DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Respekt for lover og regler
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [21 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
JC\forum skrev:
Vel. mitt poeng er at lovene reflekterer i stor grad hva vi mener bør være lov. Men de som sitter på stortinget har litt flere hensyn å ta enn oss. Og de ser også saken fra litt flere sider enn oss. Derfor jeg mener du skal lese høringsutkast, forarbeider etc, fordi det gir innsikt i hvorfor loven er som den er.

Høringsutkastene er bare forskjellie parters meninger om et lovforslag. De har lite verdi etter at loven er ferdig behandlet og vedtatt, bortsett fra å finne ut hvem som støtter den og er i mot. Det som er viktig er loven og etter hvert saker hvor loven blir brukt. Uansett er det stortsett bare de store mektige selskapene som har tid og ressurser til å utarbeide virkelig gode høringsutkast, og de får enda en mulighet til å påvirke. Min erfaring er at departementene (som faktisk utarbeider lovforslag) hører mye mer på noen få store enn på resten. Jeg vet tilogmed om et eksempel hvor et høringsutkast fra et annet departement har blitt sett helt bort fra under utarbeidelsen med et lovforslag. Altså går regjeringa mot seg selv...

JC\forum skrev:
Du glemte en viktig del, haakon. Du glemte at de også bidrar med skatt i seg selv, ikke bare via sine arbeidsføre. Dessuten mener jeg nok at poenget mitt fortsatt står ganske klart når 5 av de store selskapene sysselsetter 10% av oss. Og det er mer enn de 5 som kan kalles store. Dessuten har disse selskapene store eierandeler i mange mindre selskaper.

200 000 var nok å ta litt hardt i, men det gjorde jeg for å unngå at det skulle slå tilbake på meg. Poenget mitt står fremdeles, det er bare en liten del av oss som faktisk jobber i en av de enorme bedriftene. De fleste jobber i små lokalbedrifter.

JC\forum skrev:

(Og forresten, skulle de ikke si totifem, og ikke tjuefem?:p)

Nei, det var noen som kom med forslaget fordi de mente at tjuefem var så idiotisk. Det blir omtrent som om jeg skulle kommet med et forslag om at vi avskaffer alt som heter opphavsrett, bare fordi jeg ikke liker at vi får privat lovgivning.

InnleggSkrevet: Tir 15 Mar 2005, 12:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [21 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet