttet seg. Jeg hever ikke lenger på øyenbrynet av at en venn er ti år eldre enn meg. på ungdomsskolen var to år mye.

tror man kan dele livet i faser.

til man begynner på barneskolen er en fase. Så har man fire faser delt i tre år, to på barneskolen, en på ungdomsskolen og en på videregående.

så er det en slags dødsone hvor alle finner ut hva de skal gjøre med livet. (jeg mener ikke at de som ikke tar videregående dermed hopper over den fasen)
denne kan være kort eller lang.

En kort men viktig fase for mange gutter som kommer nå er militær- eller siviltjeneste fasen.

Så er studentfasen, eller ut i arbeidslivet fasen. På dette stadiet blir etablering en ny problemstilling for mange.

Når man er ferdiege med studiene forventes det ofte at man er etablert av mange.

den fasen er lang.

så kommer midtlivskrise alderen, barna flytter ut.

og tilslutt pensjonistfasen.

hvis man bryter fasegrensene veldig langt, vil jeg si at det er unaturlig å ha et forhold. tror det har mye mer med modenhet og hva man venter av livet og hvordan man har det rundt seg og hva som forventees av en hva som avgjør hvilke grenser som bør overholdes. Ikke fødselsåret.

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 16:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Vel talt (skrevet) Wink

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 17:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Shealien skrev:
synes ikke det er galt med en 18 åring og en 24 åring. Men kanskje mer en det ville vært litt utenfor det jeg vil kalle normalt..

Da jeg var 16 hadde jeg en kjæreste som var 25.
Og vi hadde det veldig fint sammen de åtte månedene det varte.

Shealien skrev:
tror det har mye mer med modenhet og hva man venter av livet og hvordan man har det rundt seg og hva som forventees av en hva som avgjør hvilke grenser som bør overholdes. Ikke fødselsåret.

Men jeg tror du har et poeng, jeg flytta hjemmenfra før ham.. ;p

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 19:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Shealien skrev:
man kan oppleve mye, men livserfaring kommer først med alderen, uansett hvordan man ser det.

Jeg må si meg uenig. Livserfaring kommer med hvor mye man har LEVD, og det har lite med faktisk tid å gjøre. Selvfølgelig er det større sannsynlighet for at du har gjort det flere erfaringer når du har hatt mere tid, men det er slettes ikke nødvendig.

Sitat:
synes ikke det er galt med en 18 åring og en 24 åring. Men kanskje mer en det ville vært litt utenfor det jeg vil kalle normalt.

Umh, ja? dette er dsgf?

Sitat:
tror man kan dele livet i faser (...)

Dette med faser kan jeg si meg enig med. Alle har dem, på forskjellige stadier av livet sitt. Men mentaliteten til en person kan utvikle seg ganske uavhengig av disse. En person på vidregående kan ha en mental modenhet på samme nivå som en som er vel etablert i arbeidslivet, akkurat som det finnes pensjonister som aldri forlot mentaliteten de hadde i 20-årene (eller kanskje de har begynt syklusen på nytt, ikke vet jeg).

Sitat:
hvis man bryter fasegrensene veldig langt, vil jeg si at det er unaturlig å ha et forhold. tror det har mye mer med modenhet og hva man venter av livet og hvordan man har det rundt seg og hva som forventees av en hva som avgjør hvilke grenser som bør overholdes. Ikke fødselsåret.

Lange "fase-hopp" kan nok føre til problemer, ikke nødvendigvis fordi de ikke er like modne eller har samme erfaring, men fordi de vil forskjellige ting.

Jeg synes ikke "unaturlighet" er viktig. I så fall er det mye som burde være bannlyst.

Og at fødselsåret ikke betyr noe... Det er jeg helt og holdent fullstendig enig i, så lenge man ikke tror på kinesiske horoskop eller forelsker seg i (for)historiske personer. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 20:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Jentepust
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Det er veldig mange ganger modenhet ikke har noe med alder å gjøre. Det er modenhetsnivået man først og fremst må gå ut ifra, ikke alderen.

Jeg er 17 og kjæresten min er 20 (det er egentlig 4 år mellom oss). De problemene vi har i forholdet, går stort sett ut på at jeg er forferdlig vimsete, litt ansvarsløs og umoden. Imens han er veldig ansvarsbevisst og moden for alderen.

Dette hindrer oss ikke i å ha det frytelig morro og livlig sammen. Vi har veldi lik humor, fks (og den er fryktli barnsli for begge to, men modenhet og barnslighet er to vidt forskjellige ting) Men det er ikke til å unngå at det blir problemer av at modenhetsnivået vårt er så forskjell. Han blir oppgitt over at jeg lever så svevende elelr hva jeg skal kalle det, og jeg blir sinna for at han kan minne meg så mye om foreldrene mine til tider.

samtidig er det også en trygghet. Han blir lixxom vergen min på en måte. men trygge, gode, kjære mann. Men det er ingen som reagerer på det når vi sier det er 3-4 årt mellom oss. Men i modenhetsnivå tror jeg det er atskillig flere år.

At personene er på ulikt modenhetsnivå har DEFF noe å si for forholdet. Selvfølgelig er sjansen større for en slik forskjell etterhvert som aldersspennet strekker seg, men likvel. Man bør ikke dømme etter det. Hvis noen i hele tatt gadd å lese gjennom hele dette innlegget som ble altfor langt, tok dere poenget mitt?

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 21:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sverrejon
Främling
Främling

Ble Medlem: 21 Apr 2003
Re: Aldersforskjell o.l.

Stiiine skrev:
hvis man er glad i hverandre, har alder noe å si?
er det noen grense for hvor stor aldersforskjell dere mener det kan være?
har det noe å si hvis feks han er 17år eldre enn hun hvis de bare er glad i hverandre og har lyst å dele livet med hverandre?

det sies at i krig og kjærlighet er alt lov, men er det det? Smile

hva mener dere?

jeg er sammen med ei som e fire år gamlere enn meg. dette er vell egentli ganske så greit (= ville aldri bytta ho ut med ei som e like gammel som meg. er nemli glad i ho å derfor betyr ikke alder så mye (=

InnleggSkrevet: Ons 23 Apr 2003, 22:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Sitat:
Hvis noen i hele tatt gadd å lese gjennom hele dette innlegget som ble altfor langt, tok dere poenget mitt?

Ja jeg tok poenget ditt. men jeg vil fortsatt si at hva dere begge forventer av livet har noe å si for forholdet også. Hvis han i tillegg til å være ansvarsbevist og påpassende, hadde gitt uttrykk for ønsket om unger, hus og volvo, hva ville du ha syntes da?

Sitat:
En person på vidregående kan ha en mental modenhet på samme nivå som en som er vel etablert i arbeidslivet, akkurat som det finnes pensjonister som aldri forlot mentaliteten de hadde i 20-årene (eller kanskje de har begynt syklusen på nytt, ikke vet jeg).

og her igjen er det dette med stadie i livet og hva man ønsker seg av livet. Mens den modne videregående eleven gleder seg til å bli ferdig med skolen, så strever arbeidslivmannen med jobber, skatter, arbeidsgivere, søknader og slikt tull. Han har en helt annen visjon om hva livet krever av deg.

og livserfaring. jeg vil si at, jo, du høster erfaringer av å ha et begivenhetsrikt liv, og oppleve mye.

Men hvorfor er det sjelden man kan måle seg med en eldre oppgående mann eller kvinne som har kjent livet på kroppen i mange år? De vet ting som yngre mennesker, uansett hvor mye de har reist og opplevd, ikke har noen forutsetning til å forstå. At venner man har hatt hele livet (som har vært langt) dør av alderdom, at andre blir syke og senile og det som verre er. Å se både barn og barnebarn vokse, bli selvstendige og flytte ut fra hjemmet og bli voksne. Å se alt som har skjedd i verden de siste tiårene. osv. Og det er det jeg kaller livserfaring.

InnleggSkrevet: Tor 24 Apr 2003, 09:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg hadde litt problem med å fange poenget til Jentepust. Men jeg tolker det sånn at det går an å ha det fint i et forhold selv om man ikke er like modne. Var det rett? Jeg tror dette kan være bra, jeg. For hvis man er sammen med en som er mye eldre, og føler at modenhetsnivået er omtrent det samme, så er det ganske stor sjanse for at man kommer til å "vokse fra" kjæresten sin etter hvert, og det er jo litt dumt?

Og til Shealien vil jeg si at det går fint an å være Jentepust samtidig som man ønsker seg barn så sterkt at man later som, og får sparkebukse tilsendt i posten.

InnleggSkrevet: Tor 24 Apr 2003, 15:53
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Det spørs vel litt på personene det er snakk om!

Elsker man hverandre, så elsker man hverandre. Det er opp til personene hva de takler og ikke.
Jeg feks, har enda ikke vært forelsket i en gutt som er mer enn ett år yngre enn meg...
På en annen side har jeg flere ganger fallt for gutter som er eldre.
Men jeg har hittil hatt en diversible grense på ca rundt tredve.
(Dette gjelder selvfølgelig ikke de virkelige avstandsforelskelsene, sånn som Cristopher Walken, og Shean Connory....)

Men, dog!

hilde

InnleggSkrevet: Tor 24 Apr 2003, 19:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Dette kan virke noe utenom temaet, men...
Det er stadig folk nede på butikken som tror jeg er den nye sjefen der. Jeg ser altså gammel og moden nok ut til å være butikksjef, og oppfører meg kanskje tilsvarende modent også (iallefall på jobb). Men siden når var jeg slik?

Jeg føler meg ikke så voldsomt moden vanligvis, men kanskje jeg er det allikevel. Altså kan det godt være forskjell på hvor moden andre oppfatter en som, og hvor moden en oppfatter seg selv som.

Jeg tror alder er svært oppskrytt - bare fordi man har noen fler år bak seg betyr jo ikke nødvendigvis at man har -levd- mer (ref Zatharees poeng tidligere i tråden).

Og ja - enig: hvis den ene vil ha barn, hund, stasjonsvogn og hvitt stakittgjerde, og den andre er fornøyd med å bare bli ferdig med skolen foreløbig, så kan det bli et svært problematisk forhold. Uavhengig av hvilken alder de involverte måtte ha.

InnleggSkrevet: Tor 24 Apr 2003, 20:00
camilla
Främling
Främling

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Kom plutseli på nokka. Leste i vg(trur æ) i forrige uke. En mann på 51 var sammen med ei jente på 17. Då fikk æ sjokk, å hadde egentli litt lyst til å spy... Men men... Ka dokker syns om så store aldersforskjella?

InnleggSkrevet: Ons 17 Sep 2003, 12:47
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

ser ung ut, bir sport om id overalt, mjn folk som snakker med meg (de gangene jeg er alvorlig da, sjelden i d siste) blir overraska over at jeg ikke er eldre, i sommer fikk jeg beskjed fra en to åring at hun helst ikke villle at jeg skulle passe henne, jeg var for barnslig... kommer litt an på øye som ser, bryr meg lite om alder, har ei vennine som er i lag med en fyr som er nesten dobbelt så gammel som henne, ser ikke hva problemet er egentli...

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Ons 17 Sep 2003, 12:56
camilla
Främling
Främling

D e jo greit, men dettan bei litt på kanten... Hallo? Fyrn e 34 år eldre enn ho... D får da verkeli være grenser. Han e 3 ganga så gammel som ho...

InnleggSkrevet: Ons 17 Sep 2003, 13:10
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Det kan jo være at hun er veldig voksen og han er veldig barnslig, og at forholdet er basert på gjensidig respekt, og at begge er klar over hvilke forventninger den andre har... men jeg tviler.

Overbevis meg at han ikke bare er ute etter ei ung, snerten dame med store pupper og ikke altfor mye hjerne, og jeg skal trekke tilbake utsagnet og gi fullt dementi. Må innrømme at jeg ikke er bedre enn at jeg har problemer med x2 aldersforskjell også, men det er forsåvidt mitt problem.

PS. Camilla, tror du at du kan skrive ordene helt ut? Jeg har problemer med å lese hva du skriver. DS.

InnleggSkrevet: Ons 17 Sep 2003, 13:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
for min del hadde jeg kansje snevra alders omfanget ned littegran.
men dersom noen andre finner lykken så er det alder kun en bagatell.
Når det gjelder x-stefaren til klassekamerater så må du vel nesten spørre klasse kameraten, eller bare ta en sjans. leve litt farlig og den regla der...

InnleggSkrevet: Ons 17 Sep 2003, 14:53
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Man rynker på nesen av forhold med store aldersforskjeller. Det er helt naturlig... eller? Tror nemlig ikke jeg hadde sett på det på samme måten hvis jeg ikke hadde blitt flasket opp med den lærdommen at det er avskyelig at en 50+ er sammen med en tenåring. Tenker jeg meg en situasjon der jeg var stormforelska i ei jente som ville ha en 45-åring istedet ville jeg nok ikke tenke mindre om henne men heller deppe litt fordi jeg ikke hadde hva hun var ute etter.

Det er da ikke opp til meg å blande meg inn i hva andre er ute etter i et forhold. Det er så mangt. Men slik jeg ser det kan jeg bidra med å la være å kritisere folk som velger å være sånn, slik som med homofile og lesbiske. Interesser, følelser og forhold kommer og går så hvorfor skal man ikke få lov til å prøve seg fram?

Forøvrig syns jeg man skal respektere den seksuelle lavalderen.

InnleggSkrevet: Ons 17 Sep 2003, 22:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Da jeg var i midten av 20-årene hadde jeg en affære med en kvinne på 45. Da jeg var 30 hadde jeg et kort forhold til en jente på 16. Nå er jeg 32 og stadig ikke helt sikker på hvilket alderstrinn jeg bør fokusere på... Cool

InnleggSkrevet: Man 05 Jan 2004, 17:27
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
30 og 16?
Nå ble jeg dårlig i magen. Freakish

InnleggSkrevet: Man 05 Jan 2004, 20:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
http://www.samarin.no/

InnleggSkrevet: Man 05 Jan 2004, 21:33
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [56 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema